Αμεσα μέτρα οδικής ασφάλειας σε επικίνδυνα σημεία του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης από την Κίσσαμο έως το Ηράκλειο παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση στο Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ηδη, άρχισαν να τοποθετούνται κολονάκια στο τμήμα από Βαμβακόπουκο έως Κολυμπάρι με βάση το μοντέλο που εφαρμόστηκε στον δρόμο Πάτρα – Πύργος και συνετέλεσε στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Συνολικά θα γίνουν επτά παρεμβάσεις στον σημερινό ΒΟΑΚ με τις δύο πρώτες να αφορούν τα τμήματα Κολυμπάρι – Χανιά και Λινοπεράματα – ΧΥΤΑ Ηρακλείου.
Εντός του 2025, προβλέπονται ακόμη πέντε παρεμβάσεις, στα εξής σημεία: Χανιά – Γεωργιούπολη, Πετρές – Ατσιπόπουλο, Κίσσαμος – Κολυμπάρι, Ρέθυμνο – Γεροπόταμος, Γεροπόταμος – ΧΥΤΑ Ηρακλείου.
Οπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση, ο ΒΟΑΚ, με συνολικό μήκος 300 χλμ., είναι ένας από τους πλέον επικίνδυνους δρόμους της χώρας. Ιδιαίτερα το τμήμα από την Κίσσαμο Χανίων μέχρι το Ηράκλειο (Λινοπεράματα), μήκους 145 χλμ., παρουσιάζει την υψηλότερη επικινδυνότητα.
Στο πλαίσιο της “Μελέτης Οδικής Ασφάλειας του ΒΟΑΚ” του ΥΠΥΜΕ από τον Ο.Α.Κ. Α.Ε., εντοπίστηκαν 13 περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας κατά μήκος του άξονα, από τις οποίες οι 11 βρίσκονται στο εν λόγω τμήμα.
Την τελευταία τριετία (2022-24) συνέβησαν 26 σοβαρά τροχαία ατυχήματα με 20 ανθρώπινες απώλειες και 18 σοβαρούς τραυματισμούς.
«Συνεπώς, υπάρχει άμεση ανάγκη λήψης μέτρων για τη δραστική μείωση των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων έως ότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου, διατηρώντας, ταυτόχρονα, το επίπεδο λειτουργικότητας της υφιστάμενης οδού».
Με στόχο την ενίσχυση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ λαμβάνονται τα εξής μέτρα:
•Διαμόρφωση διατομής τριών λωρίδων τύπου με ενδιάμεση λωρίδα ασφαλούς προσπέρασης μήκους 1 – 2,5 χλμ., εναλλασσόμενη στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας.
•Κλαδοκοπές και φυτοκοπές της παράπλευρης βλάστησης και καθαρισμός των τάφρων για τη διασφάλιση της ορατότητας.
•Πρόβλεψη εσοχών έκτακτης ανάγκης, όπου είναι δυνατό, στα τμήματα μίας λωρίδας.
•Αναδιαμόρφωση των 56 υφιστάμενων κόμβων.
•Διαμόρφωση δύο νέων κόμβων (Γεροπόταμου & ΧΥΤΑ Ηρακλείου), για τους οποίους έχει επισημανθεί η σχετική ανάγκη από την Περιφέρεια και τους τοπικούς φορείς.
•Φωτισμός και φωτεινή σηματοδότηση όπου απαιτηθεί.
•Σε όλο το μήκος του τμήματος που εφαρμόζονται τα μέτρα Οδικής Ασφάλειας θα υπάρχουν κολωνάκια στο μέσο του δρόμου.
Την έναρξη των εργασιών, ανακοίνωσαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Δημήτρης Αναγνώπουλος, ενώ στην εκδήλωση απηύθυναν ομιλίες ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης και ο Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Κρήτης, Υποστράτηγος Νικόλαος Σπυριδάκης.
Τόσο στην ομιλία του όσο και σε δηλώσεις του ο κ. Δήμας υπογράμμισε:
«Από σήμερα αρχίζουν να υλοποιούνται τα μέτρα οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ, σε δύο συγκεκριμένα τμήματα από το Κολυμπάρι μέχρι τα Χανιά και από τα Λινοπεράματα μέχρι τον ΧΥΤΑ Ηρακλείου. Τα μέτρα αυτά είναι αντίστοιχα με τα μέτρα οδικής ασφάλειας, τα οποία εφαρμόσαμε με μεγάλη επιτυχία στο Πάτρα – Πύργος. Είχαμε εντυπωσιακή μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και των σοβαρών τραυματισμών. Η μέριμνα της πολιτείας είναι να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και στον ΒΟΑΚ, γι’ αυτό έχουμε επτά σημαντικές παρεμβάσεις έως το τέλος του έτους».
Παράλληλα, σημείωσε ότι ο σχεδιασμός για τον νέο ΒΟΑΚ «είναι από την Κίσσαμο έως τη Σητεία. Ηδη έχουμε το δημόσιο έργο το οποίο υλοποιείται απο τον Αγιο Νικόλαο έως τη Νεάπολη. Εχουμε τη Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα από τη Νεάπολη έως τη Χερσόνησο. Στις 9 Μαίου υπογράψαμε και την παραχώρηση από τα Χανιά έως το Ηράκλειο. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα ενεργοποιήσουμε και την προαίρεση από τα Χανιά έως την Κίσσαμο. Και ανακοινώσαμε και το κομμάτι από Παχειά Αμμο έως τη Σητεία ώστε να έχουμε πλήρη μελετητική ωριμότητα».
Ο κ. Δήμας παρουσίασε το χρονοδιάγραμμα των παρεμβάσεων στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ:
Τα πρώτα δύο τμήματα στα οποία ξεκινούν οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας είναι: Κολυμπάρι – Χανιά, ΧΥΤΑ Ηρακλείου – Λινοπεράματα.
Εντός του 2025, προβλέπονται ακόμη πέντε παρεμβάσεις, στα εξής σημεία: Χανιά – Γεωργιούπολη, Πετρές – Ατσιπόπουλο, Κίσσαμος – Κολυμπάρι, Ρέθυμνο – Γεροπόταμος, Γεροπόταμος – ΧΥΤΑ Ηρακλείου.
«Θέλουμε οι οδηγοί να αισθάνονται ασφαλείς, να μπορούν να προσπερνούν νόμιμα και με ασφάλεια», τόνισε ενώ κάλεσε σε συνεργασία όλους τους τοπικούς φορείς και τις αρχές υπενθυμίζοντας ότι υπάρχει ένας συνολικός σχεδιασμός για τον ΒΟΑΚ.
Ο ΝΕΟΣ ΒΟΑΚ
Ως προς τον νέο ΒΟΑΚ, ο υπουργός Υποδομών σημείωσε ότι ήδη υλοποιείται και «στόχος της Πολιτείας είναι η ολοκλήρωσή του από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, όπως έχει δηλώσει και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης». Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη:
•Το δημόσιο έργο από Άγιο Νικόλαο έως Νεάπολη.
•Η Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) από Νεάπολη έως Χερσόνησο.
•Η Σύμβαση παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, υπογεγραμμένη τον Μάιο.
Ο κ. Δήμας εξέφρασε την ελπίδα εντός του 2025 θα ενεργοποιηθεί η προαίρεση για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, ενώ ανακοινώθηκε η πλήρης χρηματοδότηση των μελετών για το τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία, με στόχο την ωρίμανση και αυτού του έργου.
Ο ΚΥΡΑΝΑΚΗΣ
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σημείωσε ότι «τα τροχαία παραμένουν η πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους κάτω των 29 ετών στη χώρα μας», πρόσθεσε ότι «από το 2019 μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει δώσει προτεραιότητα στην οδική ασφάλεια» και συμπλήρωσε: «Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι προϊόν ευρείας κοινοβουλευτικής συναίνεσης και περιλαμβάνει πιο αυστηρές ρυθμίσεις για την υποτροπή, με μόνο στόχο τη διάσωση ανθρώπινων ζωών. Το στοίχημα τώρα είναι η εφαρμογή: με στοχευμένη αστυνόμευση, με την ενεργή συμμετοχή των δήμων και των περιφερειών, με παρεμβάσεις στην καθημερινότητα των δρόμων μας – από τις διαγραμμίσεις μέχρι τα σαμαράκια. Δημιουργούμε μια συμμαχία ευθύνης, για να πετύχουμε κάτι που αξίζει: να πούμε στο τέλος αυτής της χρονιάς πως επιτέλους κάτι άλλαξε στην Ελλάδα».
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος αναφέρθηκε στο έργο του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης και, μεταξύ άλλων, τόνισε: «…για όσο διάστημα εκτελούνται τα έργα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι όσοι κινούνται στον παλιό ΒΟΑΚ — παράλληλα με τα εργοτάξια και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις — θα το κάνουν με τον μέγιστο βαθμό ασφάλειας. Αυτό, λοιπόν, που βλέπετε σήμερα είναι ένα υποέργο του μεγάλου ΒΟΑΚ.
Για εμάς έχει πολύ μεγάλη σημασία η διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και να έχουμε τη συνεργασία όλων. Σε όλη τη φάση εκτέλεσης του έργου θα είμαστε κοντά στις τοπικές αρχές, θα συζητάμε μαζί τους. Ήδη, εδώ και πολύ καιρό, έχουμε ξεκινήσει συζητήσεις που αφορούν στην εκτέλεση του έργου, στη διέλευση μέσα από περιοχές οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία του νησιού, αλλά και για την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Μπορεί να υπάρξουν διαφωνίες, διαφορετικές προσεγγίσεις, μπορεί να δούμε συμφέροντα απέναντι μας στην εκτέλεση αυτού του μεγάλου έργου, αλλά εκείνο που έχει σημασία είναι ότι κάποια στιγμή πρέπει να καταλήγουμε και να συμφωνούμε».
Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Δημήτρης Αναγνώπουλος παρουσίασε αναλυτικά τα τεχνικά στοιχεία των παρεμβάσεων και τόνισε:
«Το ΥΠΥΜΕ έχοντας την εμπειρία της πρότερης επιτυχημένης εφαρμογής των μέτρων οδικής ασφάλειας στον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, προχωρά στην άμεση εφαρμογή αντίστοιχων μέτρων στο τμήμα Κίσσαμος – Λινοπεράματα Ηρακλείου, κάτι που θα υλοποιηθεί τμηματικά στα 7 διακριτικά τμήματα αναλόγως με τον βαθμό προτεραιότητας, την αναγκαιότητα και την εφικτότητα. Προσδοκούμε ανάλογα θετικά αποτελέσματα από τα μέτρα αυτά, όπως και στο Πάτρα – Πύργος».
Ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης τόνισε ότι «μόνο μέσα από τη συνεργασία και τη συστράτευση θα καταφέρουμε να ενισχύσουμε την εθνική συμμαχία για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και το κλείσιμο μιας λίστας που συνεχίζει να αποτελεί “πληγή που αιμορραγεί” στους κόλπους της κοινωνίας».
Ο ίδιος συμπλήρωσε: «Από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Κρήτη 2014 – 2020”, και “Κρήτη 2021 – 2027”, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και από το Ταμείο Ανάκαμψης, υλοποιούμε ένα ευρύ τεχνικό πρόγραμμα για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας σε εκατοντάδες σημεία του οδικού δικτύου, ο προϋπολογισμός του οποίου πλησιάζει συνολικά τα 107 εκατ. Ευρώ».
Τόσο στην αίθουσα όσο και σε δηλώσεις του ανέφερε ότι η Περιφέρεια το 2019 ανέλαβε την αρμοδιότητα του ΒΟΑΚ χωρίς να της δοθεί ένα ευρώ.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση των “Χ.ν.”, σημείωσε:
«Το 2019 πήραμε την αρμοδιότητα του ΒΟΑΚ χωρίς να δοθεί ούτε ένα ευρώ. Τα μόνα χρήματα όλο αυτό το διάστημα ήταν 10 εκατομμύρια με τον υπουργό κ. Σταικούρα που χρηματοδότησε το έργο. Δημοπρατήσαμε τα έργα και περιμένουμε να εγκατασταθεί ο ανάδοχος».
Ο Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Κρήτης, Υποστράτηγος Νικόλαος Σπυριδάκης δήλωσε:
«Αποτελεί πρωταρχικό στόχο η συνδρομή μας στην αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων, γιατί κάθε φορά που έχουμε ένα θανατηφόρο συμβάν είναι μια μαχαιριά για εμάς. Θα προσπαθήσουμε όλο αυτό το διάστημα να ανταποκριθούμε σε οποιοδήποτε περιστατικό στον ΒΟΑΚ, όχι μόνο κατά τη διάρκεια των εργασιών, αλλά και στη συνέχεια, έως ότου ο κόσμος αφομοιώσει τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στον δρόμο. Στον ΒΟΑΚ, σήμερα, υπάρχει καλύτερη προσαρμογή στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα. Το πρώτο εξάμηνο του 2024 είχαμε 8 θανατηφόρα δυστυχήματα με δέκα νεκρούς, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2025 συνέβη ένα δυστύχημα με έναν νεκρό. Η Αστυνομία, λοιπόν, θα κάνει όχι μόνο αυτό που πρέπει και μπορεί, αλλά και κάτι παραπάνω, ώστε να έχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα για να ωφεληθούν η κοινωνία και οι επισκέπτες του νησιού».