Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024

Τι νίκες, το μέλλον, θα φέρει;

Πιστεύω στις μικρές νίκες και στις μεγάλες ήττες. Αν δεχτούμε τις μεγάλες ήττες, τότε θα γιορτάζουμε κάθε μικρή μας νίκη αυτή τη δεκαετία.
Joan Baez (Fez, 2012)

Ερευνες δείχνουν ότι ένας νέος Ευρωπαίος πολίτης θα αλλάξει επάγγελμα, τουλάχιστον, 6 φορές στην ενεργό ζωή του.
Οι απαιτήσεις των ημερών υποχρεώνουν κάθε νέο πολίτη πρωταρχικά να μπορεί να προσδιορίζει ποια από τα ιδιαίτερα ταλέντα του ταιριάζουν σε ποιες κατηγορίες επαγγελμάτων.                                                Η γνώση αυτή θα του επιτρέψει να βρει ευκολότερα δουλειά, να την αλλάξει ή να βρει απασχόληση σε περιόδους κρίσης. Και για να είμαι ακριβέστερος η γνώση του οπλοστασίου των ταλέντων του δεν αρκεί για να νικήσει,  απαιτείται σωστή στοχοθεσία και επίπονη στοχοκατάκτηση.
Φυσικά, θεωρώ δεδομένο ότι γνωρίζει τα τυπικά προσόντα που απαιτούνται για κάθε επάγγελμα και πως θα τα αποκτήσει.

Ενημέρωση – Στον Βάμο
Χθες είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω σε 65 μαθητές του Γυμνασίου Βάμου μια σύνοψη της θεωρίας ‘Πολλαπλές ευφυΐες’ του Howard Gardner που ελπίζω ότι τους βοήθησε να προσδιορίσουν τα ξεχωριστά τους ταλέντα.                                                                                                              Στόχος της διάλεξης ήταν οι μαθητές να ενημερωθούν για τις πολλές ευκαιρίες που έχει το κάθε άτομο να αξιοποιήσει με επιτυχία τα ταλέντα του σε ένα μακρύ πολυδιάστατο εργασιακό βίο.
Ελπίζω ότι η χθεσινή ενημέρωση θα οδηγήσει τους έφηβους στην αυτογνωσία – στο γνωστό μας ‘γνώθι εαυτόν’ – που θα τη διαδεχθεί η καταγραφή, η ιεράρχηση κι η κατάκτηση των στόχων τους.

Στοχοθεσία: η σπορά
Η σημασία της στοχοθεσίας σε εφηβική ηλικία είναι σημαντική όπως δείχνουν εντυπωσιακά ευρήματα. Δώδεκα χιλιάδες έφηβοι ρωτήθηκαν πως βλέπουν το επαγγελματικό τους μέλλον από εισοδηματική άποψη. Είχαν την ευκαιρία να στοχοθετήσουν – προβλέψουν το εισόδημα τους σε μια κλίμακα 4 βαθμών έχοντας υπόψη τη δήλωση ‘θα έχω ένα πολύ καλό εισόδημα’. Σημειώνω ότι όλοι τους ήταν μαθητές σχολείων ελίτ στις Η.Π.Α. και προφανώς είχαν αναπτύξει την αυτογνωσία τους.                                                                                                        Ένα μεγάλο ποσοστό αυτών που δήλωσαν ότι τους ενδιαφέρει πολύ να αποκτήσουν ένα υψηλό εισόδημα το πέτυχαν, όπως καταγράφηκε σε άλλη έρευνα 19 χρόνια αργότερα. Ακόμη και τα κορίτσια που σαν έφηβες στοχοθέτησαν υψηλό εισόδημα, αλλά δεν εργάστηκαν ποτέ, πέτυχαν τον στόχο τους μιας και παντρεύτηκαν άνδρες με υψηλά εισοδήματα!

Η εκκόλαψη
Η εκκόλαψη ιδεών, μεθόδων, τακτικών που θα βοηθήσουν τους νέους μας να κατακτήσουν τους στόχους τους προϋποθέτει κατάλληλο περιβάλλον και μέσα.  Γι’ αυτό οι συγγραφείς των σχολικών βιβλίων οφείλουν να θυμούνται ότι σε κάθε τάξη υπάρχει μια πανσπερμία ταλέντων. Αν στα σχολικά βιβλία υπάρχει μονοδιάστατη προσέγγιση στον τρόπο παρουσίασης τότε αυτή προκαλεί αγεφύρωτες γνωστικές συγκρούσεις στην αίθουσα διδασκαλίας.                                                                                                                                          Η στοχοκατάκτηση γίνεται και με τη βοήθεια φίλων όπως μια μαθήτρια σε άλλο επαρχιακό Γυμνάσιο του Νομού μας που βοηθά άδολα μια αλλοδαπή συμμαθήτρια της να μάθει τη γλώσσα μας.

Οι νίκες του μέλλοντος
Τις νίκες του μέλλοντος θα τις δρέψουν οι συνεπείς διά βίου μαθητές που έχουν αναπτύξει μια ευρεία δέσμη ταλέντων. Ας διακινδυνεύσουμε  μερικές προβλέψεις.
Ένας δια βίου μαθητής…
•    ο οποίος είναι περίεργος, επίμονος κι εργάζεται συνεργατικά δεν θα μείνει άνεργος ποτέ.
•     που αξιολογεί ορθά τον εαυτό του και τους άλλους κι έχει αναπτυγμένη εν-συναίσθηση  θα κατακτά διευθυντικές θέσεις.
•     που αναπτύσσει τα πρωτεύοντα και τα δευτερεύοντα ταλέντα του θα μακροημερεύει σε καλή πνευματική και σωματική υγεία.
•     που συνδυάζει όλα τα παραπάνω και είναι συνάμα οραματιστής με ισόρροπη λογική ευφυΐα αξίζει να είναι ο ηγέτης μας.

Συμπερασμα
Νίκες, επιτυχίες κι αναγνώριση φέρνει το μέλλον για τους δια βίου μαθητές νέους εργαζόμενους που αξιοποιούν κάθε μικρό και μεγάλο ταλέντο τους.
Όμως, ανησυχώ για τα παιδιά μας που δεν ενημερώνονται για τις δυνατότητες που έχουν, έτσι ώστε να στοχοθετήσουν έγκαιρα, να αναπτύξουν και να αξιοποιήσουν κατάλληλα τα ιδιαίτερα ταλέντα τους.

*συγγραφέας ‘Μαθαίνω εύκολα’
Θυμάμαι εύκολα’


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα