Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024

Ενεργός συμμετοχή σε εκπαιδευτικές δράσεις πεδίου

Αυτός που ζει σε αρμονία με τον εαυτό του, ζει σε αρμονία με τη Φύση και το Σύμπαν
Μάρκος Αυρήλιος, Ρωμαίος
αυτοκράτορας και στωικός φιλόσοφος

επόμενη μέρα 26.2Να ζούμε σε αρμονία με το περιβάλλον, μας προτρέπουν επιφανείς κι απλοί άνθρωποι στο διάβα των αιώνων. Κι αυτό προϋποθέτει να το γνωρίζουμε, να το ανακαλύπτουμε και να το σεβόμαστε. Γνωριμία με τη Φύση, την τροφό Γαία, είναι το πρώτο βήμα για μια τέτοια αρμονική σχέση.
Αυτό το σημαντικό πρώτο βήμα έκαναν πολλές δεκάδες έφηβοι μας περπατώντας και εξερευνώντας το μονοπάτι Ε4 που διασχίζει όλο το γεωγραφικό πλάτος του Νομού μας.
Μια βουτιά στην αρχαία γνώση και στη σύγχρονη πραγματικότητα που κράτησε καιρό. Είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω μεγάλο μέρος της 6ωρης παρουσίασης της Περιβαλλοντικής δράσης τους στο Πνευματικό Κέντρο το περασμένο Σάββατο.

Δημοσιότητα και εκμετάλλευση
Οι εισηγήσεις των επιστημόνων και οι εμπειρίες των μαθητών που φώτισαν από διαφορετικές πλευρές την πολλαπλή χρησιμότητα αυτής της Περιβαλλοντικής δράσης πρέπει να γίνουν κτήμα της Εκπαιδευτικής κοινότητας. Να σταλούν σε όλα τα σχολεία του Νομού. Για να τις εκμεταλλευτούν περισσότεροι εκπαιδευτικοί και μαθητές σε παρόμοιες εργασίες τους στο μέλλον.
Οι εισηγήσεις για το μονοπάτι Ε4 που άκουσα κάλυπταν με εξαιρετική επάρκεια το αρχαιολογικό – ιστορικό πλαίσιο, την υφιστάμενη πανίδα – χλωρίδα, την παράδοση και τους λαϊκούς ήρωες του Σέλινου. Οι δεκάδες φωτογραφίες που τις συνόδευαν δημιουργούν μόνες τους ένα μοναδικό αρχειακό υλικό.
Σημειώνω ότι μεγάλες έρευνες -εφαρμογές της θεωρίας των σχημάτων- δείχνουν ότι οι μαθητές θυμούνται γεωγραφικούς όρους και οδηγίες που άκουσαν αν είχαν δει προκαταβολικά  και είχαν εξοικειωθεί με συνοδευτικούς χάρτες και σχετικές φωτογραφίες.

ΣυμμετοχΗ – ΠαρεμβΑσεις
Χρήσιμη θα είναι για όλους τους συντελεστές -και για το μονοπάτι Ε4- η αναφορά σε μελλοντικές εργασίες σχετικά με παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να γίνουν σε αυτό. Συγκεκριμένες μικρές ή μεγάλες εργασίες για την ανάδειξή του, για την προστασία της πανίδας και της χλωρίδας, τη συντήρηση της σηματοδότησης του, την υιοθέτηση τμημάτων του από Σχολεία, Δήμους  κ.α. Δηλαδή μια έκθεση των μαθητών στα προβλήματα του περιβάλλοντος.                                                                                                                                      Δεν αποφύγαμε και σε αυτήν την ημερίδα, την ελληνική πρακτική να αποχωρούν οι εισηγητές μόλις ολοκληρώσουν την παρουσίασή τους. Για να αποφύγω την παρεξήγηση το σχόλιο αφορά τους μαθητές κυρίως. Με την αποχώρησή τους χάνεται όχι μόνο η ευκαιρία να ακούσουν διά ζώσης εξαιρετικές παρουσιάσεις, αλλά κι η δυνατότητα για ουσιαστικές παρεμβάσεις, ερωτήσεις και σχόλια στο τέλος της κάθε περιόδου.
Εκφραση
της ευγνωμοσΥνης μας
Ο αριθμός των κάθε είδους πολιτιστικών εκδηλώσεων, ομιλιών και δράσεων που πραγματοποιούνται στα Χανιά πρέπει να είναι μοναδικός.
Αξίζει ένα μεγάλο εύγε σε όλους τους διοργανωτές και ομιλητές που προσφέρουν τους κόπους τους, σωματικούς και πνευματικούς, με ανιδιοτέλεια.
Η έκφραση των ευχαριστιών και της ευγνωμοσύνης μας προς όλους τους  σκαπανείς, δημιουργούς, καλλιτέχνες, της Εκπαίδευσης, του Πνεύματος και των Τεχνών εξυπηρετεί κι ένα άλλο βαθύτερο σκοπό. Το αίσθημα της προσωπικής μας ευτυχίας αυξάνεται αν εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας γραπτά -όπως κάνω με αυτό το σχόλιο- μέχρι 4%.
Αν όμως συναντήσω ένα από τους συντελεστές, της ημερίδας για το Περιβάλλον του περασμένου Σαββάτου και του πω ‘Μπράβο, σου είμαι ευγνώμων επειδή ωφελήθηκα εξαιρετικά από τις παρουσιάσεις’, τότε η προσωπική μου ευτυχία θα αυξηθεί κατά 19%.

Συμπερασμα
Ομαδικές δράσεις μαθητών στο πεδίο -δηλαδή έξω από το σχολείο τους- όπως αυτή του μονοπατιού Ε4, έχουν πολλαπλή χρησιμότητα.                                                                                        Η έκθεση των μαθητών στην εφαρμοσμένη γνώση και στην αρμονία της Φύσης, η κίνηση κι η ενεργός συμμετοχή τους έχουν θετικό πρόσημο και ακυρώνουν, την κατά  αντιδιαστολή, παθητική πρόσληψη της γνώσης.                                                                                                                                                             Τα συμπεράσματα αυτών των ομαδικών εργασιών κοινοποιούνται σε όλη τη μαθητική κοινότητα για να πληροφορήσουν και να διεγείρουν.

*συγγραφέας “Μαθαίνω εύκολα”, “Θυμάμαι εύκολα”.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα