Στο πλαίσιο κινητικότητας µαθητών Erasmus+ (∆ιαπίστευση ΚΑ1) µε τίτλο “ Democracy – Remember the Past” τέσσερις µαθητές και τέσσερις µαθήτριες του σχολείου µας µε τη συνοδεία δύο καθηγητριών επισκέφθηκαν το Gymnezium Vojtecha Mihalika στην πόλη Sered της Σλοβακίας κατά το χρονικό διάστηµα 7-11 Απριλίου 2025. Στην κινητικότητα συµµετείχαν και µαθητές από την Ολλανδία και Σουηδία.
Στο σλοβάκικο σχολείο µας υποδέχθηκαν θερµά µαθητές και καθηγητές. Ιδιαίτερη εντύπωση µας έκανε η καθαριότητα και ο σεβασµός του σχολικού χώρου από τους µαθητές -µε ενδεικτικό το γεγονός ότι εισέρχονται στη σχολική τάξη µε παντόφλες- ο εσωτερικός διάκοσµος του σχολείου µε τους εκθεσιακούς χώρους και η πράσινη τάξη .
Την πρώτη ηµέρα κάθε χώρα παρουσίασε ένα τρέιλερ/σκηνή από µια ταινία σχετική µε ένα ιστορικό γεγονός που συνέβαλε στην ανάδειξη δηµοκρατικών αξιών. Στη συνέχεια µε ένα παιχνίδι Kahoot οι µαθητές διαµοιράστηκαν σηµαντικές πληροφορίες για τη Σλοβακία.
Τις επόµενες ηµέρες οι µαθητές µας συνεργάστηκαν σε µικτές οµάδες µε Σλοβάκους, Ολλανδούς και Σουηδούς µαθητές σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες που αναδείκνυαν την αξία της δηµοκρατίας και τους αγώνες για τη σταθεροποίηση της.
Αυτές ήταν:
– Επίσκεψη στη Danubiana Art Gallery. Οι µαθητές εντόπισαν έργα σύγχρονης τέχνης µε θέµα τη ∆ηµοκρατία και εξέφρασαν τις απόψεις τους σχετικά µε το µήνυµα του καλλιτέχνη.
– Ξενάγηση στην Μπρατισλάβα µε θεµατική «The Fight for freedom”. Η περιήγηση στην πόλη συνδυάστηκε µε στάσεις και διαδραστικά παιχνίδια σε µνηµεία αφιερωµένα στους αγώνες του σλοβάκικου λαού για την ελευθερία και τη ∆ηµοκρατία.
– Επίσκεψη στο Μουσείο Ολοκαυτώµατος. Εκτός από τον εκθεσιακό χώρο και την ενηµέρωση για το εβραϊκό γκέτο περιλάµβανε προβολή βίντεο µε ιστορικά γεγονότα και προσωπικές µαρτυρίες καθώς και εργαστήριο στο οποίο οι µαθητές καλούνταν να συµπληρώσουν φύλλο εργασίας µε βάση τις ιστορικές τους γνώσεις και όσα είδαν στο Μουσείο.
– Αγώνας λόγων ( Debate) σε δύο κύκλους. Ο πρώτος αφορούσε στους προβληµατισµούς « Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να περιορίζει την ελευθερία λόγου όταν αυτός γίνεται εχθρικός και ακραίος» και «Η δηµοκρατία δηµιουργεί προβλήµατα µε το να χωρίζει τους ανθρώπους σε διαφορετικές οµάδες µε διαφορετικές γνώµες» Οι νικήτριες οµάδες του πρώτου κύκλου συνέχισαν στον δεύτερο µε θέµα «Οι έφηβοι πρέπει να έχουν το δικαίωµα να ψηφίζουν στις πολιτικές εκλογές γιατί το µέλλον τους εξαρτάται από το αποτέλεσµά τους»
-Θεατρικό εργαστήριο εµπνευσµένο από το ηµερολόγιο της Άννας Φρανκ. Στο πλαίσιο της υλοποίησής του κάθε οµάδα διάβασε ένα µέρος της ιστορίας και συµπλήρωσε φύλλο εργασίας µε ερωτήσεις σχετικές µε τις σχέσεις των προσώπων, τις συνθήκες ζωής τους αλλά και τον ρόλο της Ελλάδας, Σλοβακίας, Ολλανδίας και Σουηδίας κατά τον Β’ Παγκόσµιο πόλεµο. Ακολούθησε παράσταση από τη θεατρική οµάδα του σλοβάκικου σχολείου και στη συνέχεια οι οµάδες κλήθηκαν να προετοιµάσουν λίγες γραµµές και να ξαναπαίξουν σκηνές του έργου ενώ οι συντελεστές της παράστασης ως κριτική επιτροπή σχολίαζαν το αποτέλεσµα. Η δράση ολοκληρώθηκε µε συζήτηση για το πως θα αντιδρούσαν οι µαθητές αν βρίσκονταν σε παρόµοια κατάσταση και κυρίως αν θα βοηθούσαν ή όχι την οικογένεια της Άννας Φρανκ. Η θέση κάθε οµάδας παρουσιαζόταν από έναν οµιλητή.
Την τελευταία ηµέρα οι οµάδες δηµιούργησαν βίντεο µε τίτλο « Capturing Democracy” στο οποίο προσπάθησαν να αποτυπώσουν τις γνώσεις, τις εµπειρίες και τα συναισθήµατα από τις δράσεις των προηγούµενων ηµερών .
Παράλληλα µε τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες οι µαθητές µας ήρθαν σε επαφή µε την κουλτούρα και τον τρόπο ζωής του σλοβάκικου λαού και αποκόµισαν σηµαντικές πολιτισµικές εµπειρίες.
Συνοδοί εκπαιδευτικοί: Στέλλα Καραγιαννάκη – Ιωάννα Βουράκη
Σχετικά µε την εµπειρία τους οι µαθητές έγραψαν τα εξής:
Κατά την φιλοξενία µας στην Σλοβακία και συγκεκριµένα στην πόλη Sered βιώσαµε από κοντά τις δηµοκρατικές αξίες που πρεσβεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση µέσω δραστηριοτήτων που έλαβαν χώρα κατά την διεξαγωγή του προγράµµατος Erasmus. Κάποιες από αυτές είναι η αξία του διαλόγου και η ακρόαση και αξιολόγηση όλων των απόψεων ακόµα κι αν αυτές είναι αντίθετες µε τα πιστεύω του καθενός. Ταυτόχρονα η ξενάγηση µας στην πρωτεύουσα της χώρας, την Μπρατισλάβα, µας έκανε να καταλάβουµε τη σηµασία να αγωνιζόµαστε για την υπεράσπιση της δηµοκρατίας και της ελευθερίας µέσω διαφόρων µνηµείων που αφορούσαν τα τοπικά γεγονότα όπως το σχίσµα της Τσεχοσλοβακίας σε Τσεχία και Σλοβακία. Τέλος, µε την παρακολούθηση της θεατρικής παράστασης «Το ηµερολόγιο της Άννας Φρανκ» από την σχολική θεατρική οµάδα και την επίσκεψη µας στο τοπικό µουσείο Ολοκαυτώµατος µας αποτυπώθηκε το κακό που µπορεί να προκαλέσει το µίσος και οι φιλοδοξίες των ανθρώπων καθώς και η αναλλοίωτη φύση του ανθρώπου ανά τους αιώνες ( που σχετίζεται και µε τα σηµερινά πολεµικά γεγονότα).
Αλέξανδρος Μεγαλογένης
Το ταξίδι µου στη Σλοβακία ήταν µια υπέροχη εµπειρία. Η επίσκεψη µας στη Danubiana Art Gallery ήταν µια ευκαιρία να έρθουµε σε επαφή µε τη σύγχρονη τέχνη σε ένα µοναδικό περιβάλλον δίπλα στον ∆ούναβη. Επίσης η παλιά πόλη της Μπρατισλάβα ήταν συγκλονιστική µε τα ιστορικά κτίρια και τα γραφικά δροµάκια. Τέλος, η επίσκεψη στο Μουσείο του Ολοκαυτώµατος µας υπενθύµισε τη σηµασία του γεγονότος και µας έκανε να σκεφθούµε την ανθρώπινη φύση και την ανάγκη για ειρήνη και δικαιοσύνη. Μέσα από το ταξίδι αυτό γεµίσαµε εµπειρίες που θα µας συντροφεύουν για πάντα!
Ανδρονίκη Μαρινάκη
Απόλαυσα ιδιαίτερα την επίσκεψη στη Μπρατισλάβα και την ξενάγηση, η οποία συνδύασε την ιστορία και τον πολιτισµό µε έναν ενδιαφέροντα τρόπο. Το θεατρικό εργαστήριο και το τουρνουά αντιλογίας µας βοήθησαν να αναπτύξουµε την κριτική σκέψη και τις επικοινωνιακές µας δεξιότητες, ενώ η επίσκεψη στο Μουσείο Τέχνης ήταν συναρπαστική και εκπαιδευτική. Συνολικά, το πρόγραµµα συνδύασε µε επιτυχία τη µάθηση, την πολιτισµική ανταλλαγή και τη συνεργασία µε µαθητές από άλλες χώρες.
Ευτύχιος Κοντογεώργος
Στο ταξίδι στην Σλοβακία περάσαµε πολύ ωραία. Οι καλύτερες δραστηριότητες ήταν το drama club και η επίσκεψη στη Danubiana Art Gallery. Επίσης ήταν ωραία και η επίσκεψη στην Μπρατισλάβα όπως και η ξενάγηση. Γνωρίσαµε έναν καινούριο πολιτισµό και αποκτήσαµε αξέχαστες εµπειρίες.
Ιάκωβος Κατσούλας
Το ταξίδι µου στη Σλοβακία ήταν µια πολύ όµορφη εµπειρία. Εκτός από το ότι γνώρισα έναν διαφορετικό πολιτισµό και πανέµορφα τοπία, έµαθα και πολλά για τη δηµοκρατία. Κυρίως συνειδητοποίησα πόσο σηµαντικό είναι οι άνθρωποι να συµµετέχουν ενεργά στα κοινά και να σέβονται τις απόψεις των άλλων. Μου άρεσε ο τρόπος που συνδυάζουν την παράδοση µε τη σύγχρονη ζωή και µου θύµισαν πως η δηµοκρατία χρειάζεται προσπάθεια και σεβασµό για να λειτουργεί σωστά.
Ερασµία Μπολάκη
Η εκπαιδευτική εκδροµή στην Σλοβακία µας βοήθησε να γνωρίσουµε µια καινούρια κουλτούρα και να κάνουµε νέους φίλους ενώ ταυτόχρονα εµπεδώσαµε την έννοια της δηµοκρατίας και την αξία της. Όλες οι εκπαιδευτικές δράσεις που παρακολουθήσαµε ήταν βαθυστόχαστες και κατατοπιστικές όσον αφορά την δηµοκρατία στις νεότερες κοινωνίες
Γεωργία Κανακάκη
Από το ταξίδι Erasmus στη Σλοβακία απέκτησα πολλές γνώσεις σχετικά µε την δηµοκρατία και τους αγώνες για την κατάκτησή της µέσα από τις διάφορες δραστηριότητες που κάναµε στο σχολείο της Sered και την επίσκεψη στο Μουσείο Ολοκαυτώµατος. Επίσης εντυπωσιάστηκα από την υποδοχή όχι µόνο των µαθητών αλλά και όλων των µελών του σχολείου
Γεώργιος Κατσούλας
Οι δράσεις που συµµετείχαµε κατά την διάρκεια του ταξιδιού, µας έµαθαν την έννοια της δηµοκρατίας ενώ ταυτόχρονα εξοικειωνόµασταν µε τις έννοιες της συνεργασίας και της οµαδικότητας. Στο πλαίσιο του προγράµµατος ήρθαµε αντιµέτωποι µε ένα εκπαιδευτικό σύστηµα διαφορετικό από αυτό που έχουµε συνηθίσει. Το καλύτερο κοµµάτι του ταξιδιού όµως, ήταν το γεγονός ότι γνωρίσαµε άτοµα της ηλικίας µας από διάφορες χώρες και κουλτούρες.
Ευαγγελία Καλογρίδη