Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Σύντομος οδηγός εξετάσεων για μαθητές

Τα όπλα των μαθητών που συμμετέχουν σε εξετάσεις είναι η προνοητικότητα, το ευ-στρες, οι στρατηγικές χαλάρωσης κι η εφαρμογή απλών κανόνων.
Εχθροί των μαθητών είναι οι στρεσογόνες καταστάσεις όπως  προσωπικές έριδες, αρνητική οικονομική κατάσταση της οικογένειας τους, ατυχή περιστατικά σε αγαπημένα πρόσωπα και κάθε κοινωνική  αναταραχή. Ευτυχώς οι πρόσφατες εκλογές ήταν ήρεμες.                              Σήμερα σας παρουσιάζω ένα σύντομο οδηγό στρατηγικών για τις εξετάσεις που μπορούν να εφαρμόσουν όλοι οι μαθητές. Όλες είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες και δοκιμασμένες στην πράξη. Περισσότερες προτάσεις περιέχονται στο βιβλίο μου ‘Μαθαίνω εύκολα’.

Προνοητικότητα
Οι προνοητικοί  μαθητές κοιμούνται 7 ώρες αυτή την περίοδο κι η μελέτη τους δεν αφορά νέα αντικείμενα και θέματα. Δεν παραλείπουν γεύματα και πίνουν νερό πριν διψάσουν.
Γνωρίζουν ότι η μελέτη το βράδυ της παραμονής μιας εξέτασης είναι ανώφελη. Ο λόγος είναι απλός. Ο χρόνος που μεσολαβεί δεν επαρκεί για την εσωτερίκευση της νέας γνώσης. Γνωρίζουμε ότι ο καλός ύπνος που αρχίζει πριν τα μεσάνυχτα βοηθάει στην αφομοίωση της ύλης. Οι προνοητικοί σταματούν να μελετούν όταν νοιώσουν ότι πέφτει η θερμοκρασία του σώματος τους.
Τέλος, ένας υπνάκος 30 – 40 λεπτών κάθε μεσημέρι δίνει περιθώριο στον εγκέφαλό τους να αντιμετωπίσει την υπέρ προσφορά πληροφοριών.
Γνωρίζουμε ότι οι εξαιρετικά προετοιμασμένοι μαθητές έχουν ανοσία στο βλαβερό στρες αφού ο εγκέφαλος μας προτιμά να χρησιμοποιεί πληροφορίες και στρατηγικές που έχουν παγιωθεί.

Το βλαβερό στρες
Το δηλητηριώδες στρες προκαλείται από μια σειρά παράγοντες όπως: η μη επαρκής προετοιμασία, οι τσακωμοί, η ανέχεια, μια σοβαρή ασθένεια αγαπημένου τους, οι κοινωνικές αναταραχές…
Το βλαβερό στρες αυξάνει αν οι μαθητές πάνε για ύπνο μετά τα μεσάνυχτα κι αν καταναλώνουν αλκοόλ ή διεγερτικά.
Έρευνες επιβεβαιώνουν ότι η ικανότητα λύσης προβλημάτων μειώνεται, αν την προηγούμενη νύκτα έχουν μειωθεί οι περίοδοι του βαθύ ύπνου.
Αντίθετα, υπάρχουν θετικά αποτελέσματα αν οι μαθητές κοιμούνται κανονικά το βράδυ, επειδή τότε παγιώνεται η μεταφορά της νέας γνώσης στη μόνιμη μνήμη. Ας δούμε τι προκαλεί αναστάτωση στον ύπνο τους…
• Η υπερβολική έκθεση, τις βραδινές ώρες, σε οθόνες υπολογιστών εμποδίζουν την έκκριση της ορμόνης μελατονίνης που φέρνει τη νύστα. Γι’ αυτό ας μην ασχοληθούν με το αγαπημένο τους Facebook.
• Οι θόρυβοι που φθάνουν στον χώρο τους αν ξεπερνούν τα 35 ντεσιμπέλ.
• Η κατανάλωση καφεΐνης, μέχρι και 6 ώρες πριν την ώρα κατάκλισης, το κάπνισμα κι κατανάλωση αλκοόλ.
• Η μη σταθερή ώρα κατάκλισης και έγερσης.

Ευ-στρες την ώρα των εξετάσεων
Και τώρα συμβουλές που έχουν φανεί χρήσιμες σε πολλούς μαθητές.  Όσοι λειτουργούν σε κατάσταση ευ-στρες:
• Καθυστερούν να αρχίσουν να γράφουν, ξυπνάνε τις μνήμες τους, κάνουν πρόχειρες σημειώσεις και οργανώνουν θεματικά την απάντηση τους. Αντίθετα οι αγχωμένοι αρχίζουν να γράφουν στα 2 πρώτα λεπτά από τη στιγμή που πάρουν τα θέματα, ενεργούν παρορμητικά, γράφουν χαοτικά χωρίς τεκμηρίωση κι είναι οι πρώτοι που σταματούν να γράφουν.
• Την ώρα της εξέτασης, ανακαλούν εύκολα τις πληροφορίες που τους  χρειάζονται, όταν οραματιστούν το χώρο στον οποίο μελέτησαν, το βιβλίο ή τις σημειώσεις τους.
• Αποδίδουν στο μέγιστο, αρκεί να βρεθούν στην ίδια κατάσταση ευ-στρες που ήταν όταν μελετούσαν το συγκεκριμένο θέμα.
• Ελέγχουν και συντονίζουν τα αισθήματα τους και τις στρατηγικές που εφαρμόζουν σε κάθε στάδιο μιας εξέτασης.
• Στη μέση της εξέτασης σταματούν για 1 λεπτό, αξιολογούν το γραπτό τους, λένε ένα μπράβο στον εαυτό τους, τινάζουν τα χέρια τους μερικές φορές  και συνεχίζουν…
• Όταν τελειώσουν το γράψιμο, σταματάνε για 2-3 λεπτά. Χαλαρώνουν σωματικά ή νοητικά με κατάλληλες ασκήσεις και μετά αξιολογούν το γραπτό τους. Δηλαδή, κάνουν λεπτομερή έλεγχο, διορθώνουν, συμπληρώνουν αυτά που θυμούνται εκείνη τη στιγμή.
• Κάθε λεπτό είναι πολύτιμο, γι’ αυτό σταματούν μόνο όταν τελειώσει ο χρόνος της εξέτασης!

Συμπέρασμα
Είναι ανώφελο οι μαθητές να ξενυχτούν μελετώντας την περίοδο των εξετάσεων. Αυτή η υπερ-προσπάθεια δεν είναι ανταποδοτική. Η αλληλεγγύη των γενεών μας καλεί να τους προφυλάσσουμε από υπερβολικούς θορύβους, από αρνητικά σχόλια και φιλονικίες και φυσικά από κοινωνικές αναταραχές.

•συγγραφέας, ‘Μαθαίνω εύκολα’, ‘Θυμάμαι εύκολα’


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα