Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Ημερολόγια του μέλλοντος

Μοναδικές εμπειρίες ήταν οι συζητήσεις που είχα με μερικές δεκάδες μαμάδες νηπίων και μία ντουζίνα παππούδων και γιαγιάδων την περασμένη εβδομάδα.
Οι συζητήσεις που ακολούθησαν τις δύο διαλέξεις μου με θέμα “Βοηθώ τη γνωστική ανάπτυξη του παιδιού/ εγγονού μου”, είχαν και στις δύο περιπτώσεις μεγαλύτερη διάρκεια.
Οι διαλέξεις μου στον παιδικό σταθμό “ΤΑ ΖΑΒΟΛΑΚΙΑ” και στα “ΑΓΓΛΙΚΑ –  ΠΟΛΥΓΝΩΣΗ” ήταν θεματικά δεμένες στους παρακάτω πέντε άξονες: Μαθησιακοί τύποι – Μνήμη εργασίας – Χωρική Αντίληψη – Αφήγηση μίας ιστορίας και υποστηρικτικό δίκτυο.
Οι ερωτήσεις των γονιών και των παππούδων – γιαγιάδων έμοιαζαν με την ανάγνωση του ημερολογίου του μέλλοντος του παιδιού τους.
Μία επιθυμία φυσιολογική όλων των μελών μίας οικογένειας που αγωνιούν να “γράψουν” το μέλλον της νέας γενιάς.
Το σημερινό σημείωμα είναι αφιερωμένο σε μερικές από τις ερωτήσεις τους.
Πόση ώρα να μελετά;
Η πλέον συχνή ερώτηση είχε σχέση με τη διάρκεια της μελέτης. Η απάντησή μου είναι ότι αυτή κατ’ αρχήν εξαρτάται από το παιδί, το μαθησιακό του τύπο, το μάθημα και το είδος της εργασίας του.
Τόνισα, ότι σε κάθε περίπτωση το παιδί είναι απαραίτητο να κάνει ένα ολιγόλεπτο διάλειμμα κάθε 20 – 30 λεπτά.
Για το θεωρητικό υπόβαθρο της αποτελεσματικής μάθησης των 20 λεπτών κάνω ιδιαίτερη αναφορά στο βιβλίο μου “Θυμάμαι εύκολα”.

Εναρξη μίας ξένης γλώσσας
Το ενδιαφέρον πολλών γονιών στο θέμα ήταν μεγάλο, γι’ αυτό κι η απάντησή μου ήταν εκτενής.
Κατ’ αρχήν εισηγητές – καθηγητές από το Συμβούλιο της Ευρώπης πρότειναν σε συνέδριο την έναρξη της ξένης γλώσσας στην Γ’ Δημοτικού.
Στην ομαδοποίηση των κανόνων που διέπουν τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στην Ευρώπη (Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Γλωσσών) οι  προτάσεις – σενάρια είναι να έχει γίνει έναρξή της πριν οι μαθητές τελειώσουν το Δημοτικό Σχολείο.
Ερευνες έδειξαν ότι αν η διδασκαλία της ξένης γλώσσας αρχίσει πριν την ηλικία των 13 ετών, τότε τα παιδιά ενσωματώνουν με ευκολία την προφορά της.
Η εμπειρία μάς δείχνει ότι είναι εύκολο ένα παιδί να αρχίσει μία ξένη γλώσσα στην Γ’ Δημοτικού και να ολοκληρώσει τις σπουδές του σε επίπεδο Β2 – Λόουερ στη Β’ Γυμνασίου και σε επίπεδο C2-Proficiency στην Γ’ Γυμνασίου. Κι αυτό χωρίς να κάνει μαθήματα τα καλοκαίρια.
Τέλος, τόνισα ότι είναι απόλυτα απαραίτητο να βοηθάμε κάθε παιδί να χειρίζεται την ελληνική γλώσσα σε ικανοποιητικό επίπεδο πριν αρχίσει μία ξένη γλώσσα. Αυτό γίνεται και με τη συμμετοχή του στα προγράμματα φιλαναγνωσίας των Βιβλιοθηκών του Δήμου Χανίων.

«Τι μάθατε σήμερα;»  «Τίποτα!»
Στο ερώτημα, γιατί μικρά παιδιά απαντούν αρνητικά σχετικά με το τι έμαθαν στο σχολείο, η απάντησή μου βασίστηκε σε αποτελέσματα ερευνών και σε πραγματικά περιστατικά.
Κατ’ αρχήν, η ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού έχει τον ρόλο της στην “παιδική αμνησία”, όπως κι η ταύτιση ή όχι των μαθησιακών προφίλ του εκπαιδευτικού και του μαθητή. Αν τα δύο προφίλ ταυτίζονται, τότε η επώαση της νέας ύλης γίνεται ταχύτερα και το παιδί είναι έτοιμο να σας πει λεπτομέρειες από την παράδοση κάθε μαθήματος.
Διαφορετικά η λύση είναι να ενθαρρύνετε το παιδί σας να κοιμηθεί για λίγο το μεσημέρι. Είναι πιθανόν το απόγευμα να είναι έτοιμο να απαντήσει σε όλες ακόμη και σε κουτσομπολίστικες  ερωτήσεις σας.

Εξωσχολικές δραστηριότητες
Κατ’ αρχήν πρότεινα να καθυστερήσει η έναρξη των εξωσχολικών δραστηριοτήτων, έτσι ώστε προνήπια και νήπια απερίσπαστα να απολαύσουν την καλύτερη περίοδο της ζωής τους.
Το μυαλό του παιδιού που δεν έχει πάει ακόμη στο Δημοτικό Σχολείο είναι δημιουργικό, αυτόνομο κι ελεύθερο αναφέρει στο βιβλίο του            “Τhe unschooled mind” ο πρωτοπόρος καθηγητής Howard Gardner.
Ναι, στις εξωσχολικές δραστηριότητες αργότερα, μετά την Α’ ή Β’ Δημοτικού που είναι συμβατές με τις δεξιότητες του παιδιού.                   Για το θέμα θα αφιερώσω ένα ξεχωριστό σημείωμα.

Yποβόσκουσα βία
Το θέμα του εκφοβισμού δεν ήταν σχετικό με το αντικείμενο της διάλεξής μου, τίθεται όμως για προβληματισμό μιας κι οι σπόροι του φυτρώνουν νωρίς.
Σύμφωνα με αυτά που μου είπαν κατ’ ιδίαν και ενώπιον όλων, φαίνεται ότι υπάρχουν δείγματα υποβόσκουσας βίας στις αυλές αρκετών σχολείων. Αυτή εκδηλώνεται με παραβίαση της ουράς στις καντίνες των σχολείων, με έναν ιδιότυπο αποκλεισμό των τουαλετών και με χειρονομίες που προσβάλουν τη γενετήσια ταυτότητα.
Η μοναδική συμβουλή που έδωσα ήταν να απευθυνθούν στους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς.
Θα συνεχίσω τον σχολιασμό των ερωτήσεων στο επόμενο σημείωμά μου, της 1ης Απριλίου.

• Μ.Edu., συγγραφέας “Μαθαίνω εύκολα”, “Θυμάμαι εύκολα”, “Μελετώ αποτελεσματικά”.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα