Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

“Δοκιμιακά” εικαστικά Ιχνη

«Το να ζεις σημαίνει ν’ αφήνεις Ιχνη» Walter Benjamin

Με μια ακόμα αγαπητική έκθεση φωτογραφίας η Φωτογραφική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης “Φωτοσκίαση” αποδεικνύει την αγάπη της για τη φωτογραφία και διερευνά τη σχέση των μελών της με το φυσικό και κτιστό περιβάλλον μέσα στην πόλη.
• Την πόλη και την ύπαιθρο των Χανίων, τις ιδιωτικές στιγμές του καθενός, τη σχέση και τα μηνύματα που παίρνει και δίνει η ατομική και συλλογική προσπάθεια αποτύπωσης Ιχνών της καθημερινότητας.

• Επόμενο, λοιπόν, είναι να αποτυπώνονται πολλά και διαφορετικά “ΙΧΝΗ” από 25 μέλη της ομάδας που εκθέτουν σ’ αυτήν ενότητα.

• Η έκθεση εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 15 Ιουνίου στον αύλειο χώρο της Δημοτικής Πινακοθήκης (παραχώρηση), με τη συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Κρήτης και θα διαρκέσει μέχρι 24 Ιουνίου με ώρες λειτουργίας καθημερινά το πρωί από τις 10 ως τις 2 το μεσημέρι και το απόγευμα από τις 7 έως τις 10 το βράδυ.

Στόχος

• Πάνω σε ποιο σκεπτικό όμως κινήθηκαν τα μέλη της «Φωτοσκίασης» για να δημιουργήσουν;

• Στο σχετικό δελτίο Τύπου αναφέρεται ότι στόχος είναι «να γεννηθεί προβληματισμός σε σχέση με την ατομική, κοινωνική και πολιτισμική πραγματικότητα. Έγινε προσπάθεια ν’ αποτυπωθούν φωτογραφικά ΙΧΝΗ που διαγράφονται από το πέρασμα του χρόνου και την ανθρώπινη παρέμβαση στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, ΙΧΝΗ που έχουν σαν αιτία τους την οικονομική κρίση και το προσφυγικό πρόβλημα, ΙΧΝΗ της καθημερινής ανθρώπινης δραστηριότητας, αλλά και ΙΧΝΗ νοσταλγίας και προσωπικών βιωμάτων που επιδρούν στην ανθρώπινη ψυχολογία».

Φωτογραφίες και “δοκίμιο”

• Από εκεί και μετά, κάθε φωτογράφος – μέλος αποτύπωσε ένα δικό του “ίχνος” φωτογραφίζοντας μια εικόνα που του έκανε “κλικ” μια συγκεκριμένη στιγμή και κάτω από συγκεκριμένη ψυχολογική κατάσταση.

• Όπως μου εξήγησαν τόσο η Μαριάννα Αγγελάκη όσο και η Μαρία Φυτράκη – Αννιτσάκη, ο παραπάνω στόχος αναλύθηκε διεξοδικότερα στα σεμινάρια που γίνονται για την εξέλιξη των μελών της ομάδας με φωτογραφικά έργα αφαίρεσης – σύνθεσης – μίνιμαλ.

• Τέτοια κατ’ εξοχήν έργα είδαμε να είναι αυτά της Μαριάννας Αγγελάκη, αρχιτέκτονος (βλέπε φωτογραφίες της από κτήριο Πολυτεχνείου Κρήτης, αλλά και αφαιρετική φωτό από ένα ταξίδι σε γκαλερί του Παρισιού). Ενώ η Μαρία Φυτράκη – Αννιτσάκη, εκπαιδευτικός, εκθέτει τρία εντελώς αφαιρετικά έργα πειραματιζόμενη με την κίνηση της μηχανής σε απλά αντικείμενα του σπιτιού όπως ένα τραπεζομάντηλο, λαχανικά ή μία πλαστική λεκάνη.

• Μίνιμαλ αφαιρετικό είναι και το ένα από τα έργα με τα οποία συμμετέχει η Στέλλα Τρανταλλίδου – Ρασούλη (παράθυρο – Πολυτεχνείο), του Λευτέρη Καμαλεδάκη (σκάλες Πολυτεχνείου), της Μαρίας Παΐζη (φωτογραφικό άλμπουμ γάμου με πινελιές αφαίρεσης) και άλλα.

• Αφαιρετικό πορτρέτο είναι και το έργο της Γεωργίας – Γιούλης Ματσαμά, η οποία μάλιστα συν-έγραψε και το κοινωνικο-φιλοσοφικό “δοκίμιο” πάνω στο οποίο “πατά” η έκθεση “ΙΧΝΗ” και συναντάμε δεξιά στο έμπα της έκθεσης. Διότι, βεβαίως, μία εικόνα χίλιες λέξεις, αλλά μην ξεχνάμε και το «εν αρχή ην ο λόγος».

• Και ο λόγος των εικαστικών δημιουργών είναι -κατά την άποψή μου- επεξηγηματικά αναγκαίος. Για να μπορέσει μετά ο θεατής, πατώντας στις δικές του ερμηνευτικές προσλαμβάνουσες, να “συνθέσει” την προσωπική του εντύπωση – ερμηνεία για κάθε έργο.

• Θεωρούμε δε ότι ο λόγος της Γιούλης Ματσαμά που ακολουθεί το λογότυπο της έκθεσης “ΙΧΝΗ” και έχει τίτλο το απόφθεγμα του Γερμανού φιλοσόφου Walter Benjamin, είναι ένα “μίνιμαλ” δοκίμιο για τη συγκεκριμένη έκθεση, αλλά και τη γενικότερη “αγωνία” για την περιβαλλοντική, κοινωνική και πολιτισμική συνύπαρξη ανθρώπου και φυσικού και κτιστού περιβάλλοντος.

• Στον αντίποδα της αφαίρεσης έργων που εκτίθενται υπάρχουν βέβαια και απεικονιστικά έργα με “ίχνη” από τη ζωή σε πόλη – μεγαλούπολη όπως αυτό της Νίνας Παπαδουλάκη. Ενώ πάρα πολλά από τα έργα κινούνται στη σύνθεση αφαίρεσης – απεικόνισης με ωραίο εικαστικό αποτέλεσμα.

• Επειδή τα έργα είναι πολλά δεν είναι δυνατόν να αναφερθούν όλα. Γι’ αυτό το καλύτερο είναι να επισκεφθείτε την έκθεση και να τα απολαύσετε. Μαζί θα απολαύσετε βέβαια και τον αύλειο χώρο της Δημοτικής Πινακοθήκης, ο οποίος προσφέρεται περιβαλλοντικά και αισθητικά για πολιτιστικές δραστηριότητες. Εν προκειμένω δε, συλλειτούργησε ώστε να αναδεικνύεται και το ταιριαστό με τον χώρο, καλαίσθητο, πρωτότυπο και εικαστικό στήσιμο της έκθεσης.

Ποιοι είναι

• Η “Φωτοσκίαση” δημιουργήθηκε το έτος 1995 αρχικά ως φοιτητική ομάδα στο πλαίσιο ίδρυσης πολιτιστικών ομάδων του Πολυτεχνείου Κρήτης. Βαθμιαία η ομάδα διευρύνθηκε και σήμερα εκτός από φοιτητές έχει μέλη της αποφοίτους του Πολυτεχνείου Κρήτης, εργαζομένους σ’ αυτό, αλλά και άτομα που ενδιαφέρονται και αγαπούν την τέχνη της φωτογραφίας άσχετα από επάγγελμα ή ηλικία.

• Μία από τις πιο ωραίες ενότητες που έχουν παρουσιάσει, θυμίζουμε είναι «Τα κλειστά μαγαζιά της οδού Ποτιέ» που αποτύπωσαν το κοινωνικό – οικονομικό – πολιτισμικό πρόβλημα της κρίσης στη χώρα μας.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα