Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Ο κινηματογράφος στην ψηφιακή εποχή

Της ΝΑΝΤΙΑΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η ανάπτυξη των τοπικών κινηματογραφιών, μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας, η εποχή της ψηφιοποίησης στην Ελλάδα και τον κόσμο, η χρήση του νέου web ως πολύτιμου εργαλείου προώθησης και διανομής κινηματογραφικών ταινιών, ο ρόλος του κινηματογραφιστή στο σύγχρονο κινηματογράφο και οι τρόποι με τους οποίους το ψηφιακό μέσο επανακαθορίζει τους αισθητικούς δρόμους τού σινεμά, ήταν μερικά από τα θέματα που απασχόλησαν την πρώτη ημερίδα για την Ψηφιακή Εικόνα με τίτλο ´Ψηφιακές εμπειρίες και προοπτικές´, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο (28/5) στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

Στην ημερίδα, που διοργάνωσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, συμμετείχαν Έλληνες και ξένοι δημιουργοί, πανεπιστημιακοί, διανομείς, διευθυντές φωτογραφίας, μοντέρ, δημοσιογράφοι και παραγωγοί.

Νέα οικονομία
«Η ψηφιακή τεχνολογία πρέπει να υπηρετεί την Τέχνη του κινηματογράφου και φυσικά την εκάστοτε ιστορία, σε αντίθεση με πρακτικές που υιοθετούνται σε βιομηχανίες όπως το Χόλυγουντ», ανέφερε ο παραγωγός και διευθυντής της Pan Entertainment, Κωνσταντίνος Μωριάτης, τονίζοντας εξ αρχής πως «η ψηφιακή κατάκτηση χάρισε νέες προοπτικές για το σινεμά πέρα από κάθε φαντασία». Σύμφωνα με τον ίδιο, στην Ελλάδα υπάρχει δυσκολία εκμετάλλευσης της υπεραξίας της τεχνολογίας, λόγω της μικρής εγχώριας αγοράς, ενώ, όπως υποστήριξε, θα πρέπει να προσελκυθούν ξένα κεφάλαια για να μπορέσει ο ελληνικός κινηματογράφος να εκμεταλλευτεί τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες.
Η Ντίνα Μελινιώτη διευθύντρια της Kodak Cinelabs και η Κωνσταντίνα Σταυριανού, ιδρύτρια της εταιρίας Graal, μίλησαν για το κόστος του αναλογικού μέσου σε αντιδιαστολή με το ψηφιακό. Όπως είπαν, μπορεί με την πρώτη ματιά να φαίνεται ότι το ψηφιακό μέσο είναι πιο φτηνό, αλλά αυτό δεν ισχύει, καθώς τα κρυφά κόστη μπορεί να εκτοξευθούν. Αντίθετα, το φιλμ μπορεί να γίνει συνοδοιπόρος των νέων τεχνολογιών, ενώ μετρά σχεδόν έναν αιώνα παρουσίας στον κινηματογράφο. «Η διαφορά κόστους μεταξύ ψηφιακού και αναλογικού μέσου είναι πολύ μικρή, κάνοντας την επιλογή ανάμεσα στα δύο, να γίνεται με κριτήρια όχι οικονομικά, αλλά αισθητικά», συμπλήρωσαν.
Η Μαριλίζα Τοτόμη, γενική διευθύντρια της United International Pictures, τόνισε πως η μετατροπή μιας κινηματογραφικής αίθουσας
σε digital, μπορεί να είναι και τρόπος επιβίωσής της, κάτι που ισχύει τόσο για τις μεγάλες αθηναϊκές αίθουσες, όσο και για τις μικρές ανεξάρτητες, που βρίσκονται στην επαρχία. Με αυτόν τον τρόπο οι τελευταίες θα μπορούσαν να εξασφαλίζουν κόπιες πρώτης προβολής μεγάλων ταινιών και να αυξήσουν τα έσοδά τους.
Σύμφωνα με την ίδια, η ψηφιακή εποχή ανοίγει νεόυς δρόμους στην διανομή ταινιών και παράλληλα διαμορφώνει την βιομηχανία του αύριο. Ήδη το VOD (Video on Demand) είναι το μέλλον και ένας δρόμος λύσης για την πειρατεία των ταινιών μέσω Ίντερνετ, «μάστιγας που πρέπει να σταματήσει».

Τεχνολογική δημοκρατία
Όπως υποστήριξαν οι ομιλητές, η νέα τεχνολογία λειτουργεί ως μέσο εκδημοκρατισμού των μέσων παραγωγής. Η μεγάλη ανατροπή που έφερε η ψηφιακή τεχνολογία είναι ότι ο καθένας πια μπορεί να έχει πρόσβαση στα μέσα παραγωγής που χρειάζεται, σε αντίθεση με προηγούμενες τεχνολογικές εποχές, οπότε ακριβώς επειδή τα μηχανήματα – υλικά είχαν μεγάλο κόστος, βρίσκονταν στα χέρια κάποιων λίγων.
Σήμερα, τα μέσα παραγωγής και τα μέσα διανομής βρίσκονται στη διάθεση του καθένα και ανάλογα με τις αισθητικές του δυνατότητες και επιθυμίες, μπορεί να πλησιάσει με πιο εύκολο τρόπο την παραγωγή του έργου του και την διανομή του.
«Πάντα, όμως, αυτό που καθορίζει το αποτέλεσμα, είναι το περιεχόμενο, το σενάριο, το ταλέντο και η ανθρώπινη ψυχή. Η τεχνολογία έχει ρόλο βοηθητικό. Αυτό που μετράει και θα πρέπει να απασχολεί όλους τους εμπλεκόμενους συντελεστές μίας κινηματογραφικής ταινίας, είναι η ιστορία που πρέπει να ειπωθεί και όχι το μέσο με το οποίο θα τραβηχτεί», ανέφερε ο ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Τάσος Μπουλμέτης.

Η χρήση του νέου web
«Η σχεδόν απόλυτη κυριαρχία της Google, η άνθιση των social media (Facebook, Twitter, Linkedin) δηλώνουν με σαφήνεια τις τάσεις της αγοράς τις οποίες η κινηματογραφική κοινότητα δεν μπορεί να παραβλέψει. Η αξιοποίηση αυτών των μέσων αποκτά ιδιαίτερη σημασία όταν αναφερόμαστε σε παραγωγές χωρών περιορισμένης γεωγραφικής και κυρίως γλωσσικής εμβέλειας», ανέφερε η ιδρύτρια και εμπνεύστρια του βαλκανικού portal Altcine, Ηλέκτρα Βενάκη.
Η συγκεκριμένη πλατφόρμα προτείνει, μέσα από σειρά εργαλείων, πληθώρα έμμεσων και άμεσων τρόπων προώθησης και διάθεσης των κινηματογραφικών έργων. Με αυτόν τον τρόπο συνιστά μία βαλκανική διαδικτυακή κοινότητα, στην οποία κινηματογραφιστές, ακαδημαϊκοί, κοινό, κριτικοί, δικτυώνονται και αλληλεπιδρούν, ενώ παράλληλα η συνεχής, ελεύθερη και εμπεριστατωμένη ενημέρωση, δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον για την προσέλκυση νέου κοινού και την ανάπτυξη της επιστημονικής έρευνας.

´Korsakow´ και crowdfunding
O Florian Thalhofer είναι ο εφευρέτης του «Korsakow», προγράμματος και αρχής για τη δημιουργία μη γραμμικών και διαδραστικών αφηγήσεων, βάσει κανόνων.
Στην διάλεξή του ο βραβευμένος media-artist και σκηνοθέτης απέδειξε πως ένα μη γραμμικό ντοκυμαντέρ στο διαδίκτυο είναι πολύ πιο κοντά στην πραγματικότητα από ό,τι το κλασικό γραμμικό ντοκυμαντέρ.
Ο Κώστας Εφήμερος, ιδιοκτήτης της εταιρίας BitsnBytes, μίλησε
για την εμπειρία που είχε από την παραγωγή του ντοκυμαντέρ «Dept-O-cracy», το οποίο βασίστηκε στην πρακτική του crowdfunding*. Έδειξε πώς γύρισε μαζί με τους Άρη Χατζηστεφάνου και Κατερίνα Κιτίδη για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα διεθνές ντοκυμαντέρ με 9.000 ευρώ και με παραγωγό τον ίδιο τον θεατή.
«Πρόκειται για ένα στρατευμένο ντοκυμαντέρ με συγκεκριμένο στόχο. Αρχικά στήθηκε ένα σενάριο, που για να στηριχθεί χρειαζόταν budget, καθώς δεν μπορούσε να γίνει τελείως ερασιτεχνικά.
Λόγω του θέματός του, εμφανίστηκαν αμέσως άτομα που θέλησαν να βοηθήσουν στην παραγωγή.
Ομως έγινε σαφές από νωρίς, πως δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί με ανθρώπους που περίμεναν να βγάλουν τα χρήματα που θα επένδυαν, καθώς θα ήθελαν να έχουν άποψη για όλα.
Επίσης, δεν θέλαμε να πάρουμε χρήματα από εταιρείες, τράπεζες ή κομματικούς συνδυασμούς.
Ετσι απευθυνθήκαμε στον κόσμο για την πραγματοποίησή του και καταφέραμε να συγκεντρώσουμε το ποσό που ζητούσαμε μέσα σε 14 μέρες», ανέφερε ο Κώστας Εφήμερος.
Όπως είπε, άλλωστε, όσοι προσέφεραν τα χρήματά τους για την υλοποίηση του ντοκυμαντέρ, μπορούσαν ανά πάσα στιγμή να ενημερωθούν από το site της εταιρείας και να ελέγξουν τα οικονομικά της παραγωγής.

Η ελληνική αγορά
Η ελληνική κινηματογραφική αγορά κυμαίνεται γύρω στα 12 εκατ. εισιτήρια κάθε χρόνο (με κάποιες αυξομειώσεις), που αντιστοιχεί σε 100 εκατ. ευρώ τζίρο.
Ο παγκόσμιος τζίρος είναι 32 δισ. δολλάρια, με το ποσοστό της Ελλάδας σε αυτόν, να αντιστοιχεί σε 0,1%. Αυτό σημαίνει πως κάθε Έλληνας πάει 1,1 φορά στο σινεμά το χρόνο, ενώ, ως χώρα, έχουμε από τις υψηλότερες τιμές εισιτηρίου ανά τον κόσμο, (για φέτος η μέση τιμή ήταν στα 8,36 ευρώ).

Τι είναι το crowfunding;
Πρόκειται για μια συλλογική συνεργασία ατόμων, που διαθέτουν τα χρήματά τους μαζί, κυρίως μέσω Ιντερνετ, για να υποστηρίξουν τους σκοπούς και τις προσπάθειες άλλων ατόμων ή οργανισμών.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα