Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Επιστροφή στον Πολιτισμό με το άνοιγμα των Μουσείων

Στο διαδίκτυο “μετακόμισαν” ως επί το πλείστον τα μουσεία και των Χανίων κατά τη διάρκεια του -δεύτερου- παρατεταμένου λοκ ντάουν, προσαρμόζοντας εκθέσεις και προγράμματα στις νέες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία.

Πιο προετοιμασμένα από το πρώτο λοκ ντάουν, “ανέβασαν” στο διαδίκτυο ξεναγήσεις εκθέσεων και εκπαιδευτικά προγράμματα, προσπαθώντας να προσφέρουν στον κόσμο διεξόδους πολιτισμού, αλλά και να διατηρήσουν το κοινό τους για την επόμενη “κανονική” μέρα.

Παράλληλα, είχαν την ευκαιρία να εμπλουτίσουν τις συλλογές τους και να σχεδιάσουν τα επόμενα βήματά τους, με στόχο να επαναπροσεγγίσουν το κοινό τους, αλλά και να αποκτήσουν νέους επισκέπτες.

Για το πώς αξιοποίησαν το διάστημα του παρατεταμένου λοκντάουν, τις δράσεις τους και τα σχέδιά τους για την “επόμενη μέρα”, μιλούν στις “διαδρομές” οι υπεύθυνοι του Μουσείου Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη, του Μουσείου Ελευθερίου Κ. Βενιζέλου, του Ναυτικού Μουσείου, της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Συλλογής Χανίων, της Δημοτικής Πινακοθήκης, του Μουσείου Σχολικής Ζωής και του Μουσείου της Εθνικής Ποδοσφαίρου.

ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑΣ: Ανανέωση εκθεμάτων

«Ήταν πολύ μεγάλο το διάστημα που τα μουσεία έμειναν κλειστά και ελπίζουμε ότι αυτήν τη φορά οι υγειονομικές συνθήκες θα επιτρέψουν να παραμείνουν ανοιχτά και να επανέλθουν κανονικά στις δραστηριότητές τους. Ανυπομονούμε να ανοίξουμε τις πόρτες μας, να υποδεχτούμε τους επισκέπτες μας και να τους ξεναγήσουμε στην ιστορία της Τυπογραφίας», τονίζει η διευθύντρια του Μουσείου Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη, Έλια Κουμή.
Οπως επισημαίνει «η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισαν τα μουσεία την περίοδο αυτή -και κυρίως τα ιδιωτικά- είναι ότι ενώ τα έσοδα μηδενίζονται, τα έξοδα συνεχίζουν να “τρέχουν”, καθώς οι ανάγκες συντήρησης των εκθεμάτων και διατήρησης των συνθηκών ειδικού περιβάλλοντος παραμένουν είτε το μουσείο είναι ανοιχτό είτε κλειστό».
Απαντώντας στην ερώτησή μας για το πώς το Μουσείο Τυπογραφίας αξιοποίησε το διάστημα του παρατεταμένου λοκντάουν, υπογραμμίζει ότι «το Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη αξιοποίησε το διάστημα που ήταν κλειστό ανανεώνοντας κάποια από τα εκθέματά του, οπότε οι επισκέπτες του θα έχουν την ευκαιρία να δουν δύο ακόμα σπουδαία μηχανήματα, χαρακτηριστικά της εξέλιξης της τυπογραφίας κατά τον 20ο αιώνα, ένα επίπεδο πιεστήριο Heidelberg υψιτυπίας και ένα offset.

Επίσης, πολλές από τις δράσεις που αναβλήθηκαν, πρόκειται να πραγματοποιηθούν το επόμενο διάστημα, όπως ο 6ος Διεθνής Διαγωνισμός Αφίσας, που θα προκηρυχθεί το επόμενο διάστημα και ένα συνέδριο με θέμα τη Συμβολή του Τύπου στην Επανάσταση του 1821».

«Η πανδημία μάς στέρησε την επαφή και τη διάδραση με τους επισκέπτες και κυρίως με τους μαθητές που κάθε χρόνο περνούσαν κατά χιλιάδες την πόρτα του μουσείου για τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα. Επομένως, ελπίζουμε ότι την επόμενη σχολική χρονιά οι μαθητές θα αρχίσουν και πάλι τις επισκέψεις στα μουσεία και θα επιστρέψουν στο Μουσείο Τυπογραφίας με τον ίδιο ενθουσιασμό των περασμένων ετών», επισημαίνει η κα Κουμή και καταλήγει:

«Αφετηρία της θερινής λειτουργίας του θα είναι η Τρίτη 18 Μαΐου, Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων, που το μουσείο θα είναι ανοιχτό με ελεύθερη είσοδο για το κοινό από τις 5 μ.μ. έως τις 9 μ.μ. Οι επισκέπτες εκείνης της ημέρας θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν και μία έκθεση αφίσας στον κήπο του μουσείου. Στην υπαίθρια αυτή έκθεση θα παρουσιαστούν διακεκριμένα έργα από περασμένους διαγωνισμούς αφίσας που διοργάνωσε το μουσείο.

Στη συνέχεια, για τον μήνα Μάιο το μουσείο θα είναι επισκέψιμο με ραντεβού.

Από την 1η Ιουνίου θα είναι αρχικά ανοιχτό μία φορά την εβδομάδα ενώ επισκέψεις θα προγραμματίζονται και άλλες μέρες με ραντεβού».

ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ: Περισσότερα από 3.500 εκθέματα

Περισσότερα από 3.500 εκθέματα φιλοξενεί το Μουσείο Εθνικής Ποδοσφαίρου, στην οδό Τσουδερών 40.

«Μείναμε σχεδόν 7 μήνες κλειστά χωρίς να πάρουμε ούτε σεντς από την Ελληνική Κυβέρνηση. Η μοναδική στήριξη που έχουμε είναι από την Περιφέρεια Κρήτης και τον περιφερειάρχη Σταυρό Αρναουτάκη. Παρόλα αυτά στους μήνες που μείνανε κλειστοί δημιουργήσαμε τρία video (το ένα στα αγγλικά) ώστε να μπορούν να δουν το μουσείο από όλα τα μέρη της Γης. Επίσης δημιουργήσαμε για πρώτη φορά τη φανέλα του Έλληνα φιλάθλου, η οποία μας γεμίζει υπερηφάνεια», επισημαίνει απαντώντας στην ερώτησή μας για το πώς το Μουσείο Εθνικής Ποδοσφαίρου αξιοποίησε το διάστημα του παρατεταμένου λοκντάουν, ο Νίκος Φλέκκας πρόεδρος του Γαλανόλευκου Φάρου που δημιούργησε το 2006 το Μουσείο.

Όπως προσθέτει, «η αγάπη μας για το μουσείο της Εθνικής μας δεν σταματάει ποτέ και καταφέραμε σε αυτούς τους μήνες που μείναμε κλειστά να το εμπλουτίζουμε συνέχεια και πλέον να έχουμε ξεπεράσει τα 3.500 εκθέματα, αλλά δυστυχώς οι δύο χώροι του μουσείου δεν μπορούν πλέον να καλύψουν τον όγκο των εκθεμάτων. Το μουσείο που βρίσκεται στα Χανιά είναι μοναδικό σε όλη την Ελλάδα, ένα μουσείο που είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο Εθνικών ομάδων και έχει στη συλλογή του 400 φανέλες ξένων Εθνικών ομάδων. Ένα μουσείο αθλητικού – πολιτιστικού τουρισμού που στόχος του είναι να φέρει στην Κρήτη… στα Χανιά τον Έλληνα φίλαθλο να το επισκεφτεί και να απολαύσει τις διακοπές του στην Κρήτη. Από το Μάρτιο του 2018 βρισκόμαστε στην πρώτη θέση του TripAdvisor στο νομό Χανίων και στην δεύτερη σε όλη την Κρήτη».

Στόχος μας, καταλήγει ο κ. Φλέκκας «είναι να παραμείνουμε για ακόμη μια χρονιά στην κορυφή και να συνεχίσουμε να εντυπωσιάζουμε τους ξένους τουρίστες που το επισκέπτονται. Ευχή μας είναι να μην ξανά κλείσουμε ποτέ και ευελπιστούμε κάποτε ο Δήμος Χανίων να βρει το χώρο που αρμόζει σε αυτό το μοναδικό μουσείο που υπάρχει στα Χανιά μας».

ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΧΑΝΙΩΝ – ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΙΣΣΑΜΟΥ: Στο φως ξανά οι αρχαιολογικοί θησαυροί

Το πλούσιο αρχαιολογικό υλικό της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Συλλογής Χανίων, στο οποίο καταγράφεται η ιστορική πορεία του Ν. Χανίων από τα παλαιοχριστιανικά χρόνια έως και την τουρκοκρατία και εκτίθενται στον ναό του San Salvatore στο παλιό λιμάνι, θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν και πάλι οι επισκέπτες. Να σημειωθεί πως εκτός της πόλης, ανοικτά θα είναι επίσης το Αρχαιολογικό Μουσείο Κισσάμου καθώς και η Αρχαία Απτέρα.

Για το πώς αξιοποιήθηκε ο χρόνος κατά την περίοδο της καραντίνας, η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων, Ελένη Παπαδοπούλου μας λέει ότι «η αξιοποίηση του χρόνου έγινε κυρίως σε εργασίες που χρειάστηκε να γίνουν και στα δύο μουσεία, εργασίες όχι σε επίπεδο εκθεμάτων αλλά σε συντήρηση κτηρίων που έγινε σε αρκετά μεγάλη έκταση κυρίως στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κισσάμου. Έγιναν στερεωτικές εργασίες και εργασίες αποκατάστασης για την καλύτερη εικόνα των κτηρίων αλλά και του περιβάλλοντος όπου παρουσιάζονται τα αρχαιολογικά ευρήματα.

Έτσι αυτό το διάστημα μας δόθηκε η δυνατότητα να προχωρήσουμε σε εργασίες σε επίπεδο επιχρισμάτων, ξύλινων κουφωμάτων για την καλύτερη δυνατή εικόνα τόσο αισθητικά όσο και λειτουργικά για την έκθεση των αντικειμένων αλλά και την αισθητική απόλαυση των επισκεπτών». Η Βυζαντινή συλλογή και το Αρχαιολογικό Μουσείο Κισσάμου θα είναι ανοικτά από τις 8.30 το πρωί έως τις 4 το απόγευμα, καθημερινά εκτός Τρίτης.

Νέες διαδρομές στην αρχαία Απτέρα

Εν τω μεταξύ πριν λίγες εβδομάδες άνοιξαν και οι οργανωμένοι αρχαιολογικοί χώροι, μεταξύ αυτών ο αρχαιολογικός χώρος της Απτέρας που εντάσσεται στο διευρυμένο ωράριο με 12ωρη επισκεψιμότητα (από τις 8 το πρωί έως τις 8 το βράδυ), καθημερινά εκτός Τρίτης. Μάλιστα όπως ανέφερε η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων, κα Παπαδοπούλου, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να περπατήσουν σε νέες αρχαιολογικές διαδρομές. «Αποδίδεται ένα μεγαλύτερο τμήμα στους επισκέπτες με νέες περιπατητικές διαδρομές, νέα μονοπάτια τα οποία διπλασιάζουν σχεδόν τον αρχαιολογικό χώρο. Οι επισκέπτες θα μπορούν να περιδιαβούν πλέον με πολύ μεγάλη άνεση και ασφάλεια όχι μόνο στο Αρχαίο Θέατρο και στην Ρωμαϊκή Οικία αλλά και από την βόρειοανατολική πλευρά του αρχαιολογικού χώρου όπου βρίσκονται τα Λουτρά, η Τρίκλιτη δεξαμενή. Παράλληλα έχουν διαμορφωθεί νέα καθιστικά για ανάπαυση ενώ στην πορεία θα τοποθετηθούν νέες πινακίδες και ενημερωτικό υλικό»

ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΕΝΙΖΕΛΟΥ: Σχεδιασμός και εφαρμογή καινοτόμων δράσεων

«Το Μουσείο Ελευθερίου Βενιζέλου, αν και κλειστό, δεν έλειψε στιγμή από το πλευρό των φίλων του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και ειδικά το Facebook, οργανώνοντας δράσεις, παιχνίδια, κουίζ κ.α. Επιπλέον, συμμετείχε σε ψηφιακές ημερίδες που οργανώθηκαν από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων, το Μουσείο Μπενάκη, το SearchCulture, το Πανεπιστήμιο Κρήτης κ.α. φορείς σχετικά με την «επόμενη μέρα» των μουσείων», επισημαίνει η Χαρά Αποστολάκη, Μουσειολόγος -υπεύθυνη Συλλογών του Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών “Ελ. Βενιζέλος”.

Οι ιδιαίτερες συνθήκες στον καιρό της πανδημίας και η ανάγκη να κρατηθεί ζωντανή η επικοινωνία με το κοινό, ώθησε το Ίδρυμα στον σχεδιασμό και την εφαρμογή καινοτόμων δράσεων, που αξιοποιούν την τεχνολογία και τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία.

Αξιοσημείωτη, τονίζει η κα Αποστολάκη, είναι η επιτυχία που γνώρισε η σειρά ηχογραφημένων θεατρικών αναγνώσεων με αποσπάσματα της Ιστορίας του Πελοποννησιακού Πολέμου του Θουκυδίδη σε μετάφραση Ελευθερίου Βενιζέλου με τίτλο «Θουκυδίδου Ιστορίαι – Κτήμα Ες Αεί», παραγωγή του Ιδρύματος και της Έμμυς Παπαβασιλείου. Η σειρά εγκρίθηκε για την καταλληλότητά της από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και προωθήθηκε μέσω του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης όλης της χώρας. Το έργο είναι ελεύθερα προσβάσιμο από την ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.venizelos-foundation.gr/el/theatrical-podcasts/ .

Η οπτικοακουστική τριλογία για τις Επαναστάσεις του Ακρωτηρίου (1897), του Θερίσου (1905) και την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα (1913) δημιούργησε ιδιαίτερη αίσθηση λόγω της πρωτοπόρας αφήγησης και παρουσίασής της.

Πρόκειται για τα δραματοποιημένα video “Από βυθούς ωκεανικούς βγαλμένη”, “Ακρωτήρι 1897” και “Η άνοιξη του Θερίσου”, συμπαραγωγή του Ιδρύματος και του Νικόλα Λακιωτάκη, ηθοποιού που δραστηριοποιείται στο Παρίσι και την Αθήνα. Διαθέσιμα και τα 3 στο κανάλι του Ιδρύματος στο youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCN5aMxGA_wODE0d2mYE9z1g

Επίσης, η μουσειοπαιδαγωγός του Ιδρύματος Ρία Μαρκουλάκη εμψύχωσε, μέσω Webex, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα (διάρκειας τριών διδακτικών ωρών) “Πάμε Μουσείο” για την ΣΤ’ Δημοτικού. Το Μουσείο “μεταφέρθηκε” στην τάξη, οι μαθητές βίωσαν -σαν να ήταν παρόντες- μία εκπαιδευτική ξενάγηση με παιχνίδια, μουσική, έκφραση και δημιουργία, ανακαλύπτοντας σημαντικές στιγμές της ζωής του Βενιζέλου μέσα στο ίδιο του το σπίτι.
Τέλος, ο Γρηγόρης Βαλτινός είναι ο πρωταγωνιστής της ταινίας μικρού μήκους, 85 χρόνια χωρίς τον Ελευθέριο Βενιζέλο, παραγωγή του Ιδρύματος, στην οποία συμμετέχουν επίσης οι Μιχάλης Αεράκης και Αναστασία Γκολέμα σε σενάριο και σκηνοθεσία του Θανάση Θεολόγη. Η ταινία είναι διαθέσιμη στο κανάλι του Ιδρύματος στο youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCN5aMxGA_wODE0d2mYE9z1g

Σύμφωνα με την κα Αποστολάκη «στόχος μας από την Παρασκευή 14 Μαΐου θα είναι να δεχτούμε και στα 3 μουσεία μας (Οικία Ελευθερίου Βενιζέλου στη Χαλέπα, Στρατηγείο της Επανάστασης του Θερίσου, Οικία γέννησής του στις Μουρνιές) όσο περισσότερο κόσμο μας επιτρέπουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Να διασφαλίσουμε την ασφάλεια όλων μας και να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο. Να κάνουμε όσα εκπαιδευτικά προγράμματα προλα- βαίνουμε μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, αν φυσικά επιτρέπεται από τις προδιαγραφές που αναμένουμε. Να γιορτάσουμε και την φετινή μέρα των μουσείων την Τρίτη 18 Μαΐου με ελεύθερη είσοδο σε όλα μας τα Μουσεία.

Επιπλέον, στο στάδιο του σχεδιασμού βρίσκονται 4 ακόμα δράσεις ψηφιακού περιεχομένου, καθώς θεωρούμε ότι αυτός ο μετασχηματισμός ήταν η απάντηση στον καιρό της πανδημίας, έχει όμως πολλά οφέλη να προσφέρει και στη συνέχεια. Ετοιμάζονται λοιπόν, τα εξ’ αποστάσεως μαθήματα για τους Βαλκανικούς Πολέμους, το εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη ΣΤ΄ Δημοτικού και τη Γ΄ Γυμνασίου “Ελάτε να γράψουμε ιστορία!”, που επικεντρώνεται στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, τα “Παιχνίδια ιστορίας στο Μουσείο”, ένα ψηφιακό κυνήγι θησαυρού, για παιδιά και εφήβους στον χώρο του Μουσείου, καθώς και μία σειρά σύντομων βίντεο, με τίτλο “Eρωτήσεις για τον Βενιζέλο”, όπου οι ιστορικοί-ξεναγοί του Μουσείου απαντούν σε συνήθεις ερωτήσεις των επισκεπτών φωτίζοντας λιγότερο γνωστές πλευρές της ζωής του μεγάλου πολιτικού. Όλες οι δράσεις θα είναι ελεύθερα προσβάσιμες από την ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.venizelos-foundation.gr».

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΧΑΝΙΩΝ: Επανέναρξη με νέες εκθέσεις

Έργα από τη Μόνιμη Συλλογή που φιλοξενούνται στον 2ο όροφο της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων. (φωτ. Μανώλης Παπαδάκης).

Το παρατεταμένο διάστημα των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας, παρόλο που η Πινακοθήκη παρέμεινε επί μήνες κλειστή για το κοινό, όσον αφορά την εσωτερική της λειτουργία, δεν παροπλίστηκε και δεν διέκοψε τις εργασίες της ούτε για μια ημέρα, τηρώντας τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για την πανδημία μεταξύ των εργαζομένων.

Όπως εξηγεί η έφορος – προϊσταμένη Αθηνά Γιαννουλάκη, η Πινακοθήκη “εκμεταλλεύτηκε” αυτό το διάστημα για να οργανώσει τα depot της (χώροι φύλαξης έργων τέχνης). Έτσι, επαναταξινόμησε την πλούσια συλλογή της και το ένα depot το κατέτμησε σε τρία, διαχωρίζοντας τα έργα ανά είδος (ζωγραφική, χαρακτική, μεικτή τεχνική).

Επικαιροποιήθηκε το ψηφιοποιημένο υλικό του αρχείου, έγινε φωτογράφηση πολλών αφωτογράφητων έργων και ξεκίνησε η τεκμηρίωση της συλλογής Λυκούργου Μ. Μανουσάκη. Παράλληλα, οργανώθηκε το βιβλιοστάσιο του πωλητήριου, καθώς και η βιβλιοθήκη της αίθουσας συνεδριάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου.

Σημαντικό είναι και το γεγονός πως έγιναν επεμβατικές εργασίες στην εσωτερική διαρρύθμιση του κτηρίου. Συγκεκριμένα, αφαιρέθηκαν και αναδιαμορφώθηκαν ορισμένοι ψευδότοιχοι, προκειμένου να δημιουργηθεί περισσότερος ωφέλιμος χώρος προς έκθεση έργων, ενώ διορθώθηκε και ο φωτισμός του κτιρίου.

Όσο για το τι προετοιμάζεται στη Δημοτική Πινακοθήκη με την επιστροφή της κανονικότητας η κα Γιαννουλάκη μας λέει ότι «αναμένουμε στις 7 Ιουνίου την έναρξη της έκθεσης φωτογραφίας “Palimpsest/Παλίμψηστο” του Νίκου Παναγιωτόπουλου και της Πηνελόπης Πετσίνη, που παρουσιάζεται σε συνεργασία με το Goethe-Zentrum Chania.

Η έκθεση, σε επιμέλεια της Πηνελόπης Πετσίνη, αποτελείται από δύο ενότητες, και εστιάζει σε τόπους μνήμης του Ψυχρού Πολέμου στην Ευρώπη. Στον δεύτερο όροφο της Δημοτικής Πινακοθήκης θα συνεχίσουν να εκτίθενται ζωγραφικοί θησαυροί από τη Μόνιμη Συλλογή, όπως είναι ο “Λιμήν” του Ιωάννη Σταυράκη, ο “Νεκρός Επίσκοπος” της συλλογής Μανουσάκη, “Ο Σάτυρος” του Βικάτου Σπυρίδωνα, “Οι τρεις γενιές” του Αναστάσιου Λουκίδη κ.ά.

Επίσης, τον Αύγουστο του 2021 είναι προγραμματισμένη η έκθεση της μεγάλης παραγωγής-αφιέρωμα με τίτλο “1821-2021 Θησαυροί της Μεταεπαναστατικής Ελλάδας. Συλλογή Μιχάλη και Τίνας Κρασάκη”, όπου για πρώτη φορά θα εκτεθούν ζωγραφικά έργα του 19ου και 20ου αι. (Ν. Λύτρας, Ν. Γύζης, Κ. Παρθένης κ.α.), παραδοσιακές φορεσιές, αυθεντικά όπλα και αντικείμενα της επαναστατικής περιόδου, καθώς και βιβλία περιηγητών της Ελλάδας (16ος-19ος αι.)». Το ωράριο λειτουργίας της Δημοτικής Πινακοθήκης είναι: από Δευτέρα έως Σάββατο
10π.μ-2μ.μ. και 6μ.μ.-10μ.μ.

ΝΑΥΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ: Έτοιμο να υποδεχτεί τους επισκέπτες του

Έτοιμο να υποδεχτεί ξανά τους επισκέπτες του το Ναυτικό Μουσείο Κρήτης που παρέμενε κλειστό λόγω της πανδημίας COVID-19, από τις αρχές του Νοεμβρίου 2020.
Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Ναυτικού Μουσείου Κρήτης κ. Μανώλης Πετράκης, το προσωπικό βρίσκονταν σε αναστολή και οι βασικές λειτουργικές ανάγκες του Μουσείου όπως οικονομικά, αλληλογραφία, προβολή, εκδηλώσεις κλπ καλύφθηκαν σε μεγάλο βαθμό από εθελοντική εργασία – προσφορά των μελών του Δ.Σ., «το οποίο και ευχαριστούμε θερμά».
Όσο για την επιστροφή στην κανονικότητα, το Ναυτικό Μουσείο Κρήτης ετοιμάζει εκδηλώσεις, αλλά και παρουσίαση νέων εκθεμάτων τα οποία όπως επισημαίνει ο κ. Πετράκης «θα προβάλουμε αρχίζοντας με τις εκδηλώσεις της 80ης Επετείου της Μάχης της Κρήτης. Μεταξύ αυτών αναμνηστικά μετάλλια για τα 80 χρόνια από τη Μάχη της Κρήτης και νές νέες δωρεές πολεμικών πλοίων. Το Ναυτικό Μουσείο Κρήτης θα λειτουργεί 9 το πρωί με 3.30 το μεσημέρι, καθημερινά από Δευτέρα έως Σάββατο. Κυριακή κλειστά.

ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ: Επένδυση στη δικτύωση

Επένδυσε στη δικτύωση το Μουσείο Σχολικής Ζωής κατά το διάστημα του παρατεταμένου λοκντάουν, όπως μας επισημαίνει η Μαρία Δρακάκη, πρόεδρος Συλλόγου Φίλων Μουσείου Σχολικής Ζωής.

Οπως εξηγεί, «δημιούργησε μια δυναμική ψηφιακή κοινότητα έκφρασης και δημιουργίας στο f/b με την οποία πέτυχε την αυθόρμητη συμμετοχική έκφραση και επικοινωνία, αλλά και την αντισταθμιστική ενεργοποίηση της δημιουργικότητας των μελών της, «δια της τέχνης». Η αφετηρία ήταν μια επετειακή έκδοση του για το έτος “ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ”, η οποία έδωσε με συστηματική εμψύχωση τεκμηρίων της συλλογής εκπαιδευτικού υλικού του προγράμματος “ΜΕΛΙΝΑ” πολλαπλά ερεθίσματα έμπνευσης και αλληλεπίδρασης. Η ομάδα αυξάνεται δυναμικά και τη φετινή χρονιά είναι σε εξέλιξη μια νέα δράση με το ΕΕΕΕΚ Χανίων. Επιπλέον το Μουσείο αναζήτησε το συγκριτικό του πλεονέκτημα στις συλλογές του, εστιάζοντας στην μοναδικότητα συγκεκριμένων εκθεμάτων του και σε αυτό που χρόνια τώρα ο ανθρώπινος πυρήνας του Συλλόγου Φίλων, εξελίσσει και προσφέρει με συνεχή σπουδή.

Δηλαδή, την εμψύχωση, την ερμηνεία και την επικοινωνία της αποστολής του Μουσείου με μέσο την σύγχρονη τέχνη σε ένα παιδαγωγικό πλαίσιο αναφοράς. Τι εννοώ με αυτό: Θέτουμε το κοινό ως πρωταγωνιστή στο βίωμα μιας αποκαλυπτικής διαδικασίας που δημιουργεί συγκίνηση και ενδιαφέρον σε όλους όσοι συμμετέχουμε. Η εμπειρία αυτή επιστρατεύει όλες τις μορφές τέχνης, επενδύει στη συνάντηση τους, δεν συντελείται τυχαία, αλλά υποστηρίζεται με διαφοροποιημένο κάθε φορά παιδαγωγικό σχεδιασμό, εφαρμόζοντας σύγχρονες ερμηνευτικές τεχνικές. Επιδίωξη οι συμμετέχοντες να λειτουργήσουν «ως ενεργοί δημιουργοί νοήματος με το πεδίο του νοήματος να βρίσκεται σε μια διαρκή ρευστότητα».

Μέλημα μας να διευκολύνουμε τις προσωπικές τους νοηματοδοτήσεις, αξιοποιώντας ανοιχτούς έγκυρους ψηφιακούς πόρους και την σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Γι’ αυτό δημιουργήσαμε τα “ερμηνευτικά μονοπάτια”, τα οποία προσφέρθηκαν και προσφέρονται διαδικτυακά, αλλά και διά ζώσης για διάφορες ομάδες κοινού».

Στα σχέδια του Μουσείου είναι μια μεγάλη έκθεση με θέμα τη σύνδεση του πολιτισμού με την εκπαίδευση.

Η κα Δρακάκη, τονίζει ότι η «πανδημία λειτούργησε, όσο και αν φανεί παράδοξο αυτό, υπέρ του Μουσείου Σχολικής Ζωής» και προσθέτει:
«Αυτή η φαινομενικά σιωπηρή και αδρανής περίοδος περικλείει μια πολύ δυναμική προετοιμασία και θέλω να ευχαριστήσω τον δήμαρχο Χανίων κ. Π. Σημανδηράκη γιατί ενστερνίζεται ουσιαστικά το έργο, αλλά και το όραμα του Μουσείου. Έτσι πλέον δρομολογήθηκε το τυπικό ιδιοκτησιακό καθεστώς του περνώντας με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου στην ΚΕΠΕΔΗΧ ΚΑΜ, ώστε να υποστηρίζεται με ενιαίες αρχές πολιτιστικής διαχείρισης χωρίς όμως να χάσει την αυτονομία και τον χαρακτήρα των ιδιαίτερων λειτουργιών του. Με τακτική αρμονική συνεργασία με τον αντιδήμαρχο Χανίων και πρόεδρο της ΚΕΠΠΕΔΗΧ ΚΑΜ κ. Γιαννακάκη έχουν τεθεί οι βάσεις για μια “ολική επαναφορά” του Μουσείου με σχεδιασμό μικρής και μεγάλης κλίμακας έργων που σχετίζονται με την στελέχωση του, με το οργανόγραμμα του, με το υπαίθριο θέατρο, με τον εμπλουτισμό και την ψηφιοποίηση των συλλογών του, με τη δημιουργία δυναμικής ιστοσελίδας, και πολλά άλλα που θα ανακοινωθούν σύντομα από τον Δήμο. Με κομβικό γεγονός μια νέα μεγάλη έκθεση του Μουσείου με θέμα τη σύνδεση του πολιτισμού με την εκπαίδευση. Ας ευχηθούμε να μην υπάρξει κανένα εμπόδιο αυτή τη φορά για την αντάξια συνέχεια του Μουσείου, αλλά και για ένα βιώσιμο μέλλον».

Στο 71ο επεισόδιο, αποχαιρετάμε (μέχρι νεωτέρας) την καραντίνα και ποδηλατούμε, ορειβατούμε, κωπηλατούμε 210 χλμ για τον «Συνάνθρωπο» με τον Γιώργο Κλεινάκη


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα