Σάββατο, 4 Μαΐου, 2024

Πρωτότυπες ιδέες – δημιουργικές δράσεις

Πρωτότυπες ιδέες που απαιτούν συνεργασία, συλλογικότητα, φαντασία και δημιουργικότητα γίνονται πραγματικότητα σε σχολεία  των Χανίων. Στο πλαίσιο προγραμμάτων που υλοποιούνται με την επίβλεψη και τη στήριξη των υπευθύνων σχολικών δραστηριοτήτων της Πρωτοβάθμιας (κ. Ελ. Καβαζίδου) και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ( κ. Α. Μαρματάκη) αλλά και σε μεμονωμένες δράσεις, διαπιστώνεται η καλή δουλειά που γίνεται σε πολλές σχολικές μονάδες. Ορισμένα από τα προγράμματα αυτά επιλέξαμε να παρουσιάσουμε στο σημερινό μας αφιέρωμα δίνοντας έμφαση στην πρωτοτυπία και στη συμμετοχή.


9ο Δ.Σ. Χανίων: Ένα αληθινό εργαστήρι υφαντικής
Για πολλές εβδομάδες όλες οι τάξεις και οι εκπαιδευτικοί του 9ου Δ.Σ. Χανίων εκπαιδεύτηκαν στην…υφαντική! Έφτιαξαν αυτοσχέδιους αργαλειούς, έπλεξαν, δημιούργησαν. «Ότι κάναμε ήταν στα πλαίσια της “Αποστολής Πηνελόπη Gandhi” του κ. Ι. Παλλήκαρη και της Β. Τερζάκη. Πήραμε το μήνυμα της αποστολής αυτής που είναι η αειφορία και η αναβίωση της ιερής τέχνης στην Κρήτη. Με τη βοήθεια της σχολ. Συμβούλου κ. Α. Ντούλια έγινε επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών  μας  που μετέτρεψαν όλο το σχολείο σε ένα ζωντανό εργαστήρι με τη συμμετοχή όλων των μαθητών μας. Πραγματικά υπήρξε μια μοναδική συμπόρευση, συνεργασία και συνταύτιση με τον σκοπό της “Αποστολής Πηνελόπη Gandhi” . Eίναι πολύ μεγάλη  η επιτυχία των εκπαιδευτικών του σχολείου μας που πέρασαν στα παιδιά τη φιλοσοφία και την τεχνική της υφαντικής  και οι μαθήτριες και οι μαθητές με πολύ φαντασία και όρεξη την υιοθέτησαν και έγιναν αληθινοί δημιουργοί, φτιάχνοντας πράγματα πρωτότυπα που εξέπληξαν και εμάς»  μας λέει η διευθύντρια του σχολείου κ. Τριανταφυλλιά Γιαννουλάκη.
Η συγκεκριμένη ενασχόληση μάλιστα όπως λένε οι εκπαιδευτικοί λειτούργησε πολύ καλά σε μαθητές που αντιμετωπίζουν θέματα διαχείρισης εντάσεων.

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
Ένα από παιδιά που συμμετείχαν στη δράση είναι και  ο Οδυσσέας Γαλάζιος.«Δεν ήξερα τίποτα για την υφαντική, ούτε είχα κάποια σχέση. Όμως είδα ότι μου αρέσει, και ότι έφτιαξα χρήσιμα πράγματα. Με τη βοήθεια της δασκάλας μας,  φτιάξαμε μικρούς αυτοσχέδιους αργαλειούς» λέει, ενώ ο Γιώργος Βομβολάκης μας τονίζει πως «ήταν πολύ ωραία η αίσθηση να παίρνεις νήμα και κλωστές και να φτιάχνεις   πράγματα».
Η Μαρία Βιτσιλάκη  από τη μεριά της σημειώνει πως «δημιουργήσαμε σχέδια, τσάντες, παιδιά σε άλλες τάξεις στολίδια και μάσκες. Όσο για τα αγόρια και αυτά τα κατάφεραν καλά με το πλέξιμο».
«Όταν ήμουν μικρή έφτιαχνα διάφορα πράγματα με μαλλί. Εδώ στο σχολείο  έμαθα πολλά περισσότερα . Στην τάξη μου φτιάξαμε μάσκες με μαλλί, πον-πον, διακοσμητικά βαζάκια και μας άρεσε πάρα πολύ» μας είπε η    Ερωφίλη Αποστολάκη, ενώ η Ξανθίππη Καλαϊτζάκη τονίζει  πως «χρησιμοποιώντας μαλλί και κουρέλια  δημιουργήσαμε. Δεν ήταν κάτι εύκολο αλλά άξιζε τον κόπο».
Η εκπαιδευτικός Αθηνά Καπνισάκη, τόνισε ότι «όλο το σχολείο ενεπλάκη στη διαδικασία της υφαντικής. Eίχε πολύ πλάκα να βλέπεις τα παιδιά να  περιδιαβαίνουν την αυλή πλέκοντας, αλλά τους άρεσε!  Προσωπικά έγραψα ένα τραγούδι για τη δράση αυτή που τη τραγούδησαν τα “πρωτάκια” μας. Όλη η δράση παρουσιάσθηκε από το σχολείο μας στη  Sabbionara».
Αυτές τις ημέρες το σχολείο υλοποιεί ένα πολύ  ξεχωριστό πρόγραμμα. «Μαζί με τη συνάδελφο Βάσω Νυσταζάκη “τρέξαμε” ένα πρόγραμμα” με σκοπό να προσεγγίσουμε τα ιστορικά κτήρια της Χαλέπας της εποχής της Κρητικής Πολιτείας.  Μαζί με τα παιδιά επισκεφθήκαμε πολλά ιστορικά κτήρια της Χαλέπας (Βίλα Καλούτση, ξενοδοχεία “Χαλέπα” και “Δώμα” κα.)   προκειμένου να μάθουμε την ιστορία τους, την ιστορία των κατοίκων τους και το πώς λειτουργούσε η Χαλέπα ως “πολιτικό κέντρο” την εποχή της Κρητικής Πολιτείας. Το πρόγραμμα θα το ολοκληρώσουμε τη νέα σχολική χρονιά» ανέφερε η κ. Καπνισάκη.
10oD.S.10ο Δ.Σ. Χανίων: Μαθητικό ραδιόφωνο
Μουσικές αλλά και αφιερώματα, αναζητήσεις σε σύγχρονα κοινωνικά θέματα αλλά και στην ιστορία της Κρήτης,  μέσα από ραδιοφωνικές εκπομπές που ηχογραφούν και εκπέμπουν διαδικτυακά οι μαθητές του 10ου Δ.Σ. Χανίων εδώ και μια 4ετία στα πλαίσια του προγράμματος European School Radio.
Εμπνευστής την όλης προσπάθειας η  εκπαιδευτικός κ. Ελένη Βορεινάκη, που έχοντας  μια εμπειρία με το ραδιόφωνο ως παραγωγός   βρήκε την ευκαιρία με το European School Radio να φέρει πιο κοντά τους μαθητές σε αυτόν τον “μαγικό κόσμο”. Όμως μας εξηγεί «τα παιδιά μέσα από το ραδιόφωνο μπορούν να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους στην ανάγνωση. Όταν πρέπει να ηχογραφήσουν, να ακούσουν τη φωνή τους ξανά, να κάνουν διορθώσεις προκειμένου να έχουν σωστή εγγραφή, αυτό τα βοηθάει πάρα πολύ στην ανάγνωση. Επίσης στις εκπομπές τους αναζητούν στοιχεία, τους δίνονται κίνητρα να ψάξουν, να βρουν πληροφορίες, να κάνουν δημοσιογραφική δουλειά.»
Οι εκπομπές ξεκίνησαν με ένα αφιέρωμα για την κοινωνία της Κρήτης, στη συνέχεια έγιναν εκπομπές για τη μελοποιημένη ποίηση,  την ξενιτιά, τη μετανάστευση, την προσφυγιά, ενώ τα παιδιά επισκέφθηκαν και έκαναν εκπομπή και από το studio της ΕΡΑ Χανίων. «Φέτος κάνουμε δύο εκπομπές. Την “Βόλτα στον Κόσμο”, μια ώρα κάθε μήνα στην οποία μελετάμε και παρουσιάζουμε σε κάθε εκπομπή και μια χώρα (Γαλλία, Αργεντινή, Κύπρο, Κίνα κα.) και η δεύτερη εκπομπή είναι κάθε Σάββατο τα “Λίγα λόγια και  Σταράτα” όπου τα παιδιά επιλέγουν τα δικά τους θέματα. Όλες οι εκπομπές αναρτώνται στην κοινή πλατφόρμα   των σχολείων όπου ο καθένας μπορεί να ακούσει τις εκπομπές  τους. Δυστυχώς με την κατάργηση της ευέλικτης ζώνης έγινε πιο δύσκολη η προσπάθεια μας και αυτό είναι το παράπονό μου, όμως τη συνεχίζουμε μέσα από το Ολοήμερο» τονίζει η εκπαιδευτικός.
Πίσω από τα μικρόφωνα πρωταγωνιστές είναι οι ίδιοι οι μαθητές. Η Νεφέλη Φαντριδάκη λέει πως «όταν το άκουσα πρώτη φορά μου φάνηκε καλή ιδέα. Και δεν έχασα. Μου αρέσει η εκπομπή “Λίγα Λόγια και Σταράτα” που μπορούμε και την φτιάχνουμε μόνοι μας».
«Έχουμε κάνει πολλές εκπομπές αλλά η καλύτερη για μένα είναι αυτή για τον Νίκο Ξυλούρη. Μάθαμε για τη ζωή του, ακούσαμε τραγούδια, όλοι ενθουσιαστήκαμε» είναι τα λόγια της  μαθήτριας  Κάλλια Σταματάκη που συμπληρώνει ότι οι γονείς και οι φίλοι παρακολουθούν τις εκπομπές και τους αρέσουν.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η  Φωτεινή Καραβιτάκη που μας δηλώνει πως «ενθουσιάστηκα που θα κάναμε τη δική μας εκπομπή και που θα ασχολούμασταν με το ραδιόφωνο. Ήταν πολύ ωραία επίσης η επίσκεψή μας στη ΕΡΑ Χανίων όπου δείξαμε ένα μέρος των ικανοτήτων μας».
«Πέρυσι στο πρόγραμμα συμμετείχε ο αδελφός μου που είναι μεγαλύτερος και ζήτησα να συμμετέχω και εγώ. Πέρα από τις εκπομπές, είχαμε την ευκαιρία μέσω του προγράμματος να ταξιδέψουμε στη Θεσσαλονίκη, στα Καλάβρυτα, στην Αθήνα και φέτος στο Ρέθυμνο» δηλώνει η  Σοφία Κασαπάκη. Τέλος η Παυλίνα Κοκκίνου αναφέρει ότι «η πιο μεγάλη δυσκολία που αντιμετωπίζουμε είναι κάποιες άγνωστες λέξεις. Αλλά επειδή γράφουμε την εκπομπή, εντοπίζουμε τα λάθη και τα διορθώνουμε.»
Για τη νέα σχολική χρονιά στόχος του σχολείου είναι να προωθήσει με διάφορους τρόπους την εκπομπή, ενώ παράλληλα υπάρχει η πρόταση κάθε τάξη του σχολείου να έχει τη δική του ομάδα των 3-4 μαθητών,  που θα κάνουν τη δική τους εκπομπή.

Ακούστε τις εκπομπές των παιδιών
Στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση είναι διαθέσιμες εκπομπές των παιδιών του 10ου Δ.Σ. Χανίων.
http://europeanschoolradio.eu/podcast/index/1/5634720c9f3939-55689858

Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας
Ρίγανη, Λεμονοθύμαρο, λεβάντα, δάφνη, δεντρολίβανο μερικά από το σύνολο των 14  φυτών που φύτευσαν σε διάφορα σημεία στην αυλή του σχολείου τους οι μαθητές της Β΄τάξης του Γυμνασίου Νέας Κυδωνίας. Μια πολύ πρωτότυπη πρωτοβουλία, που ενθουσίασε τα παιδιά που συμμετείχαν πολύ ενεργά στην όλη δραστηριότητα.
«Θέλαμε να ασχοληθούμε στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για ένα θέμα που να κινήσει το ενδιαφέρον των παιδιών.Ήταν πολύ καλή η προσπάθεια και επειδή όλα τα παιδιά που ασχολήθηκαν είναι της Β΄τάξης θα συνεχίσουμε και του χρόνου» δηλώνει η κ. Λίντα  Παπαστεργίου, γεωπόνος που κάνει το μάθημα της τεχνολογίας στο Γυμνάσιο και που πρότεινε στα παιδιά να προχωρήσουν σε αυτή τη δράση.
Τα παιδιά φύτεψαν, ξεβοτάνισαν, πότισαν, φρόντισαν τα βότανά τους.
«Η ιδέα για βοτανικό κήπο μου άρεσε πάρα πολύ. Το να μπούμε στη διαδικασία να   φυτέψουμε, να   φροντίσουμε  τον κήπο ήταν μοναδική! Και σίγουρα εκπαιδευτική γιατί γνώρισα πολλά φυτά και βότανα που αγνοούσα  την ύπαρξή τους» υπογράμμισε η Βάλια Νησιούδη. Ο Κωνσταντίνος Μωραϊτης γνώριζε κάποια φυτά από τον κήπο του σπιτιού του αλλά έμαθε πολύ περισσότερα από τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα του βοτανόκηπου. «Μάθαμε για τα βότανα και τις ιδιότητες τους, ήλθαμε σε επαφή με τον πλούτο της κρητικής φύσης» σημειώνει ο Κωνσταντίνος. Από τη μεριά του ο   Μιλτιάδης Παπαγεωργίου, τόνισε τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα της όλης δράσης και το πόσο χρήσιμη ήταν για όλους τους μαθητές.
«Η δική μου δουλειά ήταν το πότισμα, το ξεχορτάριασμα και να βάζουμε λίπασμα» δηλώνει ο Μανώλης Ντερμανάκης, συμπληρώνοντας πως «ενωθήκαμε με τη φύση, μάθαμε πολλά πράγματα και του χρόνου θέλουμε να το συνεχίσουμε, ήταν από τα πιο ωραία πράγματα».
«Είχαμε άριστη συνεργασία μεταξύ μας και όλα έγιναν πολύ εύκολα. Από όλο το πρόγραμμα αυτό που μου έχει μείνει τώρα που τελειώνει η χρονιά είναι η καλή διάθεση» σημειώνει η Τόνια Μπικογιαννάκη, ενώ ο Γιώργος Μάντης λέει πως «από όλη τη δραστηριότητα μόνο κερδίσαμε και ωφεληθήκαμε .»
«Από την αρχή είδα με μεγάλο ενδιαφέρον το όλο πρόγραμμα. Ήθελα να ασχοληθώ και να μάθω περισσότερα. Η πιο μεγάλη δυσκολία που αντιμετωπίσαμε; Δεν νομίζω ότι είχαμε καμία δυσκολία. Ήταν μια πολύ ευχάριστη και διδακτική απασχόληση» αναφέρει η Σοφία Γκασίδου, που στο πλαίσιο του προγράμματος έφτιαξε ένα Cartoon με  Ηλεκτρονικό Υπολογιστή με πρωταγωνιστή τη…Μαλοτίρα!
Πέρα από το βοτανόκηπο και τις χρήσεις των βοτάνων που έμαθαν, τα παιδιά είχαν την ιδέα να φτιάξουν και σοκολάτες με αρωματικά βότανα! Επίσης επισκέφθηκαν το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στις Αρχάνες και τον βοτανικό κήπο του Μ.Α.Ι.Χ.
P52519891ο Λύκειο Χανίων: Ένας κήπος…  όλο λουλούδια!
«Είχαμε χώρους που δεν είχαν καλή εικόνα, δεν άρεσε σε εμένα, ούτε και σε πολλά παιδιά. Το χώμα ήταν σαν μπετόν. Αποφασίσαμε να αλλάξουμε αυτήν την εικόνα», μας δηλώνει η εκπαιδευτικός κ. Δήμητρα Στρατάκη η οποία στην προσπάθειά της βρήκε συμπαραστάτες πολλά παιδιά του σχολείου.
«Όταν κάτι είναι καθαρό και προσεγμένο τα παιδιά το σέβονται. Για αυτό και βλέπουμε ότι ο κήπος μας είναι   σε καλή κατάσταση σε αντίθεση με άλλα σημεία της αυλής. Βάλαμε πολλά και διάφορα λουλούδια γιατί ταιριάζουν στο σχολείο και δίνουν μια διαφορετική εικόνα» σημειώνει. Τα γεράνια και οι τριανταφυλλιές κυριαρχούν στον κήπο του σχολείου.  Όσο για το μέλλον…«Θα θέλαμε να τον επεκτείνουμε αλλά θέλουμε περισσότερο χρόνο και…χέρια» καταλήγει η κ. Στρατάκη.
«Ασχολούμαι με τους προσκόπους και μου αρέσει η φύση και τα φυτά. Τα λουλούδια δίνουν ένα άλλο χρώμα, “σπάνε”   το τσιμέντο του σχολείου. Οι συμμαθητές μας δεν ήταν στο σύνολο τους πολύ θετικοί ίσως λόγω της νοοτροπίας που έχουμε στην Ελλάδα  και που πρέπει κάποια στιγμή να αλλάξει» επισημαίνει η Άννα Μπονατάκη.  Η Εμμανουέλα Κατσιφαράκη εξηγεί πως τα παιδιά την περίοδο της κατάληψης του σχολείου εργάστηκαν ακόμα πιο πολύ ώστε να κρατήσουν τον κήπο τους σε καλή κατάσταση. «Μας ευχαριστεί ο χώρος και είναι πολύ πιο ωραία να καθόμαστε δίπλα στον κήπο αντί στο τσιμέντο» λέει η μαθήτρια.
«Τον κήπο τον φροντίσαμε κυρίως τα κορίτσια της Γ΄τάξης γιατί περνάμε πολλές ώρες στο σχολείο και θέλουμε οι χώροι να είναι αξιοπρεπείς και ωραίοι. Όλα τα σχολεία θα ήταν πιο ωραία αν είχαν κήπους και όχι μόνο τσιμέντο» σχολιάζει η Σπυριδούλα Χατζηδάκη.
« Όταν περνάς 35 ώρες την εβδομάδα στο σχολείο  θέλεις  να ζεις σε ένα πολιτισμένο περιβάλλον. Σίγουρα θα θέλαμε να συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια και να γίνουν ανάλογες δράσεις γιατί βοηθούν στην κοινωνικοποίηση, φέρνουν τα παιδιά πιο κοντά στη φύση, τα αποφορτίζουν και βγάζουν τη δημιουργικότητα τους» δηλώνει η  Κατερίνα Βαλσαμάκη.
Τέλος η Φωτεινή Θεοδωρογλάκη επισημαίνει πως «όταν κάναμε την κατάληψη, σκεφθήκαμε ότι από τη στιγμή που είμαστε σε ένα χώρο  και διεκδικούμε κάποια  πράγματα, να βελτιώσουμε και τις συνθήκες διαβίωσης μας. Και μια ευκαιρία ήταν να βελτιώσουμε την εικόνα του κήπου μας. Έτσι αποδεικνύεται ότι το σχολείο δεν είναι μόνο για τα μαθήματα και τις εξετάσεις αλλά και για πολλά περισσότερα».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα