Μουσείο Τυπογραφείας

Οι νεκροί στους δρόμους μας και οι ευθύνες του κράτους

Κύριε διευθυντά,
ο εφιάλτης των θανατηφόρων τροχαίων στα Χανιά δεν έχει τέλος. Δεν μπορεί να έχει, όσο δεν αντιμετωπίζουμε αυτό το μεγάλο πρόβλημα ορθολογικά και με πράξεις. Λόγια και παρακλήσεις δεν έχουν απολύτως κανένα νόημα.
Το ίδιο πρόβλημα υπάρχει σε όλη την Ελλάδα. Στην Ελλάδα έχουμε τα πιο πολλά θύματα από τροχαία σε όλη την Ευρώπη, σε σύγκριση με τον πληθυσμό.
Οι άνθρωποι σε όλο το κόσμο, εκεί που τους επιτρέπεται, συμπεριφέρονται λίγο πολύ με τον ίδιο τρόπο. Όταν δεν υπάρχει αστυνόμευση, παραβιάζουν περίπου στον ίδιο βαθμό τους νόμους.
Αστυνόμευση υπάρχει για να εφαρμόζονται οι νόμοι. Μόνο ο φόβος από τις κυρώσεις του νόμου κάνει τους ανθρώπους να τηρούν τους νόμους. Ακόμα και οι συνετοί από εμάς, συμπεριφέρονται διαφορετικά αν φοβούνται κυρώσεις του νόμου. Σε ένα γάμο, π.χ., ακόμα και ο πιο φρόνιμος άνθρωπος πίνει παραπάνω από ό,τι πρέπει αν δεν φοβάται πως θα του αφαιρεθεί το δίπλωμα.
Σχεδόν όλα τα τροχαία συμβαίνουν μετά από παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Αν, λοιπόν, θέλουμε να έχουμε λιγότερα ατυχήματα και λιγότερους νεκρούς από τροχαία, πρέπει να επιβάλλουμε την εφαρμογή του ΚΟΚ. Αυτό γίνεται μόνο με συστηματική αστυνόμευση. Συγκεκριμένα: Η Αστυνομία στην Ελλάδα πρέπει να λειτουργεί με ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Οι αστυνομικοί της Τροχαίας δεν πρέπει να βγαίνουν στους δρόμους για να κάνουν καλό παρεάκι με τους συναδέλφους τους, αλλά για να γράφουν κάθε παραβίαση του ΚΟΚ, που πέφτει στην αντίληψή τους. ΚΑΘΕ παραβίαση, και όχι πού και μία. Ο τρόπος που δουλεύουν είναι σαν σε ένα χειρουργείο στο Νοσοκομείο οι χειρουργοί να είχαν εντολή να χειρουργούν πού και έναν από τους ασθενείς που τους φέρνουν και να αφήνουν τους άλλους να πεθάνουν.
Παράξενη σύγκριση, θα μου πει κάποιος. Και όμως: και στις δύο περιπτώσεις πεθαίνουν άνθρωποι γιατί άλλοι άνθρωποι δεν κάνουν όλη τη δουλειά τους. Στην περίπτωση των γιατρών, ο θάνατος θα ήταν άμεση συνέπεια των παραλείψεων. Στην περίπτωση της Αστυνομίας, ο θάνατος είναι έμμεσο επακόλουθο παραλείψεων. Ο θάνατος, όμως, είναι θάνατος. Οι αστυνομικοί στον δρόμο λειτουργούν βάσει των εντολών των προϊσταμένων των. Αυτοί πάλι ακολουθούν τις εντολές ακόμα πιο ψηλά ισταμένων και πάει λέγοντας, μέχρι τον πρωθυπουργό. Αυτός διαλέγει υπουργό του υπεύθυνου για την κυκλοφορία Υπουργείου, αυτός ορίζει και ποιο δόγμα θα ακολουθεί η Αστυνομία σχετικά με το κυκλοφοριακό: ευρωπαϊκό αποτελεσματικό σύστημα ή παραδοσιακή ελληνική χαλαρότητα συν σβήσιμο κλήσεων. Στην πρώτη περίπτωση θα σώζουμε κάθε χρόνο εκατοντάδες ζωές στους δρόμους μας. Στη δεύτερη, η ελληνική τραγωδία στους δρόμους δεν θα έχει τέλος.
Υπεύθυνος για την επιλογή αυτή είναι τώρα ο κ. Μητσοτάκης. Πολλοί άνθρωποι τον ψήφισαν για να κάνει την Ελλάδα, επιτέλους, ένα σωστό ευρωπαϊκό κράτος. Αυτό σημαίνει, σε μεγάλο βαθμό, ένα κράτος που θα εφαρμόζονται οι νόμοι: για το καλό της χώρας και των ανθρώπων της και για να σώζονται ζωές.

Γιώργος Κιαγιάς

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.