Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Ζωντανή η θεατρική σκηνή

Ζωντανή παραμένει η θεατρική σκηνή στα Χανιά παρά το γεγονός ότι εξακολουθούν να απουσιάζουν οι κατάλληλες υποδομές και η επαρκής στήριξη των θεατρικών σχημάτων από την Πολιτεία. Κι ενώ το ζήτημα της χρηματοδότησης ή της συμπαράστασης των ομάδων παραμένει ζητούμενο, στα θετικά καταγράφονται ότι έως την 1 Ιουνίου αναμένεται να είναι έτοιμο το νέο υπαίθριο θέατρο στην Ανατολική Τάφρο, ενώ σε περίπου 2 χρόνια το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης (ΔΗΠΕΘΕΚ) πρόκειται να αποκτήσει δική του στέγη στον χώρο του παλιού Τελωνείου.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου (27 Μαρτίου) τα ´Χ.Ν.´ μίλησαν με ανθρώπους του θεάτρου και διοικητικά στελέχη θεατρικών οργανισμών, οι οποίοι αναφέρθηκαν στα προβλήματα και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν αλλά και στις προσδοκίες που υπάρχουν για ένα καλύτερο θεατρικό αύριο στα Χανιά.

ΔΗΠΕΘΕ ΚΡΗΤΗΣ:
Εν αναμονή μόνιμης στέγης
Eως το 2014 εκτιμάται ότι θα αποκτήσει το δικό του σπίτι στον χώρο του παλιού Τελωνείου το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης (ΔΗΠΕΘΕΚ) καθώς άμεσα αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες ανακατασκευής του κτηρίου. Ωστόσο, ακόμα και από το ΔΗΠΕΘΕ, που αποτελεί τη μεγαλύτερη θεατρική σκηνή στην Κρήτη, δεν λείπουν τα οικονομικά προβλήματα, αφού οι οφειλές Δήμων, ΟΓΑ και Ελληνικού Φεστιβάλ ανέρχονται σε 100.000 ευρώ, ενώ το Υπουργείο Πολιτισμού αθέτησε την προγραμματική σύμβαση που είχε υπογράψει με το Θέατρο αφήνοντας ´φέσι´ 57.000 ευρώ για το β´ εξάμηνο του 2011. 

ΤΟ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟ
Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕΚ Δημήτρης Λειψάκης μιλώντας για το στεγαστικό ζήτημα που ταλανίζει το θέατρο εδώ και χρόνια ανέφερε σχετικά ότι η σύμβαση που είχε το Θέατρο με τον Σύνδεσμο για τη Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη και αφορά το Βενιζέλειο Ωδείο παρατάθηκε έως το τέλος του 2014.
«Η συνεργασία είναι άψογη με το Ωδείο Χανίων και παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για το παλιό Τελωνείο», σημείωσε ο κ. Λειψάκης και διευκρίνισε ότι στη σύμβαση παραχώρησης του παλιού Τελωνείο από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου στον Δήμο προβλέπεται η κάλυψη των αναγκών του ΔΗΠΕΘΕΚ.
«Η σύμβαση για το έργο έχει υπογραφεί, έχει αναδειχθεί ο ανάδοχος και το έργο ύψους 7 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ. Ο ορίζοντας υλοποίησής του είναι 2 χρόνια και είναι έργο ´εμβληματικό´ και για την Ε.Ε. και για την Περιφέρεια Κρήτης, που σημαίνει ότι το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί αυστηρά», τόνισε ο κ. Λειψάκης, ενώ ως υπεύθυνος αντιδήμαρχος για τον Πολιτισμό του Δήμου Χανίων σημείωσε ακόμα ότι στο πλαίσιο των ενεργειών για την αναβάθμιση των πολιτιστικών υποδομών ήδη έχει ξεκινήσει η δημιουργία νέου υπαίθριου θεάτρου στην Ανατολική Τάφρο, 1.700 θέσεων, το οποίο εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο την 1η Ιουνίου για να υποδεχθεί την καλοκαιρινή παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης και άλλες εκδηλώσεις.  

ΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ
Ωστόσο, παρά τα καλά νέα από το μέτωπο των υποδομών για το ΔΗΠΕΘΕΚ, δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο για το κομμάτι των οικονομικών. «Είναι πάρα πολύ δύσκολα τα πράγματα. Αν πάρουμε τα χρήματα που μας χρωστάνε οι Δήμοι ανά την Ελλάδα αλλά και το ελληνικό δημόσιο μέσω του Ελληνικού Φεστιβάλ και του ΟΓΑ -και τα οποία ανέρχονται σε περίπου 100.000 ευρώ- νομίζω ότι θα καλύψουμε τα πάντα και δεν θα έχουμε κανένα πρόβλημα. Έτσι και αλλιώς ο μεγαλομέτοχος που είναι ο Δήμος Χανίων είναι απόλυτα συνεπής», τόνισε ο κ. Λειψάκης και συμπλήρωσε ότι σε αυτά τα χρήματα θα πρέπει να προσθέσει κανείς και τις 57.000 ευρώ του Υπουργείου Πολιτισμού για το β´ εξάμηνο του 2011, τα οποία δεν δόθηκαν στο θέατρο, όπως προβλεπόταν από την προγραμματική σύμβαση που είχε υπογραφεί και μάλιστα το Υπουργείο ενημέρωσε εγγράφως το ΔΗΠΕΘΕΚ… να τα ξεχάσει.  
«Η Πολιτεία δυστυχώς δεν είναι εντάξει απέναντι στο ΔΗΠΕΘΕΚ παρ? ότι εμείς είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας», σημείωσε ο πρόεδρος του θεάτρου υπογραμμίζοντας ότι το ΔΗΠΕΘΕΚ υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Μιχάλη Αεράκη δεν έχει κάνει καμία άστοχη επιλογή, που θα έφερνε σε οικονομικές δυσκολίες το θέατρο. 
Καταλήγοντας ο κ. Λειψάκης αναφέρθηκε στη σταθερή συμπαράσταση του κοινού στις παραγωγές του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης τονίζοντας ότι παρά την οικονομική κρίση ο κόσμος στηρίζει το θέατρο και εκδηλώνει την αγάπη του σε αυτό. 

ΠΑΙΔΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΔΗΠΕΘΕΚ
Θεατρική ´άνοιξη´ στη νεολαία
Σε άνθηση φαίνεται ότι βρίσκεται το θέατρο σε ό,τι αφορά τη νεολαία καθώς μόνο στο Παιδικό Θεατρικό Εργαστήρι του ΔΗΠΕΘΕΚ συμμετέχουν αυτή τη στιγμή 120 άτομα, ενώ πολλές είναι οι θεατρικές ομάδες που έχουν δημιουργηθεί σε σχολεία με πρωταγωνιστές τα παιδιά. 
«Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από τους νέους για το θέατρο και αυτό φάνηκε και από τη συμμετοχή των σχολικών θεατρικών ομάδων στην άνοιξη καλλιτεχνικής δημιουργίας που διοργάνωσε ο Δήμος Χανίων», επεσήμανε ο ηθοποιός και υπεύθυνος στο Παιδικό Θεατρικό Εργαστήρι του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης Λεωνίδας Μανωλικάκης αναφερόμενος στη σχέση νεολαίας και θεάτρου. «Πέρα όμως από αυτό, στο Παιδικό Εργαστήρι του ΔΗΠΕΘΕΚ στο οποίο διδάσκουμε μαζί με τη Νεκταρία Σαραβελάκη, έρχονται περίπου 120 παιδιά. Αυτό που βλέπουμε είναι ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον, όρεξη και διάθεση», πρόσθεσε ο κ. Μανωλικάκης και συμπλήρωσε ότι φέτος προγραμματίζεται το ´ανέβασμα´ 4 παραστάσεων στις 3 από τις οποίες έχουν τα ίδια τα παιδιά δουλέψει τα κείμενα των έργων.
«Το επίπεδο στα Χανιά είναι πάρα πολύ καλό, υπάρχει παιδεία και πιστεύω ότι γενικά οι τέχνες είναι η καλύτερη διέξοδος στις εποχές αυτές, που τα περισσότερα παιδιά έχουν εγκλωβιστεί μέσα στο Ιντερνετ. Κι αυτό διότι το θέατρο και οι υπόλοιπες τέχνες είναι ένας διαφορετικός τρόπος επικοινωνίας, εποικοδομητικός, που έρχονται σε επαφή με μεγάλους συγγραφείς ή δημιουργούν τα ίδια τα παιδιά τα δικά τους κείμενα που είναι επίσης πάρα πολύ σημαντικό, ώστε να μπορεί το παιδί να γράφει και να μιλάει σωστά Ελληνικά, να εκφράζει τα συναισθήματά του σωστά κ.λπ.».
Συνεχίζοντας ο κ. Μανωλικάκης εξέφρασε την πεποίθηση ότι η σχέση των νέων με το θέατρο θα έχει συνέχεια και μέλλον «όσο υπάρχουν άνθρωποι που αγαπούν το θέατρο», ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στην έμφαση που δίνει το ΔΗΠΕΘΕΚ και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του κ. Μιχάλης Αεράκης, στην υποστήριξη του Παιδικού Εργαστηρίου και της Πειραματικής Σκηνής.

ΘΕΑΤΡΟ ΚΥΔΩΝΙΑ ΚΑΙ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ ΜΝΗΜΗ
Με κριτήριο την ποιότητα
Με κριτήριο την ποιότητα και τις παραστάσεις υψηλών απαιτήσεων, το Θέατρο Κυδωνία και η Εταιρεία Θεάτρου Μνήμη, συνεχίζουν από το 2001, τη δημιουργική πορεία τους στα Χανιά.
Ωστόσο τη δυναμική που αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια, ανακόπτει η οικονομική κρίση που πλήττει και το θέατρο, όπως επισημαίνει ο κ. Μιχάλης Βιρβιδάκης, ιδρυτής της Αστικής μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Θεάτρου MNHMH και ´ψυχή´ του Θεάτρου Κυδωνία. Πάντως σύμφωνα με τον ίδιο, ακτίδα αισιοδοξίας διαφαίνεται από την πρόσφατη απόφαση επιχορηγήσεων του ελεύθερου θεάτρου από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Εταιρεία Θεάτρου MNHMH: Ιδρύθηκε το 1991 από τον Μιχάλη Βιρβιδάκη και εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα τον Μάιο του 1992, με τέσσερα θεατρικά έργα μικρής διάρκειας του Ουίλλιαμ Μπάτλερ Γέητ. Τον Μάιο του 2001, η Εταιρεία Θεάτρου Μνήμη μετέφερε για πρώτη φορά τις καλλιτεχνικές της δραστηριότητες από την Αθήνα στα Χανιά και παρουσίασε με τους ηθοποιούς του Εργαστηρίου Θεατρικής Παιδείας και Υποκριτικής Τέχνης του Μιχάλη Βιρβιδάκη, το έργο του Χάρολντ Πίντερ Ο Εραστής, στο Θέατρο ´Απέναντι από το Μουσείο´, Χάληδων 27, χώρο που διαμορφώθηκε ειδικά για την εγκατάσταση της παράστασης και του κοινού της. 
Μέσα από αυτά τα μαθήματα, όπως ανέφερε ο κ. Βιρβιδάκης, «δημιουργήθηκε μια δυναμική τέτοια που με έκανε να πιστέψω ότι μπορώ – αντί να κάνω κάτι ανάλογο στην Αθήνα όπως υπολόγιζα- να το κάνω στα Χανιά, με τους ανθρώπους που με περιστοιχίζουν, που πιστεύουν στη δουλειά μου, που συνεργάζομαι καλά. Έτσι ξεκίνησαν όλα…».
Το Θέατρο Κυδωνία: To 2002 η Εταιρεία Θεάτρου ΜΝΗΜΗ αναπαλαίωσε και τροποποίησε παλαιά αστική οικία στο κέντρο της πόλεως των Χανίων, Υψηλαντών 12, σε θέατρο δυναμικότητος 50 θέσεων, με δύο αντικριστές κερκίδες και σκηνή 30 τ.μ., για να αποτελέσει έδρα των δραστηριοτήτων της. Το θέατρο ονομάστηκε Θέατρο Κυδωνία και εγκαινιάστηκε στις 27 Νοεμβρίου 2002 με το έργο του Ντέιβιντ Μάμετ Ολεάννα. Στην παράσταση έπαιζαν ηθοποιοί του Εργαστηρίου Θεατρικής Παιδείας και Υποκριτικής Τέχνης.
Οι παραστάσεις: «Οι παραστάσεις μας έχουν μια ιδιαιτερότητα: Εκτός του ότι πρόκειται για έργα που στην πλειοψηφία τους παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, προϋπάρχει έρευνα ρεπερτορίου, μετάφρασης, στησίματος, σκηνοθεσίας. Ακόμη και οι ηθοποιοί οι οποίοι παίζουν στις παραστάσεις μας είναι παιδιά τα οποία έχουν βγει από αυτή την αρχική δυναμική του Εργαστηρίου Θεατρικής Παιδείας και Υποκριτικής Τέχνης. Πρόκειται για παιδιά που έχω διαπλάσει και διαμορφώσει θεατρικά, που μιλάμε την ίδια καλλιτεχνική γλώσσα και η ποιότητα της προσέλευσής τους στις τάξεις της δραματικής σχολής με έκανε να μπορώ να τα εμπιστευθώ για να τους αναθέσω ρόλο στην επαγγελματική πια σχολή».
Η ανταπόκριση του κόσμου: «Οι εποχές δεν είναι ίδιες όπως παλιά, αφού το βιωτικό επίπεδο του Έλληνα δεν παραμένει πια ίδιο. Τα δύο τελευταία χρόνια ο κόσμος δυσκολεύεται να πληρώσει την τιμή του εισιτηρίου. Εκεί φτάσαμε. Τα πρώτα χρόνια ήταν και τότε δύσκολα γιατί έπρεπε να διαμορφώσουμε το κοινό μας. Διότι εμείς επιλέγουμε πάντα κείμενα τα οποία προκαλούν σκέψη και προβληματισμό στον θεατή, προσπαθούν να διαμορφώσουν μια αντίληψη για το θέατρο, για τη γενικότερη κοινωνική κατάσταση, δηλαδή απαντούμε σε βασικότερα ερωτήματα φιλοσοφικής τάξεως. Αυτά τα κείμενα δεν είναι εύκολα για τον οποιοδήποτε αλλά για ένα πιο παιδευμένο κοινό. Και σήμερα μπορώ να πω ότι το έχουμε πετύχει σε ένα μεγάλο βαθμό, υπάρχει κοινό που περιμένει τις παραστάσεις μας. Αυτό ήταν και το πολύ μεγάλο στοίχημα. Όμως πάνω που αυτό το στοίχημα κερδίζεται, που κάναμε ένα βήμα μπροστά, έρχεται η οικονομική κρίση και μας γυρνάει ένα βήμα πίσω. Αναγκαζόμαστε να μειώσουμε την τιμή του εισιτηρίου και βεβαίως ο κόσμος είναι λιγότερος».
Αρωγός το Υπουργείο Πολιτισμού: «Παρ? όλο που βρισκόμαστε σε μια εποχή κρίσης και τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα για όλα τα θέατρα, έρχεται η Γνωμοδοτική Επιτροπή του Υπουργείου Πολιτισμού -μετά από δύο χρόνια από τη διακοπή του θεσμού των επιχορηγήσεων- και βγάζει πρόσφατα επιχορηγήσεις για το ελεύθερο θέατρο, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται το Θέατρο Κυδωνία. Πρόκειται για μια απόφαση που μας πηγαίνει δύο σκάλες μπροστά από εκεί που είμαστε, διπλασιάζοντας ουσιαστικά τα ποσά τα οποία λαμβάναμε. Ήταν μια πολύ μεγάλη αναγνώριση για την ποιότητα του ρεπερτορίου μας, τον τρόπο δουλειάς και μάλιστα σε εποχή κρίσης. Προσωπικά ήταν μια πολύ μεγάλη ανακούφιση, διαφορετικά δεν ήξερα ποιο είναι το μέλλον του Θεάτρου μου».

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ´ΑΡΕΝΑ´
Τριάντα δύο χρόνια παρουσίας
Η θεατρική ομάδα ´Αρένα´ είναι ίσως η παλαιότερη ερασιτεχνική θεατρική ομάδα στα Χανιά με τριάντα δύο χρόνια παρουσίας και δεκάδες παραστάσεις στο ενεργητικό της.
«Είναι ένας πόλος έλξης για νέους ανθρώπους που θέλουν να εκφραστούν. Σήμερα η Ομάδα αριθμεί πάνω από τριάντα πέντε μέλη, ενώ όλα αυτά τα χρόνια έχει συμμετάσχει πάρα πολύς κόσμος όλων των ηλικιών», όπως μας λέει η κα Ρίτσα Χατζηδάκη, ιδρυτικό μέλος της Ομάδας Αρένα.
«Σε μια περίοδο που τα Χανιά ήταν νεκρά από εκδηλώσεις, επισκέφθηκε την πόλη ο ιδρυτής της Ομάδας Γιάννης Κύρου, του άρεσε πολύ ο χώρος και έτσι δημιουργήθηκε η Αρένα, η οποία συνεχίζει μέχρι σήμερα παρά τις πρώτες αντιξοότητες και τα εμπόδια που έχουμε βρει κατά καιρούς στον δρόμο μας».
Οι παραστάσεις: «Οι παραστάσεις που ανεβάζουμε φροντίζουμε να είναι όσο το δυνατόν αξιοπρεπείς διότι το κοινό των Χανίων είναι πάντα εκλεκτικό. Θεωρούμε ότι έχουμε πετύχει πάνω σε αυτό το κομμάτι και φυσικά υπάρχουμε λόγω των ανθρώπων της πόλης αυτής. Η ομάδα είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και τα χρήματα που βγάζουμε τα προσφέρουμε για φιλανθρωπικό σκοπό σε Ιδρύματα της πόλης».
Η ανταπόκριση του κοινού: «Οι Χανιώτες ανταποκρίνονται πάρα πολύ θετικά στα θεατρικά δρώμενα. Είναι ευαισθητοποιημένοι σε θέματα κουλτούρας και ποιότητας. Τους αρέσει να παρακολουθούν θέατρο, κάτι που συμπεραίνει κανείς και από την προσέλευση του κοινού. Επίσης έχει κριτήριο -και αυτό μας βοηθάει- να βελτιωνόμαστε καθημερινά. Και επίσης είναι πολύ σημαντικό ότι έχουμε θεατές μόνιμους, κάτι που είναι πολύ δύσκολο για να πετύχει μια Ομάδα».
Το παρόν και το μέλλον του Θεάτρου: «Σήμερα είναι λίγο δύσκολα τα πράγματα. Και αυτή η δυσκολία δεν έγκειται στη διάθεση των ανθρώπων αλλά στην οικονομική κρίση που υπάρχει και στις συνθήκες που επικρατούν στους Δήμους. Διότι οι Δήμοι δεν έχουν αγκαλιάσει ντόπιες προσπάθειες, όχι τόσο πολύ όσον αφορά τα οικονομικά όσο κάποιες διευκολύνσεις που θα μπορούσαν να παρέχουν. Θεωρώ ότι οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται σε θέματα Πολιτισμού πρέπει να έχουν το πάθος μέσα τους».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

5 Comments

  1. Είμαι έντεκα χρονών και θα ήθελα κι εγώ να σημετάσχω σε μια θεατρική ομάδα.
    Ενδιαφέρομαι γενικά για την τέχνη αλλά μπορώ να πω πως το ταλέντο μου είναι η ηθοποιοία.Έχετε κάποια θεατρική ομάδα στα Χανιά να μου προτείνετε?
    Ευχαριστώ πολύ, Τάνια.

    • Τάνια μπορείς να απευθυνθείς στον Θεατρικό Οργανισμό ‘Πολιτισμικό Νότο, Το παιδικό – προεφηβικό – εφηβικό εργαστήρι του απευθύνεται σε παιδιά 7 έως 17 ετών.
      Τηλέφωνα επικοινωνίας: 6936886482 και 6974996583
      Ώρες επικοινωνίας: 10:00 – 1:00 μ.μ. και 8:00 – 10:00 μ.μ.
      Διεύθυνση Εργαστηρίου: Γεωργιλάδων 12

  2. Γεια σας! Είμαι 19 χρονών,φοιτήτρια και θα ήθελα να συμμετάσχω σε μια θεατρική ομάδα. Γενικά ενδιαφέρομαι για την τέχνη και θα ήθελα να δοκιμαστώ σε κάτι καινούργιο για μένα αλλά ταυτοχρόνως τόσο δημιουργικό όσο το θέατρο. Επίσης θεωρώ ότι θα με βοηθήσει μετέπειτα και στο επάγγελμα που έχω επιλέξει. Γι’αυτό θα μπορούσατε να μου προτείνετε κάποια θεατρική ομάδα στα Χανιά;
    Ευχαριστώ εκ των προτέρων!

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα