Δευτέρα, 29 Νοεμβρίου, 2021

Υπεροχή, ανάγκες και εκπαίδευση των αυτιστικών παιδιών

«Ένα πρωτοποριακό διαδικτυακό παιχνίδι βοηθά τα αυτιστικά παιδιά να κάνουν νέους φίλους» New Scientist,  Οκτώβριος 2021

Δεν πίστευα ότι θα υπερασπιζόμουν την προτίμηση των παιδιών να παίζουν παιχνίδια στο διαδίκτυο. Κι αυτό επειδή υποστηρίζεται ότι είναι μια αντικοινωνική απασχόληση.
Άλλη μια φορά τα φαινόμενα απατούν. Εντυπωσιάστηκα από την εφαρμογή
-Autcraft- που δημιουργήθηκε από τον αυτιστικό Stuart Duncan πατέρα αυτιστικού. Η εφαρμογή βοηθά τα αυτιστικά παιδιά να μάθουν κοινωνικές δεξιότητες και να χτίσουν σχέσεις. Ήδη η διαδικτυακή κοινότητά του ξεπερνά τις 13.000 (https://www.autcraft.com). Οι γονείς των αυτιστικών παιδιών είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένοι επειδή το παιχνίδι απομακρύνει τις πιέσεις και τους περισπασμούς του πραγματικού κόσμου που δέχονται τα παιδιά τους.
Στο σημείωμα παραθέτω έρευνες μισής ντουζίνας ειδικών για τις δεξιότητες των αυτιστικών παιδιών και εφαρμογές στην καθημερινότητά τους.

Κάθε γάτα είναι φιλική

Το φευγαλέο βλέμμα της γάτας, αυτός ο περίεργος τρόπος με τον οποίο έρχεται σε επαφή μαζί μας την κάνει επιθυμητή σε πολλούς αυτιστικούς. Η μη διεισδυτική -σύντομη- ματιά της γάτας είναι φιλική για τις κοινωνικές ανάγκες των αυτιστικών παιδιών.
Σε αντίθεση, το ατελείωτο – επίμονο βλέμμα ενός σκύλου δεν είναι συμβατό με τα αυτιστικά παιδιά. Αυτό είναι το αποτέλεσμα έρευνας της Marine Grandgeorge του Πανεπιστημίου Rennes Γαλλίας. Γονείς αυτιστικών παιδιών ηλικίας 6-12 ετών επιβεβαίωσαν την προνομιακή σχέση ανάμεσα σε γάτες και στα παιδιά τους.
Τα αυτιστικά παιδιά ίσως να μην είναι ακοινώνητα όπως πιστεύουμε, απλά δεν επιθυμούν κοινωνικές σχέσεις στις οποίες κυριαρχούν επίμονα ερευνητικά βλέμματα.
Η συμπεριφορά μιας γάτας που σε κοιτάζει φευγαλέα, μετά κοιτάζει μακριά, σε ξανακοιτάζει για λίγο προκαλεί το ενδιαφέρον των αυτιστικών παιδιών. Τα παιδιά προσπαθούν να της τραβήξουν την προσοχή κι αυτό βοηθά την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων τους.
Σε αντίθεση, ευρήματα σε αυτιστικούς ενηλίκους στην Αγγλία δείχνουν την προτίμηση τους σε σκυλιά. Παρ’ όλα αυτά, η απρόβλεπτη κοινωνικότητα των σκύλων μπορεί να είναι εκφοβιστική για αυτιστικά παιδιά.
Οι ερευνητές συμφωνούν ότι ένα κατοικίδιο μπορεί να έχει θετική συνεισφορά στην καθημερινότητα αυτιστικών παιδιών.
Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Psychology.

Δεξιότητες των αυτιστικών

Οι δεξιότητες πολλών αυτιστικών ατόμων καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα σταματήσουμε να στηρίζουμε τους μη προικισμένους αυτιστικούς – καθώς κάθε παιδί είναι ξεχωριστό.
Ας δούμε μερικά στοιχεία που δεν είναι ευρέως γνωστά.
✓Ο Ισραηλινός στρατός έχει δημιουργήσει μια μονάδα αποκλειστικά με αυτιστικά άτομα που έχουν ένα ξεχωριστό ρόλο. Να σκανάρουν οπτικά απεικονίσεις εκτάσεων ή οθόνες για να ανακαλύπτουν στοιχεία ασύμβατα, λεπτομέρειες, διαφορές και συνδυασμούς. Είναι, δηλαδή ένα είδος κατασκόπων από απόσταση.
✓Ερευνητές διαπίστωσαν ότι σ’ ένα τεράστιο δείγμα 600.000 -μη αυτιστικών- ατόμων ότι αυτοί που ήταν επιστήμονες τεχνολογίας και μαθηματικοί είχαν περισσότερα αυτιστικά χαρακτηριστικά από τους μη επιστήμονες.
✓ Διαπιστώθηκε ότι οι μαθηματικοί που εργάζονται στο Πανεπιστήμιο του Cambridge είχαν περισσότερα αυτιστικά χαρακτηριστικά από τους επιστήμονες στις ανθρωπιστικές σπουδές ή το γενικό πληθυσμό.
✓Αυτιστικά παιδιά -και οι γονείς τους- υπερέχουν σε δοκιμασίες αναγνώρισης σχηματικών παραστάσεων και λογικό-μηχανικής αιτιολόγησης.
✓Τα αυτιστικά άτομα έχουν ενσυναίσθηση υποστηρίζει ο ειδικός Damian Milton. Το πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός ότι η μη-αυτιστική κοινωνία μας επιδεικνύει απουσία σε αυτό το πεδίο. Κι αυτό επειδή αποτυγχάνει να μπει στη θέση των αυτιστικών ατόμων.
✓ Έρευνες δείχνουν ότι πολλά αυτιστικά άτομα έχουν τη δυνατότητα να μαθαίνουν μεγάλο όγκο πληροφοριών ή να γίνονται ειδικοί σε ένα θέμα επειδή συγκεντρώνονται.
✓Τέλος, είναι πραγματικά δημιουργικοί και προτείνουν τολμηρές λύσεις. Ένα στα έξι αυτιστικά άτομα είναι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης στη Μεγ. Βρετανία.

Το βιντεοπαιχνίδι

Στα παιχνίδια Minecraft-Autcraft, που ανανεώνονται συνεχώς, τα παιδιά έχουν στη διάθεση τους κύβους από ξύλο και πέτρα για να χτίσουν ότι θέλουν.
«Η ευχέρεια επιλογής να ενεργήσουν και να δημιουργήσουν τα ωθεί να αγαπήσουν τα παιχνίδια και να έχουν κοινωνικές εμπειρίες. Είναι ένας εναλλακτικός τρόπος να εκφραστούν και να επικοινωνούν χωρίς το άγχος της φυσικής ζωής» μας λέει ο δημιουργός του.
Η καθημερινότητα είναι μια πρόκληση για τα αυτιστικά παιδιά, που δυσκολεύονται να προσλάβουν κοινωνικά μηνύματα -γλώσσα σώματος ή να κατανοήσουν την οπτική άλλων ατόμων.
Ας δούμε τα οφέλη τους:
✓Τα παιχνίδια απομακρύνουν τις τυπικές πιέσεις της πραγματικότητας.
✓Δεν υπάρχουν οι θόρυβοι ή το άγνωστο περιβάλλον που αποσπά την προσοχή του.
✓Απουσιάζει η υποχρέωση του παιδιού να παρακολουθεί εκφράσεις και χειρονομίες συνομιλητών ή να ανησυχεί για την οπτική επαφή.
✓Απουσιάζει η πίεση του χρόνου που ίσως να επιβαρύνει τη μνήμη εργασίας του.
✓Τα παιχνίδια επιτρέπουν στο παιδί να είναι ο εαυτός του επειδή κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, σχέσεις και επικοινωνία καταλήγουν στο πληκτρολόγιό του.
Συμπερασματικά
• Αυτισμός είναι μια διαφορετική θέαση του κόσμου, αυτό πιστεύουν κι οι ίδιοι οι αυτιστικοί.
• Ο αριθμός των αυτιστικών ατόμων θα συνεχίσει να αυξάνεται, για αυτό οφείλουμε να είμαστε προετοιμασμένοι και ανοικτοί σε προκλήσεις.
• Αυτιστικά άτομα υπερέχουν των μη αυτιστικών στον όγκο πρόσληψης πληροφοριών, στην αναγνώριση σχηματικών παραστάσεων και στη λογικό-μηχανική αιτιολόγηση.
• Η ανθρωπιστική προσέγγιση στην εκπαίδευση -την οποία θα παρουσιάσω στο επόμενο σημείωμα- με εναλλακτικά εργαλεία μάθησης ικανοποιεί τις ανάγκες των αυτιστικών παιδιών.
• Η εναλλακτική έκφραση, επικοινωνία και δημιουργία είναι μοναδικά σε κάθε αυτιστικό παιδί.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Σχόλια

Συνεργασίες

Διαδρομές

Podcasts

Επιστολές

Χρήσιμα