Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Ταινίες πρώτης προβολής

Το μπλογκμπάστερ του καλοκαιριού “Top Gun: Maverick”, με τον Τομ Κρουζ, προβάλλεται αυτές τις μέρες στα σινεμά της πόλης. Επίσης, μεταξύ άλλων, προβάλλεται το παιδικό φιλμ κινουμένων σχεδίων “Ίκαρος και Δαίδαλος”. Παρουσίαση–κριτική των ταινιών κάνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χάρης Αναγνωστάκης:

Top Gun: Maverick
Περιπέτεια, αμερικανικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Τζόζεφ Κοζίνσκι, με τους Τομ Κρουζ, Τζένιφερ Κόνελι, Βαλ Κίλμερ, Τζον Χαμ, Μάιλς Τέλερ, Μόνικα Μπαρμπάρο, Τζον Χαμ, Γκλεν Πάουελ, Εντ Χάρις κ.ά.
Εντυπωσιακό σίκουελ της γνωστής επιτυχίας του 1986, που θεωρείται το μπλογκμπάστερ του καλοκαιριού, με θεαματικότατες σκηνές αερομαχιών. Πέρα, όμως, από τις υμνολογίες, μήπως πρέπει να σκεφτούμε και τι βλέπουμε ακριβώς;
Πέρασαν 35 χρόνια από την πρεμιέρα του Top Gun, όταν ο Τομ Κρουζ ήταν 24άρης και οι ΗΠΑ βρίσκονταν σε μια περίοδο “ευφορίας”, έχοντας μπει για τα καλά στην εποχή του Ριγκανισμού. Η ταινία του 1986, σε σκηνοθεσία Τόνι Σκοτ, υπήρξε μια τεράστια εμπορική επιτυχία, έκανε σταρ τον Κρουζ, αλλά το κυριότερο συνέβαλε τα μέγιστα στην προσπάθεια απενεχοποίησης των Ηνωμένων Πολιτειών από τον “βρόμικο πόλεμο” στο Βιετνάμ. Ταυτόχρονα, με ένα κρεσέντο μιλιταρισμού, εξαέρωσε τους χιλιάδες βετεράνους του Βιετνάμ-σωστά ερείπια, έσβησε τις μαύρες σελίδες της πολιτικής παρακμής, με το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ ή και τα αποτρόπαια που συνέβαιναν στη Λατινική Αμερική, τα οικονομικά σκάνδαλα τύπου Λόκχιντ, τη χρηματοδότηση των Κόντρας και άλλα πολλά.
Ο Τομ Κρουζ, 60άρης πια, θα επιστρέψει στα κοκπίτ των υπερσύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών, σαν να μην πέρασε από πάνω του ο χρόνος, όπως και οι ανάλογες επιδιώξεις με εκείνες της δεκαετίας του ’80. Η οικονομική κρίση στις ΗΠΑ, πίσω από τη προβεβλημένη βιτρίνα, οι στρατιωτικές πολυδάπανες επιχειρήσεις και άλλα πολλά εξαφανίζονται υπερηχητικά, με έναν κεκαλυμμένο μιλιταρισμό, που μπορεί να αποφεύγει τις μεγαλοστομίες, αλλά αφήνει την εικόνα να μιλήσει και έναν αθεράπευτα γιγαντωμένο θαυμασμό του μεγαλείου της αμερικάνικης πολεμικής μηχανής. Οι πιλότοι, που θα εκπαιδεύσει, ο πάντα μάχιμος σμηναγός Πιτ Μάβερικ Μίτσελ, είναι οι καλύτεροι του κόσμου και τα -πανάκριβα- όπλα τους, τα τελειότερα.
Το φιλμ, αυτό το καθυστερημένο σίκουελ του Τζόζεφ Κοζίνσκι (“Oblivion”), ειδικευμένου στις περιπέτειες, όπως ήταν και ο μακαρίτης Τόνι Σκοτ, σίγουρα είναι καλογυρισμένο, με πλάνα που κόβουν την ανάσα και την αδρεναλίνη να φτάνει στα ύψη. Ο Κοζίνσκι, αποφεύγει τα ψηφιακά τρικ και τα πολλά σπέσιαλ εφέ, χρησιμοποιώντας κάμερες υψηλής ανάλυσης μέσα από τα πιλοτήρια, για εξαιρετική ευκρίνεια, αλλά το φιλμ του παραμένει ένα κατασκεύασμα εύπεπτων συνταγών όταν πατάει στη γη, με τους γνωστούς δαίμονες του παρελθόντος να καταδιώκουν τον ήρωα, τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των ιπτάμενων, τις προσωπικές ιστορίες, οι οποίες διανθίζονται και με το πάντα χρήσιμο ρομάντζο.
Κατασκευαστικά η ταινία φτάνει στα ύψη, με κύριο όπλο τις αερομαχίες. Ο Κοζίνσκι γνωρίζει από κινηματογράφο, ξέρει να φτιάχνει εικόνες που καθηλώνουν τη ματιά, εκμεταλλευόμενος την τεχνολογική πρόοδο, για να αποδώσει ρεαλιστικότερα τα όσα συμβαίνουν πάνω στα σύννεφα. Ένα υπερθέαμα που δεν αφήνει να ξεφύγει, παραπέμποντας στις υπερηρωικές ταινίες, αλλά τελικά θα μπορούσες να το χαρακτηρίσεις καθ’ υπερβολήν ακόμη και ως ένα εκτεταμένο διαφημιστικό φιλμ για τα αεροσκάφη και την πολεμική αεροπορία των ΗΠΑ. Άλλωστε, δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι το μεγαλύτερο όπλο των Ηνωμένων Πολιτειών ήταν και είναι ο κινηματογράφος. Κάτι που πιθανότατα θα αποδειχθεί και από τα εκατομμύρια εισιτηρίων που θα κοπούν σε όλο τον κόσμο.
Ο Τομ Κρουζ, επαναλαμβάνοντας τη μανιέρα του, σε ταινίες δράσης και υπερασπιζόμενος τον κινηματογράφο παλαιάς κοπής -ίσως και όχι χωρίς απώτερο σκοπό- θα καταφέρει να παραμείνει, παρά τα χρονάκια του, ο “ιδανικός Αμερικάνος ήρωας”, με το σφρίγος και το νεανικό παρουσιαστικό να σε ξενίζει. Ταυτόχρονα, όμως, θα αναλάβει και το κόστος του “εκπροσώπου” ενός κατεστημένου, που οι επιδιώξεις του δεν έχουν σχέση με ήρωες, ιδανικά ή με τον απλό κόσμο.

 ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ: Με πάνω από τριάντα χρόνια υπηρεσίας ως ένας από τους καλύτερους ιπτάμενους του ναυτικού, ο Πιτ “Μάβερικ” Μίτσελ βρίσκεται εκεί όπου ανήκει. Συμμετέχει σε ακραίες αποστολές ως ένας θαρραλέος δοκιμαστικός πιλότος, και αποφεύγει μια πιθανή προαγωγή που θα τον επηρέαζε αρνητικά. Καθώς εκπαιδεύει μερικούς αποσπασμένους πτυχιούχους για μια ειδική αποστολή την οποία δεν έχει βιώσει ποτέ κανένας πιλότος, ο Μάβερικ αντιμετωπίζει τον υπολοχαγό Μπράντλεϊ Μπράντσο, γιο του μακαρίτη φίλου τού Μάβερικ, αλλά και τον αξιωματικό παρακολούθησης υπολοχαγό Νικ Μπράντσο, γνωστούς με τα ψευδώνυμα “Ρούστερ” και “Γκουζ” αντίστοιχα. Αντιμετωπίζοντας ένα αβέβαιο μέλλον αλλά και τα φαντάσματα του παρελθόντος, ο Μάβερικ βρίσκει τον εαυτό του σε μια πάλη ενάντια στους πιο σκοτεινούς του φόβους, με αποκορύφωμα αυτή την αποστολή που απαιτεί την έσχατη θυσία από εκείνους που θα επιλεχθούν για να τη ζήσουν.

Ίκαρος και Δαίδαλος (Icarus).

Παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, γαλλικής, βελγικής και λουξεμβουργιανής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Κάρλο Βόγκελε.
Ευχάριστο, κατανοητό, θετικών μηνυμάτων, ευρωπαϊκό animation, εμπνευσμένο από την ελληνική μυθολογία και τις περιπέτειες του Ίκαρου.
Μπορεί η ταινία του Λουξεμβουργιανού Κάρλο Βόγκελε, που πέρασε και από την Pixar, για κάποια χρόνια, να μην προβάλει τη διαδεδομένη ψηφιακή επεξεργασία και τα εντυπωσιακά έντονα χρώματα, προτιμώντας ηθελημένα εικόνες που παραπέμπουν σε σκίτσα με το χέρι, αλλά διαθέτει καθαρή γοητευτική αφήγηση, καλές προθέσεις, που περνούν στη μεγάλη οθόνη και σίγουρα θα αγγίξουν τις ευαίσθητες ψυχές των παιδιών.
Ένα φιλμ που δεν διαστρεβλώνει την ελληνική μυθολογία και τα μηνύματά της -όπως συμβαίνει κατά κόρον σε ανάλογες παραγωγές, κυρίως από την αγγλοσαξονική σχολή-, ενώ αναδεικνύει το αγαθό τής φιλίας, αλλά και των αθάνατων συμβολισμών και μηνυμάτων που φέρνει ο μύθος του Ίκαρου, ενός ιδεαλιστή ήρωα, που ακολουθεί την καρδιά του με κάθε κόστος.
Η ταινία προβάλλεται μεταγλωττισμένη, με τις φωνές των Ντίνου Σούτη, Χριστίνας Τσιπιανίτη, Βασίλη Παπαστάθη, Ακίνδυνου Γκίκα, Νικολέτας Κουνενιδάκη, Γιώργου Ματαράγκα, Κατερίνας Χρηστάκη, Κωνσταντίνου Κλαυδιανού, Δανάης Μουτσοπούλου.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ: Κάθε γωνιά της Κρήτης αποτελεί παιδική χαρά για τον Ίκαρο, τον γιο του μεγάλου εφευρέτη Δαίδαλου. Μία μέρα, κατά τη διάρκεια μιας εξερεύνησης κοντά στο παλάτι της Κνωσού, ο Ίκαρος κάνει μια περίεργη ανακάλυψη: ένα παιδί με κεφάλι ταύρου είναι κλειδωμένο σε μια αυλή, με εντολή του βασιλιά. Κρυφά, ακόμα και από τον πατέρα του, ο Ίκαρος θα γίνει φίλος με τον νεαρό Μινώταυρο. Όμως, η μοίρα παίρνει άλλη τροπή όταν ο Θησέας φτάνει στην Κρήτη και ο Μινώταυρος οδηγείται στον μυστικό λαβύρινθο που κατασκεύασε ο Δαίδαλος. Θα μπορέσει ο Ίκαρος να σώσει τον φίλο του και να αλλάξει την πορεία μιας ιστορίας γραμμένης από τους θεούς;


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα