Η ερευνητική περιέργεια μας βοήθησε στην εξέλιξη, μας οδήγησε στις ανακαλύψεις και στέριωσε όλους τους πολιτισμούς. Το άτομο που είναι προικισμένο με έντονη περιέργεια αντιλαμβάνεται τις οπτικές ενδείξεις του περιβάλλοντός του με ακρίβεια και οξυδέρκεια. Το αποτέλεσμα είναι οι πληροφορίες που έχει ο περίεργος να τον οδηγούν στον πυρήνα των πραγμάτων και των προβλημάτων. Τι σημαίνει όμως να είσαι περίεργος; Οι συνήθειες ενός περίεργου έχουν πολλές πλευρές και χρώματα που αναπτύσσονται σε διαφορετικά περιβάλλοντα μέχρι και την εφηβεία. Ας τις δούμε…
Λύτες προβλημάτων
Περίεργος για πολλούς σημαίνει κάνω πολλές ερωτήσεις για ένα θέμα που περνάει απαρατήρητο. Για παράδειγμα αναφέρω τις ερωτήσεις ενός περίεργου παιδιού… Πώς πετάει ένα πουλί; Γιατί έχει 2 φτερά; Γιατί έχει πούπουλα; Πώς απογειώνεται; Πώς μειώνει ταχύτητα; Πώς αυξάνει ταχύτητα; Πόσο ψηλά μπορεί να πετάξει; Πότε κοιμάται; Πόσο καλή είναι η όρασή του; Τι τρώει; Τέτοιες παιδικές ερωτήσεις μπορεί να μας φαίνονται απλοϊκές, όμως δημιουργούν τη βάση για να στήσει τις δικές του μοναδικές στρατηγικές λύσεις προβλημάτων.
Το τετράδιο σημειώσεων
Μια παλιά αποτελεσματική συνήθεια που δεν είναι δημοφιλής πλέον είναι η τήρηση σημειώσεων και παρατηρήσεων. Ο περίεργος είναι μεθοδικός δεν περιορίζεται να ρωτά, να παρατηρεί και να ξαναρωτά. Καταγράφει σε σημειώσεις και σκίτσα όσα τον απασχολούν για να ασχοληθεί σε βάθος σε μεταγενέστερο χρόνο. Κλασική περίπτωση ο σοφός του Μεσαίωνα, ο Leonardo da Vinci, που είχε πάντα ένα μικρό σημειωματάριο. Όλα τα σημειωματάριά του, αληθινά εννοιολογικά δικτυώματα, περιέχουν από ημιτελείς προτάσεις, πρόχειρους υπολογισμούς μέχρι ολοκληρωμένες επιστημονικές πραγματείες και λογοτεχνικές ασκήσεις.
Παρατηρητικοί
Γονείς και εκπαιδευτικοί έχουν πολλές ευκαιρίες να παρατηρήσουν τα μη λεκτικά μηνύματα -γλώσσα σώματος- των παιδιών. Αρκεί να είναι διεισδυτικά περίεργοι. Για παράδειγμα θα παρατηρήσουν ότι το αριστερό τμήμα του προσώπου των παιδιών είναι λίγο πιο εκφραστικό όταν κάνει γκριμάτσες που έχουν σχέση με συγκινησιακά ερεθίσματα. Γονείς περίεργοι θα δουν ότι τα παιδιά των οποίων η γραφή πλησιάζει την κάθετη έχουν καλύτερη ικανότητα στην ανάγνωση.
Σκεπτόμενοι
Οι αληθινοί περίεργοι μειώνονται όσο αυξάνεται η εξάρτησή μας από το κινητό μας τηλέφωνο, το i-pad ή τον υπολογιστή μας. Τα μέσα αυτά εμποδίζουν την ενασχόλησή μας με την κριτική σκέψη, τον συλλογισμό και την αναπόληση. Επιπλέον, οι οθονόβιοι δεν έχουν χρόνο να παρατηρούν το περιβάλλον, τη Φύση ή τη γλώσσα σώματος των συνομιλητών τους. Ακόμα κι αν έχουν διάθεση για παρατήρηση δεν τους το επιτρέπει ο καταιγισμός και η ένταση των ήχων που τους επιβάλλουμε, αφού αυτοί δεσμεύουν όλη τη χωρητικότητα που έχει η μνήμη εργασίας μας. Όπως έγινε την περασμένη Κυριακή το πρωί στον Δημοτικό μας Κήπο την Ημέρα Θηλασμού με παιδιά, μωρά και νήπια ολόγυρα να ‘απολαμβάνουν’ τα 100+ ντεσιμπέλ μιας μουσικής ασύμβατης με την εκδήλωση.
Ανακαλύπτουν τα υπονοούμενα
Ο γνήσιος περίεργος είναι ανοικτόμυαλος, ψάχνει για εναλλακτικές προτάσεις κι ανακαλύπτει τα υπονοούμενα στη Φύση και στην καθημερινότητά του. Για παράδειγμα… σύμφωνα με τις εφημερίδες 500 σχολεία είναι σήμερα υπό κατάληψη επειδή οι μαθητές δεν θέλουν να δίνουν εξετάσεις με ερωτήσεις από μια τράπεζα θεμάτων. Αν είστε αρκετά περίεργοι αναρωτηθείτε γιατί οι ίδιοι μαθητές συμμετείχαν τουλάχιστον μια φορά σε εξετάσεις γλωσσομάθειας στις οποίες οι ερωτήσεις πάντοτε προέρχονται από την τράπεζα θεμάτων του φορέα που τις διοργανώνει. Εδώ και 50 χρόνια, οι μαθητές επιδιώκουν τη συμμετοχή τους σε αυτές τις εξετάσεις και καταβάλλουν εξέταστρα χωρίς την παραμικρή διαμαρτυρία για τους κανονισμούς των εξετάσεων, ακριβώς όπως γίνεται στο εξωτερικό. *συγγραφέας ‘Θυμάμαι εύκολα’, ‘Μαθαίνω εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσματικά’.