Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

“Σημεία Αναχώρησης: Μια φυγόκεντρη Ανθρωπογεωγραφία”

Εικόνες εξωτικές από χώρες μακρινές αλλά και οικίες από το λιμάνι των Χανίων. Έργα που φλερτάρουν με τον ρεαλισμό κι άλλα που μοιάζουν να αναδύονται από τα όνειρα. Ποικίλες τεχνικές αλλά ένας κοινός τόπος: μια διάθεση φυγής.

Η εικαστική έκθεση “Σημεία Αναχώρησης: Μια φυγόκεντρη Ανθρωπογεωγραφία” των Μιχάλη Κιούση και Δημήτρη Κόκορη που παρουσιάζεται στο Φρούριο Φιρκά και θα διαρκέσει έως τις 25 Ιουλίου, προσκαλεί τον επισκέπτη – θεατή να ταξιδέψει, στρέφοντας το βλέμμα του πέρα από το τώρα και το εδώ.

«Οι δύο εικαστικοί έχουν συνεκθέσει επανειλημμένα, συνεπώς υπάρχει, αυθαίρετα υποθέτουμε, μια μορφή εικαστικής αλληλεγγύης, ως προς τις αξίες του εγχειρήματος μιας εικαστικής έκθεσης, μιας εικαστικής απόπειρας για επικοινωνία με το ευρύ κοινό», τονίζει στο σημείωμα της έκθεσης, η επιμελήτρια, μουσειολόγος και ιστορικός τέχνης Μυρτώ Κοντομιτάκη και προσθέτει ότι κοινός τόπος μεταξύ των δύο δημιουργών και των έργων τους αποτελούν οι διαρκείς μετακινήσεις τους και τα αλλεπάλληλα ταξίδια τους που αποτελούν και την κύρια πηγή έμπνευσής τους.

Εικόνες και ερεθίσματα που συνέλεξαν στις κατά καιρούς “αποδράσεις” τους και τα οποία μετουσιώθηκαν σε έργα κατά τη διάρκεια της καραντίνας και του εγκλεισμού. «Την καραντίνα την περάσαμε στο εργαστήρι. Εκεί δουλεύτηκαν τα έργα και ήμασταν τυχεροί που πριν την καραντίνα είχαμε καταφέρει να ταξιδέψουμε και να μαζέψουμε εικόνες», σημειώνει ο Δημήτρης για να προσθέσει ο Μιχάλης: «Εμείς ούτως ή άλλως είναι σαν να είμαστε σε μόνιμη καραντίνα. Περνάμε πολλές ώρες κλεισμένοι στο εργαστήριο».

Κι όμως τα έργα τους αποπνέουν μια ατμόσφαιρα ταξιδιού: το στοιχείο της θάλασσας, τα σκάφη, οι εικόνες από χώρες εξωτικές, οι συνθέσεις που μοιάζουν ονειρικές, συνθέτουν ένα κάλεσμα φυγής. «Ναι, υπάρχει το στοιχείο της απόδρασης! Αυτό είναι κι ένα κοινό στοιχείο στη δουλειά μας με το Μιχάλη. Έχουμε γεννηθεί στην ίδια πόλη (Αθήνα) και έχουμε κι οι δύο μια τάση, μια επιθυμία να κοιτάμε πράγματα που βρίσκονται έξω από το πλαίσιο που μένουμε», αναφέρει ο Δημήτρης και ο Μιχάλης συμπληρώνει: «Σίγουρα δεν θα έλεγες ότι πρόκειται για μια δουλειά “κλειστού χώρου”. Βοηθάει σε αυτό και το ό,τι και οι δύο, από παιδιά που γνωριζόμαστε σχεδιάζουμε πολύ έξω. Όπου βρεθούμε θα κάνουμε σχέδια».

Στο πλαίσιο της έκθεσης, τις δύο Παρασκευές 16 και 23 Ιουλίου 2021, (ώρα έναρξης 10πμ και διάρκεια 3 με 4 ώρες), οι καλλιτέχνες θα πραγματοποιήσουν Εργαστήρι Σχεδίου στο ιστορικό λιμάνι των Χανίων, “Urban Sketching in Chania: Κατά πόσο ο περιβάλλων χώρος διαμορφώνει το έργο ενός καλλιτέχνη”, που θα αφορά άτομα κάθε ηλικιακής ομάδας και επιπέδου, στο σχέδιο και τη ζωγραφική. Προκράτηση θέσης για το εργαστήριο: chania-culture.gr

Η είσοδος στην έκθεση, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων “Ανοιχτά Πανιά”, οι οποίες διοργανώνονται από τον Δήμο Χανίων – ΚΕΠΠΕΔΗΧ-ΚΑΜ σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, είναι ελεύθερη και είναι ανοιχτά καθημερινά 10:00-14:00 και 19:00-22:00.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

2 Comments

  1. Για την εικαστική έκθεση
    “Σημεία Αναχώρησης: Μια φυγοκεντρική Ανθρωπογεωγραφία”
    έχουν ήδη υποβληθεί:

    1. Ένσταση με αρ. πρωτ.: 29080/14-6-2021 προς την Επιτροπή Αξιολόγησης
    για το πρόγραμμα “Ανοιχτά Πανιά” και υπόψη της Δημοτικής Αρχής των Χανίων και της Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ-Κ.Α.Μ. (αγνοήθηκε),

    2. Αίτημα με αρ. πρωτ. 321861/8-7-2021
    προς την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων,
    για ακύρωση της Παραχώρησης του Φρουρίου Φιρκά
    για τη διενέργεια της εικαστικής έκθεσης.

  2. Η Δημοτική Αρχή “έθαψε” την Ένσταση
    για την εικαστική έκθεση “Σημεία Αναχώρησης:
    Μια φυγοκεντρική Ανθρωπογεωγραφία”

    Κύριο μέλημα της Επιτροπής Αξιολόγησης των αιτήσεων για το πρόγραμμα “Ανοιχτά Πανιά” που διοργανώνουν ο Δήμος Χανίων και η Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ.-Κ.Α.Μ. έπρεπε να είναι η συνολική εκτίμηση της προσωπικότητας των υποψηφίων και αυτού που εκφράζουν και διαδίδουν μέσω του έργου τους. Τα Χανιά δεν είναι κάποια ιδιωτική “Γκαλερί Τέχνης” όπου ο καθένας μπορεί να προβάλλει τον εαυτό του ως καλλιτέχνη και να παρουσιάζει οτιδήποτε ως έργο τέχνης. Προέχει ο σεβασμός προς την τοπική κοινωνία των Χανίων.

    Αντιθέτως, από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής των Χανίων, της Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ-Κ.Α.Μ. και της Επιτροπής Αξιολόγησης, το μοναδικό μέλημα ήταν η πλήρης αποσιώπηση της σχετικής Ένστασης ενός δημότη των Χανίων με αρ. πρωτ.: 29080/14-6-2021 για την εικαστική έκθεση “Σημεία Αναχώρησης: Μια φυγοκεντρική Ανθρωπογεωγραφία”, η οποία πλέον είναι ως να μην υποβλήθηκε ποτέ. Δεν υπήρξε ούτε έστω απορριπτική απάντηση. “Συγχαρητήρια” λοιπόν αξίζουν σε όλους τους συνδιοργανωτές για την αγνόηση της τοπικής κοινωνίας.

    Αυτό που εκθέτει την Επιτροπή Αξιολόγησης είναι η επιλογή ως δικαιούχων χρηματοδότησης έως 7.000 Ευρώ στην Α΄ Κατηγορία δύο νέων “καλλιτεχνών”-γκραφιτάδων για την υλοποίηση της κοινής πρότασης-δράσης τους στο πεδίο της “Εικαστικής δημιουργίας”. Ήταν επιβεβλημένη η ακύρωση της δράσης τους και η ένταξη στη θέση της κάποιας άλλης πρότασης που τώρα βρίσκεται στη λίστα των επιλαχόντων.

    Η Επιτροπή Αξιολόγησης μας προβάλει ως φυσιογνωμία της τέχνης και ως πρότυπο μίμησης για τη νεολαία της πόλης μας έναν “καλλιτέχνη”-γκραφιτά που προβάλει δημόσια τα προσωπικά του πιστεύω σχεδιάζοντας εικόνες όπως η αντρική μορφή με το “τρίτο μάτι”, μιας βασικής δοξασίας του Ινδουϊσμού, ενώ παράλληλα ο ίδιος αστειεύεται δημόσια με τα θρησκευτικά σύμβολα της Ορθοδοξίας και υβρίζει σχεδιαστικά (ΦΑΚ UP) τους Αγίους της Εκκλησίας μας και το Σταυρό. Μέσω του σχεδίου εκδηλώνει μια έχθρα έναντι του Χριστιανισμού και του Μωαμεθανισμού, των μονοθεϊστικών θρησκειών. Το ανθελληνικό προφίλ του σκιαγραφείται πλήρως με το δημόσιο χλευασμό από αυτόν ακόμη και των Ευζώνων στον “Άγνωστο Στρατιώτη”, ενέργεια που συνιστά προσβολή και των εθνικών μας συμβόλων. Απαράδεκτο και το σχέδιο του ιδίου με παιδική μορφή που ακουμπά αντρική μορφή με μη αποδεκτό τρόπο, σχέδιο για το οποίο δηλώνει δημόσια πως το απολαμβάνει. Μάλιστα, η προβολή του συγκεκριμένου “καλλιτέχνη” αποφασίστηκε να γίνει στο Ιστορικό Φρούριο Φιρκά, το οποίο στεγάζει το Ναυτικό Μουσείο και σύντομα και το Πολεμικό Μουσείο ενώ φιλοξενεί κάθε χρόνο εκδηλώσεις για τη “Μάχη της Κρήτης”.

    Ο έτερος “καλλιτέχνης”-γκραφιτάς για όλη του την καριέρα έως σήμερα επιδεικνύει δημόσια όλο κι όλο δύο γκράφιτι, ένα απλό σχέδιο σε τοιχίο Φυλακών και ένα άλλο με κάτι ψάρια σε μια ιδιωτική Κλινική, γκράφιτι που δεν προσδιορίζουν κάποια ξεχωριστή τεχνοτροπία/στυλ ή ιδιαίτερη έμπνευση.

    Σε μια πόλη όπως τα Χανιά που λόγω της εφαρμογής του πρότυπου “Μοντέλου αντιμετώπισης του προβλήματος των γκράφιτι” έχει το προνόμιο να είναι η πρώτη και μοναδική πόλη στην Ελλάδα όπου το πρόβλημα των γκράφιτι έχει σταματήσει εδώ και 4 έτη και πλέον είναι υπό αυστηρό έλεγχο, η αναφερόμενη επιλογή φαντάζει μόνο ως φάρσα.

    Ειδικά η επιλογή “καλλιτεχνών του δρόμου” – γκραφιτάδων για το πρόγραμμα “Ανοιχτά Πανιά” έπρεπε οπωσδήποτε να γίνει υπό την αυστηρή προϋπόθεση να ήταν νόμιμοι καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης τους στο γκράφιτι. Κανείς μη νόμιμος γκραφιτάς δεν έπρεπε να επωφεληθεί από το πρόγραμμα. Για την προϋπόθεση αυτή υποτίθεται πως από το “Γραφείο Πολιτισμού και Μουσικής Παιδείας-Φιλαρμονικής” του Δήμου Χανίων υπήρξε έγγραφη διαβεβαίωση πως “θα την λάβουμε υπ’ όψιν μας”. Τελικά, η Επιτροπή Αξιολόγησης αποδέχθηκε τη δηλωμένη ανυπαρξία παρελθόντος στο γκράφιτι των δύο αυτών επιλεγέντων, εις βάρος των καλλιτεχνών που υπέβαλαν πλήρη και ξεκάθαρη αίτηση συμμετοχής στο πρόγραμμα “Ανοιχτά Πανιά”.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα