Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Ψηφιακή τεχνολογία και κοινωνική αλλαγή

Τα ψηφιακά μέσα αξιοποιούνται ευρέως για την προβολή των επιχειρήσεων και το ψηφιακό μάρκετινγκ αναφέρεται σε αυτά. Ωστόσο, τα ψηφιακά μέσα αποτελούν και ένα αποτελεσματικό κανάλι για την κοινωνική αλλαγή. Με τις κοινωνίες και τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο να αντιμετωπίζουν πολλαπλές προκλήσεις, οι ψηφιακές καμπάνιες αυξάνουν, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο, την ευαισθητοποίηση των πολιτών.

Η διαδραστικότητα της τεχνολογίας που από τη φύση της είναι «παρούσα» σε πραγματικό χρόνο, δημιουργεί την ευκαιρία στους ανθρώπους να είναι πιο «ανοιχτοί» και συνδεδεμένοι μεταξύ τους. Κοινωνικοί φορείς – οργανώσεις και ιδιώτες έχουν τη δυνατότητα να υιοθετούν μια ψηφιακή προσέγγιση για τη διάδοση των μηνυμάτων τους, την προσέλκυση υποστήριξης και την άντληση κεφαλαίων.
Στο άρθρο αυτό, παρουσιάζονται 5 διεθνείς ψηφιακές καμπάνιες προκειμένου να ενημερώσουν και να προκαλέσουν τους πολίτες, και εν τέλει να φέρουν σημαντικές κοινωνικές αλλαγές. Ας μην ξεχνάμε και την σημαντική πρόσφατη εθνικής εμβέλειας καμπάνια «Γίνε ο ήρωας του Παναγιώτη Ραφαήλ» του σωματείου φροντίδας ατόμων με νευρομυικές παθήσεις που συγκέντρωσε 3,7 εκατομμύρια ευρώ, στην οποία ανταποκρίθηκαν χιλιάδες Έλληνες.

1. Βελτίωση της ψυχικής υγείας
Οι ψυχικές διαταραχές επηρεάζουν σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού, παγκοσμίως. Περίπου 42,5 εκατομμύρια Αμερικανοί ενήλικες υποφέρουν από ψυχικές ασθένειες όπως κατάθλιψη, διπολική διαταραχή ή σχιζοφρένεια και συνολικά 300 εκατομμύρια άνθρωποι υποφέρουν από κατάθλιψη διεθνώς. Το πρόβλημα αυτό επιχείρησε να αντιμετωπίσει το πανεπιστήμιο του Στάνφορντ (ΗΠΑ) θέτοντας σε λειτουργία ένα chatbot, το επονομαζόμενο «Woebot». Ως αυτοματοποιημένος πράκτορας συνομιλίας (think chat), το Woebot έχει σχεδιαστεί για να παρακολουθεί τη ψυχική διάθεση του χρήστη και στη συνέχεια να τον διδάσκει σε μηχανισμούς αντιμετώπισης. Το chatbot συνομιλεί καθημερινά με το χρήστη για  τη συναισθηματική του κατάσταση και τα πράγματα που συμβαίνουν στη ζωή του. Το Woebot στέλνει επίσης βίντεο για την τρέχουσα κατάσταση του ασθενούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πανεπιστημίου, η χρήση της εφαρμογής έχει μειώσει σημαντικά το άγχος και την κατάθλιψη σε άτομα ηλικίας 18-28 ετών. Επιπλέον, οι αλληλεπιδράσεις αυξάνονται κατά 50% σε μηνιαία βάση σε μόλις ένα χρόνο, με 2 εκατομμύρια μηνύματα να ανταλλάσσονται μεταξύ του bot και των χρηστών στο Messenger.

2. Βελτίωση ποσοστών αλφαβητισμού
Ο αναλφαβητισμός αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο και ένα κρίσιμο ζήτημα. Ωστόσο, με την πλειάδα άλλων, πιο ορατών κρίσεων, ο αναλφαβητισμός συχνά ξεχνιέται. Το βραβευμένο Αγγλικό έργο «Project Literacy» σημειώνει ότι 750 εκατομμύρια άνθρωποι σε διεθνές επίπεδο δεν μπορούν να διαβάσουν αυτήν την πρόταση, αριθμός που ξεπερνά τον πληθυσμό της Ευρώπης. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 1 στους 10 ανθρώπους παγκοσμίως  και έχει δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις, οι οποίες όπως εκτιμά το «Project Literacy» ανέρχονται στα 1,19 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Στόχος του έργου είναι να διασφαλιστεί ότι κάθε παιδί που γεννιέται μπορεί να μεγαλώσει ως ένας εγγράμματος ενήλικας έως το 2030. Για την ευαισθητοποίηση των πολιτών ο οργανισμός ξεκίνησε μια στοχευμένη καμπάνια με τίτλο το «Αλφαβητάρι του αναλφαβητισμού». Η εκστρατεία ξεκίνησε το 2016 από το Ηνωμένο Βασίλειο και γίνεται μέσω μιας πλατφόρμας (http://theinspirationroom.com/daily/2016/alphabet-of-illiteracy/) με γνώμονα τη διάχυσή της κυρίως στους νέους που είναι πιο πιθανό να τη διαδώσουν μέσω των κοινωνικών δικτύων. Το «Project Literacy» αξιολογεί τις επιπτώσεις του προγράμματος, ετησίως. Στην πιο πρόσφατη ετήσια έκθεση, η διαδικτυακή κοινότητα αναμένεται να αυξηθεί σε πάνω από 250.000 μέλη.

3.Κοινωνικός συντονισμός σε φυσικές καταστροφές
Είναι κατανοητό ότι η επικοινωνία κατά τη διάρκεια μιας καταστροφής δεν είναι τέλεια. Σε περιόδους κρίσης τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αποδειχθεί ως πολύ αποτελεσματικά. Ένα παράδειγμα κοινωνικού συντονισμού κατά τη διάρκεια μιας φυσικής καταστροφής είναι η «Εκστρατεία του Watt για τον τυφώνα Harvey» το έτος 2017, όταν ο τυφώνας έπληξε με σφοδρότητα τις Νότιες περιοχές των ΗΠΑ. Οι ζημιές εκτιμήθηκαν σε σχεδόν 200 δισεκατομμύρια δολάρια και εκατομμύρια Αμερικανοί έχασαν τα σπίτια τους διαμένοντας προσωρινά σε καταφύγια. Στην κορύφωση της κρίσης, πολλά άτομα και οργανώσεις  συνενώθηκαν, ωστόσο μία συγκεκριμένη προσπάθεια είχε έναν τεράστιο κοινωνικό αντίκτυπο μετά την καταστροφή. Ένας Αμερικανός ποδοσφαιριστής των Houston Texan’s, o J.J. Watt, με προσωπική του πρωτοβουλία ξεκίνησε έναν έρανο στο YouCaring.com για να συγκεντρώσει χρήματα για τα θύματα του τυφώνα Harvey. Ο αρχικός του στόχος ήταν να φτάσει τα 200.000 δολάρια. Σύντομα, η καμπάνια έγινε διεθνής στα κοινωνικά δίκτυα. Συνολικά, οι προσπάθειες του Watt έφεραν περισσότερα από 37 εκατομμύρια δολάρια για τον τυφώνα Harvey, και το παράδειγμα αυτό αποτελεί μια από τις πιο επιτυχημένες εκστρατείες φιλανθρωπίας στις Ηνωμένες Πολιτείες μέχρι σήμερα.

4. Ισότητα των φύλων
Η Millie Dresselhaus μπορεί να μην είναι ευρέως γνωστή, αλλά η νέα ψηφιακή εκστρατεία της εταιρείας General Electric στοχεύει να την τοποθετήσει στο διεθνή χάρτη ως την γυναίκα-διασημότητα για την επιστήμη. Η Dresselhaus, πρωτοπόρος στον τομέα της νανοεπιστήμης, καθηγήτρια στο πανεπιστημιακό ίδρυμα ΜΙΤ (Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης), άφησε πίσω της, μετά τον θάνατό της το 2017, σημαντικό έργο. Ως η πρώτη γυναίκα που κέρδισε το Εθνικό Μετάλλιο της Επιστήμης των Μηχανικών, τα επιτεύγματά της χρησιμοποιούνται για να εμπνευστούν τα κορίτσια να γίνουν μηχανικοί στην καμπάνια της General Electric με τίτλο “Τι θα συνέβαινε εάν οι επιστήμονες ήταν διασημότητες”. Σύμφωνα με έρευνα της General Electric, μόλις 13-24% των πανεπιστημιακών προγραμμάτων πληροφορικής και μηχανικών σε παγκόσμια κλίμακα περιλαμβάνουν γυναίκες και λιγότερο από το ένα τρίτο εισέρχονται γυναίκες σε ανώτερες διοικητικές θέσεις.Σκοπός της  καμπάνιας είναι να αλλάξει αυτό το δεδομένο, υπογραμμίζοντας ότι τα επιτεύγματα των γυναικών επιστημόνων πρέπει να επισκιάσουν αυτά της κουλτούρας των διασημοτήτων. Ο απώτερος στόχος της εκστρατείας είναι να υπάρχουν 20.000 γυναίκες σε τεχνικούς ρόλους έως το τέλος του 2020, αυξάνοντας την εκπροσώπηση των γυναικών στις ΗΠΑ κατά 36%.

5. Η συνειδητή προκατάληψη
Μέσω της καμπάνιας «η Αγάπη δεν έχει Ετικέτες» (https://lovehasnolabels.com/) το Συμβούλιο Διαφήμισης των ΗΠΑ διακηρύσσει το μήνυμα ότι κάθε άνθρωπος θα πρέπει να συνειδητοποιήσει τις προκαταλήψεις που έχει και να τις αποβάλει. Αυτές οι προκαταλήψεις αναφέρονται στη στάση μας απέναντι στους ανθρώπους ή σε στερεότυπα που έχουμε στη ζωή χωρίς συνειδητή γνώση. Ουσιαστικά, μέσω των κοινωνικών δικτύων, η καμπάνια μας ενθαρρύνει να αποδεχόμαστε όλες τις κοινότητες και να εκτιμάμε τους ανθρώπους ανεξάρτητα από θρησκεία, φυλή, ηλικία, φύλο, σεξουαλικότητα και ικανότητα. Αν και η καμπάνια ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, τα μέλη της κοινότητας εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται και σήμερα. Ως αποτέλεσμα, έχουν δημιουργηθεί πάνω από 1 δισεκατομμύριο εμφανίσεις ενώ οι λογαριασμοί κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν 12κ Twitter οπαδούς, 250K οπαδούς στο Facebook και 14.5K οπαδούς στο Instagram. Συνολικά, οι αριθμοί αυτοί ισοδυναμούν με μια πόλη σε αλλαγή.

Συμπεράσματα
Γνωρίζαμε ότι η ψηφιακή εποχή ενισχύει ουσιαστικά τα εμπορικά σήματα. Φαίνεται όμως ότι τα ψηφιακά μέσα αποτελούν από μόνα τους ένα όλο και πιο ισχυρό κανάλι για την κοινωνική αλλαγή όταν οι δυνατότητες της ψηφιακής εποχής δεν έχουν ακόμη βρεθεί. Ως κοινωνία, η ικανότητά μας να συντονίζουμε την αλλαγή είναι σημαντική.
Το 2019 οι χρήστες των κοινωνικών μέσων ανήλθαν σε 2,7 δισεκατομμύρια σε όλο τον κόσμο, πράγμα που δείχνει ότι το ένα τρίτο του πληθυσμού παγκοσμίως συνδέεται μέσω κοινωνικών δικτύων. Εχοντας, λοιπόν, τα κοινωνικά δίκτυα αυτή την ικανότητα, να ενώνουν ανθρώπους, έχουν τη δυνατότητα να επιτύχουν απίστευτα πράγματα που σήμερα δεν έχουμε φανταστεί.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα