Τετάρτη, 12 Μαΐου, 2021

Ως «τόπος και παρουσία» σε εικαστικό ψηφιακό σχεδιασμό

«Μέσα στα κατώγια μου, οι πέντε μου ανυφάντρες δουλεύουν, υφαίνουν και ξυφαίνουν τον καιρό και τον τόπο, τη χαρά και τη θλίψη, την ύλη και το πνέμα.»
Νίκος Καζαντζάκης/ «ΑΣΚΗΤΙΚΗ»

Μια ατομική εικαστική έκθεση είναι εφικτό να αποτελέσει γόνιμη αφετηρία ενός πολύπτυχου και πολύσημου πολιτιστικού συμβάντος που θα επιδιώξει να ενθαρρύνει μια δημιουργική συνάντηση καλλιτεχνικής έκφρασης με κοινό νήμα τον συνεχή εκφραστικό πειραματισμό του καλλιτέχνη και την πίστη του στη σημασία της συνέργειας..

O δημιουργός, Ιωάννης Σταθογιάννης πρόκειται να παρουσιάσει έργα εικαστικού ψηφιακού σχεδιασμού που αποτυπώνεται σε ύφασμα.. .Με την πολυπρόσωπη ατομική έκθεση του με τον τίτλο «Is & Zhu Stathoyiannis pillows collection :Αφηγήσεις και διάλογοι 21συν8 καλλιτέχνών» ο καλλιτέχνης επιδιώκει να επικοινωνήσει πολλαπλά, με τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες καθώς επίσης και με διάφορες ομάδες κοινού, αναδεικνύοντας θεματικές και έννοιες που αναδύονται από τη σύγχρονη καθημερινότητα,.

Το project της ατομικής έκθεσης του Ιωάννη Σταθογιάννη αναμένεται να συσπειρώσει όχι μόνο το κοινό σε μια πολυπρισματική θέαση σύγχρονων θεμάτων διά των τεχνών, αλλά και να συνδέσει καλλιτέχνες που υιοθετούν ποικίλα εκφραστικά μέσα, προωθώντας τις αξίες της συλλογικότητας, των συνεργειών και της ενεργοποίησης των πολιτών για κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα

Η εκφραστική δύναμη του υφάσματος που ο καλλιτέχνης έχει επιλέξει, πηγάζει από συσχετίσεις ανάμεσα στις ποιότητες του υλικού και στην ίδια του τη ζωή. Τα μηνύματα του εκπέμπονται με το μαξιλάρι, το οποίο στοιχειοθετείται ως έργο τέχνης, υποδηλώνοντας υποσυνείδητες στιγμές αισθητικής απόλαυσης και πλούσιων θετικών βιωμάτων από τη διαδρομή της ζωής του.

Ο καλλιτέχνης Ιωάννης Σταθογιάννης έχει απόλυτη συνείδηση των ορίων και των δυνατοτήτων του υφάσματος ως εκφραστικού μέσου. Οι οπτικές και απτικές ποιότητες των έργων του απηχούν προσωπικές και πολιτισμικές εμπειρίες που αναδύονται ασυνείδητα καθώς με τις γραμμές, το χρώμα, το σχήμα, την υφή και την τονική αξία, διαμορφώνει τα οπτικά στοιχεία των δημιουργιών του, επιχειρώντας να αλληλοεπιδράσει με το κοινό του, με το εμφανές ή λανθάνον περιεχόμενο τους.

Στο πλαίσιο της ατομικής του έκθεσης που προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί στο Ηράκλειο, το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου 2021, ο Ιωάννης Σταθογιάννης απηύθυνε ανοιχτή πρόσκληση σε δημιουργούς εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών που επιθυμούσαν να συμμετάσχουν στην έκθεση με έργο τους που συνδυάζει και τη χρήση υφάσματος.
.Τα πρωτότυπα έργα των καλλιτεχνών θα “συνδιαλέγονται” με τις θεματικές της , όπως αυτές διαμορφώθηκαν και τεκμηριώθηκαν από τη δρ. Αλεξανδρα Κουρουτάκη,, Ιστορικό Τέχνης, μία από τους τρεις επιμελητές της επιστημονικής ομάδας της έκθεσης,. η οποία σημειώνει για την πρώτη ενότητα: «Με αφετηρία το προσωπικό του ενδιαφέρον για τη μυθολογία, ο Σταθογιάννης γίνεται πρεσβευτής του ελληνικού πολιτισμού στα πολλαπλά του ταξίδια σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική. Στην 1η ενότητα, ο καλλιτέχνης νοηματοδοτεί τις έννοιες της “Παρουσίας” και του “Tόπου”, μέσα από την υποκειμενική βίωση της εμπειρίας του ταξιδιού και τη διεργασία της μνήμης»

Στο παρόν άρθρο η αναφορά γίνεται μονάχα στην θεματική «Τόπος & Παρουσία», με στόχο να αναδείξει την πολλαπλές πτυχές του δημιουργικού διαλόγου της πρώτης ομάδας καλλιτεχνών από τους 21+8 που θα συνομιλήσουν στην έκθεση. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε καλλιτέχνης πλαισιώνει τον διάλογο του και με αφήγηση γραπτού λόγου, εκτός από το έργο τέχνης που δημιούργησε με έμπνευση από τις οπτικές δηλώσεις του μαξιλαριού που (ο ίδιος ή η ίδια) επέλεξε από τις δημιουργίες του Ιωάννη Σταθογιάννη, οι οποίες θα εκτεθούν
Παρακάτω ενδεικτικά αποσπάσματα από τα αφηγήματα-πολιτισμικές αναφορές των καλλιτεχνών που αποδίδουν τις πολλαπλές ερμηνείες τις οποίες εγείρει ο γόνιμος διάλογος τους με τον καλλιτέχνη Ιωάννη Σταθογιάννη:

«Το Αληθές, είναι και παντοτινό. Εκφέρεται ως απόρροια της νομοτέλειας της ύπαρξης των πάντων. Τόσο απαρασάλευτη η Αλήθεια του Όλου, που υπερβαίνει το ευλογημένο πεπερασμένο μας. Το οποίο, όμως, δύναται να υποψιαστεί ένα ψήγμα, μια ιδέα αυτής της τελειότητας. Της έννοιας του Όλου..» (Αναστασάκης Δημήτριος)

«Αναζητώ το μαξιλάρι, απώλεια ενός και έλλειψη.
Ανάμεσα στα χέρια, σώμα αντί για σώμα…»
(Αποστολάκης Μανόλης )

«Το ίδιο το ταξίδι γίνεται προορισμός. Τα έργα υποδηλώνουν μία αναμονή για τον τόπο. Αχνοφαίνεται ο τόπος από μακριά, και αν το ταξίδι είναι δύσκολο λόγω καιρού η προσδοκία γίνεται ακόμα πιο έντονη.» (Γιακαμόζη Σίλια)

«Σπίρτα και σπιρτόκουτα επέλεξα ως ρετρό (παρωχημένα) υλικά για να διαλεχτώ με το έργο του Ιωάννη, αλλά και με τον θεατή, επιθυμώντας να αμφισβητήσω και να μεταλλάξω τη μονοσήμαντη οπτική ενός βιομηχανικού προϊόντος, σε ένα αντικείμενο με αισθητική αξία, φορτισμένο με πνευματική ενέργεια και συμβολισμούς». (Μπακαλούμα, Τζένη )

«Βλέποντας το εικαστικό μαξιλάρι του Ιωάννη «Όνειρα» (Dreams) με τη θάλασσα ως κύριο αφηγηματικό στοιχείο, η σκέψη μου σαν αποκύημα σημειωτικής ταξίδεψε σε εκείνον τον ονειρικό μανδύα, που ουκ ολίγες φορές συνδέθηκε στην Ιστορία της Τέχνης με το θαλασσινό τοπίο.» (Μπέλλος Δημήτριος)

«Σύγκλιση εικονικών σχέσεων ανθρώπου-φύσης, ενστίκτου και λογικής. Μορφή οριακής ισορροπίας σχεδιαστικής και συμβολικής, ανοιχτή σε ερμηνείες και παράλληλες αφηγήσεις» (Τσουμπλέκας Χρήστος)

«Παίζω» με τα κενά, με τους παραδεδομένους όρους της ζωγραφικής, τα θερμά και τα ψυχρά, ενστερνίζομαι ποικίλες τάσεις από την Ιστορία της Τέχνης σε διαχρονικό επίπεδο, όπως τους πειραματισμούς περί προοπτικής απόδοσης, δημιουργώντας εν τέλει ένα σύνολο που βρίθει σημείων, έναν μικρόκοσμο σαν αυτόν στον οποίο ζούμε..» (Λαμπρινός Νίκος )

«Διαλογιζόμενοι με τον καλλιτέχνη πάνω στο έργο, ενέκυψε η αίσθηση της παρουσίας στο τώρα ως διαμεσολάβηση ανάμεσα σε πράγματα παρόμοια με ένα ρίζωμα χωρίς αρχή ή τέλος, έναν κόμπο σε ένα δίχτυ, μια ενδιάμεση υπόσταση, σαν μια σκιά στο ταξίδι της ύπαρξης, να ταξιδεύει ταυτόχρονα ως συνέχεια από το παρελθόν και ως αλλαγή προς το μέλλον.»(Χάιτα Σοφία )

Η συγκεκριμένη ατομική έκθεση διακρίνεται για πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά της ταυτότητας της, με κυρίαρχη την πρωτοτυπία της τεχνικής του εικαστικού ψηφιακού σχεδιασμού, όπως αποτυπώνεται σε ύφασμα, την οποία υιοθετεί και εξελίσσει ο καλλιτέχνης Ιωάννης Σταθογιάννης . Επιπλέον αξίζει να σημειωθεί ότι η Επιστημονική ομάδα , με τον συντονισμό του καλλιτέχνη, συνεισφέρει μέσα από διαφορετικά πεδία ειδίκευσης του πολιτισμού και των τεχνών στην έκθεση και αυτό αναμένεται να προσδώσει στο εκθεσιακό αφήγημα της έναν ιδιότυπο αξιακό και αισθητικό πλουραλισμό.

Η συνειδητοποιημένη συμπόρευση των τριών επιμελητών, μαζί με το εκφραστικό μέσο του υφάσματος και τον ψηφιακό σχεδιασμό του Ιωάννη Σταθογιάννη, αλλά και το ευρύ φάσμα του εικαστικού αποτυπώματος των 21+8 καλλιτεχνών, διαμορφώνουν έναν πρωτότυπο διεπιστημονικό και διαθεματικό εκφραστικό καλλιτεχνικό διάλογο. Ο διάλογος αυτός θα επιδιώξει να τεκμηριώσει τη δυναμική της αλληλεπίδρασης στο επιμελητικό έργο, στο εικαστικό έργο, αλλά και στο επικοινωνιακό έργο μιας έκθεσης σύγχρονης τέχνης!

Επιπλέον η έκθεση θέτει στις επιδιώξεις της την εκπαίδευση του κοινού στα βαθύτερα νοήματα των οπτικών μορφών και ευρύτερα προτάσσει την τέχνη ως μέσο πολιτισμικής καλλιέργειας σε κάθε ηλικία Αυτό θα επιτευχθεί με τον σχεδιασμό ανοικτών πρωτότυπων βιωματικών εργαστηρίων στον εκθεσιακό χώρο. σε διάφορες ομάδες κοινού. Την ευθύνη για τον σχεδιασμό και την εμψύχωση τους, θα έχει η γράφουσα ως επιμελήτρια επίσης..
Τέλος η έκθεση θα πραγματοποιηθεί σε έναν χώρο- έκπληξη στον κέντρο του Ηρακλείου που θα ανακοινωθεί αργότερα…

Ο Γεώργιος Ορφανίδης, Ιστορικός Τέχνης-Αρχαιολόγος, επίσης επιμελητής της έκθεσης, σημειώνει « Οι καλλιτέχνες της πρώτης ενότητας αφουγκράζονται από την πανανθρώπινη έννοια του οικείου «Τόπου». Ακολουθώντας, αρχικά, το ομηρικό πρότυπο του Οδυσσέα εμπνέονται από τις εμπειρίες εκείνες που ο καθένας έχει αποκομίσει μέσα από την τριβή με το όποιο χωροταξικό γίγνεσθαι. Ταξιδεύουν νοητικά στο παρελθόν, όμως, αναζητούν μέχρι σήμερα τον τόπο που θα διεγείρει εκ νέου τις αισθήσεις τους, ακόμα κι αν ο προορισμός ταυτίζεται ορισμένες φορές με την ονειρική Νεφελοκοκκυγία του Αριστοφάνη ή την Ιθάκη του Καβάφη. Η διαδρομή (δια του «φιλοτεχνείν») αξίζει περισσότερο…..»

Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις:
https://www.greekpillows.gr/
https://www.facebook.com/IsZhuStathoyiannis
http://artnart.eu/?p=648
https://enallaktikidrasi.com/2013/10/kazantzakis-askitiki/

*Οι φωτογραφίες απεικονίζουν τις επιλογές των έργων τέχνης του Ιωάννη Σταθογιάννη με τα οποία συνομιλούν οι 8 πρώτοι καλλιτέχνες της ομάδας διαλόγου. και οι τίτλοι που τα πλαισιώνουν είναι οι τίτλοι των έργων τους που δημιούργησαν.

1 Comment

  1. Λυπάμαι πολύ που δεν είμαι και ο ειδικός που θα εκφέρει τον πρέποντα λόγο ή θα κάνει αξιολόγηση τόσο σπουδαίων εικαστικών έργων – δημιουργημάτων, αλλά νοιάζομαι και ηλεκτρίζομαι συναισθηματικά πιο πολύ από την ομορφιά και το ύφος γραφής [Μα γράφουν τόσο όμορφα, λιτά, περιεκτικά -λογοτεχνικά θα έλεγα!-] των ίδιων των καλλιτεχνών – δημιουργών, αλλά και των άλλων καλλιτεχνών που αναφέρονται ή διαλέγονται γόνιμα με τον εικαστικό δημιουργό.
    ΩΣΤΟΣΟ, στέκομαι με δέος και θαυμασμό για την αξιέπαινη και μοναδική συνθετική ικανότητα όλης της θεματικής “Τόπος και Παρουσία”, πάνω στον εικαστικό ψηφιακό σχεδιασμό, της αγαπητής αρθρογράφου κ. Μαρίας Δρακάκη και, βέβαια, της αξίζουν τα θερμά μας συγχαρητήρια: και δεν είναι η πρώτη φορά που οδηγεί τα απώτατα συναισθήματά μας στη συγκίνηση της ομορφιάς του κόσμου και της Τέχνης γενικά!!
    Φιλικά Γιώργος Καραγεωργίου, συντ/χος νομικός, κοινωνιολόγος ΧΑΝΙΑ.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Σχόλια

Συνεργασίες

Διαδρομές

Podcasts

Επιστολές

Χρήσιμα

Μόνιμες στήλες