Τρίτη, 11 Μαΐου, 2021

Ως πρό(σ)κληση της δημιουργικότητας

«Η δημιουργικότητα είναι μεταδοτική. Διαδώστε τη!»
Άλμπερτ Αϊνστάιν

Η τέχνη ακουμπά την ύπαρξη μας, πλήττει το αυτονόητο του παγιωμένου εκφραστικού κώδικα. και μπορεί να σπάει τα στεγανά του σώματος, της ψυχής, του πνεύματος, προκαλώντας τη δημιουργικότητα , αλλά και την καλλιέργεια της αντίληψης, Η σύγχρονη τέχνη αμφισβητείται και συχνά προκαλεί αμήχανη απόκριση του κοινού. Τα όρια της, η ελευθερία στις επιλογές των εκφραστικών μέσων, αλλά και η οξύτητα του διαλόγου της με το σύγχρονο κοινωνικό γίγνεσθαι, την καθιστούν δυσνόητη και απροσπέλαστη, τέχνη για εξειδικευμένους αποδέκτες . Δεν παύει όμως ως καλλιτεχνική έκφραση να δίνει το δικαίωμα σε όλους για πολλαπλές αναγνώσεις και ερμηνείες και αυτό πολλαπλασιάζει δυναμικά την ενδιαφέρουσα και συναρπαστική πρό(σ)κληση που απευθύνει σε μικρούς και μεγάλους.

Όπως ισχυρίζεται ο Κandinsky, “το έργο τέχνης είναι παιδί της εποχής του και έχει ως ιστορική αποστολή, βρισκόμενο στην κορυφή της πυραμίδας της εξέλιξης, να μεταμορφώσει το χθες σε σήμερα και το σήμερα σε αύριο και να ωθήσει έτσι προς τα εμπρός όλο το κοινωνικό σύνολο”1.

Η παρέμβαση «ΠΑΙΖΕΙΝ ΔΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ» είναι μια πρόταση ενός έμπειρου εμψυχωτή παιδαγωγού που επιλέγει στο σύντομο χρόνο ενός video στο Υou Τube1 να στρέψει το βλέμμα μιας οικογένειας, σε έργα σύγχρονης τέχνης μέσα σε ένα παιδαγωγικό πλαίσιο, όπου η ψυχαγωγία θα συναντηθούν με τον ενθουσιασμό, τη φαντασία τη διαίσθηση τον στοχασμό, τις ιδέες του εμψυχωτή και θα γίνουν εμπειρία δημιουργικής σκέψης, δημιουργικού περιβάλλοντος, δημιουργικού ατόμου, δημιουργικής διαδικασίας!!!

Σύμφωνα με τον Peter Meusburger (2009), πάνω από εκατό διαφορετικές αναλύσεις της δημιουργικότητας μπορούν να βρεθούν στη βιβλιογραφία.. Οι θεωρίες και οι ορισμοί που έχουν διατυπωθεί για την εν λόγω έννοια βασίζονται, κυρίως, σε διαφορετικές ψυχολογικές θεωρίες και θεωρίες μάθησης. Σύμφωνα με τον Brown (1989)1, ανάλογα με το σε ποια από τις τέσσερις συνιστώσες της δημιουργικότητας δίνουν έμφαση, δηλαδή, τη διαδικασία δημιουργικής σκέψης, το δημιουργικό προϊόν, το δημιουργικό άτομο, το δημιουργικό περιβάλλον προκύπτουν διαφορετικοί ορισμοί, θεωρίες και αναλύσεις

Η πρόταση “ΠΑΙΖΕΙΝ ΔΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ” παραπέμπει στη θέση του Ροντάρι (2003)1, ο οποίος εύγλωττα επισημαίνει «ότι η δημιουργικότητα μπορεί να σπάει συνεχώς τα σχήματα της εμπειρίας, καθώς το δημιουργικό μυαλό δουλεύει συνεχώς, ρωτάει ασταμάτητα, ανακαλύπτει προβλήματα, όταν οι άλλοι βρίσκουν ικανοποιητικές απαντήσεις, διαχειρίζεται και αξιοποιεί άνετα ρευστές καταστάσεις και δεν μένει μόνο στον κίνδυνο, όπως οι περισσότεροι, διαθέτει και υποστηρίζει την αυτόνομη και ανεξάρτητη κρίση του, ξεπερνά και αρνείται τα στερεότυπα και την τυποποίηση και δεν δεσμεύεται από κομφορμισμούς”
Ο Αριστόκριτος Τομαζινάκης είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Εργαστηρίου Παιδαγωγικής Θεάτρου – Θεατρικού Παιχνιδιού «Λάκης Κουρετζής» του Θεάτρου της Ημέρας. Υπηρετεί ως Διευθυντής στο 12/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Ναυστάθμου Κρήτης στα Χανιά,. Επίσης είναι Πρόεδρος του Συλλόγου Παιδαγωγών–Εμψυχωτών Θεατρικού Παιχνιδιού «Παιδαγωγική Θεάτρου Κρήτης» 2010-12 , ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών των Χανίων – Ρεθύμνου και εκπρόσωπος της ΟΙΕΛΕ, μέλος του ΠΥΣΠΕ & ΠΥΣΔΕ Χανίων και του ΑΠΥΣΠΕ ΚΡΗΤΗΣ.

Η μακρόχρονη εμπειρία του στην εφαρμογή του θεατρικού παιχνιδιού σε ομάδες ενηλίκων, αλλά και παιδιών, σε συνδυασμό με τη δημιουργική του φύση και την ανεξάντλητη αγάπη του για το παιδί και το επάγγελμα του, τον οδήγησαν πρόσφατα στο «ΠΑΙΖΕΙΝ ΔΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ» με κυρίαρχο στόχο την παιδαγωγική αξιοποίηση των εκπαιδευτικών δυνατοτήτων που δημιουργούνται διά της Τέχνης. Με εβδομαδιαία συχνότητα ο Αριστόκριτος Τομαζινάκης επιχειρεί την τόνωση της δημιουργικότητας στην οικογένεια επενδύοντας στη χαρά του παιχνιδιού. Είναι φανερό ότι επιδιώκει να σπάσει το μονοπώλιο ενός προνομιούχου κοινού με εξειδικευμένη γνώση στη σύγχρονη τέχνη και να απελευθερώσει την αξία των ρηξικέλευθων ιδεών των χρηστών του You Tube που δεν εγκλωβίζονται σε αντιληπτικές σταθερότητες, στερεότυπα, εμπόδια ψυχολογικού πλαισίου αναστολές, κλπ
Τα πολύ μικρής χρονικής διάρκειας επεισόδια στο You Tube έχουν καταφέρει όχι μόνο να ξεδιπλώνουν τη δημιουργικότητα γονέων και μαθητών, παιδιών και ενηλίκων, αλλά και ταυτόχρονα να τους εισάγουν αβίαστα στην σύγχρονη καλλιτεχνική κληρονομιά και να εντείνουν θεαματικά τη δημιουργική και κριτική απόκριση τους στις οπτικές μορφές των σύγχρονων έργων τέχνης.

Σύμφωνα με την Laura Chapman «Η διαδικασία της απόκρισης στις οπτικές μορφές είναι τόσο περίπλοκη και απαιτητική όσο και η διαδικασία της δημιουργίας τέχνης» 1
Η παιδαγωγική παρέμβαση που σχεδίασε και εμψυχώνει ο Αριστόκριτος Τομαζινάκης, ενώ συντελείται στον ελεύθερο χρόνο των παιδιών, επιτυγχάνει αποτελεσματικά να καλλιεργεί πολύ γόνιμα την αντίληψη εμφανών και λεπτών ποιοτήτων της σύγχρονης τέχνης Τέσσερις είναι οι κρίσιμες προσεγγίσεις που συνιστούν τις λεπτές ποιότητες του έργου τέχνης και οδηγούν στην ολοκληρωμένη απόκριση: η διάκριση των βασικών ιδιοτήτων των πραγμάτων, ο σχηματισμός συνειρμών που προέρχονται από πολλές αισθήσεις, η διερεύνηση του συμβολισμού και των συνδηλώσεων και η συνειδητοποίηση του πλαισίου αναφοράς1. Η μεγάλη ανταπόκριση των παιδιών που περιμένουν κάθε βδομάδα τη χρονική στιγμή που θα αφεθούν στην πρόκληση της δημιουργίας, απηχεί την επιτυχία του εγχειρήματος που αν δεν είχε το υπόβαθρο της φιλοσοφίας και των αρχών του θεατρικού παιχνιδιού, προφανώς δεν θα εξασφάλιζε αυτή την συνεπή προσδοκία της ομάδας –στόχου. Η φάση της απελευθέρωσης της αναπαραγωγής, της θεατρικής δράσης και της συζήτησης διαπλέκονται αξιοθαύμαστα στο οικογενειακό περιβάλλον με το στοίχημα της στιγμιαίας δόσης που εκτινάσσει τη δημιουργικότητα στην αιχμή της εκφραστικής απελευθέρωσης.

Ο Αριστόκριτος Τομαζινάκης περιγράφοντας σύντομα την ταυτότητα του «ΠΑΙΖΕΙΝ ΔΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ» επισημαίνει:

«Παίζουμε με ερεθίσματα από τις τέχνες. Με έναν ψυχαγωγικό τρόπο καλλιεργούμε τη σχέση μας με τις τέχνες και τη δημιουργία. Διατύπωση προτάσεων για δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τη διάχυση των εννοιών του Πολιτισμού και σου δίνουν ιδέες για να εμπνεύσεις τη δημιουργικότητά σου. Δεν υπάρχει πρόθεση παραβίασης πνευματικών δικαιωμάτων. Τα βίντεο δημιουργούνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς και δεν έχουμε καμία αξίωση να μοιραστούμε έσοδα με κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων.»

Η δημιουργικότητα είναι η ποιότητα που φέρνεις στη δραστηριότητα που έχεις. Πρόκειται για μια στάση, μια εσωτερική προσέγγιση το πώς κοιτάς τα πράγματα. Το πρώτο λοιπόν πράγμα που πρέπει να θυμάσαι: να μην περιορίζεις τη δημιουργικότητα σε κάτι το συγκεκριμένο έχει αναφέρει ο o Osho1

Το «Παίζειν δια των τεχνών» θα συνεχίσει το επόμενο διάστημα με την επιδίωξη να μην περιορίσει την προ(σ)κληση της δημιουργικότητας μονάχα στις αφετηρίες της σύγχρονης τέχνης, αλλά σε αυτά που συγκινούν τον εμψυχωτή δημιουργό του. Γιατί για τον Αριστόκριτο Τομαζινάκη τα κίνητρο τo δικό του και των αποδεκτών του είναι αυτό που συμπυκώνει εύστοχα η φράση του μέντορα του Λάκη Κουρετζή1 «Η φιλοσοφία και του πιο απλού ακόμα παιχνιδιού είναι η χαρά, η απόκτηση πείρας και η ικανοποίηση μιας βαθιάς ανάγκης του ανθρώπου να προεκτείνει την ύπαρξη του , να δοκιμάσει καινούριες δυνατότητες και συγκινήσεις»

»ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ : H TAYTOTHTA TOY «ΠΑΙΖΕΙΝ ΔΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩ»
Κάνε εγγραφή στο κανάλι πατώντας : https://www.youtube.com/channel/UC2Yw…​ Ακολουθήστε με στο Instagram: https://www.instagram.com/aris_tomazi…​
Ακολουθήστε με στο Facebook: https://www.facebook.com/takis.tomazi…​
Ακολουθήστε με στο Linkedin: https://www.linkin.com/in/tomazinakis/​
Ακολουθήστε με στο twitter: https://twitter.com/aristokritos​
Ακολουθήστε με στο Pinterest: https://gr.pinterest.com/aristokritos
​ Ακολουθήστε με στο Tik-Tok: https://www.tiktok.com/@aristomazinos
​ Ακολουθήστε με στο Tumblr: https://www.tumblr.com/blog/aristomaz…​
Ακολουθήστε με στο Blog: https://tomazinakis.blogspot.com/
Ακολουθήστε με στο Twitch: https://www.twitch.tv/tomazinos
https://enallaktikidrasi.com/2017/05/diasima-apofthegmata-dimiourgikotita-empneusoun/
https://www.goodreads.com/book/show/38817666-creativity
https://el.wikipedia.org/wiki/YouTube
https://homouniversalisgr.blogspot.com/2017/12/blog-post_97.html

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΠΗΓΕΣ

Κουρετζής Λ.( 2008) , Το Θεατρικό Παιχνίδι και οι διααστάσεις του, εκδ. Ταξιδευτής
Chapman L.(1993) επιμ. Χριστοδουλιδης Π., Διδακτική της Τέχνης, Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή, εκδ. Νεφέλη
Meusburger, P (2009). “Milieus of Creativity: The Role of Places, Environments and Spatial Contexts”.
Brown B,(1989) Δημιουργικότητα (Βιβλίο Οδηγιών 6 ) https://www.goodreads.com/book/show/38817666-creativity
Rodari G(2003) Εισαγωγή στην τέχνη να επινοείς ιστορίες, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα
OSHO (2009) Απελευθερώνοντας τις εσωτερικές δυνάμεις , CREATIVITY – UNLEASHING THE FORCES WITHIN, εκδ. Ρέμπελ

1 Meusburger, Peter (2009). “Milieus of Creativity: The Role of Places, Environments and Spatial Contexts”.
2 To YouTube είναι ιστότοπος, ο οποίος επιτρέπει κοινοποίηση, αποθήκευση, αναζήτηση και αναπαραγωγή ψηφιακών βίντεο και ψηφιακών ταινιών.
3 Brown Branford, Δημιουργικότητα (Βιβλίο Οδηγιών 6 )
4 Rodari Gianni(2003) Εισαγωγή στην τέχνη να επινοείς ιστορίες, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα
5 Chapman L, 1993
6 Chapman L, ό.π.
7 https://www.politeianet.gr/books/9789606726163-osho-rempel-dimiourgikotita-180671
8 Ο Λάκης Κουρετζής είναι παιδαγωγός, σκηνοθέτης συγγραφέας, ειδικός σε θέματα αισθητικής παιδείας και παιδευτικής θεατρικής έκφρασης στο πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ EKΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ο οποίος εισήγαγε το θεατρικό παιχνίδι στην εκπαίδευση στην Ελλάδα.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Σχόλια

Συνεργασίες

Διαδρομές

Podcasts

Επιστολές

Χρήσιμα

Μόνιμες στήλες