Κυριακή, 29 Νοεμβρίου, 2020

Μια καινοτόμος πρόταση για τον ελληνικό τουρισμό

Στις αρχές του περασμένου Ιουνίου δημοσιεύτηκε στον ηλεκτρονικό Τύπο(*) η πρόταση που κατέθεσα δημόσια για μεταρρύθμιση, επανασχεδιασμό και μετασχηματισμό του ελληνικού τουρισμού. Πρόταση που είχα αποστείλει σε αρκετούς κυβερνητικούς αξιωματούχους από τον Απρίλιο του 2020.

Παρακολουθώντας κανείς τους τελευταίους μήνες -ιδιαίτερα μετά την εμφάνιση της πανδημίας και των νέων δεδομένων που δημιούργησε- τη δημόσια συζήτηση για τον τουρισμό, τις προτάσεις των φορέων του Ελληνικού Τουρισμού (ΣΕΤΕ, ΠΟΞ), κτλ. αλλά και τις προτάσεις της Επιτροπής Πισσαρίδη, παρατηρεί ότι απουσιάζουν οι αναφορές στις μεταφορές και ειδικά στις αερομεταφορές.

Φέτος, έγινε επιτέλους αντιληπτό και κοινά αποδεκτό ότι ο ελληνικός τουρισμός εξαρτάται 100% από τις αεροπορικές συνδέσεις.

Είναι επίσης γνωστό ότι για αποφάσεις όπως η επιλογή αγοράς τουριστικής κατοικίας, η επιλογή εγκατάστασης (φορολογικής έδρας – συνταξιούχοι), η επιλογή επιχειρηματικής έδρας, αλλά ακόμη και η επιλογή πανεπιστημίου, καθοριστικό ρόλο παίζουν οι αεροπορικές συνδέσεις (συχνές – απευθείας και σε ετήσια βάση).

Παρατηρώντας κανείς προσεκτικά το τοπίο στην Ελλάδα, διαπιστώνει ότι οι μεταφορές διέπονται από ένα προστατευτικό, ολιγοπωλιακό – μονοπωλιακό και ιδιαίτερα ακριβό καθεστώς χρεώσεων.

Με βάση όλα τα παραπάνω καθώς και τις τελευταίες δυσμενείς εξελίξεις στον τουρισμό εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης (μικρότερη τουριστική περίοδος του αναμενόμενου και την αδυναμία των tour operators να μεταφέρουν τουρίστες) επανέρχομαι, επικαιροποιώντας την αρχική πρόταση, με την επισήμανση ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό να εστιάσουμε μόνο στις μεταφορές και ειδικότερα στις αερομεταφορές, με στοχευμένες δράσεις σε δύο άξονες:

1. Αεροπορικές εταιρείες
Προσέγγιση (κυρίως ευρωπαϊκών) αεροπορικών εταιρειών, τόσο παραδοσιακών (Legacy), όσο και χαμηλού κόστους (Low Cost Carriers – LCC), που εκτελούν προγραμματισμένες πτήσεις.

Δεδομένου, δε, ότι οι LCC είναι ιδιαίτερα ευέλικτες και επειδή έως τώρα έχουμε αγνοήσει τις προτάσεις τους, πιστεύω ότι είναι η στιγμή που πρέπει να τις προσεγγίσουμε.
Υπενθυμίζω ότι στις 13/05/20 ο κ. David O’ Brien, Ryanair’s CCO and Laudamotion’s Airlines CEO, σε συνέντευξη που παραχώρησε (**) δεν αρνήθηκε τη λογική της κρατικής στήριξης, αρκεί αυτή να είναι οριζόντια και να αφορά όλες τις εταιρείες.

Είπε χαρακτηριστικά ο κ. O’ Brien: «Αν η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει να τονώσει την τουριστική κίνηση, θεωρώ πως ο καλύτερος τρόπος είναι ένας: να καταργήσει απ’ όλα τα αεροδρόμια μέχρι το τέλος του καλοκαιριού του 2021 την καταβολή των 12 ευρώ ανά επιβάτη, που αντιστοιχεί στο τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων» (σ.σ.: γνωστότερο ως σπατόσημο). «Θα ήταν μια μεγάλη κίνηση για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την κυβέρνησή του, θα αφορούσε όλες τις αεροπορικές εταιρείες και θα είχε άμεση θετική επίδραση στον ελληνικό τουρισμό. Ας το δοκιμάσει και θα δει τα αποτελέσματα».

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των αεροπορικών εταιρειών, πρωτίστως των LCC και δευτερευόντως των Legacy, σε αντίθεση με τις ναυλωμένες πτήσεις charter των tour operators, είναι ότι επιχειρούν (από τα τέλη Μαρτίου έως και τις αρχές Νοεμβρίου) επέκταση της τουριστικής περιόδου. Αλλά και ολόκληρη τη χειμερινή περίοδο (Νοέμβριο έως Μάρτιο), στοχεύοντας σε τουρισμό 360 ημερών.

Στον παρακάτω πίνακα φαίνεται το μερίδιο αγοράς των LCC στην Ευρώπη:
Στους επόμενους πίνακες φαίνεται με ποιο μέσο ταξίδεψαν οι επισκέπτες στα Χανιά, αλλά και το μερίδιο αγοράς των κυριότερων αεροπορικών εταιρειών στο αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων (CHQ) το καλοκαίρι του 2020. Παρατηρούμε ότι οι Low Cost συνεχίζουν σταθερά να επενδύουν στα Χανιά. Αντίθετα, φαίνεται ότι τα Χανιά αδυνατούν να εκτιμήσουν τη συνεισφορά αυτή. Εύλογα αναρωτιέται κανείς αν τα Χανιά θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουν τη μονόπλευρη στάση (ρισκάροντας… περαιτέρω ανάπτυξη) που έχουν διαμορφώσει την τελευταία τριετία αναφορικά με θέματα τουριστικής προβολής, προώθησης και -κυρίως- στρατηγικών συμμαχιών.

Στον παραπάνω πίνακα καταγράφονται οι διεθνείς αφίξεις το 2020 σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2019

Aν γίνει η σύγκριση με το σύνολο των αφίξεων έως τα τέλη Οκτωβρίου (1.138.000 το 2019, έναντι 198.000 το 2020) καταγράφεται μείωση 83%.

Είναι ξεκάθαρο ότι φέτος οι αεροπορικές εταιρείες, παρά τα μεγάλα προβλήματά τους και γενικότερα τα προβλήματα στον τουρισμό, ρίσκαραν και επένδυσαν στα Χανιά.
Αναλύοντας κανείς τα στατιστικά των αφίξεων στο αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων, αλλά και τα χαρακτηριστικά των επισκεπτών – τουριστών της τρέχουσας τουριστικής περιόδου, εύκολα διαπιστώνει ότι ο 2ος πόλος τουρισμού «πρωταγωνιστεί». Αυτό επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη έρευνα τουρισμού που διενέργησαν το Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων και το Πολυτεχνείο Κρήτης. Είναι εξαιρετικά χρήσιμο να θυμόμαστε ότι οι ταξιδιώτες του λεγόμενου 2ου πόλου -που διαρκώς αυξάνονται παγκοσμίως- είναι χρήστες των νέων τεχνολογιών, επιλέγουν μόνοι τους τους τρόπους μετακίνησης και διαμονής, είναι ανεξάρτητοι, αισθάνονται ασφαλείς και αναλαμβάνουν ρίσκα.

2. Αεροδρόμια
Είναι γνωστό ότι τα μεγαλύτερα ελληνικά αεροδρόμια, δηλαδή το «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα και τα 14 περιφερειακά που διαχειρίζεται η Fraport Greece δεν φημίζονται για την ευελιξία τους, ούτε για τις πολιτικές προσεγγίσεις αεροπορικών εταιρειών (μη ανταγωνιστικά κίνητρα από το «Ελευθέριος Βενιζέλος», παντελής απουσία κινήτρων από τη Fraport Greece.

Επειδή το τελευταίο χρονικό διάστημα γίνεται πολύς λόγος για μείωση φόρων (Επιτροπή Πισσαρίδη), έκπληξη προκαλεί ότι δεν γίνεται καμία αναφορά για μείωση φόρων, τελών και χρεώσεων στα ελληνικά αεροδρόμια.

Έχοντας ως δεδομένα:
• ότι τόσο το «Ελευθέριος Βενιζέλος» όσο και η Fraport Greece έχουν ζητήσει, λόγω ανωτέρας βίας, την αναστολή των συμβάσεων παραχώρησης,
• τη σημερινή συγκυρία χαλάρωσης των κανονισμών περί ανταγωνισμού και στήριξης από την E.Ε., αλλά και τη στήριξη που παρέχεται από το κράτος προς τα αεροδρόμια, καθώς και τη δυνατότητα παράτασης των συμβάσεων παραχώρησης,
εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι η μείωση των τελών καθίσταται απόλυτα εφικτή.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω καθώς και ότι ζούμε σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, τόσο σε επίπεδο χωρών, όσο και σε επίπεδο περιφερειών, θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα συζήτηση για δραστική μείωση φόρων – τελών – χρεώσεων (ακόμα και μηδενισμός) τόσο για τον χειμώνα του 2020 όσο και για όλο, τουλάχιστον, το 2021.
Έχω τη βεβαιότητα ότι η συγκεκριμένη, στρατηγικού χαρακτήρα, επιλογή αποτελεί μονόδρομο, αν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά και με ταχύτητα τα σοβαρά προβλήματα που έχει δημιουργήσει η υγειονομική κρίση (και) στον ελληνικό τουρισμό.
Η πρόταση προς την Κυβέρνηση είναι σαφής και ξεκάθαρη. Πιστεύω ότι είναι μία ορθή και χρήσιμη πρόταση, η υλοποίηση της οποίας θα έχει απτά αποτελέσματα. Μία πρόταση που δεν πρέπει να αγνοηθεί, αλλά, αντιθέτως, θα πρέπει να τεθεί σοβαρά υπ’ όψη του Πρωθυπουργού. Μία πρόταση στην ίδια κατεύθυνση με την πρόταση την οποία κατέθεσαν πρόσφατα στον Πρωθυπουργό, 60 σημαίνουσες προσωπικότητες και φίλοι της Ελλάδας, καθώς και δήμαρχοι, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (***).

Παραπομπές:
* https://www.liberal.gr/apopsi/i-kratousa-apopsi-oti-i-ellada-poulaei-anikei-sto-parelthon/305328
** https://www.euro2day.gr/specials/interviews/article/2023068/o-brien-ryanair-to-shedio-epistrofhs-sthn-ellada-g.html
*** https://www.kathimerini.gr/politics/561113092/epistoli-60-prosopikotiton-ston-prothypoyrgo-gia-ton-toyrismo-kai-to-perivallon/

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Σχόλια

Συνεργασίες

Διαδρομές

Podcasts

Επιστολές

Χρήσιμα

Μόνιμες στήλες