Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024

‘‘Μαθηματικά μέσα από τη μουσική και τη δημιουργική κίνηση’’

Μια καινοτόμα συνεργατική μαθησιακή εμπειρία

Από τις 30 Οκτωβρίου ως τις 2 Νοεμβρίου τα Εκπαιδευτήρια Μαυροματάκη βίωσαν μια ξεχωριστή δημιουργική παιδαγωγική γιορτή! Αυτή ήταν η 3η Διεθνής Συνάντηση Συνεργασίας και οι Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες για Δασκάλους και Μαθητές στο πλαίσιο του προγράμματος Εράσμους «Μαθηματικά μέσα από τη Μουσική και τη Δημιουργική Κίνηση» με γλώσσα επικοινωνίας τα αγγλικά και τα ελληνικά. Φιλοξενήσαμε τους εταίρους μας από τη σχολή χορού του Viksjöfors της Σουηδίας (3 ενήλικες και 6 μαθητές), τη μουσική σχολή A.MUS.ED και το Δημοτικό Σχολείο Αγροκηπιάς της Κύπρου (4 ενήλικες και 9 μαθητές), καθώς και το Πολυτεχνείο Κρήτης με εκπρόσωπο τον Νεκτάριο Μουμουτζή, που υποστηρίζει τεχνολογικά και επιστημονικά το πρόγραμμα. Ακόμα μας τίμησε με την παρουσία της η πρώην Διευθύντρια ΠΕ Χανίων, Πόπη Κασσωτάκη-Ψαρουδάκη.
Τις δύο πρώτες ημέρες υποδεχτήκαμε τους εταίρους στο σχολείο μας, ανταλλάξαμε δώρα (ευχαριστούμε τον Δήμο Χανίων και την αντιδήμαρχο Ελένη Ζερβουδάκη γι’ αυτό) και με δραστηριότητες γνωριμίας «σπάσαμε τον πάγο» την πρώτης επαφής. Τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί σχημάτισαν δύο μεικτές ομάδες και συμμετείχαν στα εργαστήρια που είχαμε προετοιμάσει: Το πρώτο με τίτλο “Maths, Music, Movement, and Motives” υποστηρίχθηκε από τη μουσικό Κυριακή Μπονάτου με τη σύμπραξη των Εμμανουέλας Γεωργιλαδάκη, Γιώργου Καλλίθρακα, Αγγελικής Φιλιππίδου, Αργυρώς Αποστολάκη. Αφορούσε τη σχέση της μουσικής με τις μαθηματικές ακολουθίες, μέσα από δομημένα μοτίβα και αρχές, όπως η επανάληψη βάσει κανόνων, η αρμονία, ο ρυθμός, η δομή, η μορφή, η αντίστιξη, η συμμετρία, ο χρόνος και η διάρκεια. Επίσης διδάξαμε τις κλασματικές μονάδες (½, ¼, ⅛) με εναλλακτικό τρόπο. Η μουσική και ο χορός λειτούργησαν ως κίνητρο για κατάκτηση της γνώσης και την ανάπτυξη δεξιοτήτων.
Το δεύτερο εργαστήριο είχε τίτλο “Montessori Maths” και συντονίστηκε από τις δασκάλες Ευαγγελία Μυλωνάκη και Άρτεμις Χορευτάκη, με τη βοήθεια των Βερονίκης Ντουσάκη και Αλεξάνδρας Καρφάκη. Αφορούσε την ανάδειξη των Μαθηματικών ως επικοινωνιακός κώδικας και τη σύνδεσή τους με τη γλώσσα του σώματος (δημιουργική κίνηση). Σύμφωνα με αυτή την προσέγγιση αποφεύχθηκαν η μηχανική διδασκαλία και η παπαγαλία. Με εργαλείο τα  «μοντεσσοριανά αριθμητικά αστέρια» τα παιδιά ανακάλυψαν τη γνώση με ενεργητικό και βιωματικό τρόπο.

Το πρόγραμμα συνεχίστηκε με τα εργαστήρια που συντόνισαν οι εταίροι μας. Από τη μουσική σχολή A.MUS.ED, η Πολυξένη Κωνσταντίνου (με τη βοήθεια της Τάνιας Αρκαλάκη), προέτρεψε τους μαθητές  να γράψουν τους στίχους τραγουδιών με περιεχόμενο μαθηματικές ενότητες, όπως η προτεραιότητα των πράξεων στις αριθμητικές παραστάσεις, οι προπαίδειες, γεωμετρικές έννοιες κ.ά. για τραγούδια ραπ και χιπ-χοπ, που τελικά παρουσίασαν τα παιδιά. Το αποτέλεσμα ήταν πολύ ενδιαφέρον.
Από τη σχολή χορού Viksjöforsballeten, η Helene Ehrstrand, δίδαξε γεωμετρία συντονίζοντας τα παιδιά σ’ έναν κύκλο με το διασκεδαστικό παιχνίδι της «Το μικρό ποντίκι» και όλοι μαζί δημιούργησαν ποιήματα και τραγούδια σχετικά με το περιεχόμενο του προγράμματος. Ο Αντώνης Μαυροματάκης με τα παραδοσιακά παιχνίδια που ετοίμασε, έδειξε στα παιδιά πώς τα Μαθηματικά μπορούν να γίνουν εκτός από χρήσιμα και διασκεδαστικά. Όλα τα εργαστήρια αξιολογήθηκαν με εγκωμιαστικά σχόλια από τους συμμετέχοντες και πέτυχαν τους στόχους τους.
Υπό την καθοδήγηση του γυμναστή Τάκη Σβουράκη έλαβαν χώρα παράλληλες αθλητικές δραστηριότητες (σκυταλοδρομίες, αλυσίδες, ποδόσφαιρο) που ενίσχυσαν τη συνεργασία και την ομαδικότητα, καθώς και παιχνίδια στην πισίνα του σχολείου (μπάσκετ και βόλεϊ) με ενεργητική και ενθουσιώδη συμμετοχή από όλους.
Με αφορμή το Halloween η δασκάλα των αγγλικών Ρία Θωμαδάκη προετοίμασε ένα εντυπωσιακό και μυστηριώδες Escape Room με τίτλο “Who killed our school’s gardener?” Οι συμμετέχοντες έπρεπε να λύσουν πολλούς έξυπνους γρίφους, που άσκησαν τη λογική και τη συνεργασία με επίλυση προβλημάτων (μαθηματικών και όχι μόνο). Τα φανταστικά εφέ που δημιούργησε ο Γιώργος Θωμαδάκης ενίσχυσαν τη συναισθηματική εμπλοκή, κάνοντας μοναδική την εμπειρία. Επίσης η Νέλια Μανωλάκη επιμελήθηκε το μακιγιάζ του προσώπου των μαθητών που το επιθυμούσαν. Ανάλογα ήταν και τα κεράσματα, εμπνευσμένα από το Halloween.
Τις πρώτες μέρες του Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκαν δύο εκπαιδευτικές εκδρομές έτσι ώστε οι εταίροι μας να έρθουν σε επαφή με την παράδοση και τις φυσικές ομορφιές του τόπου μας αλλά και τις τεχνολογικές και επιστημονικές καινοτομίες και εφευρέσεις που συμβαίνουν.
Κατά την επίσκεψή μας στα Ασκύφου, οι φιλοξενούμενοι και οι μαθητές μας συμμετείχαν στο εργαστήριο κεραμικής της Μιράντας Καρκάνη, ξεναγήθηκαν στο Λαογραφικό Μουσείο Μπικουβάρη και την αίθουσα των εθελοντών Σφακιανών του Μακεδονικού Αγώνα. Λίγο αργότερα επισκεφτήκαμε το Ελαιοτριβείο Κανάκη στη Μάζα Αποκορώνου και είδαμε από κοντά τη διαδικασία παραγωγής λαδιού, το οποίο γευτήκαμε. Μετά κάναμε ένα σύντομο μάθημα ιστορίας στην Ελληνική Καμάρα, αφού στο μνημείο συναντάμε ίχνη από όλα τα χρόνια της κρητικής ιστορίας (ελληνιστικά, ρωμαϊκά, βυζαντινά, ενετικά, οθωμανικά). Η εκδρομή μας συνοδεύτηκε από παραδοσιακά εδέσματα (πιλάφι, βραστό, τσιγαριαστό, σφακιανές πίτες κτλ).
Η τελευταία ημέρα του προγράμματος ήταν αφιερωμένη στο Πολυτεχνείο Κρήτης. Με πρωτοβουλία του συνεργάτη μας Νεκτάριου Μουμουτζή οι μαθητές μας και οι φιλοξενούμενοι συμμετείχαν σε μια σειρά διαδραστικών εργαστηρίων. Αυτά ήταν το εργαστήριο Καινοτόμων Αρχιτεκτονικών Τεχνολογιών υπό την εποπτεία του Μάριου Χριστουλάκη και των βοηθών του, το εργαστήριο Μη Επανδρωμένων Συστημάτων (drones), Γεωδαισίας και Πληροφορικής των Γεωεπιστημών (SenseLab) του Παναγιώτη Παρτσινέβελου και των βοηθών του και το εργαστήριο Ψηφιακής και Επαυξημένης Πραγματικότητας στο HMMY (MusicLab). Ειδικά οι μικρότεροι μαθητές γοητεύτηκαν και εμπνεύστηκαν από όσα βίωσαν, κάτι που αποτελεί στόχο του σχολείου μας.
Η εκπαιδευτική επίσκεψη ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στον ιστορικό χώρο των Τάφων των Βενιζέλων. Το απόγευμα οι φιλοξενούμενοί μας ξεναγήθηκαν στην παλιά πόλη των Χανίων και με το αποχαιρετιστήριο δείπνο ανανεώσαμε το ραντεβού της συνεργασίας μας. Οι εντυπώσεις όλων ήταν όμορφες και όσα αποκομίσαμε πολύ εποικοδομητικά.
Κλείνοντας θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά όλους τους συναδέλφους και συνεργάτες που ο καθένας με τον τρόπο του και όλοι μαζί συνέδραμαν για την επιτυχία του προγράμματος και της φιλοξενίας των εταίρων μας.

Κώστας Μανωλάκης
διευθυντής


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα