Δευτέρα, 9 Δεκεμβρίου, 2024

Μάστιγα τα τροχαία για τα Χανιά

» Αναζήτηση λύσεων και κατάθεση προτάσεων σε διευρυμένη συνάντηση χθες στην Ο.Α.Κ.

Όπως τονίστηκε από μεριάς του διευθυντή της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης Δρ Κωνσταντίνου Ζορμπά, είναι ανάγκη να υπάρξει μία ειλικρινής αναζήτηση όρων και προϋποθέσεων για έναν συνεχή επί του θέματος διάλογο, το οποίο επηρεάζει και το αύριο του τόπου, μνημονεύοντας και τη Διακήρυξη για Ζωή που είχε κάνει ο τέως ΠτΔ Προκόπης Παυλόπουλος από τα Χανιά κάνοντας λόγο για αλλαγή συμπεριφοράς, νοοτροπίας και υπεράσπισης του δικαιώματος της ζωής, από τα Τροχαία.

«Η μάστιγα των τροχαίων συνεχίζεται και κάθε χρόνο ο φόρος αίματος είναι βαρύς. Σύμφωνα με στοιχεία από την αρχή του χρόνου έχουν χάσει τη ζωή τους 39 άνθρωποι 16 εκ των οποίων κάτω των 25 ετών. Σε πρόσφατο ιατρικό συνέδριο οι Κρήτες έχουν μόνιμη παρουσία σε κλινικές του νοσοκομείου ΚΑΤ λόγω τροχαίων», είπε ο κ. Ζορμπάς. Όπως αναφέρθηκε, το ζήτημα των τροχαίων δεν αφορά μόνο την πολιτεία σε θέματα υποδομών και ασφάλειας, αλλά έχουν ευθύνη και οι κοινότητες και όπως ανέφερε ο μητροπολίτης Κισσάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, η ΟΑΚ «έρχεται να διακονήσει το διάλογο και να δώσει βήμα στους ανθρώπους των τοπικών κοινωνιών χωρίς η Ακαδημία να υποκαταστήσει του αρμόδιους, αλλά όλοι έχουμε ευθύνη για ότι συμβαίνει στον τόπο κας και η σιωπή όπως μπορεί να είναι ανοχή έτσι θα μπορούσε να είναι και συνενοχή. Με αυτή την έννοια η ευθύνη επιμερίζεται σε όλους μας… Είναι αναγκαίο οι τοπικές κοινωνίες που τους αφορά άμεσα το θέμα, να συμμετέχουν στη διαβούλευση για την προστασία της ανθρώπινης ζωής και της ασφαλούς οδήγησης».

Από μεριάς της, η βουλευτής Χανίων Σέβη Βολουδάκη μίλησε για τα δυστυχήματα που συνεχώς αυξάνονται. «Θα έπρεπε να έχουμε έναν πιο ασφαλή δρόμο καλά φωτισμένο, με διαχωριστικά και χρειάζονται να γίνουν μεγάλες παρεμβάσεις. Όλα αυτά έχουν μπει σε τροχιά υλοποίησης, υπάρχει χρονοδιάγραμμα μέχρι τότε όμως πρέπει να γίνουν και άλλα όπως παρεμβάσεις μέχρι την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ ώστε να αποφύγουμε τα δυστηχήματα. Όμως πρέπει να κοιτάξουμε και άλλους παράγοντες που επιδρούν στο πρόβλημα», σημείωσε. Μίλησε επίσης για παραδείγματα άλλων χωρών και οργάνωση του κράτους, των δομών, όπως για παράδειγμα η Ιατρική Τραύματος που στην Ελλάδα δεν υπάρχει. Τόνισε επίσης πως «πρέπει όμως να βρούμε και τον τρόπο μέσω της εκπαίδευσης, τα παιδιά να γίνουν από μικρή ηλικία πρεσβευτές της καλής και σωστής οδηγικής συμπεριφοράς». Ως εντεταλμένη Παιδείας στην περιφερειακή ενότητα Χανίων η Σοφία Μαλανδράκη επισήμανε πως το τεχνικό κομμάτι για τις υποδομές πρέπει να απαντηθεί από άλλους και: «Οφείλει να απαντηθεί όχι αποσπασματικά. Το κράτος πρέπει να πει, τι πρέπει να γίνει στον ΒΟΑΚ μέχρι αυτός ο δρόμος να πάρει την κανονική του μορφή.. Μέχρι τότε θα πρέπει να υπάρχει από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης το μάθημα της οδικής ασφάλειας». Ως πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης η κα Μαλανδράκη είπε ότι θα αναδειχθεί το πρόβλημα των τροχαίων αλλά και γενικά για την παραβατικότητα των νέων στην Κρήτη σε συνεργασία με καλλιτέχνες και εκπαιδευτικούς.

Ο δήμαρχος Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης και ο δήμαρχος Καντάνου Σελίνου Αντώνης Περάκης, με τις παρεμβάσεις τους, έκαναν λόγο για πρακτικά θέματα και πρακτική αντιμετώπιση του προβλήματος των τροχαίων.

Ο κ. Μαλανδράκης μίλησε για συνεχείς παρεμβάσεις επί χρόνια σχετικά με τις μελέτες για τον ΒΟΑΚ, γεγονός που αποδεικνύει ότι το κράτος ολιγωρεί πολλές φορές και κωφεύει. Οι δήμαρχοι ζήτησαν επίσης να μην παραληφθεί από την όποια συζήτηση το επαρχιακό δίκτυο το οποίο και αυτό έχει πολλά προβλήματα. Παράλληλα ζήτησαν να μην παραληφθεί και η νοοτροπία που επικρατεί από πολλούς οδηγούς στους δρόμους και που είναι τελικά αρνητικά παραδείγματα για τα παιδιά και τους νέους. Αναφέρθηκαν στην αξία της βιωματικής εκπαίδευσης στα σχολεία για την οδήγηση, αλλά και να εξετασθεί, η αλήθεια που υποδεικνύει ότι, τελικά δεν φταίει μόνο το οδικό δίκτυο αλλά κυρίως ότι δεν ακολουθείται ο ΚΟΚ από τους οδηγούς «…οι οποίοι τα τελευταία χρόνια διατηρούν λόγω των προβλημάτων, άσχημη ψυχολογία, νευρικότητα και στο τιμόνι, ενώ οι νέοι αντιμετωπίζουν την οδήγηση σαν να είναι σε ένα βιντεοπαιχνίδι», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Περράκης.

Η ΤΡΟΧΑΙΑ

Η Διοικητής Τροχαίας ΒΟΑΚ Ελένη Παπαθανασίου στην παρέμβαση της μίλησε για τον εγωισμό που επικρατεί στους δρόμους από πλευράς των οδηγών και θα πρέπει να δοθεί σημασία στον παράγοντα άνθρωπος και όχι μόνο στο οδικό δίκτυο που όπως παραδέχτηκε έχει τα προβλήματα του και την παλαιότητα του. «Η συμπεριφορά η δική μας είναι το Α και το Ω. Υπέρμετρος εγωισμός από οδηγούς που λένε ότι μπορώ να τα καταφέρω, είτε πιω είτε τρέξω… Δεν είναι όμως έτσι. Οι μεγαλύτερη είναι κάπως δύσκολο να αλλάξουν νοοτροπία, για αυτό στοχεύουμε στις μικρότερες ηλικίες μέσα από την εκπαίδευση. Αν αλλάξει η παιδεία και η νοοτροπία ξεκινώντας από τις μικρές ηλικίες θα έχουμε κερδίσει πολλές ζωές. Μπορεί να παιδιά να σοκαριστούν από εικόνες τροχαίων δυστυχημάτων, αλλά λίγο λίγο και με μία σειρά θα γίνει η αλλαγή νοοτροπίας. Δεν τρέχω, δεν πίνω, δεν οδηγώ απρόσεκτα, όχι για τους άλλους αλλά κυρίως για μας τους ίδιους. Αυτό πρέπει να κατανοήσουν και να εμπεδώσουν τα παιδιά μας»

Σύμφωνα με την Μάρθα Κίτσιου Διοικήτρια Τροχαίας Χανίων, «όλα όσα βιώνουμε εμείς της τροχαίας, οι διασώστες και οι γιατροί στο νοσοκομείο, κανείς μας δεν μπορεί να μεταφέρει όλα όσα βιώνουμε σε ένα τροχαίο. Μπορούμε όμως να σας πούμε για τον εκνευρισμό που επικρατεί στους δρόμους, από τους οδηγούς, αλλά και το ότι κανείς δεν δέχεται την ποινή και την τιμωρία. Οι ανήλικοι παραβάτες έχουν χάσει την αίσθηση του ορίου και το διαπιστώνουμε από την επαναληψιμότητα των παραβάσεων. Όταν μάλιστα, έχουμε τροχαία θανατηφόρα με ανθρώπους που τους είχαμε στερήσει το δικαίωμα της οδήγησης για κάποιους μήνες λόγω παραβάσεων τους. Και όμως αυτοί οδηγούσαν… Αναρωτιέμαι γιατί παρά τις οδηγίες, τις προσπάθειες μας, ο άνθρωπος δεν μπορεί να δει τον διπλανό του και την οικογένεια του. Οι γονείς αρκετές φορές κάνουν λάθος που υποστηρίζουν τις παραβάσεις των παιδιών τους, ακόμα και μπροστά μας… αποδεικνύεται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο πως, η οδηγική συμπεριφορά και τα αρνητικά αποτελέσματα είναι θέμα έλλειψης παιδείας». Πρότεινε η νομοθεσία να αυστηροποιηθεί για τους ανήλικους οδηγούς ευχόμενη να υπάρξουν περισσότερα μέσα αστυνόμευσης.

ΟΙ ΓΙΑΤΡΟΙ

Ο αντιπρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου νευροχειρουργός του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων Αντώνης Κρασουδάκης, στην τοποθέτηση του μίλησε τους 1000 νεκρούς το χρόνο, 15.000 βαριά τραυματίες, 30.000 έως 50.000 ελαφρά τραυματίες από τροχαία στην Ελλάδα, χωρίς να υπολογίζονται οι θάνατοι που επέρχονται λόγω τροχαίου μετά από κάποιο διάστημα και δεν καταγράφεται αυτό ως αιτία θανάτου. Πρότεινε την ανάπτυξη μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής με τη συνεργασία του Πολυτεχνείου μέσω της οποίας θα καταγράφονται όλα τα δεδομένα ενός ατυχήματος από όλους τους εμπλεκόμενους με τα τροχαία.«Θα μπορούσαμε όλα αυτά τα στοιχεία να τα αναλύουμε και να τα επεξεργαζόμαστε και να μας καθοδηγούν για τα περαιτέρω», εξήγησε . Όπως είπε το 2004 έγινε η πρώτη δράση με αφισσοκόλληση για τα τροχαία από τους γιατρούς της Νευροχειρουργικής σε μπαρ και καταστήματα… Τόνισε επίσης ότι δεν είναι ο ΒΟΑΚ η μεγαλύτερη καρμανιόλα αφού έχει καταγραφεί ότι τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται σε ακτίνα 2 χλμ από τους τόπους διαμονής ή εργασίας. Παράλληλα όμως καυτηρίασε το πόσο χρονοτριβούν με «μελέτες επι μελετών για τους κυκλικούς κόβμους ή άλλα επικίνδυνα σημεία όπως η ευθεία του Πολυτεχνείου… τι περιμένουμε; να γίνουν και άλλα τροχαία; Που είναι οι διαγραμμίσεις; Το βράδυ η άσφαλτος είναι ένα κατάμαυρο φίδι που τρώει ανθρώπους».

Πρότεινε επίσης ο χώρος εντός του νοσοκομείου που παλαιότερα στέγαζε σούπερ μάρκετ, να παραχωρηθεί από την εκκλησία και να δημιουργηθεί ένα Κέντρο Εκπαίδευσης Οδηγικής Συμπεριφοράς. Παράλληλα αναρωτήθηκε το λόγο που δεν υπάρχει ένα ελικόπτερο για τη μεταφορά θυμάτων τροχαίων ώστε να μειώνεται ο χρόνος που θα τους παρασχεθούν οι ιατρικές υπηρεσίες. Ο διευθυντής Θωρακοχειρουργικής του ΓΝΧ και γραμματέας της Ιατρικής Εταιρείας Χανίων, Γεώργιος Κουλαξουζίδης και ο εκπρόσωπος των εργαζομένων Τομέα ΕΚΑΒ Χανίων κ. Καρεφυλλάκης, ανέπτυξαν στη συνάντηση τα δεδομένα που αποτελούν και την τραγικότητα για τα τροχαία στους δρόμους, επισημαίνοντας ότι το ΕΣΥ είναι που σηκώνει όλο το βάρος αυτού του προβλήματος, με υψηλό κόστος αλλά και τη διαπίστωση ότι υπάρχουν περιθώρια αλλά και η ανάγκη για κατά τμήματα αναβαθμίσεις στην παροχή υπηρεσιών και στελέχωσης τους.

Από την πλευρά του ο κ. Καρεφυλλάκης πρότεινε μάλιστα τη δημιουργία σχετικών βίντεο με την οδική ασφάλεια και τα τραγικά αποτελέσματα που οι παραβάσεις επιφέρουν, τα οποία θα έπρεπε όπως είπε να παίζουν στα ΜΜΕ και στις σχολικές μονάδες, συνεχώς, κάτι που ήδη συμβαίνει σε χώρες του εξωτερικού και τα αποτελέσματα είναι θετικά σχετικά με τη μείωση των τροχαίων. Από τη Νέα Υόρκη παρέμβαση στη συνάντηση έκανε ο πρόεδρος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Κρητών Νικόλαος Καστρινάκης. «Πρέπει να απαιτήσουμε από την πολιτεία μέτρα και υποδομές, όμως η πρόληψη είναι η καλύτερη λύση”. Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Κρητών αποφάσισε την κήρυξη καμπάνιας για τα τροχαία.

“Την ονομάζουμε καμπάνια ζως στα ΜΜΕ που μπορούμε να συμμετέχουμε όλοι μας. Συμβουλευτίκαμε ειδικούς ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα… Πρόκειται για σύντομα βίντεο που ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει και να εμπλουτίσουν την καμπάνια, με στόχο την ευαισθητοποίηση μας σχετικά με την οδήγηση και τα τροχαία…», είπε ο κ. Καστρινάκης. Στη συζήτηση συμμετείχε και η καθηγήτρια και πρόεδρος του συλλόγου “Με Οδηγό Την Ζωή” πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων Βίκυ Κόλια η οποία κάλεσε τους μαθητές να δώσουν μεγάλη αξία στη ζωή, να αγαπήσουν το σήμερα και το αύριο τους αλλά και να σταματήσουν να συνδέουν την κατανάλωση οινοπνεύματος με τη διασκέδαση τους. Εκπροσωπώντας και το Τ.Ε.Ε. ο Λευτέρης Κοπάσης παρενέβη συμπληρωματικά στην πρόσφατη ανακοίνωση του ΤΕΕΤΔΚ , εστιάζοντας στο τρίπτυχο Δρόμος – Όχημα – Οδηγός.

Ο κ. Κοπάσης στάθηκε στην διάκριση μεταξύ των υποδομων των αρμοδιοτήτων και των δράσεων, καταλήγοντας στην σημαντικότητα της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την αντιμετώπιση της μάστιγας των τροχαίων, με την υπόμνηση του Εθνικού Σχεδίου Οδικής Ασφαλειας αντιστοιχα της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής με στόχο την μείωση του αριθμού των νεκρών και των σοβαρά τραυματιών κατά 50% το 2030 βάση των στοιχείων του 2020 και εάν δεν επαληθεύεται είναι λόγος που πρέπει να μας αφυπνίσει.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα