Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024

Γνωριµία µε τον κόσµο της Τυπογραφίας για μαθητές από Πλατανιά και Αγ. Νικόλαο

Αλλά και µε το δηµοσιογραφικό επάγγελµα

 

Να εντρυφήσουν στον κόσµο της δηµοσιογραφίας αλλά και της τυπογραφίας είχαν µαθητές του Γυµνασίου Πλατανιά και του 2ου ΓΕΛ Αγίου Νικολάου που επισκέφθηκαν πριν λίγες ηµέρες το Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη στο Βιοτεχνικό Πάρκο, στη Σούδα.

 

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΛΑΤΑΝΙΑ

Ειδικότερα οι µαθητές από το Γυµνάσιο Πλατανιά, οι οποίοι µέσα από το µαθητικό περιοδικό “Αλλά ζω”, του σχολείου τους αποτυπώνουν ειδήσεις, σκέψεις και συναισθήµατα στο χαρτί, είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν µε τον εκδότη και διευθυντή των “Χ.ν.” Παρασκευά Περάκη καθώς και δηµοσιογράφους της εφηµερίδας, για το µέλλον του έντυπου περιφερειακού Τύπου, τις προκλήσεις που “γεννά’’ η τεχνητή νοηµοσύνη, τους κανόνες δηµοσιογραφικής δεοντολογίας αλλά και να θέσουν τα δικά τους ερωτήµατα σχετικά µε την εκδοτική διαδικασία και τα επαγγέλµατα που εργάζονται στον Τύπο.
Παράλληλα παρακολούθησαν βίντεο για τη σύγχρονη διαδικασία τυπώµατος, µέσα από το παράδειγµα της εφηµερίδας “Χανιώτικα νέα”, το τυπογραφείο της οποίας λειτουργεί σε κτήριο δίπλα από το Μουσείο. Ακολούθησε ξενάγηση στις πλούσιες συλλογές του Μουσείου όπου ξεδιπλώνεται η ιστορία της τυπογραφίας από την γέννηση της µέχρι σήµερα, ενώ οι µαθητές τύπωσαν σε πιεστήρια του 19ου αιώνα.

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ

«Αυτή η επίσκεψη µε βοήθησε να καταλάβω µε τι θέλω να ασχοληθώ στο µέλλον. Ήταν πολύ ενδιαφέροντα τα πράγµατα που µάθαµε, π.χ πώς λειτουργεί σήµερα µια εφηµερίδα και πως έχει η διαδικασία τυπώµατος. Γενικά ήταν µια πολύ ωραία εµπειρία», ανέφερε η Ελισάβετ, µαθήτρια του Γυµνασίου Πλατανιά.
«Μου άρεσε πολύ ο τρόπος που φτιάχνανε παλιά τις εφηµερίδες, τα κινητά µεταλλικά στοιχεία, δηλ. οι σφραγίδες, το µελάνι. Κατάλαβα µε πόση δυσκολία εργάζονταν οι παλιοί τυπογράφοι για να βγει µια εφηµερίδα. Πολύ εντυπωσιακό ήταν κι ένα βιβλίο 500 ετών, που είδαµε στην αίθουσα σπάνιων εκδόσεων», επεσήµανε η Έλλη, µαθήτρια.
«Όλα µου έκαναν εντύπωση, ιδιαίτερα οι εκθέσεις όπως η Ιστορία της Γραφής και τα Εικαστικά βιβλία, που δεν είχα ξανά δει», είπε η Άρτεµις, µαθήτρια.

ΟΙ ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΤΙΚΟΙ

«Πολλά πράγµατα αξίζανε σε αυτήν την επίσκεψη: καταρχήν τα παιδιά δέθηκαν περισσότερο ως οµάδα καθώς προέρχονται από διαφορετικές τάξεις, παίρνουν πιο σοβαρά το ρόλο τους π.χ είδανε ότι η έκδοση ενός περιοδικού, µια µαθητική δραστηριότητα, έχει σχέση µε ένα επάγγελµα, µε την ιστορία του γραπτού λόγου, του γραπτού Τύπου. Ακούσανε λέξεις που θα τους µείνουν ως έννοιες π.χ. δεοντολογία κ.ά. Η αθέατη πλευρά ενός επαγγέλµατος έγινε κάτι το χειροπιαστό γι’ αυτούς αφού το γνώρισαν µέσα από τα δικά τους µάτια. Αυτή η ζεστή φιλοξενία που έλαβαν, ήταν πολύ ενδυναµωτική και εµψυχωτική για να µάθουν να αγαπάνε τις γραπτές διαδικασίες του λόγου, πως θα κάνουν έρευνα, πως θα προετοιµάζουν τις ερωτήσεις µιας συνέντευξης. Άξιζε αυτή η επίσκεψη των µαθητών στο Μουσείο γιατί γνώρισαν τον µόχθο που κρύβεται πίσω από την τυπογραφία ενώ εντυπωσιάστηκαν και από το εικαστικό κοµµάτι των συλλογών», ανέφερε ο εκπαιδευτικός Σάµυ Αλεξανδρίδης.
Από µεριάς του, ο διευθυντής του σχολείου Βασίλης Παπαστάµος, επεσήµανε πως στο Γυµνάσιο Πλατανιά «προσπαθούµε να βάλουµε τα παιδιά να γράψουν, να αποτυπώσουν τις σκέψεις τους στο χαρτί, παράλληλα τυπώνουµε το περιοδικό µε τα δικά µας µέσα και το µοιράζουµε δωρεάν σε κάθε µαθητή. Με αυτόν τον τρόπο έχουµε πετύχει ένα δηµόσιο λόγο για τους µαθητές µας αλλά και το επίτευγµα του µικρού, εκδοτικού οίκου εντός του σχολείου».

ΓΕΛ ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Από το 2ο ΓΕΛ Αγίου Νικολάου επισκέφθηκαν το Μουσείο 60 µαθητές µαζί µε τους εκπαιδευτικούς τους, στο πλαίσιο εκπαιδευτικής εκδροµής. Τους µαθητές ξενάγησε στο Μουσείο, η µουσειολόγος Μυρτώ Κοντοµιτάκη και δηµοσιογράφος της εφηµερίδας “Χ.ν.”, ενώ τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν βιωµατικά την τυπογραφία από τις απαρχές της µέχρι σήµερα, να τυπώσουν σε µηχανήµατα του 1800, να δουν σπάνια βιβλία και εκδόσεις, τη νέα αίθουσα φωτογραφίας καθώς και µοναδικές εικαστικές εκθέσεις.
Όπως ανέφερε ο Μύρων, µαθητής Α’ Λυκείου «µου άρεσε που είχαµε την ευκαιρία να τυπώσουµε και θα ήθελα να ξανά τυπώσω στο µέλλον».
Το διαδραστικό στοιχείο του Μουσείου εντυπωσίασε και την Μαρία «ήταν πολύ ωραίο που µπορούσαµε να δούµε πως τύπωναν τα παλιότερα χρόνια οι άνθρωποι και πως επικοινωνούσαν µεταξύ τους. Επίσης έµαθα πολύ χρήσιµα πράγµατα για την τέχνη της λιθογραφίας, της ξυλογραφίας, είχαν την ευκαιρία να δω τυπωµένες εικόνες από το παρελθόν σε εφηµερίδες κι αυτό ήταν κάτι το µοναδικό».
Η Βάλλια, έκανε λόγο για µια «διαφορετική εµπειρία γιατί µπορέσαµε να δούµε τον µόχθο και την προσπάθεια του ανθρώπου να επικοινωνήσει από τα παλιά χρόνια µέχρι σήµερα, µέσω του γραπτού λόγου».
Η χανιώτικης καταγωγής εκπαιδευτικός Γιούλα Κανιτσάκη που υπηρετεί στο 2ο ΓΕΛ Αγ. Νικολάου επεσήµανε πως «τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν τυπογραφικά µηχανήµατα που δεν θα είχαν την ευκαιρία να δουν πουθενά αλλού στην Ελλάδα κι επίσης κανείς από τους µαθητές δεν είχε δει την πραγµατική διαδικασία τυπώµατος ή την ευκαιρία να τυπώσει σε µηχανήµατα του 19ου».
Η εκπαιδευτικός Θεανώ Σιαµέτη, ανέφερε ότι «η επίσκεψη στο Μουσείο ήταν κέρδος για τα παιδιά. Εµείς ως φιλόλογοι που διδάσκουµε την ελληνική γραφή, θεωρούµε ότι οι µαθητές είχαν πολλά να µάθουν, έστω να θυµούνται ότι η εφεύρεση του Γουτεµβέργιου άλλαξε τον κόσµο. Γενικότερα, δεν έχεις την ευκαιρία να επισκέπτεσαι ένα τέτοιο µουσείο συχνά, αφού είναι και το µοναδικό µουσείο τυπογραφίας στην χώρα µας. Είναι πραγµατικά εντυπωσιακό και σίγουρα θα έρθουµε ξανά».
Για ένα πολύ ενδιαφέρον µουσείο έκανε λόγο ο εκπαιδευτικός Γιώργος Σηφάκης. «Καταρχάς µας άρεσε ο τρόπος που παρουσιάζετε τις συλλογές του, τα ίδια τα εκθέµατα που σχετίζονται είναι µια ιστορία που αξίζει να γνωρίσουν και να κατανοήσουν ειδικά τα νέα παιδιά», σηµείωσε.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα