Η Τέχνη μπορεί να αποτελέσει τον καλύτερο πρεσβευτή της χώρας μας στο εξωτερικό επισημαίνουν οι εικαστικοί Αποστόλης Ζολωτάκης και Κέλλυ Αθανασιάδου, οι οποίοι παρουσιάζουν από σήμερα την έκθεση με τίτλο “Από τον Αφαιρετικό Εξπρεσιονισμό στον Συναισθηματικό Ορθολογισμό”.
Οι δύο εικαστικοί, που μέσα από ελληνο-ολλανδικά projects παρουσιάζουν Ελληνες και Ολλανδούς καλλιτέχνες, τονίζουν ότι σε περίοδο κρίσης μπορεί να υπάρξει εξωστρέφεια μέσω της Τέχνης.
Η έκθεσή τους διοργανώνεται από την Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ. – Κ.Α.Μ. στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και της πρεσβείας της Ολλανδίας. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιήσει απόψε, στις 8.30 μ.μ., ο πρέσβης της Ολλανδίας Jan Versteeg.
Πρόκειται για μια εικαστική συνεργασία, έναν διάλογο μεταξύ των δύο εικαστικών για τον “Συναισθηματικό Ορθολογισμό”. Μια διάδραση μεταξύ λογικής και συναισθήματος στη βάση της αφαίρεσης, όπως λένε οι ίδιοι. Ζωγραφική και Γλυπτική γίνονται δομικά αντικείμενα έκφρασης που επικαλείται άλλοτε τη σκέψη και άλλοτε το συναίσθημα ελευθερίας του θεατή.
Η Κέλλυ Αθανασιάδου χρησιμοποιεί το ατσάλι ως βασικό δομικό υλικό των γλυπτών της. Τοποθετεί στο oπτικό επίκεντρο του θεατή τις αυστηρές αναλογίες των όγκων και αναδεικνύει τις βασικές γραμμές των σχηματισμών που φιλοτεχνεί. «Προσεγγίζω το έργο περισσότερο ορθολογικά. Στην έκθεση αυτή επί της ουσίας δεν είναι σαφή τα όρια μεταξύ συναισθήματος και ορθολογισμού, αλλά είναι περισσότερο μια προσπάθεια δική μας να εντάξουμε τον όρο του συναισθηματικού ορθολογισμού από την ψυχολογία και την ψυχανάλυση στην Τέχνη», ανέφερε η κα Αθανασιάδου.
Εμπνευση για τη συλλογή που παρουσιάζει στα Χανιά αποτελεί η πυθαγόρειος φιλοσοφία. «Η συλλογή έχει τίτλο “Πυθαγόρεια Τετρακτύς” εμπνευσμένη από την Τετρακτύς του Πυθαγόρα που έχει πρακτική και επιστημονική εφαρμογή, αλλά είναι κι ένα φιλοσοφικό και θεοσοφικό κατασκεύασμα με το οποίο ο Πυθαγόρας ανάλυε τους αριθμούς αποκαλύπτοντας κάποιες κρυμμένες κοσμογονικές ιδιότητες. Για τους Πυθαγόρειους ο κάθε αριθμός είχε ένα εννοιολογικό υπόβαθρο. Με τη χρήση του μετάλλου προσπάθησα να χρησιμοποιήσω τις αρχαιοελληνικές γεωμετρικές δομές προκειμένου να φτιάξω αυτήν τη συλλογή που αποτελείται από δώδεκα αριθμητικά νούμερα από το 1 μέχρι το 10 και δύο πρακτικές εφαρμογές της Τετρακτύος. Ομως δεν απεικονίζω απλά τους αριθμούς σε μέταλλο, αλλά τις κρυμμένες ιδιότητες που τους απέδιδε ο Πυθαγόρας, π.χ. τη μοναδικότητα και την ενότητα για τη μονάδα, την αρχή της πολλαπλότητας για τη δυάδα κ.λπ.», επεσήμανε η εικαστικός.
Ο Αποστόλης Ζολωτάκης, ο οποίος δραστηριοποιείται στην Ολλανδία, δουλεύει με τις ετερόκλητες ύλες που εντάσσει μέσα στο έργο του, αφήνοντας στον καμβά ελεύθερη τη δυναμική του χρώματος και της κίνησης σε μια δήθεν συναισθηματική φόρτιση. Στα Χανιά παρουσιάζονται είκοσι πέντε έργα μεικτής τεχνικής με ακρυλικά υλικά, κερί, γραφίτες, ρινίσματα χαλκού μέχρι και τάματα! «Η αρχαία Ελλάδα πάντα με εντυπωσίαζε και με επηρέαζε στα έργα μου. Ταξιδεύοντας στα ελληνικά νησιά τα αρχαία μνημεία με γοήτευαν. Αυτό ίσως να μεταφέρθηκε με κάποιο τρόπο στα έργα μου, γι’ αυτό και πολλοί θεωρούν πως αν και αφηρημένα, έχουν κάτι από τη Βυζαντική τεχνική», επεσήμανε.
Τον ρωτάμε αν η οικονομική κρίση επηρεάζει την Τέχνη και τους καλλιτέχνες. «Οι καλλιτέχνες λόγω της κρίσης έχουν γίνει πιο ξεκάθαροι. Επειδή το εμπόριο έχει φύγει πλέον από το μυαλό τους, προσπαθούν να κάνουν πιο ουσιαστική δουλειά, κάνουν αυτό που έχουν πραγματικά στην ψυχή τους», ανέφερε ο κ. Ζολωτάκης και πρόσθεσε: «Εμείς μέσω της Τέχνης και των ολλανδικών projects που διοργανώνουμε προσπαθούμε να κάνουμε μια θετική “προπαγάνδα” υπέρ της Ελλάδας. Διότι όσοι Ολλανδοί εκθέτουν στην Ελλάδα διαδίδουν την καλή πλευρά της χώρας, όσα βλέπουν και βιώνουν οι ίδιοι. Από την πλευρά τους οι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν τα έργα τους στο εξωτερικό. Έχουμε ένα ωραίο όνειρο να “ταξιδεύουμε” κάποια ελληνικά έργα Τέχνης στην Ολλανδία και σε άλλες χώρες ώστε να αναδείξουμε τη χώρα μας».