30.2 C
Chania
Τρίτη, 1 Ιουλίου, 2025

Επιστολές: Γιὰ τὴν ἐκλογὴ τοῦ νέου Μητροπολίτη

Κύριε διευθυντά,

τὰ αἴτια τῆς ταραχῆς ἀπὸ τὴν ὁποία κλυδωνίζεται ἡ Ἐκκλησία τῆς Κρήτης ἐλπίζω νὰ µὴ χρεωθοῦν σὲ µεταφυσικοὺς παράγοντες. Οὔτε στὶς ἐφηµερίδες ποὺ γράφουν ὅ,τι γράφουν ἢ σὲ πιστοὺς (µόνο;) ὁποῖοι δηµοσιοποιοῦν προτιµήσεις των σὲ διάφορα πρόσωπα. Οὔτε στὴν Πολιτεία, ἡ ὁποία διὰ τῶν ἁρµοδίων ὀργάνων της βρῆκε τὴν εὐκαιρία νὰ δηλώσει “παρούσα” (ἡ συνήθως ἀπούσα), προκειµένου νὰ στρέψει τὴ ροὴ τῶν πραγµάτων πρὸς κατεύθυνση ποὺ ἐξυπηρετεῖ δικούς της ἀνοµολόγητους σκοπούς. Ἐλπίζω, ἀκόµη, νὰ µὴ θεωρηθεῖ ὑπεύθυνος τῆς ταραχῆς ὁ ἀοίδιµος Μητροπολίτης ∆αµασκηνὸς γιὰ τὸ λόγο ὅτι ἐξεδήµησεν εἰς Κύριον ἀφήνοντας ὀρφανὴ τὴ Μητρόπολη µὲ τὸ ποίµνιό της.

Μὲ τὸ σεβασµὸ ποὺ (νιώθω ὅτι) ὀφείλω στὸ ἱερατικὸ σχῆµα, ἀνεξαρτήτως προσώπων ποὺ τὸ ἔχουν ἐνδυθεῖ, θεωρῶ -καὶ τὸ γράφω µὲ βαθὺ πόνο- ὅτι γιὰ τὴν ταραχὴ εὐθύνεται ἡ τοπικὴ Ἱεραρχία. Ἡ ὁποία κλήθηκε νὰ ἐπιλέξει τὸν νέο Μητροπολίτη ποὺ θὰ διαδεχόταν τὸν ∆αµασκηνό.

Ὅπως συµβαίνει σὲ ὅλες τὶς παρόµοιες περιπτώσεις -εἴτε γιὰ τὴν Ἐκκλησία πρόκειται εἴτε γιὰ τὴν Πολιτεία- ἡ ἐπιλογὴ πρέπει νὰ γίνεται µὲ σεβασµὸ καὶ ἐφαρµογὴ τῶν ὑφιστάµενων νόµων καὶ κανόνων.

Κεντρικὸ σηµεῖο τῆς διελκυστίνδας ἀναδείχθηκε ἡ πρόθεση τῆς Τοπικῆς Συνόδου νὰ πληρώσει τὸ κενὸ µὲ µετάθεση Μητροπολίτη ἀπὸ ἄλλη Μητρόπολη. Καὶ ἐπειδὴ αὐτὸ δὲν ἐπιτρέπεται παρὰ µόνο σὲ περιπτώσεις κατὰ τὶς ὁποῖες συντρέχουν λόγοι σοβαροὶ (ποὺ ἐδῶ δὲν ὑπάρχουν), ἐπινοήθηκε ἡ δικαιολογία ὅτι µετάθεση ἔχει γίνει καὶ κατὰ τὸ παρελθόν.

Θεωρῶ παντελῶς ἄστοχη αὐτὴν τὴ δικαιολογία: πρῶτον, ἐπειδὴ ἕνα λάθος δὲν ἐπιτρέπεται νὰ ἀνοίγει τὸ δρόµο γιὰ νέα λάθη· δεύτερον, ἐπειδὴ δὲν εἶναι ὅλες οἱ περιπτώσεις ἴδιες· τρίτον, ἐπειδὴ οὔτε προβλέπεται οὔτε νοεῖται µετάθεση γιὰ “ἐπιβράβευση” τοῦ πρὸς µετάθεση ἐπισκόπου – τὴν ἐπιβράβευση τὴν παίρνει ἀπὸ τοὺς πιστοὺς τοὺς ὁποίους ὑπηρετεῖ καὶ ἐν τέλει ἀπὸ τὸν Θεό· τέταρτον, δὲν ἐξηγοῦνται οἱ λόγοι γιὰ τοὺς ὁποίους πρέπει νὰ γίνει ἡ µετάθεση. Ὡς πρὸς τὸ τελευταῖο αὐτὸ σηµεῖο, δικαιοῦται κάποιος νὰ ὑποστηρίξει, ἢ ἔστω νὰ ὑποψιαστεῖ, ὅτι ὁ πραγµατικὸς λόγος δὲν εἶναι ἄλλος ἀπὸ τὴν ἱκανοποίηση φιλοδοξίας.

Ἂν ἰσχύει αὐτό, βρισκόµαστε µπροστὰ στὸ ἔσχατο σηµεῖο ὀλισθηροῦ δρόµου, ἀφοῦ: κάθε ἐπίσκοπος χειροτονεῖται γιὰ συγκεκριµένη ἐπισκοπὴ (κατὰ τὴ θεολογικὴ ὁρολογία, τὴν νυµφεύεται), ἑποµένως ἀναλαµβάνει νὰ τὴν ὑπηρετεῖ µέχρι τὸ τέλος τῆς ζωῆς του· ἐπιπλέον, ἡ ἐγκατάλειψη µιᾶς ἐπισκοπῆς γιὰ χάρη ἄλλης πιὸ προβεβληµένης ἢ σπουδαίας ἢ πλούσιας, κ.λπ., ἀποτελεῖ προσβολὴ γιὰ τὴν πρώτη καὶ γιὰ τὸ ποίµνιό της (πῶς νὰ µὴ θυµηθοῦµε καὶ νὰ µὴ µακαρίσουµε τὸν ἀοίδιµο Κισάµου καὶ Σελίνου Εἰρηναῖο, ὁ ὁποῖος ἀνἀλωσε τὴ ζωή του γιὰ τὴν προκοπὴ τῆς ἐπισκοπῆς ποὺ τοῦ δόθηκε καὶ τῶν κατοίκων της; ζήτησε ἢ διεκδίκησε ποτὲ νὰ µετακινηθεῖ σὲ ἄλλη µὲ περισσότερα “προσόντα”;). Ὁ ἐπίσκοπος, δηλαδή, δὲν εἶναι ὑπάλληλος κατὰ τὴν ἔννοια τῶν κανόνων τῆς Πολιτείας, ὥστε νὰ µετατίθεται σύµφωνα µὲ τὶς (ὅποιες καὶ ὅποιων) ὀρέξεις βγαίνουν στὴν ἐπιφάνεια.

Χρέος τῶν ἐκκλησιαστικῶν ἡγετῶν εἶναι, ἀνάµεσα στὰ ἄλλα, ἡ κατὰ τὸ ἀνθρωπίνως δυνατὸν ἄµεµπτη ζωή, ἡ ὁποία µάλιστα πρέπει νὰ ἔχει θεµέλιο τὴν ταπεινότητα καὶ τὴν πλήρη διαφάνεια, ὥστε νὰ γίνεται ὁδοδείκτης γιὰ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους. Γιὰ τὴ συγκεκριµένη ὑπόθεση ἔχει προκληθεῖ ἐνδιαφέρον ποὺ ξεπερνᾶ τὰ ὅρια τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης. Ἐνδιαφέρον τὸ ὁποῖο συνοδεύεται ἀπὸ ἐπικριτικά, πικρόχολα, ἀκόµη καὶ ἀπαξιωτικὰ σχόλια εἰς βάρος τῶν Ἱεραρχῶν τῆς νήσου. Προβλήθηκε ἀκόµη καὶ στὴν πρώτη σελίδα ἀθηναϊκῶν ἐφηµερίδων. Ἄραγε, δὲν τὰ γνωρίζουν αὐτά; Καί, ἂν τὰ γνωρίζουν, τοὺς ἀφήνουν ἀδιάφορους; ∆ὲν τοὺς προβληµατίζει τὸ ὅτι καταστάσεις σὰν τὴν τρέχουσα θέτουν σὲ δοκιµασία τὶς σχέσεις τῆς Ἐκκλησίας µὲ τοὺς πιστούς, πολλοὶ ἀπὸ τοὺς ὁποίους -ἂν δὲν τὸ ἔχουν πράξει ἤδη- εἶναι ἕτοιµοι νὰ ἐγκαταλείψουν τὸ σκάφος;

Εὐχή, ὅλων πιστεύω, εἶναι νὰ πρυτανεύσει πνευµατικὴ γαλήνη, ποὺ θὰ ἀποτρέψει τὸ σκανδαλισµὸ τῶν πιστῶν καὶ θὰ ὁδηγήσει σὲ ἐπιλογὴ ἡ ὁποία θὰ ἱκανοποιήσει τὴν κοινὴ ἀπαίτηση γιὰ τήρηση τῶν νοµίµων, χωρὶς ὑποχωρήσεις σὲ ἄνωθεν καὶ ἔξωθεν πιέσεις, σὲ προσωπικὲς φιλοδοξίες, σὲ συναλλαγές, ὥστε νὰ ἔχει, ἐν τέλει, νόηµα ἡ διαβεβαίωση ποὺ θὰ ἀκούσουµε, ὅτι ἡ ἐπιλογὴ ἔγινε µὲ ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύµατος.

Με τιµή

Γεώργιος Ἰ. Λουπάσης

φιλόλογος


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα