Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

Η έννοια της χαρισματικότητας στον χώρο και στον χρόνο

Ο καθοριστικός ρόλος του κοινωνικού περιβάλλοντος και της ιστορικής φάσης στην οποία βρίσκεται μία κοινωνία σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο που δίνεται στην έννοια της “χαρισματικότητας”, αλλά και το πώς αυτός ο ρόλος επιδρά αποφασιστικά στην πορεία και την εξέλιξη των νεαρών μελών μίας κοινωνίας αναδείχθηκε, μεταξύ άλλων, στην 1η διημερίδα – “Ασκληπειάδα” με θέμα “Χαρισματικότητα και υψηλή νοημοσύνη σε σχέση με τα τοξικά περιβάλλοντα” που πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (Κ.Α.Μ.) το Σαββατοκύριακο.
Παράλληλα, όπως επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια της διημερίδας που διοργάνωσαν το Τμήμα Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ο Δήμος Χανίων, η Ακαδημία Ανώτερης Αξιολόγησης “Ανάδειξη”, η Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και η Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ. – Κ.Α.Μ. στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Δήμου Χανίων “Ανοιξη Καλλιτεχνικής Δημιουργίας 2014”, έχει ήδη ξεκινήσει μία προσπάθεια για τη σύσταση ενός τοπικού θεματικού δικτύου για τη χαρισματικότητα και την υψηλή νοημοσύνη, για το οποίο έχουν εκφράσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν δεκάδες τοπικοί Φορείς.

GABRILAKHS GIORGOSΟ ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Κατά την πρώτη ημέρα της διημερίδας το περασμένο Σάββατο ο κοινωνιολόγος και υπεύθυνος του ΚΕΘΕΑ Χανίων κ. Γιώργος Γαβριλάκης αναφέρθηκε στον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζουν τα διαφορετικά κοινωνικά περιβάλλοντα στο νόημα και το περιεχόμενο που αποδίδεται κάθε φορά στην έννοια της “χαρισματικότητας”, ενώ στην ομιλία του ανέδειξε και την ιστορικότητα που διέπει τη συγκεκριμένη έννοια.
«Η χαρισματικότητα φαίνεται να διαφοροποιείται στον τόπο και τον χρόνο. Για παράδειγμα, στην αρχαία Σπάρτη η σωματική δύναμη και η τέχνη του πολέμου ήταν αρετές που καθόριζαν σημαντικά το ποιος είναι χαρισματικός. Αντίθετα, στην Αθήνα την ίδια περίοδο δινόταν αξία στη ρητορική ικανότητα και τη φιλοσοφία, κάτι που έδινε άλλο περιεχόμενο στην έννοια της χαρισματικότητας», σημείωσε, μεταξύ άλλων, μιλώντας στα “Χ.Ν.”, ο κ. Γαβριλάκης και πρόσθεσε: «Ακόμα όμως και μέσα στην ίδια ευρύτερη κοινωνία το ποιος είναι χαρισματικός διαφοροποιείται αν ένα παιδί ζει για παράδειγμα στα Σφακιά ή αν ζει στην Αθήνα. Κι αυτό, γιατί κάθε φορά η έννοια της χαρισματικότητας έχει να κάνει με τις προσδοκίες που έχει η κοινωνία και η οικογένεια από ένα παιδί, αλλά και τις προσδοκίες που έχει το ίδιο το παιδί από τον εαυτό του και τον περίγυρό του».
Συνεχίζοντας ο κ. Γαβριλάκης επεσήμανε ότι οι οικογένειες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικές και ευαίσθητες με τα παιδιά που δεν ανταποκρίνονται στους κοινωνικούς ορισμούς της χαρισματικότητας διότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος αυτά τα παιδιά να καταδικαστούν ως ανίκανα ή αποτυχημένα. «Σκεφτείτε μόνο ότι ο Αϊνστάιν μίλησε στα 3 του χρόνια, ήταν ατίθασος και δεν ήταν καλός μαθητής γεγονός που έκανε τους δασκάλους του να πιστεύουν ότι δεν θα κάνει τίποτα στη ζωή του και καλύτερα να μην προσπαθεί! Το ίδιο συμβαίνει και με πολλά παιδιά στις μέρες μας. Πρέπει λοιπόν να κατανοήσουμε ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν ένα είδους χάρισμα και μία διαφορετική ικανότητα και έγκειται στην κοινωνία να αγκαλιάσει τα διαφορετικά “χαρίσματα” των νέων παιδιών. Κι αυτό είναι κάτι που δεν είναι καθόλου βιολογικό, αλλά καθαρά κοινωνικό. Μπορεί το γονίδιο να καθορίζει το σχήμα του κεφαλιού μας, αλλά όχι το σχήμα των ιδεών μας και των ικανοτήτων μας», είπε καταλήγοντας ο κ. Γαβριλάκης.
Η αντιδήμαρχος Χανίων Νάνσυ Αγγελάκη τόνισε ότι για την Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ. – Κ.Α.Μ. η ανάδειξη της χαρισματικότητας και της δημιουργικότητας των παιδιών αποτελεί βασικό στόχο και μέλημα.
Η προϊσταμένη του Τμήματος Διά Βίου Μάθησης, Παιδείας και Απασχόλησης της Π.Ε. Χανίων κα Κατερίνα Ζομπανάκη ανέφερε το πόσο σημαντικό είναι «να επικεντρώσουμε όλοι μας Φορείς και κοινωνία, τις προσπάθειές μας στη δημιουργία μίας υγιούς εκπαιδευτικής κοινότητας, η οποία θα προσφέρει στην κοινωνία αυριανούς πολίτες με ολοκληρωμένη και ισορροπημένη προσωπικότητα».
Η υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων κα Ελένη Καβαζίδου, αφού ευχαρίστησε όλους όσοι συνέβαλαν στη διοργάνωση της διημερίδας αναφέρθηκε στην προσπάθεια δημιουργίας του θεματικού δικτύου για τη χαρισματικότητα και την υψηλή νοημοσύνη.

basilomanolakhsΗ σημασία της ανάγνωσης εφημερίδων
Η καθημερινή ανάγνωση ειδήσεων στις εφημερίδες μπορεί να οξύνει -ιδιαίτερα στους νέους και στους μαθητές- την ικανότητα κατανόησης κειμένων και να καλλιεργήσει ένα ξεχωριστό είδος μνήμης. Τα παραπάνω επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο συγραφέας και τακτικός συνεργάτης των “Χ.Ν.” κ. Κυριάκος Βασιλομανωλάκης μιλώντας με θέμα “Μάθηση για όλους, γνώση χωρίς όρια” στο πλαίσιο της διημερίδας.
Συγκεκριμένα ο κ. Βασιλομανωλάκης  αναφέρθηκε ειδικότερα στα οφέλη των αναγνωστών των “X.N.” καθώς όπως τόνισε μέσα από την καθημερινή ενημέρωσή τους έρχονται σε επαφή με κείμενα με διαφορετική γραφή με αποτέλεσμα -ιδιαίτερα για τους μαθητές- να καλλιεργούν και να αναπτύσσουν την ικανότητα κατανόησης κειμένων αλλά και μία ξεχωριστή -όπως τόνισε- μνήμη.
Αναφέρθηκε στην καθημερινή αναγνωσιμότητα της εφημερίδας που ξεπερνά τα 40.000 άτομα ημερησίως σύμφωνα με έρευνες και στάθηκε ιδιαίτερα στο αρχείο των “Χ.Ν.” τονίζοντας ότι «ξεπερνά τα 60.000 δημοσιεύματα που καλύπτουν 4.500 θέματα σχετικά με την Ιστορία, την Πολιτική, την Κοινωνία, την Παιδεία, τις Επιστήμες, την Οικονομία και τον Πολιτισμό της Κρήτης, ενώ υπάρχουν ακόμη 55.000 ταξινομημένες φωτογραφίες σχετικά με την Κρήτη, όλα διαθέσιμα σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και ερευνητές».
Παράλληλα, ο κ. Βασιλομανωλάκης αναφέρθηκε σε μεθόδους που εφαρμόζει στον εκπαιδευτικό οργανισμό “Πολυγνώση”, που εκτός της εκμάθησης ξένων γλωσσών, οι μαθητές αναπτύσσουν γνωστικές δεξιότητες (όπως είναι η μνήμη, η παρατηρητικότητα, η ταχύτητα ανάγνωσης, η επίλυση προβλημάτων, η δημιουργικότητα κ.ά.) μέσα από προγράμματα που διαρκούν σε όλη τη διάρκεια των σπουδών.
Στο πλαίσιο αυτό τόνισε υλοποιούνται προγράμματα φιλαναγνωσίας και μεταγνωστικής δεξιότητας καθώς και μια σειρά από παιχνίδια που βοηθούν τόσο στην ανάπτυξη των παιδιών όσο και στη συνοχή των ομάδων.
Ο κ. Βασιλομανωλάκης έκανε επίσης ειδική αναφορά στην ομιλία του στα προβλήματα που σχετίζονται με τις διαφορές στο πολιτισμικό κεφάλαιο που αποκτούν οι μαθητές που προέρχονται από διαφορετικές περιοχές. Προβλήματα τα οποία, όπως είπε, συνδέονται με την αδυναμία πολλές φορές των εκπαιδευτικών να αναγνωρίσουν το μαθησιακό προφίλ των μαθητών τους με συνέπεια να προκαλούνται συγκρούσεις και χάσματα μέσα στην τάξη.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα