Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Εκτάκτως Σύνοδος Κορυφής

»  Για τον Πολυετή Δημοσιονομικό Προϋπολογισμό 2021 – 2027

Με επιστολή του προέδρου του Συμβουλίου, Charles Michel προς τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τα καλεί σε μια ειδική σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα αρχίσει στις 20 Φεβρουαρίου 20201. Στόχος είναι η κατάληξη σε συμφωνία στο ανώτατο επίπεδο της EE για το επερχόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ), ώστε να αποτελέσει «κορμό» και οδηγό για την απαραίτητη εργασία και διαπραγμάτευση. Σωστά πράττει ο πρόεδρος Μισέλ, για την αποφυγή δημιουργίας σοβαρών πρακτικών και πολιτικών προβλημάτων και να μην τεθεί σε κίνδυνο η συνέχιση των σημερινών προγραμμάτων και πολιτικών, καθώς και η έναρξη νέων δράσεων. Τα προβλήματα είναι σοβαρά και η χώρα μας πρέπει να κρατήσει σθεναρή θέση σε όλα τα επίπεδα διαπραγμάτευσης. Οι κίνδυνοι είναι πλέον ορατοί και δεν υπάρχει πλέον χρόνος για χάσιμο. Το πρόβλημα πρέπει να λύνεται «εν τι γενέσει του» και όχι με προσφυγή στις κάλπες για τον επόμενο.

Τα σημάδια με τα οποία γίνεται και πρόκειται να έλθει στη φάση διαπραγμάτευσης η αρχική εικόνα που έχει δημιουργηθεί για τον επερχόμενο πολυετή προϋπολογισμό της ΕΕ είναι εξαιρετικά δυσοίωνα για τη χώρα μας. Τα έχουμε αναδείξει σε προηγούμενα σημειώματά μας, αλλά θα επαναλάβουμε τις βασικές γραμμές των δυσοίωνων σημείων, με την ελπίδα επιτέλους να ακουστούν από τα αυτιά των αρμοδίων. Ο τοπικός τύπος έχει μια απαράμιλλη προτεραιότητα στην ανάδειξη αυτών των πολιτικών που πρέπει να ακολουθείται από κάθε κυβέρνηση, γιατί αντανακλά τη στυγνή πραγματικότητα που βιώνουν καθημερινά ομάδες πολιτών και οικονομούντων ατόμων, που δεν μπορεί να παραβλεφθεί.
Ο πρόεδρος του συμβουλίου κ. Μισέλ σαφέστατα έχει πλήρη επίγνωση ότι οι διαπραγματεύσεις αυτές είναι από τις πιο δύσκολες που πρέπει να αντιμετωπιστούν Αλλά φαίνεται πεπεισμένος ότι με κοινή λογική και αποφασιστικότητα μπορεί να επιτύχουν οι διαπραγματευτές,  μια συμφωνία που θα ωφελήσει όλους τους Ευρωπαίους. Για να επιτευχθεί αυτό, όλες οι πλευρές θα πρέπει να επιδείξουν ένα πνεύμα συμβιβασμού. Εμείς αναμένουμε να δούμε την πρόταση που θα υποβάλει ο πρόεδρος Μισέλ και θα επανέλθουμε στη γραμμή μας.
Εμείς ως χώρα πρέπει να έχουμε υπόψη μας τέσσερα επικίνδυνα σημεία στην όλη διαπραγμάτευση, αν ολιγωρήσουμε δε, όπως έκαναν όλες οι κυβερνήσεις στην τελευταία περίοδο, από την αρχή της κρίσης μέχρι σήμερα, θα χάσουμε άλλη μια φορά το τρένο, και δυστυχώς δεν έχουμε τα περιθώρια να χάσουμε άλλο ένα τρένο, γιατί μετά θα παρακαλούμε γονατιστοί να μειωθούν τα … πλεονάσματά μας για να εκπληρώσουμε ανειλημμένες υποχρεώσεις.
Τα τέσσερα σημεία αυτά στα οποία αναφέρομαι έχουν μια απαραίτητη προϋπόθεση: αν δεν αντιμετωπίσουμε το διαστάσεων πρόβλημα που λέγεται παγκοσμιοποίηση, οι πιέσεις στο μεταναστευτικό και την άθλια πολιτική της γείτονος στον τομέα καθορισμού της ΑΟΖ και συναφών προβλημάτων, θα ενταθούν με τα γνωστά πλέον καταστροφικά αποτελέσματα και το ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί η πολιτική αυτή που στηρίχτηκε στην περικοπή πόρων από τις χώρες με αδύναμους προϋπολογισμούς. Η περικοπή αυτών των πόρων οδεύει σε εξοπλισμούς σε χώρες όπως η Τουρκία, με την υπερβολική ανοχή της εταίρου μας Γερμανίας! Καιρός να ψαλιδιστούν αυτές οι χαρούμενες υπερπιστώσεις προς τη γείτονα! Και αυτό θα γίνει, αν η κυβέρνηση κρατήσει σθεναρή στάση στην αναθεώρηση της τελωνειακής συμφωνίας.
Το τρίτο σημείο αφορά την εξακολουθητική άγνοια των ελληνικών κυβερνήσεων να προχωρήσουν σε – έστω μερική – αξιοποίηση του τεράστιου κονδυλίου κοινής εφαρμογής προγραμμάτων της ΕΕ, από κονδύλια που δεν εξαρτώνται από το ΕΣΠΑ, η διαπραγμάτευση του οποίου καλά κρατεί, αφού δυο από τους τρεις πυλώνες μας αποφέρουν συνολικούς πόρους περί τα € 30-32 δις στην επταετία, αν βέβαια τα απορροφούμε και αυτά! Η χώρα μας αν συμμετείχε στα κοινοτικά προγράμματα εκτός ΕΣΠΑ, θα μπορούσε να απορροφά άνω των 10 δις στην ίδια περίοδο, που θα σήμαινε € 40-45 δις στην επταετία,  πράγμα που φαίνεται άπιαστο όνειρο! Αυτή η άποψή μας στηρίζεται στο ότι το περίπου  € 1 τρις της περιόδου 2014 – 2020 κατανέμεται σε 3 μεγάλες κατηγορίες δαπανών. Η μια αφορά την κοινοτική γεωργία, γύρω στα € 380-400 δις η άλλη την περιφερειακή και κοινωνική πολιτική που καλύπτονται από τον όρο της πολιτικής συνοχής, και προικοδοτούνται με ένα κεφάλαιο άνω των € 350 – 370 δις,  όπου θεωρητικά οι φτωχότερες χώρες έπρεπε να απορροφούν τη μερίδα του λέοντος, αν πράγματι οι ταγοί της Ευρώπης ήθελαν να εφαρμόσουν τις προσταγές των συνθηκών, όπως η «σύγκλιση των οικονομιών»! Εδώ όμως βλέπουμε ότι  οι διαθέσεις των αξόνων δράσης των κεντρικών και βόρειων εταίρων μας είναι να μειωθούν οι ποσοστιαίες αντιμετωπίσεις  των 3 αυτών κατηγοριών, ώστε να διατεθούν κονδύλια  για νέες δράσεις που εκτοξεύουν τις δαπάνες και είναι και απαραίτητες. Πρόκειται για τις νέες πολιτικές που θέλει να προωθήσει η νέα πρόεδρος της Κομισιόν κα Ούρσουλα φον ντερ Λάϊεν και κυρίως την ψηφιακή οικονομία και την πράσινη Ευρώπη.
Ερχόμαστε λοιπόν στο δεύτερο σημείο με ειδική αναφορά στην Πράσινη Ευρώπη και τι προβλέπει να δαπανηθεί για να φθάσουμε στα επιθυμητά αποτελέσματα. Σύμφωνα με τα δελτία τύπου της Κομισιόν, αλλά και τις δημοσιογραφικές εξελίξεις στο θέμα ήδη από το Δεκέμβριο 2919διαμορφώνεται μια λογική  το νέο ΠΔΠ να κυμανθεί γύρω στα € 1.060 δις, εκ των οποίων  τα € 500 δις αφορούν τις δαπάνες για το κλίμα. σύμφωνα με το σχετικό ρεπορτάζ, η κατανομή που προβλέπεται να προταθεί ενδεικτικά, είναι η ακόλουθη:

• Μηχανισμός δίκαιης μετάβασης (Just Transition Mechanism)                € 143 δισ.
• Δαπάνες για το κλίμα        € 503 δισ.
• Εθνική συγχρηματοδότηση    € 114 δισ.
• Πρόγραμμα InvestEU        € 279 δισ.
• Σύστημα εμπορίας  ρύπων (EU)    €  25 δισ.
• ΣΥΝΟΛΟ                      € 1064 δισ.

Ο λογαριασμός δε βγαίνει γιατί η εθνική χρηματοδότηση αν αφαιρεθεί καταλήγουμε σε λιγότερους πόρους απ ότι το ΠΔΠ 2014 – 2020. Εδώ λοιπόν επισημαίνουμε ότι οι λογαριασμοί πρέπει να βγουν σωστά, γιατί αλλιώς είναι σα να λέμε ότι τώρα που φεύγει η Μεγάλη Βρετανία (Brexit), θα μειωθούν οι πόροι, άρα σε βάρος των αδύναμων προϋπολογισμών των εταίρων της ΕΕ δρα και η συλλογική ευθύνη από τη βρετανική έξοδο!.
Ντροπιαστικοί οι ταγοί της Ευρώπης με τις αδυναμίες τους, που θα διαφανούν καθαρά στο πρώτο σημείο, αφού αρχίσαμε ανάποδα: Το σημείο αυτό θα μας απασχολήσει γιατί σχετίζεται με τους ίδιους πόρους, δηλαδή τα χρήματα που συνεισφέρουν τα κράτη μέλη για να δημιουργούνται οι πόροι προς διανομή (για την αντιμετώπιση των πάσης φύσεως δαπανών). Το θέμα θα μας απασχολήσει σε επόμενο σημείωμα.

1.  https://www.consilium.europa.eu/en/press/


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα