Παρασκευή, 16 Απριλίου, 2021

Αυξημένη παραγωγή αλλά και ζήτηση για τα αβοκάντο στα Χανιά

» Εκπρόσωποι συσκευαστηρίων μιλάνε για τις προοπτικές του προϊόντος

Ικανοποίηση για τη βελτιωμένη σε ποιότητα και ποσότητα φετινή παραγωγή και χαμηλοί τόνοι αναφορικά με το μέλλον της καλλιέργειας του αβοκάντο, στα συσκευαστήρια των Χανίων που ειδικεύονται μεταξύ άλλων στη διάθεση του προϊόντος στην εσωτερική αλλά και στην εξωτερική αγορά. Τα “Χ.Ν.” συνομίλησαν με ορισμένους από τους βασικούς έμπορους του αβοκάντο στα Χανιά αναφορικά με τις μελλοντικές προοπτικές του προϊόντος. Οπως επισημαίνουν, φέτος αυξήθηκε η παραγωγή αλλά και η ζήτηση του αβοκάντο.

Α. ΚΟΚΚΑΛΑΚΗΣ
«Αναγκαία η έρευνα – θετική η συμμετοχή των νέων»

Προοπτικές για μια θετική πορεία την επόμενη 5ετία για το Χανιώτικο αβοκάντο – εντοπίζει ο κ. Αντώνης Κοκκαλάκης manager και συνιδιοκτήτη της Agrocreta – ο οποίος παράλληλα μιλώντας στα “Χ.Ν.” επισημαίνει τις αδυναμίες και τους κινδύνους για την παραγωγή και τη διάθεση του προϊόντος.
Αναφορικά με τη φετινή σεζόν που ξεκίνησε πριν μερικούς μήνες ο κ. Κοκκαλάκης παρατηρεί πως «υπάρχει μια αύξηση της παραγωγής σε ποσοστό 30% σε σύγκριση με πέρυσι. Η τιμή παραμένει αρκετά υψηλή και αυτό οφείλεται στο ότι η εσωτερική αγορά στην οποία απευθυνόμαστε κυρίως την περίοδο αυτή γνωρίζει ολοένα και πιο πολύ το προϊόν, το αβοκάντο φτάνει σε περισσότερες περιοχές καθώς μέχρι πρότινος υπήρχαν γωνιές της χώρας που αποδεδειγμένα δεν γνώριζαν πολύ καλά το αβοκάντο. Παρά τις οικονομικές δυσκολίες έχουμε μια αύξηση στην κατανάλωση που εντείνει τον ανταγωνισμό και παρέσυρε τις τιμές του προϊόντος για αυτό και είμαστε αισιόδοξοι για το μέσο όρο απόδοσης στον παραγωγό και αυτό δεν νομίζω ότι μπορεί να σταματήσει εύκολα την επόμενη 5ετία. Η χρήση του αβοκάντο εξαπλώνεται, ο κόσμος το μαθαίνει ολοένα και περισσότερο, βλέπουμε να χρησιμοποιείται πολύ σε εκπομπές μαγειρικής στην τηλεόραση και πιστεύω ότι θα υπάρξει αύξηση στην εσωτερική κατανάλωση. Κάποια στιγμή βέβαια θα βρούμε το “ταβάνι” και θα αναζητήσουμε εξαγωγές. Τώρα στο εξωτερικό δίνουμε το περίσσευμα μας ή τις ποσότητες που μας ζητάνε επίμονα όταν φυσικά τα επίπεδα τιμών το επιτρέπουν. Οι εξαγωγές απαιτούν μεγάλη συνέπεια στη σταθερότητα και την περιοδικότητα για την τροφοδοσία του προϊόντος».

ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Αυτή τη στιγμή σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο στα Χανιά, φυτεύονται μεγάλοι αριθμοί δέντρων αβοκάντο. «Οι συνθήκες εκεί είναι πιο δύσκολες, όχι τόσο ιδανικές όσο στα Χανιά λόγω κλίματος αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα έχουν σύντομα μεγάλες ποσότητες και καλές ποιότητες» λέει ο κ. Κοκκαλάκης συμπληρώνοντας πως αυτό που προέχει αυτή τη στιγμή είναι «να ανοίξουμε τη “βεντάλια” με τους μήνες διάθεσης. Τώρα τελειώνουμε με τα όψιμα Hass τον Ιούνιο και δεν μπορούμε να καλύψουμε τους επόμενους μήνες του καλοκαιριού.»
Έμφαση πρέπει να δοθεί σύμφωνα με τον κ. Κοκκαλάκη στις «μικρές αγορές που θα μπορούμε να τις καλύψουμε. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε δύναμη για ποσότητες που θα καλύπτουν τις ανάγκες πολύ μεγάλων αλυσίδων super market στο εξωτερικό! Επίσης οφείλουμε να βρούμε το σημείο εκείνο των προδιαγραφών του πελάτη του εξωτερικού που θα μπορούμε να το καλύψουμε πχ. Στις ανατολικές χώρες το αβοκάντο πουλιέται κυρίως με το τεμάχιο και δουλεύουν με μικρότερα μεγέθη. Στις χώρες αυτές θα μπορούσε να δώσουμε ένα τμήμα της παραγωγής μας με μικρούς καρπούς. Για την Ελλάδα και την Κρήτη με αυτά τα προϊόντα που έχουμε δεν μπορούμε να στραφούμε σε μεγάλες, μαζικές εξαγωγές αλλά σε πολλούς και μικρούς πελάτες (καταστήματα ντελικατέσεν, ποιοτικά μίνι μαρκετ κα.) που θα απευθύνονται σε καταναλωτές που θα μπορούν να αναγνωρίσουν την ποιοτική διαφορά των προϊόντων μας».

ΝΕΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ – ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΑ
Στα θετικά στοιχεία της καλλιέργειας του αβοκάντο στα Χανιά είναι η διαρκώς αυξανόμενη συμμετοχή νέων ανθρώπων. «Συνεργαζόμαστε με 70 περίπου πιστοποιημένους παραγωγούς. Ο μέσος όρος ηλικίας των παραγωγών πέφτει διαρκώς, έχουμε πολλά νέα παιδιά που στρέφονται σε αυτόν τον τομέα, ψάχνονται πολύ, αναζητούν, θέλουν να ακούσουν» τονίζει ο συνομιλητής μας.
Αυτό που προέχει αυτή τη στιγμή σύμφωνα με τον κ. Κοκκαλάκη είναι η διαφύλαξη και η στήριξη του προϊόντος. «Για χρόνια ο κάμπος των Χανίων περίμενε από τα εσπεριδοειδή και τα πορτοκάλια και φτάσαμε οι καλλιέργειες αυτές να δίνουν εξευτελιστικές τιμές για τον παραγωγό. Πλέον με το αβοκάντο έχουμε φτάσει να αποδίδονται στον παραγωγό τιμές 2,70 ευρώ. Φανταστείτε τη διαφορά! Για αυτό και απαιτείται μεγάλη προσοχή, έχουμε ένα χρυσοφόρο προϊόν και πρέπει να το διαφυλάξουμε. Παράλληλα διαθέτουμε εργαλεία όπως το Ινστιτούτο Υποτροπικών και το ΜΑΙΧ που δεν θα πρέπει να σταματάνε καθόλου την έρευνα για το αβοκάντο και ειδικά για το πως θα καλύψουμε όλη τη χρονιά με τις κατάλληλες ποικιλίες. Υπάρχουν χώρες που γίνεται φοβερή έρευνα στις ποικιλίες και προχωράνε πολύ σε αυτό το κομμάτι, όπως το Ισραήλ. Το να καλύψουμε με κάποιες ποικιλίες τη θερινή σεζόν που υπό νορμάλ συνθήκες υπάρχει μεγαλύτερη κατανάλωση λόγω τουρισμού είναι μια λύση που θα πρέπει να εξετάσουμε χωρίς να σημαίνει ότι μπορούμε να βασιστούμε μόνο σε αυτό».
Αναφορικά με τις καλλιεργητικές πρακτικές που ακολουθούνται ο κ. Κοκκαλάκης δεν θέλει να τοποθετηθεί αναλυτικά. Η βασική του παρατήρηση έχει να κάνει με την ανάγκη να υπάρξει καλύτερη φροντίδα στα μικρά δενδρύλλια αβοκάντο στα πρώτα χρόνια ζωής των νέων δέντρων (επάρκεια νερού, λιγότερη έκθεση των φυτών στην έντονη ηλιοφάνεια κα. ) Εκεί που όμως θέλει να επικεντρωθεί είναι στο θέμα της σωστής συγκομιδής. «Εκεί υπάρχει μεγάλο θέμα! Όταν κόβουμε από το Σεπτέμβριο αβοκάντο χωρίς αναλύσεις ξηράς ουσίας, χωρίς κανένα πρόγραμμα απλά για να αντικαταστήσουμε τα αβοκάντο εισαγωγής που θα πάρει ένας πελάτης μας στις κεντρικές αγορές – γιατί στα μεγάλα super market δεν μπορείς να βάλεις ότι θέλεις , κάνουν αναλύσεις, εξετάζουν το προϊόν – τότε υπάρχει θέμα. Οι παραγωγοί που το κάνουν αυτό πρέπει να καταλάβουν ότι ίσως κερδίσουν κάτι πρόσκαιρα σε βάθος χρόνου όμως θα ζημιωθούν και οι ίδιοι κόβοντας καρπούς που δεν είναι ώριμοι και μικροί».

Β. ΠΑΠΑΣΤΑΜΑΤΑΚΗΣ
«Τεράστια η ζήτηση στην ελληνική αγορά»

«Φέτος είχαμε αυξημένη παραγωγή αλλά παράλληλα μεγάλωσε απίστευτα και η ζήτηση από την Ελληνική αγορά σε ποσοστό που έφτασε το 30%» μας λέει ο κ. Βαγγέλης Παπασταματάκης, από το ομώνυμο συσκευαστήριο που ειδικεύεται στη διάθεση αβοκάντο στην Ελλάδα σε μεγάλες αλυσίδες super market, αλλά και στο εξωτερικό στα Βαλκάνια και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.
Ρωτάμε για τους λόγους της φετινής καλής παραγωγής. «Σίγουρα βασική αιτία είναι ότι “μπαίνουν” στην παραγωγική διαδικασία πολλά νέα δέντρα που φυτεύτηκαν πριν από 4,5 χρόνια. Πέρα από την αύξηση της παραγωγής έχουμε και βελτίωση της ποιότητας των καρπών. Σε ότι αφορά το αβοκάντο έχουμε πολλούς νέους παραγωγούς, με πολύ καλό επίπεδο και διάθεση να στηρίξουν και να βελτιώσουν την καλλιέργεια τους. Είναι ένας τομέας που και εμείς ως έμποροι προσπαθούμε να είμαστε δίπλα τους, να τους συμβουλεύουμε, να τους δείχνουμε ποιες είναι οι κατάλληλες ποικιλίες που θέλουν οι καταναλωτές» απαντάει ο κ. Παπασταματάκης.
Το συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον των παραγωγών να καλλιεργήσουν δέντρα αβοκάντο καθώς βλέπουν πως οι τιμές των καρπών τους είναι πολύ καλές πρέπει να μας κάνει να δώσουμε έμφαση και στις αγορές του εξωτερικού, εκτιμάει ο κ. Παπασταματάκης. «Η κατανάλωση του αβοκάντο στην εσωτερική αγορά αυξήθηκε πάρα πολύ. Έχει γίνει…μόδα το αβοκάντο ειδικά αυτήν την περίοδο παρότι έχουμε την κρίση του κορωνοιού! Οι καταναλωτές θέλουν να βάλουν στο τραπέζι τους υγιεινά και ποιοτικά προϊόντα όπως το Χανιώτικο αβοκάντο, ενώ το προϊόν βλέπουμε να χρησιμοποιείται πολύ σε εκπομπές μαγειρικής στην τηλεόραση και να διαφημίζεται συνέχεια! Παράλληλα όμως οφείλουμε να δούμε τις εξαγωγές μελλοντικά γιατί αυξάνεται η παραγωγή και δεν θα μπορούμε να τη προωθούμε αποκλειστικά στην εγχώρια αγορά! Πρέπει να μελετήσουμε και να σχεδιάσουμε πως θα διακινήσουμε μεγαλύτερες ποσότητες στο εξωτερικό» τονίζει.
Στο παρελθόν έγιναν μια σειρά από λάθη στην καλλιέργεια αναφέρει ο κ. Παπασταματάκης και εξηγεί: «Δεν υπήρχε καλή οργάνωση και σχεδιασμός. Στην αρχή οι παραγωγοί έπαιρναν ότι ήθελαν , ότι τους προωθούσαν τα φυτώρια. Τώρα και οι φυτωριούχοι και οι παραγωγοί έχουν μπει σε μια γραμμή και επιλέγουν ποικιλίες που τους συστήνουμε εμείς και θέλουν οι καταναλωτές. Έχει ελεγχθεί η κατάσταση σε αυτόν τον τομέα. Πρέπει να δούμε όμως τι θα κάνουμε και με τις πρώιμες συγκομιδές. Έχουμε το φαινόμενο να κόβονται ανεξέλεγκτα οι καρποί πριν πάρουν τα απαραίτητα λιπαρά και να δίνονται στην τοπική αγορά. Για αυτό και χρειάζεται έλεγχος και να δοθούν κατευθύνσεις στους παραγωγούς. Εδώ και καιρό ακούμε τις προσπάθειες να αναγνωριστεί το Χανιώτικο αβοκάντο ως ΠΓΕ (Προστασία Γεωγραφικής Ένδειξης) αλλά αυτό είναι κάτι που θα έπρεπε να είχε ήδη γίνει, να είχε ήδη προχωρήσει, έχουμε καθυστερήσει…» καταλήγει.

 

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Σχόλια

Συνεργασίες

Διαδρομές

Podcasts

Επιστολές

Χρήσιμα

Μόνιμες στήλες