Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου, 2022

33 Καθηγητές του Πολυτεχνείου για τον λόφο Καστέλι

Φως στις σκιές γύρω από την αξιοποίηση των ιστορικών κτηρίων του λόφου Καστέλι ρίχνουν 33 Καθηγητές του Πολυτεχνείου Κρήτης, οι οποίοι τονίζουν ότι η όποια αξιοποίηση θα πρέπει «να εξυπηρετεί εκπαιδευτικούς, ερευνητικούς και πολιτιστικούς σκοπούς».

Mε επιστολή τους προς τα “Χ.ν.” οι καθηγητές παρεμβαίνουν στη δημόσια συζήτηση που βρίσκεται σε εξέλιξη για τα μνημεία του λόφου Καστέλι, ενώ είναι η πρώτη φορά που υπάρχει μαζική αποστασιοποίηση καθηγητών του ακαδημαϊκού ιδρύματος από τα σχέδια ξενοδοχοποίησης που ταυτίζονται με τα συμφέροντα της “Belvedere”.

«Η αξιοποίηση θα πρέπει να εξυπηρετεί εκπαιδευτικούς, ερευνητικούς και πολιτιστικούς σκοπούς»

Αναλυτικά η επιστολή καθηγητών του Πολυτεχνείου Κρήτης για τα κτήρια στον λόφο Καστέλι αναφέρει τα εξής:
«Το τελευταίο διάστημα, οι άνθρωποι της πόλης, οι συλλογικοί και επιστημονικοί της φορείς, οι αρχές της, έχουν με έμφαση αναδείξει σε δημοσιεύματα τις θέσεις τους για τα κτίρια του Πολυτεχνείου Κρήτης στον λόφο Καστέλι. Παράλληλα, έχουν δημοσιευθεί απόψεις, ορισμένες από τις οποίες στις στήλες της εφημερίδας σας, ότι οι καθηγητές του Πολυτεχνείου Κρήτης σιωπούν ή ότι διατυπώνουν θέσεις ενάντια στο συμφέρον της πόλης ή ακόμη και ότι επειδή δεν κατάγονται από αυτήν την πόλη δεν δείχνουν την απαιτούμενη ευαισθησία στο θέμα, άποψη με την οποία διαφωνούμε, πολύ περισσότερο αφού γνωρίζουμε ότι υπάρχουν διαφορετικές απόψεις τόσο ανάμεσα στους συναδέλφους που κατάγονται από τα Χανιά όσο και στους υπόλοιπους που ήρθαν αργότερα, ζώντας και δημιουργώντας σε αυτήν την πόλη.
Η ενδεχόμενη λειτουργία ξενοδοχειακής μονάδας στον λόφο Καστέλι έγινε ένα ζήτημα έντονης αντιπαράθεσης γιατί έχει ουσιαστικό αλλά και συμβολικό χαρακτήρα τόσο για το Πολυτεχνείο Κρήτης, όσο και για την πόλη. Όπως είναι φυσικό και εντός του Πολυτεχνείου υφίσταται έντονος προβληματισμός και δεν συμφωνούμε όλοι οι καθηγητές ότι η ενδεχόμενη ξενοδοχειακή χρήση των κτιρίων στον λόφο Καστέλι υποστηρίζει την ιστορικότητά τους και συμβάλλει στην ανάδειξη του πολιτιστικού τους ρόλου. Ως εκ τούτου, η πρόσφατη ανακοίνωση του διοικητικού συμβουλίου του συνδικαλιστικού φορέα των μελών ΔΕΠ (καθηγητών) εκφράζει μέρος των καθηγητών αλλά όχι και το σύνολό τους. Πιστεύουμε ότι η ουσία της δημοκρατίας είναι ο πλουραλισμός απόψεων και ο νηφάλιος διάλογος το μέσον που την προάγει.
Ως ακαδημαϊκοί δάσκαλοι, οι οποίοι οφείλουν να υποστηρίζουν με τις πράξεις τους ό,τι διδάσκουν από τα ακαδημαϊκά τους έδρανα και ως πολίτες των Χανίων θέλουμε να εκφράσουμε την προσωπική μας γνώμη για την ενδεχόμενη λειτουργία των κτιρίων στον λόφο Καστέλι. Πιστεύουμε ότι το όλο ζήτημα δεν αφορά μόνον τα συγκεκριμένα ακίνητα του Πολυτεχνείου Κρήτης, αλλά ενδιαφέρει ευρύτερα την πόλη των Χανίων, στην ακρόπολη της οποίας αυτά βρίσκονται, αφορά το κοινωνικό σύνολο και την πολιτιστική κληρονομιά, ως εθνικό κεφάλαιο.
Δεν έχει αμφισβητηθεί από κανέναν ότι ο «λόφος Καστέλι», όπου τοποθετείται η επίμαχη δραστηριότητα, αποτελεί τοπόσημο που συνδέεται με την ιστορία των Χανίων και της Κρήτης, την παλαιότερη και τη νεώτερη. Σε συνδυασμό δε με άλλα ιστορικά κτίρια της εγγύς περιοχής αποτελεί ένα οικιστικό σύνολο σημαντικού αστικού, αρχαιολογικού, αρχιτεκτονικού και ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Ως τοπόσημο προσδίδει μια ξεχωριστή αξία στο ιστορικό κέντρο της πόλης, αναδεικνύοντας την ιδιαίτερη φυσιογνωμία της και την εξέλιξή της στο πέρασμα των αιώνων, ενώ αποτελεί σημαντικό έρεισμα στην υποψηφιότητα ανακήρυξης της παλιάς πόλης των Χανίων ως μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και προς αυτή την κατεύθυνση το κτίριο της V Μεραρχίας ήδη χαρακτηρίστηκε ως νεώτερο μνημείο.
Το όλο ζήτημα της αξιοποίησης των κτιρίων του Πολυτεχνείου Κρήτης στον λόφο Καστέλι συχνά εστιάστηκε σε στενά οικονομικά κριτήρια και δεν συνδυάστηκε με το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον, ώστε να προσδώσει προστιθέμενη αξία στην πόλη αλλά και στο Πολυτεχνείο. Άλλωστε, η έννοια της «αξιοποίησης» δεν μπορεί να κατανοείται μονοσήμαντα ως οικονομική αξιοποίηση και δη τουριστική, αλλά ως συνισταμένη όλων εκείνων των παραγόντων που προάγουν το δημόσιο συμφέρον, το κοινωνικό, το οικονομικό και το πολιτιστικό. Γιατί η οποιαδήποτε αξιοποίηση δεν μπορεί να πραγματωθεί χωρίς τη συναίνεση όλων εκείνων που περιβάλλουν το εγχείρημα, το βιώνουν, το απολαμβάνουν, το μοιράζονται και είναι οι αποδέκτες του.
Έχοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, καθώς και την απόφαση με την οποία το κτίριο της V Μεραρχίας στον λόφο Καστέλι χαρακτηρίστηκε ως νεώτερο μνημείο και μάλιστα ως «δείγμα αρχιτεκτονικής της ειδικής αυτής κατηγορίας Δημοσίων Κτηρίων-Διοικητηρίων», θεωρούμε ότι η όποια νέα λειτουργία των κτιρίων στον λόφο Καστέλι θα πρέπει να συνάδει με την ιστορικότητά τους και να μην απομακρυνθεί από αυτή των κτιρίων δημόσιας και κοινωφελούς χρήσης, ώστε η αξιοποίησή τους να εξυπηρετεί εκπαιδευτικούς, ερευνητικούς και πολιτιστικούς σκοπούς. Έτσι, αναδεικνύεται και η πραγματική αξία των ιστορικών κτιρίων προς το συμφέρον τόσο του Πολυτεχνείου Κρήτης, όσο και της πόλης, που άλλωστε δεν νοείται να διαφέρουν σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα.
Χανιά, 8 Μαρτίου 2021».

Ποιοι υπογράφουν

Την επιστολή υπογράφουν οι:
Ασλανίδης Κλήμης, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
• Βαζάκας Αλέξανδρος, Επικ. Καθηγητής, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
• Βαφείδης Αντώνης, Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων
• Γαλετάκης Μιχάλης, Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων
• Γκαμαλέτσος Πλάτων, Επικ. Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων
• Γκότσης Αλέξανδρος, Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων
• Γρηγορούδης Βαγγέλης, Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης
• Δάρας Τρύφωνας, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Περιβάλλοντος
• Δελής Αργύρης, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης
• Ιωαννίδης Ευστράτιος, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Παραγωγής &Διοίκησης
• Καλλίθρακας-Κόντος Νίκος, Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων
• Καραμανέα Πανίτα, Αναπλ. Καθηγήτρια, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
• Κουϊκόγλου Βασίλης, Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης
• Κωτσάκη Αμαλία, Αναπλ. Καθηγήτρια, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
• Μαθιουδάκης Μανώλης, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων
• Μανδαλάκη Μαρία, Επικ. Καθηγήτρια, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Μανουσάκης Αντώνης, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Περιβάλλοντος
• Μανούτσογλου Μανώλης, Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων
• Μαριά Αίθρα, Αναπλ. Καθηγήτρια, Σχολή Μηχανικών Περιβάλλοντος
• Μουτσόπουλος Θανάσης, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
• Ξεκουκουλωτάκης Νίκος, Επικ. Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Περιβάλλοντος
• Παπαδοπούλου Έλενα, Καθηγήτρια, Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων
• Πασαδάκης Νίκος, Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων
• Πατέλης Δημήτρης, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης
• Πεντάρη Δέσποινα, Επικ. Καθηγήτρια, Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων
• Σαριδάκης Γιάννης, Καθηγητής, Σχολή Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης
• Σκουτέλης Νίκος, Καθηγητής, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
• Σταυρακάκης Γιώργος, Καθηγητής, Σχολή Ηλεκτρ/γων Μηχ. & Μηχ. Υπολογιστών
• Τζομπανάκης Αλέξιος, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
• Τσακαλάκης Δημήτρης, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
• Τσάρας Γιάννης, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
•Χαλκιαδάκης Γιώργος, Αναπλ. Καθηγητής, Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών
• Χατζησάββα Δημήτρα, Αναπλ. Καθηγήτρια, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

11 Comments

  1. Το ότι ένα μεγάλο ποσοστό των καθηγητών του Πολυτεχνείου Κρήτης συντάσσετε με την επιθυμία της Χανιώτικης κοινωνίας είναι πραγματικά ένα γεγονός το οποίο ΔΕΝ πρέπει να περάσει απαρατήρητο. Είναι πραγματικά άξιο λόγου. Δείχνει ότι υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που ΤΙΜΟΥΝ τη θέση τους και το ρόλο τους στην κοινωνία. Συγχαρητήρια!

      • Ο ρόλος των καθηγητών θεσμικά είναι να διδάσκουν και ΟΧΙ να πουλούν οικόπεδα σε αρχαιολογικούς χώρους υψηλής τουριστικής αξίας. Αν εσύ είσαι αυτής της άποψης δυστυχώς κάτι ΔΕΝ έχεις καταλάβει από τα τεκτενόμενα του τελευταίου καιρού. Και θα σου δώσω ένα απλό παράδειγμα και αν θέλεις πες τη γνώμη σου μπας και καταλάβουμε πόσο καλός μεσίτης είσαι. Αν ο Δήμος Κνωσού έκανε μια παραχώρηση στο Πανεπιστήμιο Κρήτης κάποιας έκτασης κοντά στην αρχαία Κνωσό για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Θα είχε το δικαίωμα το Πανεπιστήμιο να εκμισθώσει την έκταση σε επιχείρηση για να φτιάξει τουριστική εγκατάσταση; Νομικός ΔΕΝ είμαι αλλά αυτό εγώ θα το πω αθέμυτη εκμετάλλευση. Και ναι θα, έλεγα ότι δρουν ενάντια στην θέληση της τοπικής κοινωνίας των Χανίων. Αν θέλουν να κάνουν επενδύσεις να τις κάνουν αλλού και όχι στα αρχαία. ΕΔΩ ΔΕΝ ΞΕΠΟΥΛΑΜΕ.

        • ΠΑραβλέπεις βέβαια πότε ξεκίνησε η κατάληψη που άφησε τα κτίρια αυτά ρετάλια. Υπο ποιανού πρύτανη την διοίκηση εγινε; Και βέβαια κανενας απο το υπογράφοντες δεν αναλύει απο ποια κονδύλια θα πληρωθει ο λογαργιασμός της συντήρησης και της βαριας επισκευής που χρήζουν. Γενικόλογες προτάσεις, που απλά βάζουν το πρόβλημα κάτω απο το χαλι και χαϊδεύουν αυτιά! Επιχείρήματ

          • Αυτά που λες είναι εντελώς άσχετα με το θέμα. Εδώ, αν κατάλαβες, σχολιάζουμε την κίνηση των συγκεκριμένων καθηγητών και όχι πότε ξεκίνησε η κατάληψη, ούτε που θα βρεθούν τα χρήματα για την αποκατάσταση. Είναι υποχρέωση του κράτους η αναστύλωση των μνημείων και όχι της Belvedere φτιάχνοντας καφετέριες και ξαπλώστρες.

  2. Μπράβο τους! Δάσκαλοι με κεφαλαίο Δ!
    Ειμαι βέβαιος οτι κι αλλοι θέλουν να μιλήσουν αλλά φοβόυνται επιπτώσεις στην εξέλιξη της βαθμίδας τους.
    Ντροπή σε αυτούς που ειναι κοντά στη σύνταξη αλλά επιμενουν να σιωπούν!

  3. μπραβο για την καθαρη θεση την εκπαιδευτικων.
    αν και θα επρεπε κατα την γνωμη μου να ειχε γινει νωριτερα και οχι στο παρα πεντε
    καταλαβαινω ομως την δυσκολη θεση τους οταν και αυτοι πλεον
    το συστημα των πανεπιστημιων πολυ συχνα τους δενει τα χερια.
    και λεω καθαρη γιατι αποφευγει πολυ σωστα να προσθεσει χρησεις για τα κτηρια
    αλλα υπογραμμιζει τα χαρακτηριστικα που θα επρεπε να παρει αυτη η αξιοποιηση
    που δεν ειναι φυσικα μονο το χρηματικο αντιτιμο που μπορει να λαβει το ιδρυμα.
    το βασικο προβλημα της προτασης του Τεως ειναι οτι παρθηκε πισω απο μια κλειστη πορτα
    χωρις να λαμβανει υποψην τιποτα αλλο εκτος απο την καριερα του απ οτι φανηκε!
    ανοικτες διαδικασιες και δημοσια διαβουλευση φτανει πια με τους καρεκλοκενταυρους- καιροσκοπους.βημα στην κοινωνια!ο λοφος να γινει κυτταρο δημοκρατιας και ελευθεριας!
    φτανει με τους βασιλιαδες και τις μπιζνες τους!!!

  4. Ας δούμε και τις λεπτομέρειες, απ’ αυτούς του καθηγητές είναι:
    11 αρχιτέκτονες
    10 ορυκτών πόρων
    6 παραγωγής και διοίκησης
    4 περιβάλλοντος
    2 ηλεκτρολόγων

    Νομίζω λέει πολλά και για τον τρόπο σκέψης που έχει επικρατήσει σε κάθε σχολή του Πολυτεχνείου. Πάντως αξιόλογη παρέμβαση, μπράβο! Δείχνει ότι υπάρχουν ακόμα Δάσκαλοι με Δ κεφαλαίο, γιατί με τα τελευταία γεγονότα στο ΑΠΘ κλπ είχα αρχίσει να χάνω τις ελπίδες μου στα ελληνικά πανεπιστήμια.

  5. Βεβαία οι δάσκαλοι με Δ κεφαλαίο, δεν μας ειπανε με τι χρήματα θα γινει η αποκατάσταση και η αξιοποίηση των κτιρίων. Οι γενικόλογες προτάσεις που σπρώχνουν τον λογαργιασμο στους άλλους, μονο δασκάλους προτυπο δεν δείχνουν. Αλώστε ειναι γνωστο οτι η θεωρία που διδιάσκεται στα ελληνικά πανεπιστήμια δεν εχει καμια σχέση με την πράξη. Κάτι αντιστοιχο ειναι η πρόταση τους για την αξιοποίηση. Σχολές με βάση εισαγωγής το 2.7/20 φανερώνουν επίπεδο δασκάλων και φοιτητών.

    • Και μόνο ο “λογαργιασμός” σου δείχνει πόση σχέση έχεις με οικονομικούς, αρχιτεκτονικούς και πολιτιστικούς …. λογαριασμούς. Αντίστοιχα δεν ανήκεις σε κείνους που είναι σε θέση να κρίνουν το επίπεδο φοιτητών και καθηγητών ή να ειρωνευτούν βαθμολογίες. Πήγαινε τώρα να σου πει μπράβο το κομματικό αφεντικό σου και μετά στήσουν μπροστά σε έναν καθρέφτη και φτύσε.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα