Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

2ο Γυμνάσιο Χανίων και Freiherr von Stein Gymnasium

» Εκπαίδευση διαμεσολαβητών, ένα νέο μοντέλο επικοινωνίας

 

Οι συγκρούσεις μεταξύ μαθητών δεν έλειπαν ποτέ από τη σχολική πραγματικότητα και συχνά παρατηρούνται δυσάρεστα φαινόμενα εκφοβισμού και λεκτικής, ακόμα και σωματικής βίας. Σε μια προσπάθεια ουσιαστικότερης και προοδευτικά όλο και πιο εποικοδομητικής αντιμετώπισης τέτοιων φαινομένων, έχει καθιερωθεί εδώ και χρόνια ο θεσμός της Διαμεσολάβησης.

H διαμεσολάβηση αποτελεί μια από τις κύριες πρακτικές της επανορθωτικής δικαιοσύνης και  περιγράφεται ως η διαδικασία ειρηνικής επίλυσης διαφορών και συγκρούσεων, η οποία λαμβάνει χώρα μεταξύ των διαφωνούντων μερών και ενός τρίτου προσώπου, του ουδέτερου διαμεσολαβητή, με σκοπό την εύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής και ωφέλιμης λύσης.

Η Σχολική Διαμεσολάβηση είναι μια σύγχρονη  πρακτική ειρηνικής αντιμετώπισης  των σχολικών συγκρούσεων, η οποία οργανώνεται και εφαρμόζεται εντός του σχολικού πλαισίου, όπως ορίζεται από ένα Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του κάθε Σχολείου και λειτουργεί ως εναλλακτική διαδικασία με στόχο να αντικαθιστά το στείρο, πειθαρχικό σύστημα της τιμωρίας.
Ένα από τα φετινά προγράμματα Erasmus του σχολείου μας είχε σαν θέμα την σχολική διαμεσολάβηση, την εκπαίδευση των μαθητών μας από το Γερμανικό Σχολείο Freiherr-Gymnasium σε Διαμεσολαβητές και στα πλαίσια αυτού του προγράμματος έγιναν δύο κινητικότητες, η πρώτη τον Φεβρουάριο στην Γερμανία και η δεύτερη τον Μάιο στα Χανιά!

Πρόκειται για έναν νέο τρόπο προσέγγισης στην επίλυση και διαχείριση των σχολικών προβλημάτων και του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού μέσα από μια δομημένη διαδικασία με σαφή όρια, ενεργητική συμμετοχή και άμεση επικοινωνία μεταξύ των συγκρουόμενων μαθητών, με σκοπό να επιτευχθεί μια εποικοδομητική και από κοινού αποδεκτή επίλυση της διαφωνίας.
Αυτό γίνεται με την βοήθεια και καθοδήγηση ενός ή περισσοτέρων ειδικά γ’ αυτό το λόγο εκπαιδευμένους διαμεσολαβητές  που έχουν επιλεγεί και εκπαιδευτεί για τον ρόλο του διαμεσολαβητή.

Η Διαμεσολάβηση εφαρμόζεται με τον διάλογο, την ενσυναίσθηση και την ενεργητική ακρόαση μέσα από μία μελετημένη σειρά βημάτων, όπου δίνεται στους συμβαλλόμενους μαθητές η δυνατότητα να εκφραστούν καθοδηγούμενοι από τους εκπαιδευμένους διαμεσολαβητές, ώστε να καταλήξουν οι ίδιοι να προτείνουν τις λύσεις για τα προβλήματά τους και να έρθουν σε μια κοινή συμφωνία, η οποία καταγράφεται στο λεγόμενο Συμβόλαιο Διαμεσολάβησης, το οποίο και υπογράφουν.

Στη πρώτη μας εκπαίδευση που έγινε στην πόλη Μπέτζντορφ της Γερμανίας συμμετείχαν 11 μαθητές μας που με την επίβλεψη και συνοδεία των καθηγητών του σχολείου μας, κ. M. Κλήμη και κ. X. Μιχελάκη, έφεραν εις πέρας το πρώτο και βασικό κομμάτι της εκπαίδευσης των μαθητών μας, αυτό της διαχείρισης των κρίσεων, του ειδικού λεξιλογίου που πρέπει να χρησιμοποιηθεί σε τέτοιες περιπτώσεις και φυσικά του τρόπου προσέγγισης και των χαρακτηριστικών του χαρακτήρα που πρέπει να κατέχουν οι διαμεσολαβητές για να μπορέσουν να συμβάλουν στην επίλυση μίας κρίσης. Η εκπαίδευσή τους ήταν θεωρητική και βιωματική, μέσα από τεχνικές αναπαράστασης, δραματοποίησης και παιχνίδια ρόλων. Εκεί μάθανε οι παρακάτω μαθητές μας, Περογιάννης Μ., Πεπέ Α., Μανιατάκη Ε.Μ., Μπομπολάκη Χ., Σαμπάνης Α., Αθανασάκης Ι., Βιολάκης Α., Λιονάκης Ε., Μαρκαντωνάκης Α., Πεντάρης Γ. και Μαστρογιαννάκης Μ. επικοινωνιακές καλές πρακτικές, την ενεργητική ακρόαση, την ενσυναίσθηση, την αναγνώριση συναισθημάτων και την διαχείριση σε καταστάσεις συγκρούσεων και θυμού.
Η δεύτερη και τελική συνάντηση ανατροφοδότησης με τους εκπαιδευτές και μαθητές από την Γερμανία έγινε την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου στο Σχολείο μας, όπου οι μαθητές μας εξάσκησαν και πρακτικά πλέον τώρα τις γνώσεις που είχαν λάβει στην Γερμανία.

Εδώ εξάσκησαν με πολλά παραδείγματα της σχολικής καθημερινότητας την μέθοδο της επανορθωτικής δικαιοσύνης η οποία καλλιέργησε σε όλους τους συμμετέχοντες μαθητές μόνο  θετικά συναισθήματα και τους  βοήθησε να συνειδητοποιήσουν πως οι πράξεις τους δεν επηρεάζουν  μόνο τους ίδιους, αλλά και ολόκληρη τη μαθητική κοινότητα. Γνώρισαν στην πράξη τα οφέλη και τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά, ξεκινώντας από το γεγονός ότι όλη μας η μαθητική κοινότητα γνώρισε επιτέλους τι σημαίνει Σχολική  Διαμεσολάβηση και πώς πρέπει να εφαρμόζεται.
Όσοι μαθητές γνώρισαν από κοντά αυτή την διαδικασία, και συμμετείχαν στις 2 κινητικότητες του σχολείου μας απόκτησαν μόνο κέρδη, μια και η διαμεσολάβηση, απλώνεται ευεργετικά σε όλη τη σχολική κοινότητα και δημιουργεί μια νέα λογική για τις ανθρώπινες σχέσεις.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα