Μουσείο Τυπογραφείας

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΓΟΥΜΕΝΑΚΗ

Ταγμένος στην ανάδειξη του μαντολίνου

Athenian Mandolinata N Lavdas (2)Ο Γιώργος Γουμενάκης είναι ένας νέος μουσικός ταγμένος στη διάδοση και ανάδειξη του μαντολίνου. Μαζί με τους συνεργάτες του πρωτοστάτησε πριν από μερικά χρόνια στην ανασύσταση της θρυλικής Αθηναϊκής Μαντολινάτας “Νικόλαος Λάβδας” και κατόρθωσαν να δημιουργήσουν έναν πυρήνα νέων μουσικών, που μέσα από το έργο τους αναδεικνύουν το μεγάλο ρεπερτόριο που υπάρχει, αλλά και τις σολιστικές δυνατότητες του μαντολίνου.

Οι “διαδρομές” επικοινώνησαν τηλεφωνικά με τον Γιώργο Γουμενάκη λίγες ημέρες πριν κατέβει στην Κρήτη και συγκεκριμένα στον Βάμο Αποκορώνου, για την πραγματοποίηση του 4ου θερινού σεμιναρίου κλασικού μαντολίνου και ορχήστρας νυκτών εγχόρδων, που θα πραγματοποιηθεί από 17 έως 23 Αυγούστου και διοργανώνεται από τον Σύλλογο “Μουσικό Σύνολο Βάμος”, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Βάμου και την Αθηναϊκή Μαντολινάτα “Νικόλαος Λάβδας”, με την υποστήριξη του Δήμου Αποκορώνου.
Ενα σεμινάριο στο οποίο δύο κορυφαίοι μουσικοί, ο δεξιοτέχνης και δάσκαλος του μαντολίνου Ugo Orlandi και ο συνθέτης και μαέστρος Claudio Mandonico, θα μεταφέρουν στους συμμετέχοντες τεχνικές και “μυστικά” του μαντολίνου αλλά και την εμπειρία από την προετοιμασία μιας ορχήστρας.
Μάλιστα, το σεμινάριο θα κορυφωθεί με την παρουσίαση ενός προγράμματος, σε μια συναυλία που θα πραγματοποιηθεί στις 23 Αυγούστου.

• Το μαντολίνο είναι ένα όργανο που έχει χρησιμοποιηθεί από σπουδαίους συνθέτες, αναφέρω χαρακτηριστικά τον Μάνο Χατζιδάκι από τους σύγχρονους, ωστόσο μοιάζει να μην έχει αναγνωριστεί ακόμα όσο θα έπρεπε; Ισχύει κάτι τέτοιο;
Ισχύει όπως το περιγράφετε. Παρ’ όλα αυτά η παράδοση του μαντολίνου στην Ελλάδα, όπως αυτή αναπτύχθηκε μέσα από τις μαντολινάτες, είναι μεγάλη. Μια αστική παράδοση που διαμορφώθηκε πέρα από τα Επτάνησα και σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Από την τον Έβρο μέχρι την Κρήτη και από τα Επτάνησα μέχρι τα Δωδεκάνησα. Μέσα σ’ αυτές και η Αθηναϊκή Μαντολινάτα, μια ιστορική μαντολινάτα, την οποία αναγεννήσαμε προς τιμήν του ιδρυτή και μαέστρου της Νικόλαου Λάβδα. Από εκεί και πέρα το μαντολίνο σε πολλές περιοχές, όπως την Κρήτη, χρησιμοποιείται και σήμερα στην παραδοσιακή μουσική. Αυτό συνεπώς που πέρασε μια κάμψη ήταν η αστική παράδοση και συνέχεια του μαντολίνου. Ωστόσο, αυτό ήταν κάτι που συνέβη μεταπολεμικά σε όλες τις χώρες ακόμα και στην Ιταλία που είναι η χώρα προέλευσης του μαντολίνου.

• Μου είχε κάνει εντύπωση μια φράση σας σε μια συνέντευξη που είχατε δώσει στην “Καθημερινή”, που είχατε πει ότι ο ήχος του μαντολίνου ταιριάζει στους Ελληνες. Γιατί;
Το πιστεύω. Με την έννοια, όπως και οι Ιταλοί, είμαστε ένας μεσογειακός λαός, είμαστε κοντά στην Ιταλία και έχουμε δεχθεί επιρροές και γι’ αυτό πιστεύω ότι υπήρξε και στην Ελλάδα μια μεγάλη άνθιση του μαντολίνου στις αρχές του 20ού αιώνα και μέσα από την Αθηναϊκή Μαντολινάτα. Στην πορεία, βέβαια, υπήρξαν πολλοί Έλληνες συνθέτες, στο έργο των οποίων ήταν αφιερωμένο κι ένα διπλό cd με τίτλο “Ελληνική Ραψωδία”, που είχαμε βγάλει πριν από λίγα χρόνια. Μιλάμε για Έλληνες συνθέτες που έγραψαν στα τέλη του 19ου και τις αρχές τις αρχές του 20ού αιώνα αλλά και κάποιους σύγχρονους όπως ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Δημήτρης Λάγιος, ο Δημήτρης Νικολάου κ.ά.

• Σήμερα, πώς είναι τα πράγματα σε επίπεδο σπουδών και εκπαίδευσης;
Το ενδιαφέρον για ακαδημαϊκές σπουδές έχει επανέλθει στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα υπάρχουν αρκετοί οργανοπαίχτες και μουσικοί που γνωρίζουν την παράδοση και μεταφέρουν τον ήχο του μαντολίνου, ενώ υπάρχουν πια και αρκετοί νέοι άνθρωποι με σπουδές στο εξωτερικό, οι οποίοι κάνουν μάθημα. Ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμα η κρατική αναγνώριση ως πρόγραμμα κλασικών σπουδών.

• Στον Βάμο ποιο θα είναι το αντικείμενο του σεμιναρίου;
Σκοπός είναι άνθρωποι που συμμετέχουν σε μαντολινάτες ή γνωρίζουν το όργανο να δουλέψουμε πάνω στις δυνατότητες του ρεπερτορίου αυτών των ορχηστρών αλλά και τις δυνατότητες του οργάνου ως σολιστικού. Το σεμινάριο απευθύνεται σε ανθρώπους που έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ανάγνωση μουσικών κειμένων καθώς θα παίζουμε με γραπτές νότες κι όχι με το αυτί. Γενικότερα, τέτοιου είδους γεγονότα είναι μια ευκαιρία να πλησιάσουμε περισσότερο τα παιδιά που ασχολούνται με το όργανο και αυτά με τη σειρά τους να γνωρίσουν πράγματα που ίσως να μη γνωρίζουν για το μαντολίνο. Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι στο σεμινάριο θα συμμετέχουν και παιδιά από την Ιταλία, που θα έρθουν μαζί με τους δασκάλους που θα διδάξουν. Τον παγκοσμίου φήμης Ιταλό βιρτουόζο του μαντολίνου Ugo Orlandi και τον διεθνούς φήμης Ιταλό συνθέτη και μαέστρο Claudio Mandonico.

• Στη συναυλία που θα δώσετε τι να περιμένουμε να ακούσουμε;
Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει πολλά πράγματα από μεταγραφές συνθέσεων των Βιβάλντι και Μπαχ, μέχρι κάποια ράγκταϊμ των Σκοτ Τζόπλιν και Μάνο Χατζιδάκι. Νομίζω ότι το πρόγραμμα θα αναδείξει το μεγάλο εύρος ερμηνειών, που μπορεί να αποδώσει το μαντολίνο.

Πληροφορίες για το σεμινάριο
Το σεμινάριο που θα πραγματοποιηθεί απευθύνεται σε σπουδαστές μουσικής και μουσικούς που γνωρίζουν κάποιο όργανο της μαντολινάτας (μαντολίνο, μαντόλα, μαντολοντσέλο και κιθάρα) και επιθυμούν να εντρυφήσουν στις τεχνικές, τη μουσική εκφορά και το ρεπερτόριο του οργάνου αλλά και τη δομή, τη λειτουργία και την προετοιμασία ρεπερτορίου μιας ορχήστρας νυκτών εγχόρδων (απαραίτητη προϋπόθεση η βασική ανάγνωση παρτιτούρας). Η συμμετοχή στο σεμινάριο είναι με συνδρομή που έχει οριστεί στα 120 ευρώ, ενώ για τους δημότες Αποκορώνου υπάρχει δωρεάν συμμετοχή. Πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής στην ηλεκτρονική διεύθυνση athenianmandolinata@yahoo.com και στο τηλέφωνο 6938133364 (κ. Προδρόμου).

Maria Orfanoudaki

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.