Μουσείο Τυπογραφείας

Τα καλότυχα παιδιά

Καλότυχα είναι τα παιδιά που το καλοκαίρι κάνουν υπαίθριες δραστηριότητες
Ο χρόνος στο ύπαιθρο είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για να ασκήσουν τα παιδιά το σώμα τους και να αναπτύξουν την αντίληψη του χώρου.
Δυστυχώς υπάρχουν πολλά παιδιά που όταν βρίσκονται στο ύπαιθρο συμπεριφέρονται σαν να είναι σε εσωτερικό χώρο.
Δηλαδή δεν κάνουν τίποτα.
Αυτοί είναι οι εθισμένοι οθονόβιοι, οι εραστές ηλεκτρονικών οθονών. Τους αναγνωρίζουμε από το θολό βλέμμα που είναι καρφωμένο στην ερωμένη τους, την οθόνη.
Στο σημερινό σημείωμα θα εξερευνήσουμε τι κάνουν τα καλότυχα παιδιά και τα οφέλη τους όταν ζουν στιγμές άχρονες σε παραλίες, στη θάλασσα, στην κατασκήνωση κι όταν συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες.


Συναρπαστικές διακοπές
Δεν υπάρχει κοινή συνταγή για συναρπαστικές διακοπές. Κάθε παιδί θεωρεί συναρπαστικό ό,τι ταιριάζει στην προσωπικότητα του. Αν τα καταφέρουμε να κάνει και κάτι διαφορετικό που θα εμπλουτίσει τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντα του είναι κέρδος δικό του.
Δραστηριότητες απλές που θα ενισχύουν την προσοχή, την παρατηρητικότητα, τις λεπτές κινήσεις, την ισορροπία, τη δημιουργικότητα είναι πολύτιμες εμπειρίες.
Αν ταυτόχρονα ευαισθητοποιηθεί στην προστασία της Φύσης το κέρδος είναι διπλό. Τα οφέλη του παιδιού τριπλασιάζονται από τη σωματική άσκηση.
Ενδεικτικά αναφέρω μερικές δραστηριότητες που δεν είναι συνηθισμένες για τα παιδιά της πόλης…
✓ κωπηλασία με κανό ή σε σανίδα,
✓ σκαρφάλωμα σε δένδρα,
✓ παρατήρηση πουλιών με κιάλια,
✓ ισορροπία σε σχοινί τεντωμένο,
✓ ιστιοπλοΐα,
✓ ιππασία,
✓ πότισμα περιβολιού, τάισμα κατοικίδιων,
✓ συμμετοχή σε τρύγο, πάτημα σταφυλιών κ.ά.

Τα άγνωστα οφέλη
Τα μη γνωστά οφέλη των δραστηριοτήτων στο ύπαιθρο είναι η ανάπτυξη της χωρικής αντίληψης των παιδιών και της μνήμης εργασίας τους.
«Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;», θα ρωτήσετε.
«Η ανεπτυγμένη αντίληψη του χώρου συνδέεται με την καλή λειτουργία της βραχύχρονης μνήμης και της μνήμης εργασίας. Με απλά λόγια αυτό το παιδί θα μαθαίνει ευκολότερα τον ερχόμενο χειμώνα».
Αν καταλάβετε ότι ένα παιδί έχει δυσκολία να μαθαίνει χρώματα, σχήματα, μπερδεύει σχήματα και σύμβολα και φαίνεται ότι δεν παρατηρεί οπτικές λεπτομέρειες, τότε ίσως μερικές από τις παραπάνω δραστηριότητες να το βοηθήσουν.
Πρακτικά τα παιδιά που συμμετέχουν σε δραστηριότητες στο ύπαιθρο αυτονομούνται γρήγορα, παίρνουν αποφάσεις με ταχύτητα, παρατηρούν, προβλέπουν και μαθαίνουν προσανατολισμό, όλες λειτουργίες της μνήμης εργασίας. Και φυσικά σέβονται τη Φύση.

Τα μαθήματα της γιαγιάς
Πριν χρόνια τα Χανιά επισκέπτονταν φοιτήτριες Αμερικανικών Πανεπιστημίων -στο πρόγραμμα ITHACA. Έμεναν στην πόλη μας 3 μήνες για να μάθουν Ελληνικά και Ελληνική Ιστορία-Πολιτισμό.
Θυμάμαι επισκέπτη καθηγητή τους τον γνωστό Διαμαντούρο. Το σπουδαιότερο μάθημά τους ήταν δίπλα σε Χανιώτισσες γιαγιάδες οι οποίες τους μάθαιναν τα μυστικά της Κρητικής κουζίνας και του νοικοκυριού.
Οι Αμερικανιδούλες ήταν τόσο ενθουσιασμένες που χρόνια αργότερα επέστρεφαν με τους συζύγους τους να επισκεφθούν τις Χανιώτισσες γιαγιάδες.
Το καλοκαίρι είναι μια μοναδική ευκαιρία για τις εγγονές να κάνουν δοκιμές μαγειρέματος, ψησίματος ψωμιού ή παρασκευής μαρμελάδας με τη γιαγιά τους.
Αυτά τα μαθήματα με τη γιαγιά ή με τον παππού θα τους μείνουν αξέχαστα.

Κόμικς ή αστυνομικό μυθιστόρημα;
Ενα πρωί ενώ διάβαζα σε παραλιακή καφετέρια είδα ένα παλιό μου μαθητή.
«Τι διαβάζετε;», ρωτά.
Επεσε από τα σύννεφα ότι του έδειξα το Μίκυ μαους.
«Είναι ένα χαλαρωτικό ανάγνωσμα, η ανάγνωση κόμικς είναι εύκολη, γι’ αυτό δεν φορτώνει τη μνήμη εργασίας μας. Η ταύτιση με τους ήρωες είναι αυτόματη, η εξέλιξη της ιστορίας προβλέψιμη σαν την πορεία του ήλιου και το happy end είναι στρωμένο στη διπλανή ξαπλώστρα. Γι’ αυτό διαβάζω κόμικς κάπου-κάπου. Αύριο θα συνεχίσω το αστυνομικό μου μυθιστόρημα. Αυτό κι αν θέλει προσπάθεια. Είναι η τέλεια άσκηση της μνήμης εργασίας. Διάβασε κι εσύ ένα αστυνομικό μυθιστόρημα», τον παρότρυνα πριν φύγει.

Στην Κατασκήνωση του Καλαθά
Δέκα μέρες στην κατασκήνωση είναι μια αξέχαστη εμπειρία, οι παλαιότεροι θυμούνται τις κατασκηνώσεις σε Περβολίτσα και Αγ. Αποστόλους.
Σήμερα μαθαίνω και χαίρομαι για την εξαιρετική οργάνωση των Παιδικών Κατασκηνώσεων του Δήμου στον Καλαθά και για το γεγονός ότι δεν επιτρέπονται κινητά τηλέφωνα.
Τα οφέλη των παιδιών που συμμετέχουν είναι ότι εθίζονται στην οργάνωση, στην τελετουργία, στην αυτό-οργάνωση, στη συμμετοχή στα κοινά που σημαίνει ανάπτυξη της κοινωνικής και της συναισθηματικής τους νοημοσύνης.

Πύργοι στην άμμο
Η αγαπημένη ασχολία κάποιων παιδιών είναι να κτίζουν πύργους στην άμμο. Εξερευνούν τις αντοχές των αμμόκτιστων κατασκευών τους, πειραματίζονται με σχέδια της στιγμής και παίζουν ρόλους της προσωπικότητας του Leonardo da Vinci.
Γίνονται αρχιτέκτονες, γλύπτες, μηχανολόγοι, μηχανικοί, ναυπηγοί και σχεδιαστές όλοι οι ρόλοι ενσωματωμένοι σε ένα πρόσωπο.

Συμπερασματικά
✓ Κάθε παιδί οφείλει να είναι ελεύθερο να επιλέξει τις δραστηριότητες που θα κάνει στο ύπαιθρο.
✓ Η ελεύθερη επιλογή δραστηριοτήτων το καλοκαίρι μαρτυρά τις υπερισχύουσες δεξιότητες κάθε παιδιού.
✓ Είναι ευθύνη των γονιών να βοηθήσουν τα παιδιά τους να επιλέξουν δραστηριότητες που θα ενισχύσουν τη σωματική και την πνευματική τους ανάπτυξη.
✓ Το παιδί που δεν απαντά στα καλέσματά μας ενώ κάνει μια δραστηριότητα στο ύπαιθρο είναι ευτυχισμένο γιατί ζει στιγμές αυτονομίας άχρονες.
✓ Οι καλοκαιρινές δραστηριότητες κτίζουν το μέλλον του κάθε παιδιού.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.