Μουσείο Τυπογραφείας

Στο μάτι του “εμπορικού κυκλώνα” το γάλα και το ελαιόλαδο

MP2MP3Μόλις “προχτές” η παγκοσμιοποιημένη αγορά προσπάθησε να μας πείσει πως τα “ληγμένα” τρόφιμα κάνουν καλό στη τσέπη του καταναλωτή. Για την υγεία του βέβαια ούτε κουβέντα. “Tζίρος” να γίνεται αυτό φτάνει .
Σήμερα, ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) δεν καταγράφει ούτε 10 ούτε 20 ούτε 100 εμπόδια για την απελευθέρωση της αγοράς προς “όφελος” των καταναλωτών,  αλλά 329, όπως τόνισε ο επικεφαλής του Οργανισμού κ. Ανχελ Γκουρία σε συνάντηση που είχε  με το Eλληνα υπουργό Ανάπτυξης κ. Κωστή Χατζηδάκη.
Κι ο δικός μας ο “ευρωπαϊστής” υπουργός υποσχέθηκε αμέσως την άρση των εμποδίων αυτών, γιατί κατά τη γνώμη του «η υπερβολική προστασία δυστυχώς βλάπτει τον καταναλωτή και οδηγεί  σε υψηλότερες τιμές».
Βέβαια ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και τροφίμων -ναι καλά το διαβάζετε και τροφίμων- έφερε τις αντιρρήσεις του για τα γαλακτομικά προϊόντα, αλλά ποιος τον ακούει. Πάντα πιο αρμόδιος από τους συναρμοδίους υπουργούς είναι ο Ανάπτυξης. Κι αυτό γιατί το “και Τροφίμων” που προστέθηκε στον τίτλο του παλιού υπουργείου Γεωργίας μένει ακόμα στα “χαρτιά”.
Να λοιπόν μερικά από τα εμπόδια, που πρέπει να αρθούν:
Μέχρι τώρα για το φρέσκο παστεριωμένο γάλα υπήρχε διάταξη που καθόριζε τη διάρκεια ζωής του σε 5 το μέγιστο μέρες. Τώρα αντί το όριο αυτό να περιοριστεί προς τα κάτω μεγαλώνει προς τα πάνω. Βέβαια οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ιδιαίτερα οι βόρειες  δεν έχουν κανένα πρόβλημα. Ποιός όμως θα λογαριάσει τις κλιματικές συνθήκες της χώρας και εκείνες του κτηνοτροφικού μας κλάδου; Σε τι λοιπόν θα ωφεληθεί ο καταναλωτής από την κατάργηση της διάταξης αυτής; Απλά θα βάλει στο τραπέζι του παστεριωμένα γάλατα 6 και 7 ημερών με ότι κίνδυνο συνεπάγεται για την υγεία του.
Υπάρχει διάταξη που  καθορίζει πως το γιαούρτι  παρασκευάζεται μόνο από 100% γάλα και μαγιά. Η διάταξη αυτή προτείνεται να καταργηθεί. Δηλαδή να μπορεί να γίνεται πρόσμιξη με σκόνες γάλακτος με γενετικά τροποποιημένους μικροοργανισμούς μαγιάς και βάλε. Κι όλα αυτά τώρα που το “greek yogurt” σαρώνει την παγκόσμια αγορά και έγινε διατροφική μόδα. Πού βλέπει την ωφέλεια ο καταναλωτής; Πώς θα κρατήσει την περίοπτη θέση που κατέκτησε το ελληνικό γιαούρτι με τέτοιες απρόσμενες προσμίξεις;
Θεωρείται, λέει ο επικεφαλής του Ο.Ο.Σ.Α., πως η απαγόρευση πρόσμιξης του γάλακτος με άλλα δεν επιτρέπει  στο προϊόν να αποκτήσει τη δυνατότητα του ελεύθερου ανταγωνισμού. Γι’ αυτό πρέπει να αρθεί η σχετική διάταξη. Να αρθούν οι περιορισμοί στις προσμίξεις γάλακτος. Δηλαδή να “δουν τα μάτια μας” και αιγοπροβατοαγελαδοβουβαλγαϊδουρίσιο γάλα. Ασε που οι Κινέζοι έχουν έτοιμο το δικό τους “πλαστικό” με  μελαμίνη γάλα. Κι αυτό διατυμπανίζεται πως θα ωφελήσει τον καταναλωτή!
Ζητά ακόμα ο Ο.Ο.Σ.Α. να αρθεί ο περιορισμός της ονομασίας παραδοσιακό και μη προϊόν. Η κρητική λοιπόν  “μουρνιδιά”, η κρητική “αλατσολιά” και τόσα άλλα παραδοσιακά προϊόντα να μην ονομάζονται έτσι, αλλά να μπαίνουν στην αγορά, όπως και όλα τα άλλα. Δηλαδή ό,τι με ό,τι.
Θέλουν να καταργηθούν οι περιορισμοί συσκευασίας του ελαιολάδου, που σήμερα η μεγαλύτερη είναι το δοχείο των 5 λίτρων. Να μπει στην αγορά πάλι ο τενεκές και το πλαστικό βαρέλι, που δεν διασφαλίζει την ποιότητα που επιθυμεί ο καταναλωτής. Ξεχνούν πως η μείωση της κατανάλωσης του ελαιολάδου στη Μακεδονία οφείλονταν κυρίως στη διάθεσή του χύμα ή σε τενεκέδες και πλαστικά δοχεία, που ο κίνδυνος της νοθείας είναι αυξημένος. Θέλουν το ελαιόλαδό μας να μην αποκτά με τη συσκευασία πρόσθετη αξία, αλλά να διοχετεύεται χύμα στην Ιταλία και στην Ισπανία για να βελτιώνει τα δικά τους υποβαθμισμένα ελαιόλαδα. Δεν ξεχνάει κανείς την αντίδραση από “ευρωπαϊκή… αλληλεγγύη” που πέτυχε σε “μηδέν” χρόνο να ναυαγήσει η προσπάθεια της χώρας να προσφέρεται στα εστιατόρια τυποποιημένο ελαιόλαδο σε μικρές συσκευασίες.
Και  το πιο καλό.  Να αρθεί -λέει- η απαγόρευση της πώλησης προϊόντων πρόσμιξης ελαιολάδου με άλλα έλαια. Τί πειράζει δηλαδή αν μέσα στο δοχείο με το ελαιόλαδο υπάρχει και λίγο φυστικέλαιο ή σησαμέλαιο ή βαμβακέλαιο ή ηλιέλαιο. Πώς θα πουληθούν αυτά τα άλλα τα “καημένα τα  σπορέλαια”; Γιατί -μα την αλήθεια- αυτός είναι ο τελικός και κρυφός στόχος. Το ελαιόλαδο δεν έχει την ανάγκη καμιάς άλλης πρόσμιξης για να βελτιωθεί η βιολογική του αξία ή η ποιότητά του. Το ελληνικό ελαιόλαδο σε ποσοστό πάνω από 70%, το κρητικό  πάνω από 90% και το πελοποννησιακό πάνω από 82%  κατατάσσεται στην κατηγορία του εξαιρετικού παρθένου. Σε όποια διεθνή αγορά μπήκε εκτόπισε όλα τα άλλα ελαιόλαδα. Μπορεί κατά συνέπεια μόνο του να κατακτήσει την παγκόσμια αγορά και δεν χρειάζεται τα “δεκανίκια” της πρόσμιξης, που δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να ανοίγουν τη “μπουκαπόρτα” της νοθείας.
Αν αυτή είναι εθνική πολιτική ανάπτυξης, τότε οι λέξεις έχουν χάσει τη σημασία τους. Αν η αγροτική ανάπτυξη της χώρας μας δεν βάζει στη “φαρέτρα” του αγώνα  της τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τις συνθήκες που επικρατούν  σ αυτή, τότε είναι προδικασμένη να υποστεί ήττα στην όποια προσπάθεια ανταγωνισμού. Αν έτσι θέλει η πολιτεία να προστατεύσει τον καταναλωτή τότε αλλοίμονό μας.

* Γεωπόνος ερευνητής

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.