Μουσείο Τυπογραφείας

ΜΙΑ ΔΡΑΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΕΠΑΛ ΑΚΡΩΤΗΡΙΟΥ

“Στα βήματα του Ερωτόκριτου”

14Mια επιστροφή στο παρελθόν, με βηματισμό προς το μέλλον επιχείρησαν οι μαθητές του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου. Στο πλαίσιο του έτους “Ερωτοκρίτου” ανέπτυξαν μια πλειάδα εξαιρετικών δράσεων με ξεκάθαρο καλλιτεχνικό αποτύπωμα, χρήση των νέων τεχνολογιών και παράλληλα μελέτη πάνω σε ένα από τα πολύ σημαντικά έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

oloimazi

Η ομάδα της φωτογράφησης

Εστιάζοντας στη δράση της φωτογράφισης που οργάνωσαν και έφεραν σε πέρας με μεγάλη επιτυχία τα παιδιά στην παλιά πόλη των Χανίων, ξεκινήσαμε μαζί τους μια πρώτη κουβέντα «Ο τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών, εμπεριέχει διάφορους τομείς της τέχνης, όπως το σχέδιο, τη φωτογραφία, τις αρχές σύνθεσης, την ενδυματολογία κ.ά. Ο συνδυασμός των γνώσεων όλων αυτών, μας βοήθησε στην αναπαράσταση της ιστορίας αγάπης του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας. Ηταν μια πολύ παραγωγική δράση για τον τομέα μας. Το ότι συνδυάσαμε με πιο σύγχρονα στοιχεία μια σπουδαία παλιά ιστορία για τον τόπο μας ήταν κάτι μοναδικό» δηλώνει η Αρετή Μανουσάκη που ήταν η φωτογράφος και σκηνοθέτιδα της όλης προσπάθειας.

10
«Το σκηνικό ήταν απόλυτα φυσικό, η παλιά πόλη! Τα κουστούμια εποχής απλά υπέροχα και εμείς φυσικά το απολαύσαμε και το διασκεδάσαμε! Και όχι μόνο εμείς βέβαια γιατί ο κόσμος που έβλεπε τι κάναμε ενθουσιάζονταν, ρωτούσε, μας φωτογράφιζε και αυτός». Παράλληλα οι μαθητές έκαναν ένα… άτυπο μάθημα ιστορίας της τέχνης και ειδικά αυτοί της Γ΄ τάξης μπόρεσαν να ξεφύγουν λίγο από το ασφυκτικό πλαίσιο των εξετάσεων και της τάξης. «Πέρα από τη φωτογράφηση, τη λογοτεχνία και την ποίηση, εντρυφήσαμε και στο γραφιστικό, στο καλλιτεχνικό κομμάτι. Γι’ αυτό και οι δουλειές που έγιναν πήραν πολύ θετικά σχόλια τόσο στην παρουσίαση που κάναμε στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων αλλά και στην Αθήνα στο κομμάτι που αφορούσε τον Κρητικό πολιτισμό» καταλήγει η Αρετή.

13
«Το όλο project είχε καταπληκτικό ενδιαφέρον» είναι τα λόγια του Νίκου Γδοντάκη που εργάστηκε στο τεχνικό κομμάτι (φωτογραφίες και video), πήρε ιδέες για τη φωτογράφιση και πιστεύει ότι όλοι οι συμμαθητές του «μπήκαν στο “πετσί” του ρόλου τους. Ηταν τόσο αληθινό αυτό που κάναμε που προκάλεσε αίσθηση και στον κόσμο που είδε τις φωτογραφίες».
«Πριν ασχοληθούμε με αυτήν την εργασία δεν ήξερα και πολλά πράγματα για τον Ερωτόκριτο» λέει ο Βαγγέλης Κιοσές που ντύθηκε… Ερωτόκριτος για τη φωτογράφιση, συμπληρώνοντας πως «διδαχθήκαμε πολλά για ένα πολύ σημαντικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Για αυτό και τέτοιες δράσεις πρέπει να γίνονται πιο συχνά στα σχολειά».

Με σκηνικό την παλιά πόλη ένας ζωντανός αναγεννησιακός πίνακας

Με σκηνικό την παλιά πόλη ένας ζωντανός αναγεννησιακός πίνακας

«Μπορεί να μην ήταν όλες οι φωτογραφίες τέλειες, αλλά όλοι έχουν να πουν για το πώς μπήκαμε τόσο μέσα στο ρόλο μας, πόσο ταιριάξαμε τους ρόλους και παρουσιάσαμε ένα πολύ καλό δείγμα» ανέφερε η Αιμιλία Χαϊδεμενάκη.
«Η ιστορία του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και για μένα ήταν ωραίο που την… οπτικοποιήσαμε μέσα απο τις φωτογραφίες» είναι το σχόλιο του Στρατή Λαδόπουλου, που βρήκε συναρπαστικό αυτό το ταξίδι στο παρελθόν.

Η ΔΡΑΣΗ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Κύριοι εμπνευστές των παιδιών οι εκπαιδευτικοί Ολγα Βερυκάκη, Ρία Βαρδή και Αγγελική Ψαράκη. Μιλάμε με την κα Ρία Βαρδή, αναπληρώτρια – γραφίστρια για τον τομέα που αφορά τη φωτογράφιση.
«Ήταν μια πρόκληση και για μένα και για τα παιδιά το όλο project. Από την αρχή προσπάθησα να εντάξω τα παιδιά στην κάθε ομάδα ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τα ταλέντα τους για αυτό και πιστεύω ότι βγήκε και πολύ καλή δουλειά! Θέλαμε να δείξουμε στον κόσμο και στους μαθητές τι διδάσκουμε στα παιδιά, τι κάνει ένας γραφίστας, ένας τυπογράφος. Επομένως προσαρμόσαμε τη δράση στα μαθήματα μας. Φυσικά στη φωτογράφιση, αλλά και στα χαρακτικά, στη μελάνωση, στην εκτύπωση, στο σχεδιασμό αφισών και εντύπων» τονίζει η εκπαιδευτικός.
Συζητάμε για τη φωτογράφιση. Μας κάνει εντύπωση η σοβαρότητα με την οποία προσέγγισαν τα παιδιά το όλο project. «Ζώντας τους από κοντά είδα πως έβγαλαν συναισθήματα και ένα ρομαντικό ύφος κάτι που αποτυπώνεται πολύ έντονα και στις φωτογραφίες. Δεν το διακωμώδησαν, το είδαν πολύ σοβαρά για τη ηλικία τους, λειτούργησαν υπεύθυνα σαν αληθινοί καλλιτέχνες. Πήραν πρωτοβουλίες όλοι τους, κατέθεσαν απόψεις για τον φωτισμό, το στυλ της φωτογράφισης και εγώ ήμουν μερικές φορές… η απλή παρατηρήτρια» σημειώνει.
Η ιδέα της εκπαιδευτικού αναφορικά με τη φωτογράφιση ήταν το αποτέλεσμα να προσομοιάζει σε Αναγεννησιακούς πίνακες ζωγραφικής.
«Η διαδικασία αυτής της δράσης μας πρόσφερε πρωτόγνωρες συγκινήσεις. Καταρχάς ήταν μοναδική η επίσκεψη στο βεστιάριο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. από όπου δανειστήκαμε τις στολές για τους μαθητές. Πήγα χωρίς να γνωρίζω τι υπέροχο υλικό θα συναντούσα κρυμμένο και κυριολεκτικά καταχωνιασμένο. Πραγματικά τρύπωσα μέσα στα ρούχα, κάτω από τις κρεμάστρες ψάχνοντας τις κατάλληλες ενδυμασίες. Δεν ήξερα τι να πρωτοδιαλέξω! Υπέροχα βαριά υφάσματα, δαντέλες, κουμπιά, κορδέλες πολλά από αυτά πραγματικά έργα τέχνης! Και επειδή αυτό το σπάνιο υλικό είναι κρίμα να είναι στην αφάνεια σε συνεργασία με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. θα ήθελα το επόμενο project του χρόνου να αφορά την ανάδειξη του πλούτου αυτού» τονίζει η γραφίστρια.
Οι φωτογραφίσεις έγιναν τόσο σε κλειστό χώρο (αίθουσες που παραχώρησε το ΔΗ.ΘΕ.ΠΕ.Κ.) αλλά και φυσικά στο φυσικό σκηνικό της παλιάς πόλης. «Ως ερασιτέχνις φωτογράφος ήταν πολύ δελεαστικό να φωτογραφίσω και εγώ αλλά ήθελα το αποτέλεσμα να είναι αποκλειστικά των παιδιών» λέει η κα Βαρδή.
Η επιτυχία της δράσης φάνηκε και από την ανταπόκριση που είχε στον κόσμο που είδε τη δουλειά των μαθητών. «Ηταν συγκινητικό το ενδιαφέρον και ο ενθουσιασμός του κόσμου που είδε το τελικό αποτέλεσμα, τα όμορφα σχόλια τους, την έμπνευση που δώσαμε σε άλλους καλλιτέχνες να δημιουργήσουν κάτι αντίστοιχο όπως επίσης το πώς μπορεί ένα παιδί με σύγχρονα χαρακτηριστικά να μεταμορφωθεί σε ένα ρομαντικό πρόσωπο μιας άλλης εποχής. Για αυτό θέλουμε να ευχαριστήσουμε τους ανθρώπους από το Δίκτυο Θεάτρου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, την πολύτιμη βοήθεια του κ. Ν. Ξανθουδάκη, τον Χ. Ραχιώτη και φυσικά το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. και τον πρόεδρο του Ν. Αθανασόπουλο» καταλήγει η εκπαιδευτικός.

Η ομάδα της Φωτογράφισης

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Βαρδή Ρία – Γραφίστρια
Μαθητές της Β΄και Γ΄τάξεων του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών:
Ερωτόκριτος: Κιοσές Βαγγέλης
Αρετούσα 1: Στελιδάκη Δήμητρα
Αρετούσα 2: Χαϊδεμενάκη Αιμιλία
Παραμάνα 1: Μανουσάκη Αρετη
Παραμάνα 2: Παπαδάκη Ειρήνη
Φωτογράφιση: Γδοντάκης Νίκος
Φωτογράφιση & Σκηνοθεσία: Μανουσάκη Αρετή
Βοηθός: Λαδόπουλος Στράτος

Οι άλλες δράσεις
Στο πλαίσιο του “Eτους Ερωτόκριτου” ο τομέας εφαρμοσμένων τεχνών του ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου παρουσίασε τις παρακάτω δράσεις πέρα από τη φωτογράφιση: Ζωγραφική, χαρακτική, έκδοση εντύπου “Ρωτόκριτου μαντάτα”, Τραγούδι και δημιουργία video clip, Εκτυπώσεις, δημιουργία ιστολογίου (Βlog your Heritage) και φυσικά τη γνωστή σε όλους δημιουργία δίστιχων από στίχους του Ερωτόκριτου σε τοίχους της πόλης. Και άλλες πληροφορίες στα www.facebook.com/grafistesxania (Σελίδα του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών) και https://epalakrotheritage.blogspot.com/

xaraktikastampaekthesi

Maria Orfanoudaki

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.