Μουσείο Τυπογραφείας

Σήμερα “δεν” μένουμε μέσα 3

Θυμάμαι τα ατέλειωτα γέλια των παιδιών όταν σε εκδήλωση στη Βιβλιοθήκη της Σούδας, κάναμε θεατρική ανάγνωση τους χιουμοριστικούς διαλόγους του βιβλίου

Τι καταπληκτική μέρα η σημερινή. Ολοι φοράμε το καπέλο του χιουμορίστα, χαλαρώνουμε και συμμετέχουμε στην ομαδική απόδραση.
Οχι, δεν βγαίνουμε έξω. Μένουμε μέσα. Εγκαταλείπουμε όμως τον άκαμπτο τρόπο σκέψης και καβαλάμε το αερόστατο του δεξιού εγκεφαλικού ημισφαιρίου μας.
Είναι το ημισφαίριο των θετικών συναισθημάτων, του χιούμορ, του υπονοούμενου, του γέλιου και του κεφιού. Είναι το ημισφαίριο που μας ταξιδεύει, με τα μάτια της φαντασίας και μας βοηθά, χωρίς GPS, να ανακαλύπτουμε μονοπάτια και ατραπούς.
Σήμερα Πρωταπριλιά, ας χαλαρώσουμε κι ας θαυμάσουμε τους μοναδικούς τρόπους που θα σκεφθούν για να μας τη σκάσουν.
Στα Χανιά παλιές κλασσικές φάρσες ήταν «κλέψανε την κόρη του τάδε», «τη νύχτα πήδηξε από το παράθυρο κι έσπασε το πόδι ο δείνα», «αρραβωνιάστηκε μια γεροντοκόρη» και μακάβριες όπως «τα τίναξε ο μπακάλης, γλυτώσαμε τα χρέη».
Στο σημείωμα αραδιάζω τα καλούδια της ημέρας – τα οφέλη μερικών δόσεων χιούμορ σε άτομα κάθε ηλικίας.

Πλήρης ενεργοποίηση
Ο ισχυρισμός ότι μόνο το δεξιό εγκεφαλικό μας ημισφαίριο συμμετέχει στην επεξεργασία και αξιολόγηση ενός ανέκδοτου ακούγεται σαν φάρσα σήμερα!
Ερευνα (2011) δείχνει ότι τμήματα του αριστερού μας ημισφαίριου ενεργοποιούνται στη γλωσσική αξιολόγηση και κατανόηση ενός ανέκδοτου.
Επίσης, περισσότερα τμήματα του εγκέφαλου μας ενεργοποιούνται – κι απολαμβάνουν τη θετική ατμόσφαιρα που δημιουργείται από την αφήγηση μιας φάρσας.
Τέλος, ο εγκέφαλος μας κινητοποιείται πλήρως όταν προσπαθούμε να κατανοήσουμε και να επιλύσουμε ένα γλωσσικό λογοπαίγνιο, μια διφορούμενη έννοια ή μια αοριστία.

Το χιούμορ ενισχύει την απόδοση όλων
Η καλή διάθεση είναι σημαντικό συστατικό της αποτελεσματικής μελέτης γιατί βελτιώνει την ικανότητα του κάθε μαθητή για ευέλικτη και σύνθετη σκέψη.
Εχουμε παρατηρήσει ότι οι μαθητές της Αγγλικής γλώσσας οι οποίοι ενσωματώνουν το χιούμορ στη μελέτη τους μαθαίνουν ευκολότερα, παράγουν δημιουργικές ιδέες, λύνουν προβλήματα κι ασκήσεις με άνεση και γράφουν άριστες εκθέσεις. Ερευνα έδειξε ότι φοιτητές ανακάλεσαν ευκολότερα προτάσεις όταν τους είπαν προκαταβολικά ότι υπάρχουν χιουμοριστικά στοιχεία σε αυτές. Το ίδιο έγινε κι όταν υπήρχαν πραγματικά χιουμοριστικά στοιχεία﮲ η ανάκληση τους ήταν βελτιωμένη.

Η αίσθηση του χιούμορ
Είναι η καλή αίσθηση του χιούμορ ένδειξη εξυπνάδας;
Σίγουρα δείχνει άτομα που έχουν δυνατότητα να κάνουν συσχετίσεις, προβλέψεις και να αλλάζουν. τις αναλογίες για να προκαλέσουν γέλιο.
Η δυνατότητα να κατανοούμε πότε μια κατάσταση είναι πραγματικά αστεία είναι σημαντική, ειδικά για τα παιδιά που συχνά κάνουν χιούμορ με στοιχεία, όπως η διαφορετικότητα και οι δυσκολίες των άλλων.
Αντίθετα, το δημιουργικό χιούμορ βοηθά να αναγνωρίζουμε εναλλακτικές λύσεις, να χρησιμοποιούμε τη φαντασία μας, την αποκλίνουσα σκέψη και τη δημιουργικότητα μας και να κατανοούμε αλληγορικές εκφράσεις.

Μια σκηνή χιούμορ στο μάθημα…
Είναι η ιδανική περίοδος για έκφραση των κιναισθητικών, των εξωστρεφών και των παιδιών που έχουν διαπροσωπικό ταλέντο.
Μια σύντομη σκηνή χιούμορ στην αίθουσα διδασκαλίας…
• δημιουργεί ένα αίσθημα φυγής και χαλάρωσης.
• επιτρέπει την έκφραση προσωπικών απογοητεύσεων και συγκρούσεων
• μειώνει την εχθρότητα
• βοηθά στη διατήρηση της τάξης
• εξυπηρετεί το πνεύμα ομονοίας
• επιτρέπει την ενεργή αντίσταση των μαθητών στο ελεγχόμενο περιβάλλον μιας δασκαλοκεντρικής διδασκαλίας,
• μειώνει τη βαριεστιμάρα
• ενδυναμώνει την ταυτότητα της ομάδας
Οι μαθητές αναζητούν την απόλαυση, καθώς και την έννοια του κάθε τι. Το ομαδικό χιούμορ είναι ένα από τα εργαλεία τους σε αυτήν την αναζήτηση.

Το χιούμορ στην 3η και 4η ηλικία
Η καλή διάθεση είναι σημαντικό συστατικό της ευέλικτης και σύνθετης σκέψης. Είναι η τροφή που επιζητεί ο εγκέφαλος όλων των ατόμων, ιδιαίτερα αυτών της 3ης και της 4ης ηλικίας.
Ερευνα διαπίστωσε ότι η παρακολούθηση κωμωδιών βελτίωσε σημαντικά την ικανότητα ανάκλησης πληροφοριών στη βραχεία μνήμη και μείωνε το στρες τους.
Αλλη έρευνα που σύγκρινε γνωστικές λειτουργίες όπως μνήμη εργασίας, γνωστική ευκαμψία και αφηρημένες έννοιες σε σχέση με το χιούμορ έδειξε ότι οι ηλικιωμένοι δυσκολεύονται να καταλάβουν χιουμοριστικές ατάκες σε καρτούν. Ομως, οι ίδιοι είχαν ακέραια την ικανότητα τους να εκτιμούν και να αντιδρούν συναισθηματικά.
Συνοπτικά, γνωρίζουμε ότι το χιούμορ προκαλεί την ανατροπή μιας κατάστασης και την αστραπιαία μεταστροφή της σκέψης των ακροατών και προκαλεί γέλιο. Αυτό το γέλιο μας χαλαρώνει σωματικά και νοητικά. Να ακούμε ανέκδοτα, αλλά να μην είναι το μοναδικό θέμα της συζήτησής μας.

Συμπερασματικά
To χιούμορ είναι ένας διαγενεακός κώδικας που ενδυναμώνει κάθε κύτταρο της κοινωνίας μας.
• Ας ενθαρρύνουμε τους διασκεδαστές σε κάθε παρέα, για να εξισορροπήσουμε και να κατακτήσουμε χαλάρωση και ευεξία.
• Κάθε ανέκδοτο που μοιραζόμαστε στην παρέα, στο χώρο δουλειάς, στην αίθουσα διδασκαλίας και στην οικογένεια είναι ένας κρίκος που ενισχύει τη συνοχή τους.
• Η ενέργεια που σπαταλάμε στην αναγνώριση, στην επεξεργασία και στην απόλαυση ενός ανέκδοτου είναι κατάθεση στο ταμιευτήριο της αντοχής μας τώρα στην κρίση.
• Οι φάρσες και τα ευτράπελα της Πρωταπριλιάς μένουν ριζωμένα στη “Μνήμη επεισοδίων” του καθενός για πολλές δεκαετίες.

Τα βιβλία του “Μαθαίνω εύκολα”, “Θυμάμαι εύκολα”, “Γνωστική ανάπτυξη” διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία ΚΥΒΟΣ και LIBRAIRIE.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.