Μουσείο Τυπογραφείας

Περί κυκλοφορίας και τροχαίων

Μια συζήτηση με τον Διοικητή της Τροχαίας Χανίων για τροχαίες παραβάσεις, τροχαία ατυχήματα και το φλέγον κυκλοφοριακό πρόβλημα στα Χανιά
Eνόψει της καλοκαιρινής περιόδου, όταν η κυκλοφορία στα Χανιά γίνεται ανυπόφορη, είχα μια συζήτηση με τον Διοικητή της Τροχαίας Χανίων, τον Αστυνόμο Α’ κ. Ιωάννη Βλαχάκη. Η συζήτηση ξεκίνησε με μια ανασκόπηση των στατιστικών για τους ελέγχους και τις βεβαιωμένες τροχαίες παραβάσεις στα Χανιά.
«Οι στατιστικές δείχνουν ότι η αστυνόμευση στον τομέα της Τροχαίας διατηρείται στα ίδια επίπεδα παρά τη μείωση του προσωπικού» τονίζει ο κ. Βλαχάκης. Μέχρι σήμερα δεν έχει διαπιστωθεί παράβαση με άτομα να καπνίζουν μέσα σε αυτοκίνητο με ανήλικους. Ωστόσο, έχουν μπει πρόστιμα για απόρριψη αποτσίγαρων και σκουπιδιών από αυτοκίνητα.
Πρωταρχικός στόχος της Τροχαίας είναι να διατηρούνται ανοικτοί οι κύριοι οδικοί άξονες εισόδου και εξόδου στην πόλη – Αποκορώνου, Σκαλίδη, Χατζημιχάλη-Γιάνναρη. «Τελευταία, φροντίζουμε να κάνουμε ελέγχους όλο σχεδόν το 24ωρο στην Αποκορώνου όπου γίνονται έργα για να μην μπλοκάρει η κυκλοφορία» προσθέτει ο κ. Βλαχάκης. Ειδική μέριμνα λαμβάνεται το καλοκαίρι ώστε να παραμένει ελεύθερη η Νικηφόρου Φωκά για την στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων.
Ωστόσο, είναι προφανές ότι ισχύουν ακόμη αυτά που είχαμε γράψει τον Φεβρουάριο του 2017 στο πλαίσιο της συνομιλίας μας με τον Αστυνομικό Διευθυντή Χανίων κ. Γιώργο Λυμπινάκη (Χ.Ν. 21/2/2017).
Γράφαμε τότε ότι «Η αντιμετώπιση του προβλήματος βρίσκεται στον ανασχεδιασμό της κυκλοφορίας και της στάθμευσης για ολόκληρη την πόλη. Κάτι που αποτελεί πρωταρχική αρμοδιότητα του Δήμου. Σχεδιασμός που να περιλαμβάνει τη δημιουργία χώρων στάθμευσης εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος. Χρησιμοποίηση κυκλικής λεωφορειακής γραμμής για την σύνδεση τους με το κέντρο της πόλης. Εγκατάσταση ηλεκτρονικών ενημερωτικών πινάκων με τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης σε όλους τους χώρους στάθμευσης εντός της πόλης.»
Δυστυχώς, μέχρι σήμερα το σοβαρό αυτό πρόβλημα δεν έχει αντιμετωπιστεί όπως θα έπρεπε. Η Τροχαία έχει προτείνει κάποια μέτρα στον Δήμο π.χ. «την αναπροσαρμογή της σήμανσης στην πόλη. Όμως δεν μπορούν να γίνουν πολλά, ιδίως όταν διαπιστώνουμε αύξηση των αυτοκινήτων με γεωμετρική πρόοδο» μας λέει ο κ. Βλαχάκης. Μια άλλη πρόταση αφορά την υπηρεσία ελεγχόμενης στάθμευσης και ελέγχου κοινόχρηστων χώρων του Δήμου. Η εν λόγω υπηρεσία έχει αναλάβει τον έλεγχο των παρκόμετρων μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας. «Ενδεχομένως θα μπορούσε και αυτή η υπηρεσία να συμβάλλει στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού όπως γινόταν στο παρελθόν με την Δημοτική Αστυνομία» λέει ο κ. Βλαχάκης.
Ωστόσο, μπορούν και οι ίδιοι οι πολίτες να βελτιώσουν την κυκλοφορία στα Χανιά. Προσωπικά, επισημαίνω ότι κάθε φορά που κατεβαίνω στα Χανιά, αφήνω συστηματικά το αυτοκίνητο μου στους χώρους στάθμευσης της Ανατολικής Τάφρου, της Ρεγγίνας και στο Δημοτικό Χώρο Στάθμευσης στην Περίδου. Στη συνέχεια κάνω τις δουλειές μου στην πόλη περπατώντας. «Και το περπάτημα κάνει καλό» λέει χαμογελώντας ο κ. Βλαχάκης.
Η συζήτηση γυρίζει στις εμφανείς παραβάσεις που παρατηρούμε καθημερινά γύρω μας. Παράνομες σταθμεύσεις, σε πεζοδρόμια και σε ράμπες ΑμεΑ, επικίνδυνοι ελιγμοί. «Εξετάζουμε όλες τις καταγγελίες, επώνυμες και ανώνυμες» τονίζει ο κ. Βλαχάκης. «Όταν ο πολίτης ζητήσει να μείνει ανώνυμος δεν κοινοποιούμε τα στοιχεία του. Αλλά η καταγγελία θα πρέπει να τεκμηριώνεται. Επεμβαίνουμε ακόμη και σε περιπτώσεις που εντοπίζουμε μέσω ηλεκτρονικών σελίδων ενημέρωσης» προσθέτει.
Ποια είναι η άποψη του διοικητή της Τροχαίας Χανίων για τα τροχαία ατυχήματα; «Θα πρέπει να καθιερωθεί μάθημα οδικής παιδείας από πολύ μικρή ηλικία, ώστε να αναπτυχθεί μια οδική κουλτούρα» είναι η απάντηση. Ο ίδιος επισκέπτεται συχνά σχολεία και μιλάει σε μαθητές. Όμως έχει να αντιπαλέψει με το κακό παράδειγμα που δίνουν οι ίδιοι οι γονείς και γενικά οι ενήλικοι. «Θα έπρεπε να γίνονται μια φορά το μήνα και σεμινάρια για ενήλικες» προσθέτει. Μια μικρή ελπίδα δίνει και το γεγονός ότι σε ετήσια βάση η Εισαγγελία οργανώνει σεμινάρια της Τροχαίας για ανήλικους παραβάτες.
Πολύ χρήσιμη είναι επίσης η δραστηριοποίηση διάφορων εθελοντών και εθελοντικών ομάδων που ασχολούνται με τα τροχαία. Ο Σταύρος Πολέντας πρόεδρος του Συλλόγου Αλληλεγγύης και Αρωγής Οικογενειών Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων Περιφέρειας Κρήτης «Ο Άγιος Χριστόφορος». Ο Γιάννης Λιονάκης, του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΕσυΠΡΟΤΑ) και ο Σύλλογος για την Πρόληψη από τα Τροχαία Ατυχήματα στα Χανιά (Προ.Τ.Α Χανιά). Τέλος, η Βασιλική Δανέλλη Μυλωνά του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς. «Όλοι συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση του κοινού» λέει ο κ. Βλαχάκης. «Και ο κόσμος εισπράττει όλες αυτές τις παρεμβάσεις ως θετικές» προσθέτει.
Το συμπέρασμα που έβγαλα από την συζήτηση ήταν ότι η βελτίωση του κυκλοφοριακού στα Χανιά απαιτεί τολμηρές και ολοκληρωμένες λύσεις κυρίως από το Δήμο αλλά και από εμάς τους πολίτες. Με 30 άτομα προσωπικό η Τροχαία Χανίων, εκτός από τις ανακρίσεις σε περιπτώσεις ατυχημάτων, κάνει ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό για να αντιμετωπίσει μια σειρά από καθημερινά προβλήματα. Όπως τροχαίες παραβάσεις, ρύθμιση της κυκλοφορίας σε έργα και ατυχήματα, σε αθλητικές εκδηλώσεις, διαδηλώσεις και πορείες, ακόμη και σε επισκέψεις υψηλών προσώπων.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.