Μουσείο Τυπογραφείας

Ωρα για σχολείο!

Γράμμα προς τους γονείς των μαθητών που ξεκινούν ένα νέο ταξίδι γνώσεων, εμπειριών και συναισθημάτων

26Το καλοκαίρι τελείωσε!! σηματοδοτώντας το τέλος των διακοπών και συνάμα την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς αλλά και του φθινοπώρου το οποίο συνοδεύεται με το συναίσθημα της χαρμολύπης. Οι μέρες της ξενοιασιάς και της ξεκούρασης για τους μαθητές μας δίνουν σιγά-σιγά τη θέση τους στη χαρά των πρώτων ημερών επιστροφής στα σχολεία, στη συνάντηση των συμμαθητών και των δασκάλων και στη μυρωδιά των καινούριων βιβλίων….!! Το ξεκίνημα του σχολείου οδηγεί τα παιδιά όλων των ηλικιών σε μια καινούρια πραγματικότητα. Μερικά παιδιά ξεκινούν τη σχολική ζωή χωρίς δισταγμούς. Ατομικοί παράγοντες όπως, η προσωπικότητα καθώς και το εξελικτικό -οικογενειακό ιστορικό του παιδιού που αφορά στην καλή σωματική υγεία αλλά και στον τρόπο που έχει μεγαλώσει μέχρι τώρα, έχουν αναμφίβολα εξαιρετική σημασία. Οι γονείς θα πρέπει να προετοιμάζουν το παιδί και να του δημιουργούν την επιθυμία για το σχολείο. Να αναδεικνύουν τα θετικά που θα έχει πηγαίνοντας στο σχολείο, και να του απομακρύνουν την ανασφάλεια και το φόβο της απομάκρυνσης από το σπίτι. Ο ρόλος της οικογένειας είναι πολύ σημαντικός ώστε το παιδί να είναι ευέλικτο και δεκτικό σε νέες εμπειρίες. Όταν οι γονείς δε βοηθούν το παιδί ώστε να ωριμάσει και να αυτονομηθεί σύμφωνα πάντα με την ηλικία του, συχνά θα αντιμετωπίζει δυσκολίες έξω από το οικογενειακό περιβάλλον. Ανάλογα με το πώς έχει βιώσει το παιδί τη σχολική ζωή και τις υποχρεώσεις του κατά την έναρξη της σχολικής περιόδου συναντάμε μελαγχολία ή μεγάλη χαρά αλλά πολλές φορές συναντάμε και αυξημένο άγχος και ανασφάλεια. Στην περίπτωση που το παιδί προφασίζεται διάφορα ώστε να αποφύγει το σχολείο καλό θα είναι οι γονείς να μην είναι ούτε τιμωρητικοί ούτε ενισχυτικοί αυτής της συμπεριφοράς. Θα πρέπει να προσπαθούν να ακούν το παιδί, να το ανακουφίζουν παρέχοντάς του ασφάλεια και ενισχύοντάς το δυναμικό του αλλά και τα θετικά της σχολικής ζωής.

Κάποιες χρήσιμες ιδέες για τους γονείς με σκοπό να βοηθήσουν τα παιδιά να διαχειριστούν ενεργά το άγχος τους και γιατί όχι να το αποφύγουν:

• Επισκεφθείτε μαζί του το σχολείο κάποια μέρα πριν ανοίξει, για να δει έστω και απ’ έξω το χώρο.
• Την πρώτη ημέρα καλό θα ήταν να το συνοδεύσετε στο σχολείο. Η παρουσία σας εκεί θα το ανακουφίσει, καθώς δε θα αισθάνεται μόνο του τουλάχιστον τα πρώτα λεπτά επαφής με το καινούριο περιβάλλον. Ο σκοπός είναι να του δώσετε θάρρος στην αρχή για να αισθάνεται στη συνέχεια άνετα να πηγαίνει μόνο του.
• Μιλήστε του για τα δικά σας βιώματα και φόβους την πρώτη ημέρα στο σχολείο και πώς τους διαχειριστήκατε..
• Αφουγκραστείτε τα συναισθήματα και τις ανησυχίες του παιδιού σας και βοηθήστε το να τα εξωτερικεύσει και να τα μοιραστεί μαζί σας .
• Καταπολεμήστε τους δικούς σας φόβους και το άγχος του αποχωρισμού. Αν δει εσάς ανήσυχους ή αγχωμένους θα θεωρήσει το φόβο του δικαιολογημένο και δε θα κάνει καμία προσπάθεια να τον αντιμετωπίσει. Μην υποτιμάτε τους φόβους και μην του δείξετε ότι σας φαίνονται ασήμαντοι σ’ εκείνο φαίνονται τεράστιοι όπως ακριβώς και σε εσάς οι δικοί σας.
• Διαλέξτε μαζί τα σχολικά είδη και μεταδώστε του ενθουσιασμό, δώστε του κίνητρα για να πάει στο σχολείο: πείτε του για τους καινούριους φίλους που θα γνωρίσει, και τις νέες γνώσεις που θα αποκτήσει.
• Μάθετε τα πώς να διαχειριστούν τον χρόνο τους αποτελεσματικά .Με λίγο προσεκτικό προγραμματισμό μπορούν να μειώσουν ή να εξαλείψουν μεγάλη πίεση.
• Δώστε έμφαση στην οργάνωση και στην βελτίωση των συνθηκών μελέτης .
• Ο σωστά διαμορφωμένος χώρος και φωτισμός αλλά κυρίως η ηρεμία και τα σταθερά ωράρια είναι σημαντικά για μια σωστή και αποτελεσματική μελέτη.
• Κατανοήστε το μαθησιακό προφίλ του παιδιού σας. Με ποιόν τρόπο το παιδί σας μαθαίνει και αφομοιώνει τη γνώση ευκολότερα και βοηθήστε ώστε να επιτευχθεί η σταδιακή αυτονόμηση του στις καθημερινές σχολικές υποχρεώσεις. Όταν οι γονείς αναλαμβάνουν την ευθύνη της καθημερινής μελέτης τα παιδιά συχνά νιώθουν ότι χωρίς την βοήθεια των γονέων δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στα μαθήματα του σχολείου. Με αποτέλεσμα τα παιδιά να δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να διαβάσουν μόνα τους. Να βιώνουν πολύ άγχος και πίεση από το γονέα την ώρα που τα διαβάζει. Με την παρέμβαση των γονέων στο καθημερινό διάβασμα τα παιδιά δεν αναπτύσσουν την κριτική σκέψη ενώ συνηθίζουν να μαθαίνουν με τη χρήση της αποστήθισης και της μίμησης. Με αποτέλεσμα να έχουν βραχυπρόθεσμη μνήμη στα όσα μαθαίνουν από τους γονείς τους. Συχνά βαριούνται το μάθημα στην τάξη και δεν έχουν και σε ιδιαίτερη εκτίμηση τους εκπαιδευτικούς του σχολείου τους. Τρέμουν στην ιδέα μιας πιθανής σχολικής αποτυχίας τους κυρίως λόγω της κριτικής και συχνά της απόρριψης που θα βίωσουν από τους γονείς τους. Βασικό κίνητρο για να είναι καλοί μαθητές είναι συχνά η σκέψη ¨για να μη φωνάζουν οι γονείς τους¨. Αυτό που δεν συνειδητοποιούν οι γονείς είναι ότι δημιουργούν μια εξάρτηση στο παιδί τους και ουσιαστικά το μαθαίνουν να περπατάει υποβασταζόμενο ώστε να μην ξέρει και να μην μπορεί να στηριχθεί στις δικές του δυνάμεις. Συχνά υπάρχει έλλειμμα αυτοπεποίθησης και αυτενέργειας και νιώθουν ότι καταρρέουν στη παραμικρή σχολική ή μη αποτυχία. Ο βαθμός αυτοεκτίμησης ενός παιδιού καθορίζεται από την αξία που του αποδίδουν οι σημαντικοί «άλλοι», και αυτοί είναι οι γονείς, τα αδέλφια, η ευρύτερη οικογένεια, το σχολικό περιβάλλον των οποίων η γνώμη μετράει για την εικόνα του. Η σωστή διαχείριση και αποδοχή μιας ενδεχόμενης αποτυχίας μαθαίνεται στο σχολικό πλαίσιο. Με την προϋπόθεση ότι έχει επιτραπεί στο παιδί να αποτύχει μερικές φορές. Υπερπροστατεύοντας και καλύπτοντας συνεχώς τις αδυναμίες των παιδιών , εκείνα ουσιαστικά δεν τις ξεπερνούν ποτέ. Οι γονείς οφείλουν να βάλουν σε προτεραιότητα την ψυχική υγεία και ευτυχία των παιδιών τους ενισχύοντας την αυτονόμηση τους σε ότι τα αφορά και δείχνοντας περισσότερη αποδοχή και εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους . Καλή προσαρμογή λοιπόν, καλή και δημιουργική σχολική χρονιά σε όλους, μαθητές γονείς και εκπαιδευτικούς .

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.