Μουσείο Τυπογραφείας

Μάθημα σε προκάτ αίθουσες σε σχολεία των Χανίων

Δεκάδες είναι οι προκατασκευασμένες αίθουσες σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια των Χανίων, καθώς παραμένει άλυτο το πρόβλημα της σχολικής στέγης.

Σε Ακρωτήρι και Νέα Κυδωνία, δύο ραγδαία αναπτυσσόμενες περιοχές, η έλλειψη σχολικών κτηρίων είναι ιδιαίτερα έντονη, ενώ σε τραγικές συνθήκες και ακατάλληλα κτήρια είναι αναγκασμένα να κάνουν μάθημα πολλά παιδιά που φοιτούν σε νηπιαγωγεία της πόλης. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ρεπορτάζ στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (δημοτικά) οι προκατασκευασμένες αίθουσες ανέρχονται συνολικά σε 32 στα όρια του Δήμου Χανίων. Από αυτές οι περισσότερες έχουν εγκατασταθεί στο Δημοτικό του Παζινού (7) και του Γαλατά (6). Σε καθένα από τα σχολεία των Χωραφακίων, της Σούδας και των Περβολίων υπάρχουν από 4 αίθουσες προκάτ, ενώ 3 αίθουσες έχουν τοποθετηθεί στο δημοτικό της Αγίας Μαρίνας, 2 στο Αγροκήπιο και από 1 στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων και το Βαμβακόπουλο. Αντίστοιχα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (γυμνάσια και λύκεια) το Γυμνάσιο Βάμου έχει 7 αίθουσες προκάτ, το Γυμνάσιο Βουκολιών και το 3ο ΓΕΛ από 4 το καθένα, ενώ από 3 προκατασκευασμένες αίθουσες έχουν μπει στο Ενιαίο Επαγγελματικό Γυμνάσιο και Λύκειο Γυμνάσιο Κουνουπιδιανών, το ΓΕΛ Βάμου και το 4ο ΓΕΛ. Επίσης, 2 ακόμα αίθουσες προκάτ έχουν εγκατασταθεί στο ΓΕΛ Βουκολιών και το Γυμνάσιο Αλικιανού. Συνολικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση λειτουργούν αυτή τη στιγμή 31 προκατασκευασμένες αίθουσες σε όλο τον νομό.

ΧΡΟΝΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Τα “Χ.ν.” έχουν εδώ και χρόνια αναδείξει το πρόβλημα με τις προκατασκευασμένες αίθουσες και τα isobox που τοποθετούνται ως “προσωρινή” πάντα λύση αλλά τελικά μένουν για χρόνια. Μάλιστα, σε πολλές από τις αίθουσες αυτές εξαντλείται ο χρόνος ζωής που ορίζει ο κατασκευαστής, προκαλώντας κατά καιρούς τις έντονες διαμαρτυρίες της σχολικής κοινότητας. Σε άλλες περιπτώσεις, έχουν παρατηρηθεί προβλήματα με την ψύξη και τη θέρμανση των αιθουσών κάτι που δυσχεραίνει ή και καθιστά αδύνατη την εκπαιδευτική διαδικασία. Κι ενώ επί νομαρχίας, προ οικονομικής κρίσης, το κυριότερο πρόβλημα που αναδεικνύονταν μέσα από τις δημόσιες συζητήσεις ήταν η έλλειψη οικοπέδων για την κατασκευή σχολείων, στις μέρες μας αποδεικνύεται ότι ακόμα κι αν έχει εξασφαλιστεί η γη, παραμένει ζητούμενο η χρηματοδότηση. «Σε αυτή την κατηγορία ανήκει το Γυμνάσιο Βάμου το οποίο έχει εδώ και χρόνια εξασφαλίσει ένα όμορο οικόπεδο για την ανέγερση νέου σχολείου χωρίς όμως να έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες», ανέφερε σχετικά ο διευθυντής της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Στέλιος Ζερβάκης μιλώντας στα ¨Χ.ν.”. Στο μεταξύ, πριν από λίγα χρόνια ο Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων (ΟΣΚ) καταργήθηκε και τη θέση του πήρε η Κτιριακές Υποδομές Α.Ε. ως ενιαίος κατασκευαστικός φορέας για όλα τα δημόσια κτήρια, ενώ η αρμοδιότητα των σχολικών κτηρίων πέρασε με τον Καλλικράτη από τις Νομαρχίες στους Δήμους. Ωστόσο, η μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων δεν συνδυάστηκε με την εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων. Είναι χαρακτηριστικό, όπως μας έλεγε έμπειρος αυτοδιοικητικός των Χανίων, ότι επί Καποδίστρια η ΣΑΤΑ που λάμβαναν οι 7 Δήμοι που συνενώθηκαν στον Καλλικρατικό Δήμο Χανίων, ανέρχονταν σε περίπου 15 εκατ. ευρώ. Σήμερα, η χρηματοδότηση αυτή για τον μητροπολιτικό Δήμο έχει περιοριστεί σε 900.000 ευρώ.

ΥΠΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΣΔΙΤ

Το ακόμα χειρότερο είναι ότι την ίδια στιγμή που οι Δήμοι της χώρας υποχρηματοδοτούνται από την κεντρική εξουσία, είναι αναγκασμένοι να νοικιάζουν κτήρια, πολλές φορές εντελώς ακατάλληλα, για να στεγαστούν σχολεία. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι ο Δήμος Χανίων δίνει πάνω από 100.000 ευρώ τον χρόνο σε ενοίκια για νηπιαγωγεία! «Ασφαλώς αυτή η κατάσταση με τα προκάτ αλλά και τα νηπιαγωγεία σε νοικιασμένα κτήρια πρέπει να τελειώνει. Είναι απαράδεκτο να υπάρχουν ακόμα. Ομως θα πρέπει και το κράτος να βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση», σημείωσε ο πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νίκος Βλαζάκης στον οποίο θέσαμε το θέμα. Να υπενθυμίσουμε ότι στο πλαίσιο αυτό, η προηγούμενη Δημοτική Αρχή, Βάμβουκα, προέκρινε η λύση της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την κατασκευή 8 νέων σχολικών μονάδων με τη σημερινή Δημοτική Αρχή να υιοθετεί αυτό τον σχεδιασμό. Ωστόσο, η επιλογή αυτή, πέρα από τις επιφυλάξεις και τις αντιρρήσεις που εξέφρασαν παρατάξεις της αντιπολίτευσης για θέματα οικονομικά και λειτουργικά, οδήγησε τον Δήμο σε “αχαρτογράφητα νερά”, αφού πρόκειται για μια μέθοδο που δεν έχει δοκιμαστεί ευρέως, με συνέπεια να παρατηρούνται διαρκώς προσκόμματα και καθυστερήσεις. Πιο πρόσφατο παράδειγμα, οι 8 μήνες που χρειάστηκε το Υπουργείο για να εγκρίνει το αίτημα που υπέβαλλε ο Δήμος Χανίων προκειμένου να προσλάβει κάποιον ειδικό σύμβουλο ώστε να ξεκινήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος με τους ενδιαφερόμενους…

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.