Μουσείο Τυπογραφείας

Μάστιγα τα τροχαία στην Κρήτη και σε όλη την Ελλάδα

Ερευνα του Πολυτεχνείου καταγράφει τις πιο επικίνδυνες περιοχές της χώρας

Σε μάστιγα έχουν εξελιχθεί τα τροχαία ατυχήματα σε όλη την χώρα σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης η οποία δόθηκε στην δημοσιότητα και με τίτλο «Εκτίμηση της Eπικινδυνότητας των Περιφερειακών Ενοτήτων (Π.Ε) της Ελλάδας  βάσει των Τροχαίων Ατυχημάτων το 2016». Την έκθεση έχουν επιμεληθεί ο καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, ο Δρ. Μιχαήλ Νικολαράκης και ο μεταπτυχιακός ερευνητής Νικόλαος Γιανναράκης .

Πανελλαδικά, όπως επισημαίνεται στην έρευνα, «το 2016 καταγράφηκε αμελητέα μείωση στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα κατά ένα,(-1) και μία μικρή αύξηση στον αριθμό των νεκρών (+2).Ομοίως διαπιστώθηκαν μειώσεις και στα σοβαρά τροχαία ατυχήματα (-186) και στους βαρειά τραυματίες από αυτά (-219). Επίσης υπήρξαν μειώσεις και των ελαφρών ατυχημάτων (-28) ως και των ελαφρά τραυματισθέντων (-161). Παρατηρούμε ότι υπάρχει μια σταθεροποίηση των τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία βρίσκονται στις 11.500 περίπου τα τελευταία τρία χρόνια, σε ολόκληρη την επικράτεια.»

ΟΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ ΝΟΜΟΙ
πίνακας 3Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έκθεσης που αφορά όλη την χώρα, η Π.Ε. Χανίων βρίσκεται στην 28η θέση της κατάταξης που αφορά την επικινδυνότητα κάθε νομού και θεωρείται μέτριας επικινδυνότητας   ενώ οι νομοί Ηρακλείου (37η θέση), Ρεθύμνου (42η θέση) και Λασιθίου (44η θέση) θεωρούνται νομοί χαμηλής επικινδυνότητας. Πρώτος στην λίστα υψηλής επικινδυνότητας είναι ο νομός Λευκάδας, ακολουθούν οι νομοί Κορινθίας, Κυκλάδων, Χαλκιδικής και Φωκίδος.
Όπως διαπιστώνεται από την έκθεση για τα έτη 2015 και 2016.

  • Παραπάνω παρουσιάζονται για τις Π.Ε. της Κρήτης, αναλυτικά το είδος των ατυχημάτων με τους παθόντες για τα έτη 2015-2016

Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, η περιφερειακή ενότητα Χανίων  κατατάχθηκε στο δείκτη μέτριας επικινδυνότητας, κατέλαβε  την 28η θέση από την 25η που ήταν το 2015, βελτιώνοντας τη θέση της αν και είχε μικρή αύξηση στους νεκρούς σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το Ρέθυμνο επίσης βελτίωσε σημαντικά τη θέση του και από την 29η που ήταν το 2015 κατατάχτηκε στο δείκτη χαμηλής επικινδυνότητας και στην 42η θέση. Το Ηράκλειο βελτίωσε και αυτό τη θέση του, κατατάσσεται στο δείκτη χαμηλής επικινδυνότητας και στη 37η από την 32η που ήταν το 2015.Τέλος στο Λασίθι διαπιστώθηκε σημαντική βελτίωση και από την 24η θέση του πίνακα το 2015 ανέβηκε στην 44η για το 2016 και κατατάσσεται στο δείκτη χαμηλής επικινδυνότητας»

ΣΕ ΒΑΘΟΣ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ
Όσον αφορά την κατάταξη των περιφερειακών ενοτήτων σύμφωνα με τα τροχαία ατυχήματα την προηγούμενη πενταετία με βάση την επικινδυνότητα από τροχαία  ατυχήματα οι  νομοί Άρτας, Βοιωτίας, Έβρου, Εύβοιας, Ημαθίας, Θεσπρωτίας, Ιωαννίνων, Καρδίτσας, Κορινθίας, Λευκάδας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας, Ροδόπης, Σάμου, Σερρών και Φωκίδας επιδείνωσαν τη θέση τους το 2016 σε σχέση με τη θέση που κατείχαν το 2015. Οι νομοί Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Λασιθίου βελτίωσαν την θέση τους ενώ ο νομός Χανίων παρέμεινε σταθερός καθώς δεν σημειώθηκε  σημαντική αλλαγή (συν ή πλην 2 με 3 θέσεις)

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στα συμπεράσματα τους, οι ερευνητές τονίζουν πως «το ΕΚΑΒ και τα τμήματα επειγόντων περιστατικών των νοσοκομείων δέχονται το μεγαλύτερο βάρος και επιβαρύνονται πολύ και με υλικά και με απασχόληση προσωπικού. Το κόστος στις μονάδες εντατικής θεραπείας, στα χειρουργεία και στα υλικά αποκατάστασης, επιβαρύνει υπέρμετρα τους προϋπολογισμούς των νοσηλευτικών ιδρυμάτων και χρειάζονται συνεχώς κρατικές επιχορηγήσεις».

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Αναφορικά με τους τρόπους μείωσης των τροχαίων στην Ελλάδα, η έρευνα του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου, προτείνει:
• Η πολιτεία τα επόμενα έτη θα πρέπει να δώσει οικονομικά κίνητρα στους οδηγούς, για να ανανεώσουν τα οχήματα τους με καινούργιας τεχνολογίας οχήματα.
• Πρέπει να υπάρξει περισσότερη ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των πολιτών ιδιαίτερα της νέας γενιάς για την απόκτηση κυκλοφοριακής αγωγής.
• Επιβάλλεται η νομοθέτηση αυστηρότερων ποινών και όχι η μείωση αυτών, για τους οδηγούς που παραβιάζουν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας.
• Οι εκλεγμένοι περιφερειάρχες και τα περιφερειακά συμβούλια καθώς και οι δήμαρχοι με τα δημοτικά συμβούλια αυτών, πρέπει να αναλάβουν δράση προκειμένου να ΄΄φτιάξουν΄΄ ασφαλείς οδούς.
• Θα επαναλάβουμε και φέτος την επισήμανση ότι δεν υπάρχει καθόλου κεντρικός συντονισμός στις δράσεις αυτών που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια στη χώρα.
• Οι υπηρεσίες Τροχαίας της Ελληνικής αστυνομίας οι οποίες έχουν σήμερα ελάχιστο προσωπικό και μέσα, επιβάλλεται να στελεχωθούν με το αναγκαίο και ειδικά εκπαιδευμένο αστυνομικό αλλά και επιστημονικό προσωπικό ως και τα κατάλληλα τεχνικά μέσα και οχήματα, προκειμένου με την αυστηρή και επαρκή τροχονομική αστυνόμευση, να μειώσουν στον επιτρεπτό από την θέση τους βαθμό, τα τροχαία ατυχήματα.
• Στην έδρα κάθε αντιπεριφέρειας είναι αναγκαίο να θεσμοθετηθεί ένα ειδικό κέντρο που θα εποπτεύεται από τον εισαγγελέα πρωτοδικών της αντιπεριφέρειας  και θα συντονίζει αλλά και ελέγχει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, οι οποίοι θα έχουν αντιπρόσωπο στο κέντρο αυτό, ώστε οι συναρμόδιες υπηρεσίες να συνεργάζονται με τον καλύτερο τρόπο για κάθε επιγενόμενο τροχαίο ατύχημα.
• Στα δίκυκλα που χρησιμοποιούνται για υπηρεσίες ταχυμεταφορών και delivery πρέπει να αλλάξει το νομοθετικό καθεστώς, να θεσπισθεί τύπος δικύκλου κατάλληλος για το συγκεκριμένο σκοπό που θα έχει, να είναι δημοσίας χρήσεως με αυξημένα τέλη κυκλοφορίας και οδηγό με επαγγελματικό δίπλωμα.
• Προτείνεται να γίνει μια πανελλήνια συνδιάσκεψη – συνέδριο όλων των εμπλεκομένων φορέων σε υψηλό επίπεδο, για να καθοριστούν οι αρχικές κατευθυντήριες γραμμές, να συμφωνηθούν κάποιες κοινές δράσεις, να παρουσιασθεί το Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας (2011–2020)».

Η έρευνα
Τα στοιχεία που μελετήθηκαν για την σύνταξη της έκθεσης είναι τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, τα ατυχήματα σοβαρών σωματικών βλαβών, τα ατυχήματα ελαφρών σωματικών βλαβών, ο αριθμός των νεκρών  από τροχαία, ο αριθμός των σοβαρά τραυματισθέντων και οι  ελαφρά τραυματίες.
Όσον αφορά την μεθοδολογία της έκθεσης όπως αναφέρουν οι ερευνητές «για κάθε περιφερειακή ενότητα γίνεται αναγωγή της συμμετοχής κάθε είδους τροχαίου ατυχήματος και παθόντων σε σχέση με το σύνολο της χώρας και εν συνεχεία συσχετισμός με στοιχεία όπως: πληθυσμός, κυκλοφορούντα οχήματα, μήκος εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου. Από τους συνδυασμούς αυτούς δημιουργούνται 18 κριτήρια αξιολόγησης και με την εφαρμογή της πολυκριτήριας μεθόδου ανάλυσης αποφάσεων προκύπτουν τα αποτελέσματα, σύμφωνα με τα οποία οι νομοί ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες υψηλής, μέτριας και χαμηλής επικινδυνότητας και παρατίθενται στον Πίνακα 3».

50 θανατηφόρα τροχαία στον Β.Ο.Α.Κ. τα τελευταία πέντε χρόνια


Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από το Τμήμα Τροχαίας Βόρειο Οδικού Άξονα, το οποίο έχει στην ευθύνη του το τμήμα Τροχαίας Β.Ο.Α.Κ. από το Κολυμπάρι νομού Χανίων έως την περιοχή Παχιά Άμμο νομού Λασιθίου, συνολικά, τα τελευταία πέντε χρόνια (από το 2012 έως σήμερα) έχουν σημειωθεί στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης 50 τροχαία δυστυχήματα , 8 τροχαία ατυχήματα με σοβαρό τραυματισμό και 23 τροχαία ατυχήματα με ελαφρύ τραυματισμό
Όσον αφορά το τμήμα από το Κολυμπάρι έως τη Κίσαμο το οποίο είναι εδαφικής αρμοδιότητας της Διεύθυνσης Αστυνομίας Χανίων από 01/11/2011 έως και σήμερα  έχουν σημειωθεί δύο θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα με δύο νεκρούς, δύο σοβαρά τροχαία ατυχήματα με τρεις τραυματισμούς, ένα τροχαίο ατύχημα με 8 ελαφρά τραυματίες και επτά τροχαία υλικών ζημιών (δηλαδή σύνολο τροχαίων 12 και παθόντων από αυτά 13)
Στην  Διεύθυνση Αστυνομίας Λασιθίου ανήκει το τμήμα από την Παχιά Άμμο έως την Σητεία που από 01/11/2011 έως και σήμερα έχουν σημειωθεί 75 τροχαία εκ των οποίων το ένα ήταν θανατηφόρο, σε επτά από αυτά προήλθαν σωματικές βλάβες και 67 ήταν υλικών ζημιών.

ΥΛΙΚΕΣ ΖΗΜΙΕΣ
Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία που αφορούν τα τροχαία υλικών ζημιών στον Β.Ο.Α.Κ.  καθώς όπως δείχνουν μέσο όρο κάθε χρόνο σημειώνονται περισσότερα από 300!
Αναλυτικότερα το 2012 σημειώθηκαν 322 τροχαία υλικών ζημιών, το 2013 και το 2014 καταγραφήκαν 303 και 270 αντίστοιχα ενώ το 2016 καταγράφηκε  ο μεγαλύτερος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων καθώς σημειώθηκαν 334! Από την αρχή του φετινού έτους έως σήμερα έχουν σημειωθεί 76.

ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ
Όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία του Τμήματος Τροχαίας Β.Ο.Α.Κ. που αφορούν τις βεβαιώσεις παραβάσεων για ταχύτητα, οι οδηγοί επιλέγουν να πατήσουν… τέρμα το γκάζι καθώς από 1 Ιουνίου του 2014 έως σήμερα έχουν βεβαιωθεί 27.957 παραβάσεις!
Αναλυτικότερα το 2014 και το 2015 βεβαιώθηκαν 6.616 και 9238  παραβάσεις αντίστοιχα ενώ το 2016 έσπασε κάθε «ρεκόρ» με 10.286 παραβάσεις που αφορούν την ταχύτητα.  Έως τον Μάρτιο του 2017 είχαν βεβαιωθεί 1817 παραβάσεις.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.