Μουσείο Τυπογραφείας

Η σύνθεση των ταλέντων κλειδί επιτυχίας

23Αν η επιτυχία μιας ομάδας έγκειται στη σωστή σύνθεση της γιατί δεν συγκροτούμε την ιδανική ομάδα κάθε φορά που απαιτείται;
Την απάντηση θα την βρείτε κάνοντας απολογισμό ενός τομέα που γνωρίζετε καλά. Θα διαπιστώσετε ότι είναι πολλοί οι λόγοι .
Οι παλιοί καπετάνιοι γνώριζαν πολύ καλά ότι ένα καλό πλήρωμα θα τους έβγαζε ασπροπρόσωπους.
Τι έκαναν;
Διάλεγαν -όσοι μπορούσαν- το πλήρωμα τους. Μπάρκαραν μαζί με το δικό τους Α μηχανικό, Υποπλοίαρχο, και λοστρόμο κι αυτοί με τη σειρά τους έφερναν δικούς τους ανθρώπους σαν κατώτερο πλήρωμα. Και μεγαλουργούσε η Ελληνική Ναυτιλία.
Στο σημερινό σημείωμα ολοκληρώνω τη σύντομη παρουσίαση της θεωρίας των πολλαπλών ταλέντων του καθηγητή Howard Gardner.
Μια θεωρία που αναδεικνύει τους λόγους της επιτυχίας ή της αποτυχίας πολλών εγχειρημάτων σε τοπικό και εθνικό επίπεδο!

Ταλέντα ή ευφυΐες
Παραθέτω συνοπτικά μια επιλεκτική περιγραφή των πολλαπλών ταλέντων.

Γιώργος ο εικονοχωρικός
Μαθαίνει παρατηρώντας, εικονοποιεί  και καταγράφει όλες τις λεπτομέρειες μιας σκηνής. Κάνει αποτελεσματική ανάκληση των πληροφοριών και μπορεί να δει, μόνο αυτός, ένα πρόβλημα ή θέμα ολιστικά. Δεν μπορεί να λειτουργήσει όταν τον βομβαρδίζουν με λόγια κενά.

Η Λένα, η μουσικός
Μαθαίνει ακούγοντας, αντιδρά με όλες τις αισθήσεις της όταν ακούει ποιοτική μουσική κινείται στο ρυθμό, κι οραματίζεται λύσεις. Αυτή η στρατηγική την βοηθά να ανακαλεί τις πληροφορίες ευκολότερα. Δυσκολεύεται να λειτουργήσει με οπτικά ερεθίσματα.

Ο Μανόλης είναι κοινωνικός
Είναι χαμογελαστός, κάνει εύκολα φιλίες, διατηρεί πολλές κοινωνικές σχέσεις κι  ανακαλύπτει τρόπους πώς να σχετιστεί.
Αποκρυπτογραφεί στοιχεία της γλώσσας σώματος και προσλαμβάνει εύκολα αισθήματα, σκέψεις, κίνητρα και συμπεριφορές. Επηρεάζει τη δυναμική της ομάδας  στην οποία συμμετέχει επειδή προσαρμόζει τη συμπεριφορά του. Επιβιώνει σε κάθε περιβάλλον.

Η Aννα είναι λογική
Eχει τετράγωνη λογική, μελετά τα δεδομένα, ερευνά, αναλύει τα ευρήματα, τα κατηγοριοποιεί, κάνει λογικές υποθέσεις, συγκρίσεις, συσχετισμούς και φυσικά ό,τι υπολογισμούς απαιτούνται. Απαντά με συντομία στηριζόμενη σε στοιχεία και λογικά συμπεράσματα. Μην περιμένετε να σας προτείνει τρελές ιδέες.

Νίκος, ο εξερευνητής της φύσης
Ο Νίκος, αναγνωρίζει εύκολα πολλά είδη του ζωικού και του φυτικού βασιλείου, τις συνήθειες και τις συνθήκες που ζουν κι αναπτύσσονται. Είναι γνώστης των περιβαλλοντικών θεμάτων κι είναι πάντοτε σε καλή φυσική κατάσταση και ευδιάθετος.

Μυρτώ η ισορροπημένη
Η Μυρτώ, με διαπροσωπική και εσωπροσωπική ευφυΐα γνωρίζει τους λόγους της συμπεριφοράς της, και πώς να εκφράζει ή να μην εκφράζει τα αισθήματα ή τις σκέψεις της.
Προσδιορίζει τους στόχους μιας ομάδας αν και μπορεί να τους κατακτήσει μόνη της. Eχει ένα ιδιαίτερο σύστημα αξιών, εμπνέει καθώς εξελίσσεται διαρκώς, μια αληθινή δια βίου πολίτης.

Νάντια η παραμυθού
Η Νάντια, έχει γλωσσικό ταλέντο, της αρέσει να ετοιμάζει φυλλάδια και φακέλους και φυσικά να εφευρίσκει συνθήματα, επικεφαλίδες και τίτλους για κείμενα. Eνα ταλέντο που φαίνεται ότι αρχίζει να σπανίζει τις μέρες μας, θα είναι πολύτιμο στο μέλλον.

Ηλίας ο κιναισθητικός  
Ο Ηλίας, έχει συντονισμένες κινήσεις,  καλή αίσθηση της ισορροπίας, μαθαίνει εύκολα με άμεση συμμετοχή στα δρώμενα.
Προτιμά να μαθαίνει με παραδείγματα και ζωντανές εμπειρίες. Τα καταφέρνει σε μικροεπισκευές, εφευρετικός, αντιμετωπίζει πρακτικά προβλήματα.

Η ιδανική ομάδα εργασίας
Φανταστείτε να είστε επικεφαλής μιας ομάδας 8 ατόμων κι η ευθύνη σας να είναι η εκπαίδευση και ο συντονισμός τους (8 είναι οι βασικές ευφυΐες σύμφωνα με τον H.Gardner).
• Θα φροντίζατε να ανακαλύψετε τα δυνατά τους σημεία;
• Θα τους βοηθούσατε να αναπτύξουν τα αδύνατα τους σημεία;
• Θα τους δίνατε ευκαιρίες να αναδείξουν τα ταλέντα τους;

Αν το κάνατε θα κυριαρχούσατε στην αγορά και θα είχατε ικανοποιημένους εργαζόμενους.
Φανταστείτε τώρα πόσο αποδοτικές θα ήταν οι παρακάτω ομάδες αν οι επικεφαλής τους είχαν την δυνατότητα να ανακαλύψουν και να συνδυάσουν τα ταλέντα τους:
• Το σώμα των αντιπεριφερειαρχών, των αντιδημάρχων, των δημοτικών συμβούλων…
• Φοιτητές – εκπαιδευτικοί υπάλληλοι που εργάζονται ομαδικά.
• Μονάδες στρατιωτικών, αστυνομικών, πυροσβεστών.
• Οι εθελοντές μιας εκστρατείας.
• Οι παίκτες – συναθλητές μιας ομάδας.
• Μαθητές.
• Μια πολυπληθής οικογένεια.
Μια σωστά οργανωμένη ομάδα έχει συνοχή, αποτελεσματικότητα και αποθαρρύνει τις αντικοινωνικές συμπεριφορές.

Συμπερασματικά
Ελπίζω ο παρακάτω 10λογος να προβληματίσει επικεφαλής και μέλη κάθε είδους ομάδων.
• Ευφυΐες και ταλέντα είναι διαμοιρασμένα.
• Κάθε ταλέντο έχει πολλές εκφάνσεις, έτσι ένα κιναισθητικό άτομο μπορεί να είναι καλός γκολτζής κι όχι καλός χειροτέχνης.
• Οι ευφυΐες συνήθως αλληλεπιδρούν με πολύπλοκους τρόπους.
• Μπορεί κάποιος να μην έχει αναπτύξει κάποια ευφυΐα σε μεγάλο βαθμό, αλλά να έχει ένα συνδυασμό ταλέντων που να τον  κάνει επιτυχημένο.
• Το ταλέντο στη μουσική εμφανίζεται νωρίς, ίσως επειδή δε στηρίζεται σε εμπειρίες.
• Η άριστη διαπροσωπική ευφυΐα δεν εξαρτάται από την ύπαρξη γλωσσικού ταλέντου.
• Η εσωπροσωπική ευφυΐα (ισορροπία)  ανιχνεύεται δύσκολα μόνο μέσω άλλων ταλέντων.
• Κανένας δεν έχει ούτε τα ίδια ενδιαφέροντα, ούτε τις ίδιες ικανότητες.
• Κάθε άτομο μαθαίνει, λειτουργεί και απολαμβάνει με ξεχωριστό τρόπο.
• Σημαντική παράμετρος στην ανάπτυξη και στη χρήση των ταλέντων είναι η πίστη για διαρκή βελτίωση και εκμετάλλευση των δεξιοτήτων μας.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.