Μουσείο Τυπογραφείας

Στο ιστορικό καφέ ΚΗΠΟΣ

Οι “Εφαπτόμενες ζωές”

“Εφάπτονται” άγνωστων ιστορικών στοιχείων - Της δημοσιογράφου - συγγραφέως Γκρέτας Χριστοφιλοπούλου

Είναι το βιβλίο οι “Εφαπτόμενες ζωές”, που παρουσιάστηκε τη Δευτέρα το απόγευμα στο ιστορικό καφέ του Δημοτικού κήπου Χανίων, ένα ιστορικό μυθιστόρημα;

• Με αυτό το ερώτημα κατά νουν πήγαμε προχθές Δευτέρα 12 Μαΐου το απόγευμα στην παρουσίαση του τέταρτου βιβλίου της συγγραφέως και δημοσιογράφου Γκρέτας Χριστοφιλοπούλου “Εφαπτόμενες Ζωές” από τις εκδόσεις Λιβάνη.
• Και όχι, ούτε η συγγραφέας ούτε η Τώνια Κατζουρού που μίλησε για το βιβλίο μας έδωσαν ρητή απάντηση.
• Το άφησαν στη δική μας αίσθηση. Καθώς όπως η συγγραφέας και πολύπειρη δημοσιογράφος  είπε, εκείνο που την ενδιαφέρει δεν είναι οι «στημένες» λογοτεχνίζουσες και εμβριθείς παρουσιάσεις. Βασικό θέλημά της είναι να επικεντρώνεται η παρουσίαση στην αίσθηση που αποκομίζει ο αναγνώστης /αναγνώστρια από την ανάγνωσή του.

Η παρουσίαση
• Γι’ αυτό και για την παρουσίασή του επέλεξε μια εξ’ ορισμού έμπειρη αλλά και κριτική Αναγνώστρια με κεφαλαίο Α, η οποία εξ απαλών ονύχων δημοτικής εκπαίδευσης αγάπησε και συνέχισε να αγαπά και να ερωτεύεται κάθε παλιό και νέο αξιόλογο βιβλίο. Την Χανιώτισσα Τώνια Κατζουρού.
• Η Τώνια, λοιπόν, μιλώντας για το βιβλίο δεν προσπάθησε να το παρουσιάσει από καθ’ έδρας με ένα «βαρετό», συνήθως, για τους παρισταμένους κείμενο. Στο «μιλητό» μας διηγήθηκε τις δικές της προσλαμβάνουσες από την μυθιστορία η οποία είναι ασφαλώς σε μεγάλο βαθμό μυθοπλασία αλλά, επίσης, έχει και πραγματικά ιστορικά ντοκουμέντα που εφάπτονται της ελληνικής αλλά και ευρωπαϊκής ιστορίας από το 1824 ως το 1980! Ταυτόχρονα η  καταιγιστική διήγηση δεν αφήνει σε κανένα κεφάλαιο τον αναγνώστη να πλήξει.
• Πρόκειται για ένα ιστορικό βιβλίο που παρουσιάζει την ιστορία μιας ελληνικής Καλαματιανής μεγαλοαστικής οικογένειας.
• Αλλά ένα βιβλίο που μέσα από την σε βάθος ιστορική έρευνα αλλά και την προσωπική συγγένεια της συγγραφέως με την οικογένεια αυτή, συμπληρώνει μυθιστορηματικά την διαδρομή της στο ιστορικό πλαίσιο αυτών των χρόνων.
• Και φυσικά πανταχού παρούσα σ’ αυτήν την διαδρομή είναι η κινητήριος δύναμη του ΕΡΩΤΑ.
• Αυτό το πετυχαίνει η συγγραφέας μέσα από τα προσωπικά της βιώματα (ευτύχησε να προλάβει ζωντανό τον παππού της, τελευταίο  αφανή «ήρωα» της Μικρασιατικής καταστροφής και όχι μόνο) και την επί χρόνια επίπονη έρευνά της. Εξ άλλου, η Γκρέτα Χριστοφιλοπούλου, από ένα παιγνίδι της μοίρας(;) έχει σπουδάσει Ναυτιλιακά & Ναυτικό Δίκαιο στο Λονδίνο και στη συνέχεια πήρε Μaster στον τομέα του Shipping Management.

Η συγγραφέας
• Η ίδια η συγγραφέας μιλώντας για το νέο αυτό «παιδί» της, ήταν ιδιαίτερα συγκινημένη καθώς, μετά από πολύ κόπο, όπως είπε, κατάφερε να πετύχει  και σ’ αυτό το βιβλίο τον στόχο που θέλει να υπηρετεί. Δηλαδή, την καταγραφή και παρουσίαση άγνωστων πτυχών της ιστορίας, ευρωπαϊκής, παγκόσμιας και φυσικά ελληνικής, η οποία όμως να μην είναι αποσυνδεδεμένη από το καθαρά ανθρώπινο στοιχείο. Από τον πολιτισμό της κάθε εποχής, την οικονομική και κοινωνική ζωή μέσα από τα ζωές υπαρκτών ανθρώπων «πασπαλισμένες» βεβαίως με τις δόσεις μυθοπλασίας που απαιτεί ένα τέτοιο βιβλίο. Ιδιαίτερα συγκινητικά  και ανατρεπτικά  ήταν τα αποσπάσματα που διάβασε η κυρία Κατερίνα Βογιατζή αποσπώντας θερμά χειροκροτήματα.
• Η συγγραφέας περιέγραψε πολλές από τις εποχές τις οποίες διατρέχει η μυθιστορία της, μέσα σ’ αυτές και το Παρίσι του μεσοπολέμου. Όπου ο  αφανής ήρωας Στασινός συνάντησε τον Εθνάρχη Ελευθέριο Βενιζέλο. Ο οποίος με μια φλογερή ομιλία στο Παρίσι γοήτευσε και στρατολόγησε νέους για τον πόλεμο στην Μικρά Ασία.
• Ιστορικό, λοιπόν, μυθιστόρημα οι “Εφαπτόμενες Ζωές” που με ένα γοητευτικό τρόπο εφάπτονται των ζωών πολλών γνωστών και άγνωστων αλλά αληθινών προσώπων που έζησαν αλλά και ζουν μέχρι σήμερα.
• Η Γκρέτα Χριστοφιλοπούλου είναι δημοσιογράφος, μέλος της ΕΣΗΕΑ, εξειδικευμένη στο οικονομικό ναυτιλιακό ρεπορτάζ. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Ναυτιλιακά & Ναυτικό Δίκαιο στο Λονδίνο και στη συνέχεια πήρε Μaster στον τομέα του Shipping Management.
• Ασχολήθηκε αρχικά με το επιχειρηματικό ρεπορτάζ στην εφημερίδα Κέρδος και στη συνέχεια εργάστηκε ως ναυτιλιακή συντάκτης στην εφημερίδα Εξπρές, στον Οικονομικό Ταχυδρόμο, στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία και στο Shipping Outlook, ενώ παράλληλα αρθρογραφούσε για πολιτιστικά θέματα σε διάφορες εφημερίδες και περιοδικά.

Υπόθεση
• «Τεργέστη, Μάρτιος 1824. Η αριστοκρατία φοράει τις μάσκες της, ντύνεται στα βελούδα και στα μετάξια και ετοιμάζεται να ξεφαντώσει στο Παλάτσο ντελ Φιόρε την τελευταία νύχτα της Αποκριάς. Αυτή τη νύχτα ο Στασινός Μπουονοντίο ενώνει τα χέρια του με εκείνα της Eριέττας Φόσκολι και της αποκαλύπτεται. Ο έρωτάς τους θα επηρεάσει καταλυτικά την πορεία του εμπορικού και εφοπλιστικού οίκου του, αλλά και τη μοίρα των ναυσίβιων και μη απογόνων του. Οι Εφαπτόμενες Ζωές εξελίσσονται σε χρόνια συναρπαστικά και σκληρά, ποτισμένα με την αρμύρα της θάλασσας και την αψιά μυρωδιά που απόθεσε πάνω τους το μπαρούτι….»

Ιστορικό Καφέ Κήπος – ψυχ-αγωγία

• Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθώ στην αίσθηση της πληρότητας που δημιουργείται σε όλους τους συμμετέχοντες σε πάμπολλες πολιτιστικές και πολιτισμικές δράσεις που πραγματοποιούνται στο ιστορικό καφέ ΚΗΠΟΣ.
• Ξεκινώντας από το πλούσιο πράσινο περιβάλλον (που φαίνεται και στις φωτογραφίες πίσω και γύρω από το πάνελ της παρουσίασης), την επιβλητική ανακαίνιση και διακόσμηση εποχής του εσωτερικού χώρου, τη μόνιμη έκθεση ιστορικής φωτογραφίας και βέβαια τις συνεχείς πολιτισμικές δράσεις που πραγματοποιούνται και αναρτώνται ως ιστορικό στοιχείο μιας λαμπρής συνέχειας, όλα, συνθέτουν ένα μοναδικό καφέ που δίκαια πρωτοστατεί στο δίκτυο «ιστορικών καφέ της Ευρώπης». Φυσικά χάρις στο μεράκι και τις συνεχείς πρωτοβουλίες και προσωπικό «ξόδεμα» του Βασίλη Σταθάκη.
• Η ψυχ-αγωγία στο ιστορικό καφέ ξαναζωντάνεψε επί των ημερών του και αποτελεί μια σταθερή πολιτισμική αναφορά για τα Χανιά μας.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.