Μουσείο Τυπογραφείας

Γιατί τα παιδιά διαβάζουν βιβλία τον Αύγουστο;

“Ποια παιδιά διαβάζουν τον Αύγουστο;”, θα ρωτήσετε.                                        
“Μα, των φρονίμων”.


Μεσοκαλόκαιρο σήμερα. Σαράντα πέντε μέρες μετά το κλείσιμο των σχολείων με περίπου άλλες τόσες μέρες μέχρι να ανοίξουν τα σχολεία η βαριεστιμάρα των παιδιών κτυπάει κόκκινο.
Είναι φυσικό να προβληματίζονται ακόμη και μεγάλα παιδιά με αναπτυγμένη μεταγνώση
‘Πώς θα περάσω το υπόλοιπο καλοκαίρι; Τι να κάνω;’
Αν τα παιδιά σας γύρισαν από διακοπές, από την κατασκήνωση και ήδη τέλειωσαν οι δραστηριότητες τους τότε καιρός είναι να ασχοληθούν με κάτι διαφορετικό.
Κι ας μη είναι της μόδας. Να διαβάσουν βιβλία.
Σήμερα είναι τόσα πολλά τα βιβλία που διατίθενται για παιδιά και έφηβους που ζηλεύω. Κι αν το θέμα είναι οικονομικό οι Παιδικές βιβλιοθήκες και τα Κέντρα Παιδικής Δημιουργίας έχουν τόσα πολλά βιβλία που θα εκπλαγείτε ευχάριστα.
Στο σημερινό σημείωμα παρουσιάζω ελάχιστες από τις μύριες επιλογές που έχουν παιδιά και έφηβοι για ανάγνωση καθώς και για τα πλούτη των αναγνωστών.

Πώς να επιβιώσεις στην κατασκήνωση…
Το ομώνυμο βιβλίο, που ανακάλυψα σε βιβλιοπωλεία της πόλης μας, περιέχει 10δες μικρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν μικρά μεγαλύτερα παιδιά.
Καληώρα όπως τα Χανιωτάκια το βράδυ της μεγάλης νεροποντής Ιούλη μήνα στην κατασκήνωση του Καλαθά.
Καλές είναι αυτές οι εμπειρίες θα πείτε, αλλά αν ξέρεις και τι να κάνεις όταν πλημμυρίζει η σκηνή σου στη μέση της νύχτας ακόμη καλύτερα.
Τραγανιστές τηγανιτές πατάτες κι η Γιασεμιά της Ευδοκίας

Τι κοινό έχουν ο Τριβιζάς και η δικιά μας η Ευδοκία;
Είναι κι οι δύο παραμυθάδες. Διαφέρουν όμως στην προσέγγιση.
Ο Τριβιζάς στο πρόσφατο βιβλίο του για μεγαλύτερα παιδιά – Το κουδούνι του τρόμου- προκαλεί δυνατά συναισθήματα – κάνει για παράδειγμα να μας τρέχουνε τα σάλια για λιχουδιές καλοκαιρινές.
Η Ευδοκία μας – στο δικό της ‘Η Γιασεμιά και τα αστεράκια’ για μικρότερα παιδιά- επιλέγει να πλέξει ένα ήρεμο μύθο στη Φύση με τα παιδιά της Γαίας να έχουν φωνή και αισθήματα.

Για τα παιδιά που βαριούνται…
Τα παιδιά βαριούνται να βαριούνται. Κι η βαρεμάρα είναι κολλητική, γιαυτό η λύση είναι  ΄Δώστε τους δράση’.
Τα παιδιά που σας λένε ότι βαριούνται θέλουν να απασχολήσουν έντονα τη μνήμη της εργασίας τους. Δηλαδή, να έχουν μια σειρά στοιχεία και πολλές επιλογές λύσεις ενός γρίφου. Η λύση είναι να διαβάσουν σειρές με περιπέτειες παιδιών και εφήβων ή να βοηθήσουν τον Σέρλοκ Χολμς να λύσει μερικά προβλήματα μιας και λείπει ο βοηθός του!

Για τα παιδιά που βαριούνται περισσότερο…
Υπάρχουν όμως και τα παιδιά που βαριούνται ακόμη περισσότερο. Για αυτά δεν αρκετή η ανάγνωση μιας περιπέτειας. Είναι αυτά που θέλουν να εμπλακούν χειροπιαστά σε κάτι νέο, προκλητικό και εντυπωσιακό. Κάτι που να κινητοποιήσει τη φαντασία και τη δημιουργική τους σκέψη. Δεν τους ενοχλεί ότι θα κάνουν κάτι χειρονακτικό. Αντίθετα. Τρελαίνονται να δημιουργήσουν το δικό τους εργαστήριο στον κήπο ή την βεράντα. Εκεί θα κάνουν κατασκευές αφού έχουν διαβάσει οδηγίες ή  μικρά πειράματα, θα λύνουν σπαζοκεφαλιές, ή θα  κάνουν χαρτοκοπτική. Κι αυτά θα αναπτύξουν τη μνήμη εργασίας τους ιδιαίτερα αν έχουν ‘ανταγωνιστές’ ή ‘συνεργάτες’.

Τα πλούτη των αναγνωστών                                                                                                                                    
Για τους σκεπτικιστές, αναφέρω ότι οι αναγνώστες βιβλίων και εφημερίδων, μικροί και μεγάλοι, πλουτίζουν περισσότερο από όσο φαντάζονται.
Μια σύντομη απαρίθμηση…
Το λεξιλόγιο των αναγνωστών αυγατίζει.
Το άνοιγμα παραθύρων στον κόσμο μας, το ταξίδι σ’ άλλες κουλτούρες είναι ευλογία.
Πλουτίζει η τράπεζα των γνώσεων τους.
Ο στοχασμός τρέφει την φαντασία τους.
Η κοινωνική και η συναισθηματική τους νοημοσύνη αναπτύσσεται.
Δημιουργούν το προσωπικό ιστορικό χρονολόγιο, συνδέονται με το γίγνεσθαι, με την ιστορία μας και με τις γενιές.
Αν νομίζετε ότι οι παραπάνω δεν είναι ουσιαστικοί λόγοι, τότε υπάρχει άλλος ένας που θα σας κάνει να αλλάξετε γνώμη.
Οι μαθητές μας τα τελευταία χρόνια δεν αναπτύσσουν μια ειδική μνήμη που θρέφεται και καλλιεργείται με την τακτική ανάγνωση διαφορετικών κειμένων. Η απουσία αυτής της μνήμης κάνει αδύνατη την αποτελεσματική επεξεργασία κειμένων.
Αντίστοιχα δεν γίνεται ανάπτυξη και των άλλων μερών της μνήμης εργασίας τους.
Το αποτέλεσμα είναι χαμηλής ποιότητας απόδοση τους στην εκτέλεση κάθε είδους εργασίας, στη λήψη αποφάσεων, στη συγκέντρωση και στη λύση προβλημάτων!
Αυτά για να μην αναρωτιόμαστε…

Συμπερασματικά
• Αν πείσετε το παιδί σας να διαβάσει 6 βιβλία τις επόμενες έξη   εβδομάδες, θα το έχετε βοηθήσει να αναπτυχθεί γλωσσικά, γνωστικά και συναισθηματικά.
•Αν καταφέρετε να στήσετε μια συζήτηση μαζί του για να κάνετε κριτική στο κάθε βιβλίο, θα το έχετε βοηθήσει να αναπτύξει την κριτική του σκέψη και τη μεταγνώση του.
• Αν το παιδί σας πείσει ένα άλλο παιδί να διαβάσει ένα από τα βιβλία που διάβασε, έ τότε πετύχατε το στόχο σας διπλά!

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.