Μουσείο Τυπογραφείας

Επι-σπεύσατε, λοιπόν!

Φαίνεται να «μυρίζει» μελάνι πιεστηρίου το Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης, το ΦΕΚ δηλαδή, όπου δημοσιεύτηκε ένα πραγματικά καλό νέο για την ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ του ΒΟΑΚ.

Την είδηση διαβάσαμε χθες στα Χανιώτικα Νέα (http://www.haniotika-nea.gr/proistameni-archi-o-o-a-k/). Προϊσταμένη αρχή για την οδική ασφάλεια με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών αναλαμβάνει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης.

• Λίγες μέρες πριν, είχε δημοσιευθεί επιστολή του προέδρου του ΟΑΚ Λευτέρη Κοπάση προς τον Γ.Γ. υπ. Μεταφορών που ήταν σε γνώση και του υπουργείου που δήλωνε ότι «ο ΟΑΚ έχει την επιχειρησιακή ετοιμότητα να αναλάβει με την αρμόδια Διεύθυνση Συγκοινωνιακών έργων τα έργα ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ επί του ΒΟΑΚ όπως έχουν εξαγγελθεί από το Υπουργείο και είναι ώριμα μελετητικά ώστε να επισπευσθεί η υλοποίησή τους».

• Σε τί αφορούν τα έργα αυτά; Παραθέτω την είδηση όπως γράφεται στα Χ.Ν.: «Τα έργα αυτά, αφορούν σε αποκατάσταση του οδοστρώματος και σε βελτίωση επ’ αυτού, σε τμήματα τα οποία έχουν χαρακτηριστεί επικίνδυνα. Επίσης, αφορούν σε τοποθέτηση σήμανσης, συντήρηση – ανακατασκευή γεφυρών, καθαρισμό τάφρων και απομάκρυνση καταπτώσεων και κλαδιών. Για τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη και αφορούν κυρίως σε κατολισθήσεις του 2019, παραμένει η αρμοδιότητα στο υπουργείο.

• Όπως εξηγεί σε (προ)χθεσινή γραπτή δήλωσή του ο βουλευτής Χανίων Μανούσος Βολουδάκης, «ο σκοπός είναι να γίνει ταχύτερη η υλοποίηση των έργων της οδικής ασφάλειας στο εξής, καθώς ενισχύεται ο ρόλος μιας περιφερειακής αρχής… Για προφανείς λόγους εξαιρούνται οι συμβάσεις για έργα αποκατάστασης ζημιών του 2019, καθώς αυτά τα έργα έχουν ήδη ξεκινήσει με προϊσταμένη αρχή την αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Υποδομών. Αλλαγή υπευθύνου σε αυτήν την περίπτωση θα έφερνε αντίθετο αποτέλεσμα, προσθέτοντας διαδικασίες σε έργα που έχουν ήδη καθυστερήσει πολύ».

• Ας το έχουμε ως κρατούμενο αυτό. Για να ξέρουμε ποιος τα καθυστερεί. Ειδικά στα Μεγάλα Χωράφια όπου η επικινδυνότητα κτυπάει κόκκινο καθημερινά.

Έχουμε καεί στην κολοκυθιά
• Ωστόσο και σε άλλα σημεία του ΒΟΑΚ του τμήματος Χανίων τα επικίνδυνα σημεία είναι περισσότερα από όσα στον υπόλοιπο ΒΟΑΚ. Καθώς η Περιφέρεια Κρήτης όχι απλά συντηρεί εδώ και χρόνια μόνο τα ανατολικά τμήματα αλλά τα αναβαθμίζει κιόλας με νέους κόμβους κ.λπ. Εμείς, εδώ και χρόνια, δεν φαίνεται να ανήκουμε στην περιφέρεια Κρήτης.

• Αφήστε που, επίσης, εδώ και χρόνια, είχαμε καεί στην κολοκυθιά των αρμοδιοτήτων. Ποιος είναι αρμόδιος για τον ΒΟΑΚ; Ποιος είναι αρμόδιος για την οδική ασφάλεια; Ποιος είναι αρμόδιος για τα φώτα του ΒΟΑΚ; Για τη συντήρησή του; Υπουργείο Μεταφορών, Περιφέρεια αλλά και ΟΑΚ έψαχναν τις αρμοδιότητές τους. Ενίοτε και ερίζοντες και γύρω απ’ αυτές. Ανάλογα. Καταλαβαίνετε το …ψαχνό.

• Είχαμε καεί στην κολοκυθιά γράφω πιο πάνω. Και σε ενεστώτα όμως, καιγόμαστε. Ακόμα. Αφού μόλις χθες είχαμε ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων.

• Αργοπορημένα. Προφανώς. Αφού οι μελέτες υπήρχαν. Και κυρίως, αφού μας είχαν τάξει ότι από πέρυσι τον Οκτώβριο θα ερχόταν στα Χανιά ο υπουργός Μεταφορών κ. Καραμανλής να μας πει τι θα γίνει για τον ΒΟΑΚ.

• Τι θα γίνει με τη νέα χάραξη, τον νέο ΒΟΑΚ και τί θα γίνει με την οδική ασφάλεια. Τον υπάρχοντα ΒΟΑΚ. Καθώς ο νυν ΒΟΑΚ, εάν δεν μείνει και …αεί, εάν δηλαδή, τελικά ξεκινήσει κάπου το 2022-23, θα χρειαστούν 6-7 χρονάκια να ολοκληρωθεί. Δε θα χρειαστούν;

• Εντωμεταξύ, λοιπόν, επείγει, και το γράφουμε και το ζητάμε εδώ και χρόνια όλοι στα Χανιά, ΕΠΕΙΓΕΙ η συντήρηση των επικίνδυνων σημείων, η τοποθέτηση πυλώνων φωτισμού, η λειτουργία των ελάχιστων υπαρχόντων, ο καθαρισμός κ.λπ κ.λπ.

• Δεν αντέχουμε άλλα θύματα. Φυσικά λέμε «ναι» σε νέο ΒΟΑΚ. Η Κρήτη τον δικαιούται, καθώς πανελλαδικά είναι η μόνη ριγμένη και μάλιστα όχι μόνο σε επίπεδο σωστού Εθνικού Οδικού άξονα.

• Αλλά, επειγόμαστε για τη συντήρηση, ανακατασκευή, τοποθέτηση φωτισμού στον υπάρχοντα. ΤΩΡΑ.

• Γι’ αυτό είναι καλό το νέο. Επειδή ο ΟΑΚ, που αναλαμβάνει την οδική ασφάλεια ΒΟΑΚ, είναι ένας οργανισμός που έχει έδρα του την Κρήτη, τα Χανιά. Μια διοίκηση από όλη την Κρήτη.

• Και περιμένουμε οι άνθρωποί του, οι περισσότεροι των οποίων είναι τεχνοκράτες και γνωρίζουν τα θέματα, να ΤΡΕΞΟΥΝ την οδική ασφάλεια. Και να μας ενημερώνουν εάν υπάρχουν κωλυσιεργίες ή εάν τεθούν… προσκόμματα! Καταλαβαινόμαστε όλοι, έτσι;

• Βέβαια δεν ακούσαμε τί γίνεται με χρηματοδότηση. Είναι εξασφαλισμένη; Από πού και πόσο; Τα αμέσως επόμενα βήματα; Δημοπράτηση και λοιπά πόσο χρόνο υπολογίζεται να χρειαστούν; Ποια έργα έχουν προτεραιότητα;

• Δεν υπάρχει χρόνος πάντως. Το επόμενο βήμα όπως είχε επισημάνει ο Κυριάκος Βασιλομανωλάκης στο άρθρο του χθες θα είναι να τοποθετηθούν μαύρες σημαίες στα σημεία καρμανιόλες.

• Γι’ αυτό, ενημερώστε μας καιεπι-σπεύσατε

• Υ.Γ. Εν τω μεταξύ O OAK με δελτίο τύπου, που εστάλη όταν ήδη είχε ολοκληρωθεί η στήλη, επισημαίνει το γεγονός μιας καλής αρχής συλλογικής προσπάθειας και επίσης –μεταξύ άλλων, αναφέρει: « Για την εξέλιξη αυτή, υπήρξε καταλυτική η συνεισφορά της Βουλευτού Χανίων κ. Ντόρας Μπακογιάννη, ενώ ουσιαστικές ήταν ακόμη και οι πρωτοβουλίες του συνόλου του πολιτικού προσωπικού».

1 σχολιο

  • [Σφακιωτάκης Γιάννης] ~ ~ ~ Απάντηση

    Κυρία Κουτσάκη σας παραθέτω τα κύρια πεπραγμένα του ΟΑΚ κατά τη διάρκεια των προηγούμενων ετών καθώς και τα ερωτήματα τα οποία προκύπτουν απ’ αυτά. Στις 8-5- 2019 με email τους ρώτησα (παραθέτοντάς τους τα παρακάτω δεδομένα) γιατί τα Χανιά έχουν αυτήν την αντιμετώπιση από τον ΟΑΚ; Απάντηση δεν πήρα.

    1. Το Ελληνικό κράτος μέσω του ΟΑΚ, τον οποίο όρισε ως προϊσταμένη αρχή, αναβάθμισε το ΒΟΑΚ στο τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος. Με την ολοκλήρωση του έργου αυτού ο νομός Ηρακλείου διαθέτει περίπου 40 χιλιόμετρα ΒΟΑΚ με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο.
    Την ίδια ώρα στο νόμο Χανίων μόνο το τμήμα του ΒΟΑΚ από τη Σούδα έως το Βαμβακόπουλο διαθέτει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο, δηλαδή ένα τμήμα περίπου 10 χιλιομέτρων.
    Με δεδομένο ότι, σύμφωνα με την πρόσφατα παρουσιασθείσα μελέτη για τον κυκλοφοριακό φόρτο του ΒΟΑΚ, το τμήμα Γαλατάς – Πλατανιάς έχει μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο (15.761 οχήματα) απ’ ότι το τμήμα Γούβες – Χερσόνησος (14.731 οχήματα) τίθεται το ερώτημα γιατί αναβαθμίστηκε το τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος (και συνολικά το τμήμα Ηράκλειο – Χερσόνησος) και όχι το τμήμα Γαλατάς – Πλατανιάς (και συνολικά το τμήμα Χανιά – Πλατανιάς);
    Επίσης το τμήμα του ΒΟΑΚ Καλάμι – Καλύβες έχει κυκλοφοριακό φόρτο περίπου ίσο (13.204) με αυτόν του τμήματος Γούβες –Χερσόνησος (14.731). Συνεπώς και εδώ ισχύει το ίδιο ερώτημα. Γιατί αναβαθμίστηκε το τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος και όχι το τμήμα Χανιά – Καλύβες;
    Μια επιπρόσθετη παρατήρηση έχει να κάνει με την ίδια τη μελέτη για τον κυκλοφοριακό φόρτο του ΒΟΑΚ. Ενώ στο νομό Ηρακλείου μέτρησαν τον κυκλοφοριακό φόρτο μεταξύ Α/Κ Γαζίου – Α/Κ Μοιρών και μεταξύ Α/Κ Αεροδρομίου – Α/Κ Καρτερού, στο νομό Χανίων δεν μέτρησαν τον κυκλοφοριακό φόρτο μεταξύ Α/Κ Γαλατά – Α/Κ Βαμβακόπουλου – Α/Κ Μουρνιών – Α/Κ Σούδας – Ι/Κ Καλαμίου. Γιατί;

    2. Στις μετρήσεις της μελέτης περιλαμβάνονται η εθνική οδός Ηράκλειο – Φαιστός (Μοίρες), ο δρόμος Ηράκλειο – Καλοχώρι, η επαρχιακή οδός Καρτερός – Επισκοπή, η εθνική οδός αεροδρομίου Καστελίου και το τμήμα της ΠΕΟ Ηρακλείου – Ρεθύμνου μεταξύ της διασταύρωσης προς Τύλισο και του Α/Κ Γαζίου.
    Δεν περιλαμβάνονται όμως στις μετρήσεις της μελέτης ο δρόμος αεροδρόμιο Δασκαλογιάννης – Σούδα, ο δρόμος αεροδρόμιο Δασκαλογιάννης – Χανιά, ο δρόμος σύνδεσης πρώην περιαστικών δήμων από Σούδα έως Βαμβακόπουλο, ο δρόμος Χανιά – Αλικιανός, ο δρόμος Καλουδιανά – Ελαφονήσι, ο δρόμος Πλάτανος – Σφηνάρι – Ελαφονήσι. Γιατί;

    3. Ο ΟΑΚ είναι η προϊσταμένη αρχή του έργου: «Ύδρευση Ηρακλείου – Αγίου Νικολάου από το φράγμα Αποσελέμη». Με δεδομένο ότι για το σύνολο του έργου αυτού έχουν δαπανηθεί περίπου 300 εκατομύρια ευρώ τίθεται το ερώτημα γιατί δεν έχουν δαπανηθεί αναλόγου ύψους ποσά για αντίστοιχα έργα στο νομό Χανίων; Το φράγμα Βαλσαμιώτη και η λιμνοδεξαμενή στον Ομαλό είναι συγκριτικά πολύ μικρής αξίας έργα.

    4. Ο ΟΑΚ είναι η προϊσταμένη αρχή του έργου: «Ολοκλήρωση κατασκευής της οδού Αγία Βαρβάρα – Απομαρμά» Το τμήμα αυτό κόστισε περίπου 47.000.000 εκ. ευρώ. Το συνολικό κόστος του δρόμου Ηράκλειο – Μοίρες (τμήμα του οποίου είναι το προαναφερθέν Αγία Βαρβάρα – Απομαρμά) είναι περίπου 100.000.000 εκ. ευρώ. Επίσης μεγάλα ποσά έχουν διατεθεί για τον κάθετο άξονα Ηράκλειο – Πεζά – Αρκαλοχώρι – Βιάννος και για τον οδικό άξονα Ηράκλειο – Αρχάνες – Χουδέτσι – Πραιτώρια. Όμως δεν έχουν δοθεί ανάλογα ποσά για τους κάθετους άξονες των Χανίων προς το νότο (Σφακιά, Ομαλό, Σούγια, Ελαφονήσι, Σφηνάρι) και προς το βορρά (αεροδρόμιο, Μπάλος, Μένιες). Ούτε φυσικά για το νότιο οδικό άξονα των Χανίων που θα ενώνει το Φραγκοκάστελλο με το Ελαφονήσι (γι’ αυτόν δεν υπάρχει καν αναφορά). Το μόνο έργο το οποίο κατασκευάζεται στα Χανιά είναι η σύνδεση της πόλης με τον κόμβο των Μουρνιών αξίας περίπου 10 εκ. ευρώ (με τις απαλλοτριώσεις). Η παράκαμψη Τοπολίων τελειωμό δεν έχει.
    Γιατί;

    Με δεδομένο ότι τα Χανιά είναι ο πιο σημαντικός, κατά τη γνώμη μου, νομός της Κρήτης αφού διαθέτει τον κόλπο της Σούδας (μια από τις πιο σημαντικές πολιτικά και στρατιωτικά περιοχές σε όλη τη μεσόγειο) διαθέτει μερικές από τις πιο ωραίες παραλίες στον κόσμο (Ελαφονήσι, Μπάλος, Φαλάσαρνα) σε συνδυασμό με την πολύ μεγάλη ακτογραμμή (παράγοντες καθοριστικοί για τον τουρισμό) διαθέτει περίπου το 80% των υδατικών αποθεμάτων του νησιού (παράγοντας καθοριστικός για τη γεωργία, τη βιομηχανία και τον τουρισμό) διαθέτει ασύγκριτες φυσικές ομορφιές διαθέτει πολύ σημαντική ιστορική, αρχαιολογική, πολιτιστική παρουσία, διαθέτει στα δυτικά του και νοτιοδυτικά του σοβαρά κοιτάσματα φυσικού αερίου και υδρογονανθράκων, τίθεται το ερώτημα γιατί διαχρονικά αδικείται;

    Φυσικά αναγνωρίζω το γεγονός ότι ο ΟΑΚ δεν ήταν υπεύθυνος για το σχεδιασμό και την υλοποίηση παρά μόνο ενός μέρους των παραπάνω έργων. Όμως τα γεγονότα δείχνουν ότι λειτουργεί για να εξυπηρετεί ανάγκες κυρίως του νομού Ηρακλείου.
    Σφακιωτάκης Ιωάννης
    Γεωργός

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.