Μουσείο Τυπογραφείας

Τουρισμός και ?Καλλικράτης?: Σκέψεις και προτάσεις

Μια προσέγγιση από τη σκοπιά του τουρισμού θα ήθελα να παρουσιάσω για το νέο αυτοδιοικητικό σύστημα, που μπαίνει τόσο γρήγορα και έντονα στην καθημερινότητά μας, ευελπιστώντας να τη βελτιώσει. Ο Τουρισμός στον ´Καλλικράτη´, όπως γράφω και στη σελίδα κοινωνικής δικτύωσής μου -κοινώς Facebook- είναι μια ρευστή πραγματικότητα εντός της οποίας καλούμαστε να κολυμπήσουμε. Ξέρουμε όμως πώς; Μέχρι τώρα έχουμε καταφέρει να επιπλεύσουμε στα βαθιά νερά της παγκόσμιας κρίσης καθώς έχουν γίνει προσπάθειες, άλλοτε με μεγαλύτερη και άλλοτε με μικρότερη επιτυχία.
Κατά τον διεθνή οργανισμό τουρισμού, διαφαίνεται μια ανάκαμψη στις διεθνείς τουριστικές αγορές, που υπολογίζεται για φέτος παγκοσμίως, γύρω στο 8%. Στην Ελλάδα, φέτος, είμαστε περίπου ίσα βάρκα ίσα νερά. Και θα με ρωτήσετε αν είναι κακό αυτό. Όχι κατά τη γνώμη μου, αν αναλογιστούμε τις αντίξοες συνθήκες, τις δυσκολίες, που αντιμετωπίζει τελευταίως η πατρίδα μας: τρομοκρατικές ενέργειες, απεργίες ναυτεργατών με έκτροπα στα λιμάνια, απεργίες και καταλήψεις των αρχαιολογικών χώρων – επισκέπτες από τη μακρινή Κίνα και να δεν μπορούν να ανέβουν στην Ακρόπολη. Επίσης, λευκή απεργία των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, καθυστερήσεις των δρομολογίων και κατά συνέπεια ταλαιπωρία τον επιβατών, απεργίες φορτηγών και βυτιοφόρων, ελλιπής ανεφοδιασμός των πρατηρίων, με συνέπεια οι φίλοι επισκέπτες που είχαν ενοικιάσει ένα αμάξι να το αφήνουν όπου έμενε από βενζίνη και δολοφονίες αστυνομικών. Όλα αυτά δημιούργησαν ένα αφερέγγυο προφίλ της Ελλάδας, στις διεθνείς αγορές.
Νομίζω ότι αυτά φτάνουν και περισσεύουν για να στρέψουν ένα μεγάλο τμήμα επισκεπτών στις όμορες χώρες όπως η Κροατία, η Βουλγαρία και η Τουρκία, η οποία είναι και η μεγάλη κερδισμένη καθώς υπολογίζεται φέτος να ξεπεράσει το 20%.
Αν και κάναμε μεγάλη προσπάθεια να? βουλιάξουμε τη χώρα μας με αυτά και αυτά, πρέπει να δοξάζουμε τον Θεό που το brand name ´Ελλάδα´ βαστά καλά στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία.
Αυτό που έσωσε το παιχνίδι στην Κρήτη και ιδίως στα Χάνια, είναι οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.
Η Κρήτη προσελκύει τον μεγαλύτερο όγκο τουριστών: 1.779.000 στο Ηράκλειο και 554.595 στα Χανιά στο εννιάμηνο. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία αφίξεων του αεροδρομίου Χανίων, έως και τον Σεπτέμβριο έχουμε μια μικρή μείωση της τάξεως του -2,35%. Βεβαίως είναι καλύτερο από το περυσινό της ίδιας εποχής, που ήταν 15,05%. Δηλαδή από το 2008, που ήταν μια καλή σχετικά χρονιά, έχουμε μια μείωση της τάξεως του 17,40%.
Τα Χανιά τα έσωσαν επίσης και οι Έλληνες τουρίστες, λόγω των δυο καραβιών που αισίως μπήκαν και που οδήγησαν σε άνοδο 10%. Εδώ οφείλω να πω ότι οι τοπικοί άρχοντες το χειρίστηκαν καλά το θέμα. Από το αεροδρόμιο, λόγω λιγότερων πτήσεων και λόγω ακρίβειας, υπήρξε μια μείωση 12%. Όμως, σε απόλυτους αριθμούς επισκεπτών εκτιμώ ότι η χρονιά θα κλίσει θετικά.
Κλείνοντας με τον σύντομο απολογισμό ας περάσουμε από το παρελθόν στο μέλλον, στον ´Καλλικράτη´. Ο νέος θεσμός, έχει πολλές ατέλειες. Ως προς τον τουρισμό, στον ´Καλλικράτη´ κατά τη γνώμη μου, ο νομοθέτης δεν είδε σοβαρά το ότι πρωταρχικός πόρος εσόδων, που αποτελεί περίπου το 16% του ΑΕΠ, είναι ο τουρισμός. Σύμφωνα με τον νέο νόμο 3584/2007 άρθρο 10, προβλέπονται στους καινούργιους Δήμους – κράτη, υπηρεσιακές μονάδες με τα ακόλουθα αντικείμενα.
– Προγραμματισμού και Ανάπτυξης
– Οικονομική υπηρεσία
– Τεχνική υπηρεσία
– Τεχνολογίας, Πληροφορικής, και επικοινωνιών
– Διαφάνειας
– Νομικής υποστήριξης
– Διοίκηση ? Διαχείριση ανθρωπίνου δυναμικού
– Κοινωνικής Πολιτικής και Πολιτικών Ισότητας Φύλων
– Περιβάλλοντος ? πολιτικής προστασίας
– Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού, Νέας Γενιάς
– Γεωργίας, Κτηνοτροφίας, Αλιείας.
Αλλά πού είναι ο τουρισμός; Πουθενά δεν αναφέρεται ως ξεχωριστός και σημαντικός τομέας ανάπτυξης και κατά συνέπεια δεν προβλέπεται ανάλογη αυτόνομη διοικητική δομή! Σχετικά με το θέμα αναφέρει πολύ σύντομα ότι μπορούν να γίνουν επιτροπές για τον τουρισμό, δηλαδή τίποτα το ουσιαστικό. Πολύ σωστά οι τέσσερις νομάρχες του νησιού μας, διαφώνησαν με τον ´Καλλικράτη´ ως προς τις διοικητικές δομές της περιφέρειας σχετικά με τον τουρισμό. Η πρότασή τους, η οποία με βρίσκει απολύτως σύμφωνο, είναι η δημιουργία Γενικής Διεύθυνσης Τουρισμού – Πολιτισμού καθώς και η δημιουργία Διεύθυνσης Τουρισμού σε κάθε Νομό, έτσι ώστε και οι Δήμοι που απαρτίζουν τον Νομό να έχουν τις κατάλληλες υπηρεσίες που θα ασχολούνται με το τουριστικό πακέτο (τουριστική προβολή, υποδομές, έλεγχος κ.ά.) Μαζί με τη Γενική Διεύθυνση της Περιφέρειας να γίνεται μια συλλογική προσπάθεια για την προβολή του νησιού μας ως ενιαίου τουριστικού προορισμού.
Εδώ βέβαια έχω να προτείνω η έδρα της Γενικής Διεύθυνση του Τουρισμού να είναι στα Χανιά.
Γιατί όχι; Αποκέντρωση δεν θέλουμε;
Παράλληλα εμείς, ως Χανιώτες θέλουμε να παραμείνουν τα Χανιά μας αγαπημένος προορισμός των Ελλήνων και ξένων για περισσότερους μήνες τον χρόνο. Να μην ξεχνάμε ακόμα, ότι αναγνωρισμένες προσωπικότητες ελληνικού αλλά και παγκοσμίου κύρους είναι Χανιώτες. Πολλοί είναι οι λάτρεις του Νομού, καλλιτέχνες δημοσιογράφοι, λόγιοι, άνθρωποι των τεχνών και γραμμάτων. Αυτούς πρέπει να προσεγγίσουμε και είμαι βέβαιος ότι προθύμως θα μας βοηθήσουν.
Πρέπει να προσπαθήσουμε ώστε η σύνδεση μας με την υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και με την Ευρώπη να είναι πυκνή και σε ικανοποιητικές τιμές. Να διεκδικήσουμε πλοία γρήγορα, καινούργια και φτηνά, αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους όσο περισσότερες τόσο καλύτερο και να ξεφύγουμε από το μονοπώλιο τον εσωτερικών γραμμών.
Η καινούργια Δημοτική αρχή, με σεβασμό στο περιβάλλον, να αναπτύξει και να προβάλει τις νέες μορφές τουρισμού που δεν χρειάζονται άμεσα μεγάλα κεφάλαια για υποδομές όπως ο εκκλησιαστικός, ο τουρισμός τρίτης ηλικίας, αφού οι κλιματολογικές μας συνθήκες ευνοούν, ο γαστρονομικός και ο αθλητικός τουρισμός. Μπορούμε και πρέπει να δούμε τον καταδυτικό, όπως επίσης και τον συνεδριακό τουρισμό, που όμως χρειάζονται αρκετά χρήματα για υποδομές
Πρέπει να στοχεύσουμε στο άνοιγμα νέων αγορών, όχι υποχρεωτικά μεγάλων, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν ακόμα υποδομές (γκολφ, καζίνο, μαρίνες), για ανοίγματα αγορών όπως Αράβων και Ρώσων με μεγάλο βαλάντιο. Βέβαια και αυτές οι υποδομές θα πρέπει να αρχίσουν να υλοποιούνται μέσο ? βραχυπρόθεσμα, ώστε να στοχεύσουμε και σε αυτές τις απαιτητικές αγορές.
Σχετικά με το άνοιγμα και τη διείσδυση των αγορών της κεντρικής Ευρώπης, όπως η Σλοβακία, κινηθήκαμε με επιτυχία προς αυτή την κατεύθυνση με την συνεργασία των αρχών του τόπου. Επίσης η Τσεχία και άλλες χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, παραμένουν πρόσφοροι προορισμοί. Εξίσου σημαντική κίνηση είναι η διατήρηση των μόνιμων και αγαπητών επισκεπτών μας από τη Σκανδιναβία, χωρίς όμως να επαναπαυτούμε μόνο σε αυτούς. Σιγά – σιγά πρέπει να αρχίσουμε να βλέπουμε τον τουρισμό με πιο επαγγελματικό μάτι. Τι προτείνω γι? αυτό:
– Ενιαία τουριστική στρατηγική για τον Νομό μας.
– Σύμπτυξη όλων τον Συλλόγων σε έναν φορέα.
– Δραστηριοποίηση όλων των φορέων που ασχολούνται με τον τουρισμό κάτω από την ομπρέλα του μητροπολιτικού Δήμου.
– Όλοι οι Δήμοι του Νομού μας να έχουν ένα εκπρόσωπο, γνώστη του αντικειμένου, ώστε να υπάρχει μια φωνή, η οποία θα είναι ηχηρή και κατά συνέπεια αποτελεσματική.
Κλείνονται και προτού σας ευχαριστήσω για την? αναγνωστική υπομονή σας, εύχομαι από καρδιάς να εκλεγούν οι καλύτεροι στις ερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, ώστε τα Χανιά μέσω της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να βρουν τη θέση που τους αξίζει, στο ελληνικό και παγκόσμιο τουριστικό στερέωμα.

Σταύρος Πατεράκης,
τ. πρόεδρος Συνδέσμου
Τουριστικών Γραφείων
Δυτικής Κρήτης

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.