Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Ζουμ στα “ρεζουμέ” για τον Β.Ο.Α.Κ.

Διαδοχικές οι συζητήσεις, συσκέψεις και δηλώσεις κυβερνητικών και μη βουλευτών για τον Βόρειο Οδικό άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) τις τελευταίες ημέρες.
Μάλιστα εκεί που κάναμε… μαύρα μάτια για να δούμε τον αξιότιμο υπουργό Μεταφορών κ. Χρυσοχοΐδη στην Κρήτη, ιδού: Σήμερα, Δευτέρα 10/11, λέγεται ότι ο κ. υπουργός θα έλθει ξανά για να συμμετάσχει και στην ευρεία σύσκεψη ευρωβουλευτών, βουλευτών της Κρήτης, Τ.Ε.Ε. του νησιού και άλλων τοπικών φορέων που έχει συγκαλέσει για το ίδιο θέμα ο γ.γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης Περιφέρειας Κρήτης κ. Ροκαδάκης.
• Τον οποίο γ.γ. προσπέρασε -όπως είδαμε- στη στροφή ο περιφερειάρχης Κρήτης κ. Στ. Αρναουτάκης. Και, πραγματοποίησε πρώτος τη σύσκεψη με τον κ. Χρυσοχοΐδη την περασμένη Παρασκευή 7/11. Λογικό. Αφού ο κ. Αρναουτάκης έχει μάθει απ’ έξω κι ανακατωτά όλες τις… «στροφές» (μεταφορικά και πραγματικά) του Β.Ο.Α.Κ. στις αμέτρητες συζητήσεις και τις αμέτρητες φορές που τον διασχίζει. Ανα-λογικό, επίσης. Αφού, τελικά, στη δική του πρόταση, στο δικό του σχέδιο για χρηματοδότηση του Β.Ο.Α.Κ. -βασικά από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα (Ετεπ), βασίστηκαν οι δηλώσεις/δεσμεύσεις -για πρώτη φορά λένε οι αισιόδοξοι- του υπουργού. Μαζί με ένα χρονοδιάγραμμα που θα οδηγήσει στην «τελική» ευθεία για σύγχρονο κλειστό αυτοκινητόδρομο στο νησί μας.

Ζεστό – κρύο
• Ο κ. Χρυσοχοΐδης μας έχει συνηθίσει σε… ζεστά και κρύα ντους σχετικά με τον Β.Ο.Α.Κ. Πέρυσι τον Μάρτιο είχε υποσχεθεί στη Βουλή στον ερωτώντα αντιπρόεδρο της Βουλής κ. Χρ. Μαρκογιαννάκη, ότι θα έλθει λίαν προσεχώς στην Κρήτη να μας πει ποια τοπικά συμφέροντα εμποδίζουν τόσα χρόνια την υλοποίηση του έργου. Δεν ήρθε. Το καλοκαίρι που μας πέρασε επρόκειτο πάλι να έλθει με την υπουργό Τουρισμού για να μας πει πάλι για τον Β.Ο.Α.Κ. Δεν ήρθε.
• Κατά τη διαβούλευση του νέου Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης (Σ.Ε.Σ.) 2014-2020 του Υπουργείου του, ο Β.Ο.Α.Κ. πάλι έμεινε έξω. Την ώρα που, σύμφωνα και με δικές του δηλώσεις – παραδοχές, μέσα στο 2015 θα έχουν ολοκληρωθεί όλοι οι εθνικοί οδικοί άξονες της χώρας. Πλην της Κρήτης.

Ακριβός στα “πίτουρα”…
• Αλλά, ας… ζουμάρουμε, για το πρώτο μας ρεζουμέ, στα φετινά “σταφύλια”. Τα οποία “φάνηκαν” (σκόπιμα ή για τα μάτια των “Ιουδαίων” Κρητικών ψηφοφόρων άραγε;) να είναι σταφύλια της οργής των Κρητικών βουλευτών, όπως περιέγραψαν αναλυτικά τα “Χανιώτικα νέα” την Τετάρτη 7-11-14 (https://www.haniotika-nea.gr/sto-epikentro-o-v-o-k-2/).
• Αφού, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, με αφορμή έργο διαπλάτυνσης τμήματος του Βορείου Αξονα Κρήτης, ο κ. Χρυσοχοΐδης βρέθηκε αντιμέτωπος με τη δυσφορία των βουλευτών της Κρήτης. Τόσο για τη μη συντήρηση του Β.Ο.Α.Κ. (ο βουλευτής Χανίων κ. Γ. Σταθάκης το θεώρησε ως τη μεγαλύτερη αιτία ατυχημάτων και αυτό θα ήταν -κατά τη γνώμη του- το μόνο πρωτοποριακό σχέδιο έναντι οποιουδήποτε άλλων ρυθμίσεων και μεγαλεπήβολων σχεδιασμών). Οσο και για τα ελάχιστα χρήματα, 165 εκατ. ευρώ έναντι 500 εκατ., που ζητά ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ.) για τη συντήρησή του, όπως ζήτησε ο κ. Αυγενάκης. «Τόσα δίνω», του απάντησε ο υπουργός.
• Οχι, δεν του είπε ως δική του συνέχεια του τραγουδιού «στον παράδεισο πουλάν αυτό που θες». Διότι, έναν μεταφυσικό φόβο μήπως τους πλακώσουν τα θύματα του Β.Ο.Α.Κ. από τον… παράδεισο, θα τον έχουν!
• Ρεζουμέ πρώτο: Ακριβός ο υπουργός στα… “πίτουρα” για τη συντήρηση και απαραίτητες παρεμβάσεις για κάποια ασφάλεια στον Β.Ο.Α.Κ. (δίνει 165 εκατ. σχετικά με τα 500 εκατ. που απαιτούνται για την ασφάλεια).

…Φτηνός στο “αλεύρι”;
• Ξαφνικά, λοιπόν, κι ενώ όλοι οι κοινοβουλευτικοί και οι τοπικοί φορείς πήγαιναν στο Ηράκλειο στη σύσκεψη της Παρασκευής, με διάθεση… μονομαχίας στο Ελ Πάσο, πήγαν… προσωρινά τουλάχιστον, πάσο!
• Καθώς, ο κ. Χρυσοχοΐδης, αφού πρώτα διερωτήθηκε αν είναι… ανάγκη(!!) να γίνει ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος από τα Χανιά μέχρι Αγιο Νικόλαο (α προπό, το Πλάτανος  Άγιος Νικόλαος το ξεχνάμε διά παντός), αμέσως μετά, έκανε επιτόπια στροφή περί τον εαυτό του. Και, ανακοίνωσε χρονοδιάγραμμα προκήρυξης της μελέτης σκοπιμότητας κατασκευής του Β.Ο.Α.Κ. για τον Μάιο(!) του 2015. Με τα έργα να ξεκινούν το πρώτο εξάμηνο του 2016! Χωρίς διόδια βεβαίως, βεβαίως. Αναλυτικό ρεπορτάζ διαβάσαμε στα Χανιώτικα νέα του Σαββάτου (http://www.haniotika-nea.gr/nea-ethniki-choris-diodia-2/).
• Ρεζουμέ δεύτερο: Όλα καλά όλα ανθηρά! Αλλά μήπως, είναι φτηνός ο υπουργός στο… “αλεύρι” των 2,5 δισ. ευρώ; Άραγε, δηλαδή… τον Μάιο του 2015 ο κ. Χρυσοχοΐδης θα εξακολουθεί να είναι υπουργός Μεταφορών;
• Θα υπάρχει αυτή η συγκυβέρνηση ή μια άλλη που θα προκύψει από εκλογές;
• Και τι λένε οι βουλευτές όλων των κομμάτων γι’ αυτές τις -για πρώτη φορά είναι αλήθεια- συγκεκριμένες δεσμεύσεις υπουργού, σε νέα βάση;
• Για να έχουμε, βρε αδελφέ, μια πρώτη εικόνα του αν θα τηρηθεί μια συνέχεια.
• Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Χρυσοχοΐδης, με ένα “τα βλέπω” για το σχέδιο Αρναουτάκη και ένα σχήμα στο οποίο θα συμμετέχει η Ετεπ, χωρίς διόδια, αλλά και με χρονοδιάγραμμα προκήρυξης μελέτης σκοπιμότητας τον Μάιο του 2015, κατάφερε να ηρεμήσει τους βουλευτές της συγκυβέρνησης. Ε, κάτι θα ’χουνε να λένε, όλο αυτόν τον καιρό μέχρι τον Μάρτιο. Οπότε υπάρχει και ορατή πιθανότητα εκλογών. Κι απού ζει μεταζώνεται.
• Ωστόσο, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θεώρησαν ότι αυτός δεν είναι… δημοκρατικός προγραμματισμός. Ντούκου, δηλαδή.
• Ρεζουμέ τρίτο: Αρα, οι Συριζαίοι μας είπαν ευσχήμως πως εάν ξαναμοιραστεί η τράπουλα των… συγκυβερνήσεων (;) αντί για το φουλ –τρια μπορεί να κερδίζει η κέντα χρώμα, Τρέχα γύρευε.
• Ρεζουμέ τέταρτο: Αλλά όχι μόνο αυτοί. Ακόμα και ο βουλευτής Χανίων, αντιπρόεδρος της Βουλής κ. Χρ. Μαρκογιαννάκης, εξέφρασε μεν την ικανοποίησή του για τη συνολική επίλυση (σ.σ.!!) του προβλήματος, αλλά ταυτόχρονα, όπως γράφουν τα Χανιώτικα νέα έθεσε και τρεις ερωτήσεις στον υπουργό (απάντηση δεν ακούσαμε). Μ’ αυτές αμφισβητεί α) το ίδιο το “μοντέλο” του σχεδίου, β) εκφράζει ερωτηματικό για τον δανεισμό από την Ετεπ στις σημερινές συγκυρίες και γ) αναρωτιέται για το αν οι δανειστές μας θα αποδεχθούν την κατασκευή χωρίς διόδια.
• Ουσιαστικά, δηλαδή, αμφισβητεί τον “σχεδιασμό” του Υπουργείου. Και ένα δίκιο το ’χει. Διότι, τι συνέβη μεταξύ Τετάρτης που ο υπουργός ενημέρωνε για τον Β.Ο.Α.Κ. στην Επιτροπή της Βουλής και δεν παρουσίασε κανένα σχέδιο και της Παρασκευής που βρέθηκε στην Περιφέρεια; Και ξαφνικά, παρουσίασε θετικές “εξελίξεις”;

Μόνη σταθερή
• Ρεζουμέ πέμπτο: Η μοναδική μας “σταθερή”, αυτή τη στιγμή, φαίνεται να είναι το σχέδιο του περιφερειάρχη Κρήτης κ. Αρναουτάκη. Μεσοπρόθεσμα πάντως. Καθώς, όπως έγραψε και ο διευθυντής σύνταξης των Χ.Ν. Παρασκευάς Περάκης το Σάββατο (8-11-14) οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες.
• Σε κάθε περίπτωση πάντως, και αυτό το μεσοπρόθεσμο σχέδιο χρειάζεται δεσμεύσεις και από την -όποια- ελληνική κυβέρνηση. Αφού η μελετοκατασκευή που προκρίνεται, προκειμένου να μην υπάρχουν και διόδια, εμπεριέχει και την αποδοχή της όποιας κυβέρνησης να εξοφλεί με τη μέθοδο πληρωμών διαθεσιμότητας.
• Και μπορεί μεν ο κ. Αρναουτάκης και οι τοπικοί φορείς να αισθάνονται, κατ’ αρχάς, ικανοποιημένοι, αφού η συζήτηση για τον Β.Ο.Α.Κ. μπαίνει σε άλλη βάση. Αλλά μέχρι εκεί. Μέχρι τη βάση, δηλαδή.

Νομοθετική “κατοχύρωση”
• Υπάρχει τρόπος, άραγε, να εξασφαλίσουμε την υλοποίηση της κυβερνητικής “δέσμευσης”; Ώστε να μην έχει την τύχη των μέχρι τώρα δεσμεύσεων;
• Δημοσιογραφικές πληροφορίες, λένε ότι, σύμφωνα με την έρευνα που έχει κάνει το ΤΕΕ/τδΚ, υπάρχει. Και σκοπεύουν να τη  ζητήσουν σήμερα στη σύσκεψη με τον γ.γ. της Αποκεντρωμένης κ. Ροκαδάκη. Είτε παρίσταται, είτε όχι, ο κ. Χρυσοχοΐδης. Ο οποίος πιθανότατα να μη άνοιξε όλα του τα… χαρτιά στην αιρετή Περιφέρεια. Ώστε να έχει κάτι να πει και στη σύσκεψη του «κυβερνητικού» γ.γ. κ. Ροκαδάκη.
• Θα ζητήσουν, λοιπόν, πιθανότατα σε συνεννόηση και με το ΤΕΕταΚ, να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση. Οπως έγινε με τον δρόμο Πάτρα – Πύργος. Να καταγραφεί, δηλαδή, νομοθετικά ο Β.Ο.Α.Κ., ως έργο ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ. Ετσι ώστε να “υποχρεωθεί” η όποια κυβέρνηση να προχωρήσει στ’ αλήθεια στη λύση της μελετοκατασκευής του.
• Θα πείτε και αν… καταργήσουν τον νόμο; Ε, δεν είναι και πολύ εύκολο. Είναι σαν να βάζεις όλη την Κρήτη απέναντί σου.
• Τι να αναμένουμε, λοιπόν, σήμερα, από τη σύσκεψη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ως τελικό ρεζουμέ της όλης κινητικότητας; Μια από τα ίδια;
• Ή, μήπως, προκειμένου να καταστεί αξιόπιστη η δέσμευση του υπουργού, να αναμένουμε ένα τελικό ρεζουμέ; Μια εξαγγελία, δηλαδή, που να συνοψίζει όλο το σχέδιο Αρναουτάκη – Υπουργείου, σε μια νομοθετική ρύθμιση που να λέει -μεταξύ άλλων- ότι ο Β.Ο.Α.Κ. είναι έργο Ειδικής προτεραιότητας;


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα