12.4 C
Chania
Κυριακή, 20 Απριλίου, 2025

Τροχιά ανάπτυξης για το αεροδρόμιο Χανίων

» Σηµαντική η συνεισφορά των εταιρειών χαµηλού κόστους την τουριστική περίοδο ∆ιαπιστώσεις έρευνας από το Παρατηρητήριο Αεροπορικού κλάδου ∆υτικής Κρήτης

Αύξηση της επιβατικής κίνησης στο αεροδρόµιο Χανίων κατά το χρονικό διάστηµα Απρίλιος – Οκτώβριος 2024 συγκριτικά µε την προηγούµενη χρονιά, καταγράφει η έρευνα του Παρατηρητήριο Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης, που πραγµατοποιήθηκε από την επιµέλεια του ∆ηµήτρη Ζοπουνίδη. 

 

Διαβάστε αναλυτικά όλη την έρευνα εδώ

 

Συνολικά, η κίνηση των επιβατών αυξήθηκε κατά περίπου 7,9% το 2024, υποδεικνύοντας ισχυρή ανάκαµψη και ανάπτυξη στον αερολιµένα και στον τουρισµό. Πιο συγκεκριµένα, οι εγχώριοι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 9%, αντανακλώντας τη συνεχιζόµενη ζήτηση για ταξίδια εντός Ελλάδας, ενώ οι διεθνείς επιβάτες κατέγραψαν άνοδο 7,6%, δείγµα αναζωπύρωσης του διεθνούς τουρισµού προς την Κρήτη.

Παράλληλα, οι τάσεις στην κίνηση πτήσεων δείχνουν αύξηση των συνολικών πτήσεων κατά 6,9% το 2024, αντανακλώντας ενισχυµένες συνδέσεις.

Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του δικτύου προορισµών, το 2024 προστέθηκαν νέοι προορισµοί από το «∆ασκαλογιάννης» που ενίσχυσαν τη διεθνή συνδεσιµότητα του αεροδροµίου. Ειδικότερα, το δίκτυο επεκτάθηκε µε την προσθήκη των πόλεων Βασιλεία (BSL), Ντόρτµουντ (DTM), Κρίστιανσουντ (KSU), Κουόπιο (KUO), Έστερσουντ (OSD), Οστράβα (OSR) και Σκέλεφτεά (SFT). Αντιθέτως, πόλεις όπως η Βρέµη (BRE), το Γκρατς (GRZ), η Λάρνακα (LCA), η Λειψία (LEJ), το Μόλντε (MOL) και η Βάασα (VAA) δεν περιλαµβάνονται στο πρόγραµµα πτήσεων του 2024, παρόλο που εξυπηρετήθηκαν το 2023.

Επίσης, ορισµένοι αεροµεταφορείς δεν δραστηριοποιούνται πλέον στον Αερολιµένα Χανίων το 2024. Συγκεκριµένα, η Icelandair από το Κέφλαβικ (KEF), η Animawings από το Βουκουρέστι (OTP) και η TUS Airways από τη Λάρνακα (LCA) δεν εκτελούν πτήσεις φέτος, µε τη σύνδεση Λάρνακας – Χανίων να είχε παρατηρηθεί µόνο τις χρονιές 2020 και 2023, τα τελευταία έτη.

Η παράταση της τουριστικής σεζόν µέχρι τον Οκτώβριο, λόγω των θερµότερων φθινοπωρινών µηνών, έχει επηρεάσει σηµαντικά τη διαµόρφωση των πτητικών προγραµµάτων. Ο Οκτώβριος γίνεται πλέον µήνας υψηλής ζήτησης για περιοχές όπως η Κρήτη, γεγονός που ωθεί πολλούς ταξιδιώτες να αναβάλουν τα ταξίδια τους από την αρχή της άνοιξης, όπως ο Μάρτιος, για αργότερα µέσα στο έτος. Αυτή η τάση επιµηκύνει την τουριστική περίοδο, µε τους φθινοπωρινούς µήνες να προσφέρουν ήπιο κλίµα και χαµηλότερες τιµές, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες προσαρµόζουν τα προγράµµατά τους για να εξυπηρετούν την αυξηµένη ζήτηση µέχρι και αρχές Νοεµβρίου.

ΟΙ ΑΦΙΞΕΙΣ

Στο αεροδρόµιο Χανίων το χρονικό διάστηµα Απρίλιος – Οκτώβριος 2024 είχαµε 12.245 αφίξεις αεροσκαφών από δέκα χώρες.

από τις παραπάνω 10 χώρες για το συγκεκριµένο χρονικό διάστηµα.

Το Ηνωµένο Βασίλειο κατέλαβε την πρώτη θέση, ενώ η Γερµανία, η ∆ανία, η Νορβηγία και η Πολωνία ήταν στην κορυφαία πεντάδα, σταθερά όλους τους αναφερόµενους µήνες, µε µικρές διαφοροποιήσεις  µεταξύ τους. Την δεκάδα συµπλήρωσαν η Φινλανδία, η Ιταλία, η Γαλλία και το Βέλγιο, όπως και τα προηγούµενα έτη που πραγµατοποιείται η ανάλυση των αεροπορικών δεδοµένων, γεγονός που δείχνει πως διαµορφώνεται µία σταθερότητα στην κορυφαία δεκάδα.

ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

Η κορυφαία δεκάδα χειριστών (αεροπορικών εταιρειών) του αερολιµένα Χανίων, για τους θερινούς µήνες, διαµορφώνεται ως εξής.

  1. Ryanair Group (Ryanair DAC, Lauda Europe, Buzz, Malta Air)

2. EasyJet

3. SAS Scandinavian Airlines

4. Jet Time

5. TUI Group (TUI Airways UK, TUI fly Deutschland, TUI fly Belgium)

6. AEGEAN Group (AEGEAN, Olympic Air)

7. Norwegian

8. Sunclass Airlines

9. Condor

10. Jet2.com

Όπως προκύπτει από την παραπάνω κατάταξη, η κορυφαία δεκάδα απαρτίζεται από τα παρακάτω είδη αεροµεταφορέων:

• 3 αεροπορικές εταιρείες χαµηλού κόστους (Low – Cost Carriers – LCC): Ryanair, easyJet, Norwegian

• 3 αεροπορικές εταιρείες Full – Service Carriers (FSC): SAS Scandinavian Airlines, AEGEAN Group, Condor

• 3 αεροπορικές εταιρείες ταξιδιών αναψυχής (leisure): TUI Group, Sunclass Airlines, Jet Time

• 1 υβριδική αεροπορική εταιρεία (αναψυχής και χαµηλού κόστους): Jet2.com

Στις αεροπορικές εταιρείες χαµηλού κόστους (LCC), οι Ryanair, easyJet και Norwegian διατηρούν την ηγετική τους θέση. Στις legacy – flag carriers, η SAS και η Aegean συνεχίζουν να αποτελούν κύριες επιλογές, µε την Condor να παραµένει επίσης στο προσκήνιο.

Στις αεροπορικές εταιρείες ταξιδιών αναψυχής βρίσκονται η TUI και η Sunclass Airlines καθώς και η Jet Time, ενώ η Jet2.com συνδυάζει χαρακτηριστικά χαµηλού κόστους και υπηρεσιών αναψυχής, προσφέροντας µια ευέλικτη προσέγγιση στις υπηρεσίες της. Η κατηγορία αυτή, παρότι δεν ήταν τόσο εµφανής το 2023, παίζει σηµαντικό ρόλο το 2024, προσφέροντας µια ενδιάµεση επιλογή ανάµεσα στις πλήρεις και οικονοµικές υπηρεσίες.

Από την ανάλυση των δεδοµένων των ετών 2022, 2023 και 2024, διαπιστώνεται πως ηRyanair διατηρεί την ηγετική της θέση στην αγορά, ενώ άλλες εταιρείες όπως η SAS και η easyJet ενισχύουν σταδιακά την παρουσία τους. Νέες εταιρείες, όπως η Jet Time, διεκδικούν µερίδιο της αγοράς, ενώ η AEGEAN διατηρεί σταθερά την ισχυρή της παρουσία στην ελληνική και διεθνή αγορά.

Το Παρατηρητήριο σχολιάζει τα εξής για τις αεροπορικές εταιρείες:

•Ryanair Group: Παρά την ελαφρά πτωτική τάση από το 2022 (29.3%) έως το 2024 (25.8%), η Ryanair παραµένει ο κυρίαρχος αεροµεταφορέας στο Αεροδρόµιο Χανίων, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική της παρουσία στην περιοχή. Από το δίκτυο της, αφαιρέθηκαν, οι πτήσεις από πόλεις όπως η Βρέµη και το Τελ Αβίβ. Σηµαντική απόφαση είναι η παύση του δροµολογίου Βερολίνο-Χανιά από το 2025 λόγω υψηλών χρεώσεων στον αερολιµένα του Βερολίνου.

• TUI Group: Καταγράφει µείωση του ποσοστού επιβατών από 10.4% το 2022 σε 6.2% το 2024. Η µείωση αυτή ενδέχεται να αντικατοπτρίζει αλλαγές στην στρατηγική ή στη ζήτηση των προορισµών της.

•easyJet: Παρουσιάζει σηµαντική αύξηση στο ποσοστό επιβατών από 9.4% το 2022 σε 14.6% το 2023, πριν σηµειώσει ελαφρά µείωση στο 12.2% το 2024, γεγονός που δείχνει την αυξανόµενη ζήτηση για τους προορισµούς της εταιρείας . Προσέθεσε στα δροµολόγιά της το Άµστερνταµ και τη Βασιλεία. Ωστόσο, σταµάτησε τη σύνδεση µε τη Μασσαλία που εκτελούνταν παλιότερα εποχικά.

• SAS Scandinavian Airlines: Η συνεχής άνοδος της SAS, από 4.9% το 2022 σε 11.9% το 2024, αποδεικνύει την ενίσχυση της θέσης της στις σκανδιναβικές αγορές που εξυπηρετεί προς τον αερολιµένα Χανίων. Η αλλαγή της SAS από τη Star Alliance στη SkyTeam αναµένεται να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της και να διευρύνει τις επιλογές συνδεσιµότητας για τους επιβάτες της.

• AEGEAN Group: Παρόλο που κατέγραψε αύξηση από 3.8% το 2022 σε 6.4% το 2023, παρατηρείται ελαφρά µείωση στο 5.9% το 2024, αλλά η AEGEAN παραµένει ισχυρή στην ελληνική αγορά, ενώ συµπεριέλαβε νέους προορισµούς όπως το ΚΟυόπιο και το Στάβανγκερ.

• Jet Time: Εισήλθε το 2024 µε 6.5%, δείχνοντας την επιτυχία της νέας της στρατηγικής και τη σηµαντική της συµβολή στη διακίνηση επιβατών.

• Sunclass Airlines και Condor: Παρουσιάζουν σταθερότητα µε µικρές µεταβολές στα ποσοστά τους, γεγονός που δείχνει µια σταθερή ζήτηση για τους προορισµούς τους.

Τα στοιχεία για το 2024 δείχνουν ότι το Airbus A320 και το Boeing 737 είναι τα πιο δηµοφιλή αεροσκάφη, εξυπηρετώντας τις περισσότερες πτήσεις. Οι εταιρείες προτιµούν αυτά τα µοντέλα για το συνδυασµό της χωρητικότητας και της οικονοµικής αποδοτικότητάς τους, καλύπτοντας τόσο µικρές όσο και µεσαίες αποστάσεις.

Άλλα µοντέλα, όπως το ATR 72-600, εξυπηρετούν κυρίως περιφερειακές πτήσεις, ενώ τα λιγότερο χρησιµοποιούµενα αεροσκάφη, όπως τα A321 και B737 MAX, αξιοποιούνται πιο περιορισµένα. Αυτή η ποικιλία αντανακλά τη στρατηγική των αεροπορικών εταιρειών να προσαρµόζονται στις εποχιακές ανάγκες και την τουριστική ζήτηση, µε µεγαλύτερα αεροσκάφη τους καλοκαιρινούς µήνες και µικρότερα για πιο εξειδικευµένα δροµολόγια.

ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΩΝ ΤΑΞΙ∆ΙΩΤΩΝ

Η κατανοµή των εισοδηµάτων των επιβατών στον αερολιµένα Χανίων για το 2024 δείχνει ότι η πλειοψηφία των επιβατών (41%) ανήκει στη µεσαία εισοδηµατική κατηγορία, καταδεικνύοντας τη σηµαντική παρουσία αυτής της κοινωνικής οµάδας στις πτήσεις από και προς τα Χανιά. Παράλληλα, τα χαµηλά εισοδήµατα και τα υψηλά εισοδήµατα παρουσιάζουν παρόµοια ποσοστά (22.3% και 22.1% αντίστοιχα), δείχνοντας ότι ο αερολιµένας εξυπηρετεί τόσο οικονοµικά όσο και πιο εύπορους επιβάτες. Τα πολύ υψηλά εισοδήµατα καταλαµβάνουν µικρότερο ποσοστό (12.9%), ενώ οι «Super Rich» επιβάτες παραµένουν σε εξαιρετικά χαµηλό ποσοστό (1.6%), κάτι που επιβεβαιώνει ότι το αεροδρόµιο Χανίων προσελκύει κυρίως επιβάτες από τις µεσαίες και ανώτερες εισοδηµατικές κατηγορίες.

Στην έρευνα επισηµαίνεται ότι η ανάλυση των ετών 2022, 2023 και 2024 καταδεικνύει µια γενική στροφή των αεροπορικών εταιρειών προς επιβάτες υψηλότερων εισοδηµατικών κατηγοριών, µε µερικές εξαιρέσεις όπως η Ryanair που διατηρεί τη θέση της στους επιβάτες χαµηλότερου εισοδήµατος. Οι µεταβολές αυτές µπορεί να οφείλονται σε στρατηγικές αλλαγές των εταιρειών, την προσθήκη νέων προορισµών, αλλά και τις ευρύτερες τάσεις στον κλάδο του ταξιδιού.

Η αυξανόµενη ζήτηση για πτήσεις αναψυχής από εύπορους ταξιδιώτες αποτυπώνεται σαφώς, ειδικά µε την ενίσχυση των εταιρειών όπως η SAS Scandinavian Airlines και η Sunclass Airlines.

Ο µέσος όρος διαµονής των επιβατών – τουριστών των αεροπορικών εταιρειών της δεκάδας που αποτελούν αντικείµενο της παρούσας έρευνας, κυµαίνεται περίπου στις 8-9 ηµέρες.

• Οι επιβάτες της easyJet και της Condor διαµένουν κατά µέσο όρο 11 ηµέρες στην Κρήτη, τοποθετώντας αυτές τις αεροπορικές πάνω από τον γενικό µέσο όρο διαµονής.

• Οι επιβάτες της Norwegian παραµένουν για περίπου 7 ηµέρες, γεγονός που υποδεικνύει ότι επιλέγουν κυρίως εβδοµαδιαία πακέτα διακοπών στο νησί.

• Οι επιβάτες των Ryanair Group, TUI Group και SAS Scandinavian Airlines καταγράφουν µέση διαµονή 6-7 ηµερών, δείχνοντας ότι οι περισσότεροι επιλέγουν διακοπές µίας εβδοµάδας.

• Οι επιβάτες των jet2.com και Sunclass Airlines έχουν ελαφρώς µικρότερη διάρκεια διαµονής, περίπου 6 ηµέρες. Παρά τη σχεδόν εβδοµαδιαία διαµονή, φαίνεται να υπάρχει µια µικρή τάση για πιο σύντοµες διακοπές.

• Στο χαµηλότερο άκρο, οι επιβάτες των Jet Time και AEGEAN Group καταγράφουν µέση διαµονή περίπου 5-6 ηµέρες. Αυτό υποδεικνύει πως οι επιβάτες αυτών των εταιρειών επιλέγουν είτε πιο σύντοµες διακοπές είτε επαγγελµατικά ταξίδια µε µικρότερη διάρκεια διαµονής.

Το 2024 παρουσιάζει µια περαιτέρω µείωση της διάρκειας διαµονής των επιβατών. Εταιρείες όπως η easyJet και η Condor παραµένουν πάνω από τον µέσο όρο µε περίπου 11 ηµέρες διαµονής, αλλά συνολικά υπάρχει τάση για µικρότερης διάρκειας διακοπές. Οι επιβάτες της Ryanair, της TUI Group και της SAS Scandinavian Airlines παρουσιάζουν µέσες διαµονές της τάξης των 6-7 ηµερών, ενώ οι επιβάτες της Aegean και της Jet Time σηµειώνουν µικρότερους µέσους όρους διαµονής, µε 5-6 ηµέρες. Η τάση για συντοµότερες διακοπές το 2024 δείχνει πιθανόν µια αλλαγή στις ταξιδιωτικές συνήθειες, µε περισσότερες εβδοµαδιαίες διακοπές και επαγγελµατικά ταξίδια σύντοµης διάρκειας.

Oι επιβάτες των low-cost αεροπορικών εταιρειών (όπως Ryanair και EasyJet) τείνουν να οργανώνουν µόνοι τους τα ταξίδια τους, ενώ οι επιβάτες των charter αεροπορικών εταιρειών, όπως η Jet Time και η TUI, προτιµούν τη συνεργασία µε ταξιδιωτικά πρακτορεία. Οι τάσεις αυτές προσφέρουν πολύτιµες πληροφορίες για την προσαρµογή των τουριστικών πακέτων και υπηρεσιών που προσφέρονται στον αερολιµένα Χανίων.

Η Έρευνα Αντίληψης Αεροπορικών Εταιρειών από τους Επιβάτες στον ∆ιεθνή Αερολιµένα Χανίων για το 2024, υπό την επιµέλεια του ∆ηµήτρη Ζοπουνίδη (φωτ.) και του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης, συγκεντρώνει σηµαντικά δεδοµένα για τις αντιλήψεις και τις προτιµήσεις των επιβατών σχετικά µε τις αεροπορικές εταιρείες. Όσοι επιθυµούν µια εις βάθος ανάλυση και πρόσβαση στα αναλυτικά δεδοµένα αυτής της έρευνας, µπορούν να επικοινωνήσουν στο info@aviationlife.gr και στο dzopounidis@tuc.gr.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα