30.3 C
Chania
Τρίτη, 1 Ιουλίου, 2025

Τουρισµός στα Χανιά 2025

» Πληρότητα χωρίς Ουσία ή µια Ανάγκη για Επανεκκίνηση;

Η φετινή τουριστική σεζόν στα Χανιά ξεκίνησε δυναµικά. Τα ξενοδοχεία γεµάτα, οι πτήσεις συνεχείς, οι παραλίες πολυσύχναστες. Η εικόνα στην επιφάνεια είναι θελκτική – η πληρότητα µοιάζει να προµηνύει µια χρονιά γεµάτη επιτυχίες για τον τουρισµό της περιοχής.
Όµως πίσω από τα χαµόγελα και τα νούµερα, κρύβεται ένας βαθύς και ουσιαστικός προβληµατισµός: ο τουρισµός του 2025 δεν µεταφράζεται αυτόµατα σε οικονοµική ανάπτυξη για τη Χανιώτικη κοινωνία.

Παρότι ο αριθµός των επισκεπτών είναι ικανοποιητικός, οι επαγγελµατίες της περιοχής διαπιστώνουν µια σηµαντική µετατόπιση στις καταναλωτικές συνήθειες των ταξιδιωτών. Ο επισκέπτης έρχεται, αλλά καταναλώνει ελάχιστα: διαµονή, ένα γεύµα την ηµέρα και τίποτα περισσότερο. Οι δαπάνες για διασκέδαση, εκδροµές, τοπικά προϊόντα ή υπηρεσίες είναι πια η εξαίρεση – όχι ο κανόνας.
Αυτό δηµιουργεί ένα αόρατο, αλλά πολύ υπαρκτό “κενό” στην τοπική οικονοµία. Η κίνηση υπάρχει, αλλά η αλυσίδα του τουρισµού δεν λειτουργεί στο σύνολό της. Ο πρωτογενής τοµέας, οι οικογενειακές επιχειρήσεις, οι τοπικοί παραγωγοί, ακόµα και οι επαγγελµατίες στον εξοπλισµό εστίασης και φιλοξενίας, βλέπουν µειωµένη δραστηριότητα και περιορισµένες δυνατότητες επένδυσης.
Η στροφή αυτή δεν είναι τυχαία. Είναι αποτέλεσµα των πολλαπλών πιέσεων που αντιµετωπίζει ο σύγχρονος ταξιδιώτης: Οικονοµική αστάθεια, Ενεργειακές ανατιµήσεις, Πολιτικές εντάσεις, Αβεβαιότητα για το µέλλον.
Ο τουρίστας του 2025 είναι συγκρατηµένος, προσεκτικός, επιλεκτικός. ∆εν κινείται µε την αυθορµησία του παρελθόντος και σίγουρα δεν ξοδεύει αλόγιστα. Αυτό όµως έχει άµεση επίπτωση στην τοπική επιχειρηµατικότητα, που στηριζόταν ακριβώς σε αυτήν την “ελεύθερη” δαπάνη.
Απέναντι σε αυτή τη νέα πραγµατικότητα, η λύση δεν µπορεί να έρθει απ’ έξω. Η απάντηση είναι τοπική και έχει τρεις λέξεις: ποιότητα – αυθεντικότητα – σύνδεση.

Οι επαγγελµατίες των Χανίων καλούνται να αναπροσαρµόσουν τη στρατηγική τους και να επενδύσουν σε εκείνα τα στοιχεία που πραγµατικά ξεχωρίζουν τον τόπο µας:

  • Τη µοναδικότητα της φιλοξενίας
  • Τα αυθεντικά προϊόντα και γεύσεις
  • Τη συνεργασία µε τους Χανιώτες παραγωγούς και επαγγελµατίες

Πρέπει να ενισχύσουµε τους επιχειρηµατίες που βλέπουν τον τουρισµό όχι ως ευκαιρία εξαργύρωσης, αλλά ως χρέος ποιότητας. Εκείνους που προµηθεύονται από τοπικούς παραγωγούς, επενδύουν στον τόπο και τους ανθρώπους του, χτίζουν υποδοµές µε διάρκεια και όχι ευκαιριακά κέρδη.
Υπάρχει ωστόσο αισιοδοξία. Η φετινή σεζόν δείχνει σηµάδια παράτασης, µε µαζικές κρατήσεις έως και τον Οκτώβριο και ενδεχόµενη συνέχιση µέχρι Νοέµβριο. Αυτό µπορεί να αποτελέσει ένα µικρό «οξυγόνο» για τις τοπικές επιχειρήσεις, αν υπάρξει εγρήγορση, σωστός σχεδιασµός και προσαρµογή στις νέες ανάγκες του επισκέπτη.
Το µεγάλο στοίχηµα για τα Χανιά το 2025 δεν είναι απλώς να γεµίσουν από τουρίστες. Είναι να αναπνεύσει η τοπική οικονοµία, να αναζωογονηθεί η κοινωνία, να ανακτηθεί η ισορροπία µεταξύ επισκεπτών και κατοίκων. Γι’ αυτό τόσα χρόνια φώναζα και εγώ µαζί µε άλλους επαγγελµατίες ότι οφείλουµε να κάνουµε στροφή στον εναλλακτικό τουρισµό και εποµένως στην ενίσχυση της διάρκειας της τουριστικής περιόδου.
Ας µη γελιόµαστε. Ο τουρισµός πρέπει να είναι ευλογία – όχι αυταπάτη. ∆εν αρκεί να βλέπουµε αφίξεις. Πρέπει να ζούµε ανάπτυξη. Πρέπει να µετατρέψουµε την πρόκληση σε ευκαιρία. Και αυτό θα το πετύχουµε µόνο µαζί, µε σχέδιο, πίστη και τοπική συνείδηση.
Γιατί στο τέλος της ηµέρας, δεν µετρά µόνο πόσοι έρχονται στα Χανιά.
Μετρά τι αφήνουν πίσω τους. Και κυρίως, αν εµείς είµαστε έτοιµοι να τους προσφέρουµε κάτι αληθινά πολύτιµο. Αν θέλουµε να έχουµε συνέχεια!

*Ο Χρήστος Τσοντάκης είναι επιχειρηµατίας, ιδρυτής της Τσοντάκης Exoplizein


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα