» Ένα Παράθυρο στην Ευρώπη: Εκπαιδευτική Κινητικότητα Μαθητών και Εκπαιδευτικών
Με αφορµή την ένταξή του στο ευρωπαϊκό πρόγραµµα Erasmus+, το 2ο Γενικό Λύκειο Χανίων πραγµατοποίησε από τις 5 έως τις 9 Μαΐου 2025 µια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εκπαιδευτική κινητικότητα στη Φινλανδία, και συγκεκριµένα στο Λύκειο Mynämäen. ∆έκα µαθητές της Α’ Λυκείου, συνοδευόµενοι από τις καθηγήτριες Μαρίνα Μπλιάµπλια (συντονίστρια του προγράµµατος) και Μαρία Καλιωράκη, είχαν την ευκαιρία να συµµετάσχουν σε ένα πλούσιο πρόγραµµα δραστηριοτήτων, ανταλλαγής ιδεών, συνεργασίας και πολιτισµικής αλληλεπίδρασης.
Η εµπειρία αυτή δεν αποτέλεσε απλώς µια σχολική εκδροµή στο εξωτερικό, αλλά µια καλά σχεδιασµένη εκπαιδευτική παρέµβαση µε στόχο την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ταυτότητας, την καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής, την ενδυνάµωση της οικολογικής συνείδησης και την προώθηση της διαπολιτισµικής κατανόησης. Οι µαθητές του 2ου ΓΕΛ είχαν ήδη προετοιµαστεί από την αρχή της σχολικής χρονιάς µε εβδοµαδιαίες συναντήσεις, εστιάζοντας στις αξίες της Ε.Ε., τη βιωσιµότητα και την ευζωία, προκειµένου να αποκοµίσουν το µέγιστο από την εµπειρία της κινητικότητας.
Ηµέρα 1η – Ιστορία και βιώσιµη δηµιουργία
Η πρώτη ηµέρα της επίσκεψης ξεκίνησε µε θερµή υποδοχή από το φινλανδικό σχολείο και εισαγωγικές παρουσιάσεις µε σκοπό την αλληλογνωριµία και την κατανόηση της σχολικής κουλτούρας. Οι Έλληνες µαθητές παρακολούθησαν µάθηµα φινλανδικής ιστορίας και συµµετείχαν σε ένα διαδραστικό εργαστήριο, όπου σε συνεργασία µε Φινλανδούς συνοµηλίκους τους, εντόπισαν κοινούς ιστορικούς σταθµούς των δύο χωρών, δηµιουργώντας έναν χρονολογικό τοίχο. Το απόγευµα επισκέφθηκαν τον φινλανδικό µη κερδοσκοπικό οργανισµό «Martha’s Organization», όπου συµµετείχαν σε εργαστήριο βιώσιµης µαγειρικής και κατασκεύασαν αναµνηστικές τσάντες από ανακυκλώσιµα υλικά, ενισχύοντας την περιβαλλοντική τους συνείδηση.
Ηµέρα 2η – ∆ικαιώµατα και ευζωία στην Ευρώπη
Η δεύτερη ηµέρα ήταν αφιερωµένη στα δικαιώµατα του Ευρωπαίου Πολίτη. Μέσα από δηµιουργικά εργαστήρια και ψηφιακά παιχνίδια, οι µαθητές ενηµερώθηκαν για τις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηµιούργησαν αφίσες και συµµετείχαν σε οµαδοσυνεργατικές δραστηριότητες πάνω στην ευζωία. Το απόγευµα, το σχολικό γυµναστήριο µετατράπηκε σε τόπο δράσης, παιχνιδιού και συνεργασίας, καθώς οι µαθητές συµµετείχαν σε φινλανδικά αθλήµατα και παιχνίδια στρατηγικής, αποκοµίζοντας εµπειρίες που συνδύαζαν τη σωµατική άσκηση µε τη χαρά της οµαδικής συµµετοχής.
Ηµέρα 3η – Πολιτιστική βουτιά στο Ελσίνκι
Η τρίτη ηµέρα ήταν αφιερωµένη στην πρωτεύουσα της χώρας, το Ελσίνκι. Η πρώτη στάση έγινε στο πιο παλιό Μουσείο Τέχνης Ateneum, όπου οι µαθητές ξεναγήθηκαν στην έκθεση «Travelling Women Artists of the 1800s» συµµετείχαν σε βιωµατικά παιχνίδια που προώθησαν τη γνωριµία µε Φινλανδές καλλιτέχνιδες του 19ου αιώνα. Η πολιτιστική εξερεύνηση συνεχίστηκε µε βόλτα στην κεντρική αγορά και την ιστορική πλατεία Senate Square. Το απόγευµα επισκέφθηκαν την εντυπωσιακή βιβλιοθήκη Oodi, παράδειγµα δηµόσιας προσβασιµότητας και καινοτοµίας. Εκεί, µέσω διαδραστικών προβολών, γνώρισαν τα όργανα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και συµµετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραµµα «Europe Experience».
Ηµέρα 4η – Πολιτισµός, µειονότητες και φινλανδική σάουνα
Η τέταρτη ηµέρα ξεκίνησε µε ξενάγηση στον καθεδρικό ναό της πόλης Mynämäki, συνεχίστηκε µε µάθηµα αγγλικών µε θεµατική τις µειονότητες, ενισχύοντας την ενσυναίσθηση και την αποδοχή της διαφορετικότητας. Το απόγευµα οι µαθητές απόλαυσαν την αυθεντική φινλανδική εµπειρία: παραδοσιακή σάουνα πλάι σε παγωµένη λίµνη, ακολουθούµενη από βουτιά στα νερά της. Ήταν µια δραστηριότητα που συνδύασε το πολιτισµικό στοιχείο µε την πρόκληση της υπέρβασης και την εµπειρία της ευζωίας στη φινλανδική καθηµερινότητα.
Ηµέρα 5η – Ηµέρα Ευρώπης και Τουρκού
Η τελευταία ηµέρα της κινητικότητας συνέπεσε µε την Ηµέρα της Ευρώπης. Μέσα από ψηφιακές εφαρµογές, εικονικές περιηγήσεις και παιχνίδια γνώσεων, οι µαθητές γιόρτασαν την ευρωπαϊκή ταυτότητα, ενώ τους απονεµήθηκαν πιστοποιητικά συµµετοχής και έδωσαν ανατροφοδότηση για την εµπειρία τους. Το απόγευµα ταξίδεψαν στην ιστορική πόλη Turku, την πρώτη πρωτεύουσα της Φινλανδίας, όπου συµµετείχαν σε βιωµατικό περίπατο για µια γνωριµία µε τα αξιοθέατα, µε έµφαση στη βιωσιµότητα και τον αστικό πολιτισµό.
Αντί επιλόγου: Μια εµπειρία ζωής
Η εκπαιδευτική αυτή επίσκεψη δεν περιορίστηκε στην απόκτηση γνώσεων, αλλά αποτέλεσε έναν σταθµό προσωπικής ανάπτυξης και ενδυνάµωσης για όλους τους συµµετέχοντες. Μέσα από την επαφή µε ένα προηγµένο εκπαιδευτικό σύστηµα, την αλληλεπίδραση µε µαθητές από άλλη χώρα και την εµπειρία ζωής σε διαφορετικό πολιτισµικό περιβάλλον, οι µαθητές του 2ου ΓΕΛ Χανίων καλλιέργησαν την ευρωπαϊκή τους συνείδηση, τη δηµιουργική τους σκέψη και την ενσυναίσθηση.
Η επιτυχής ολοκλήρωση της κινητικότητας ήταν αποτέλεσµα της µεθοδικής προετοιµασίας των εκπαιδευτικών και της άψογης συνεργασίας των φορέων φιλοξενίας. Η δράση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του σχεδίου Erasmus+ (Κωδικός: 2024-1-EL01-KA121-SCH-000223933), επιβεβαιώνοντας ότι το σχολείο µπορεί και πρέπει να ανοίγει παράθυρα στον κόσµο για τους µαθητές του.
Η εµπειρία του Job Shadowing
Παράλληλα, στο πλαίσιο του ίδιου προγράµµατος πραγµατοποιήθηκε και εκπαιδευτική κινητικότητα τύπου Job Shadowing για την εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής του σχολείου µας κα. Κώτη Ζωή. Η συµµετοχή της στο µάθηµα της Φυσικής Αγωγής του φινλανδικού Λυκείου περιελάµβανε παρακολούθηση και µερική συµµετοχή σε µαθήµατα Φυσικής Αγωγής, µε ιδιαίτερη έµφαση στο φινλανδικό µπέιζµπολ και σε οργανωµένες δραστηριότητες σε φυσικό περιβάλλον, ενισχύοντας την αντίληψη της άθλησης ως βιωµατικής εµπειρίας. Οι εξαιρετικές υλικοτεχνικές υποδοµές των κλειστών χώρων άθλησης, η έµφαση στην αυτονοµία των µαθητών, αλλά και η αποφυγή συγκριτικής αξιολόγησης µεταξύ σχολείων και εκπαιδευτικών ανέδειξαν τον ανθρωποκεντρικό και εξατοµικευµένο χαρακτήρα του φινλανδικού εκπαιδευτικού συστήµατος.