“Θολό” παραµένει το τοπίο σχετικά µε τη δηµιουργία Μουσείου στην πατρική οικία των Γιάννη και Μίκη Θεοδωράκη στον Γαλατά Νέας Κυδωνίας, µε ένα ακόµα σηµαντικό ορόσηµο, τα 100 χρόνια από τη γέννηση του µεγάλου µουσικοσυνθέτη, να βρίσκει τον ∆ήµο Χανίων να µην έχει προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες.
Αξίζει να σηµειωθεί ότι οι προσπάθειες για την αξιοποίηση της πατρικής οικίας των Θεοδωράκηδων είχαν ξεκινήσει ήδη από την εποχή των Καποδιστριακών ∆ήµων, ενώ έχουν εκπονηθεί αρχιτεκτονική και µουσειοολογική µελέτη πάνω από 10 χρόνια τώρα. Μάλιστα, ο κορυφαίος µουσικοσυνθέτης όσο ζούσε είχε συµβάλλει καθοριστικά (και οικονοµικά µεταξύ άλλων) στο να προχωρήσει ο σχεδιασµός.
Κι ενώ ο ∆ήµος Χανίων φαίνεται να µην έχει στις προτεραιότητές του τη δηµιουργία του Μουσείου στον Γαλατά, στη Ζάτουνα Αρκαδίας αντιλαµβανόµενοι το σπουδαίο πολιτιστικό κεφάλαιο Μίκης Θεοδωράκης, εγκαινίασαν αυτές τις ηµέρες κατά τη διάρκεια του 4ου ∆ιεθνούς Φεστιβάλ που είναι αφιερωµένο στον κορυφαίο µουσικοσυνθέτη, το 1ο Ψηφιακό Εικονικό Μουσείο της χώρας για τον Μίκη, στο φυσικό Μουσείο Μίκη Θεοδωράκη Ζάτουνας.
Μια εξέλιξη που όπως αναφέρουν σε σχετική ανακοίνωση οι άνθρωποι του Μουσείου Θεοδωράκη στη Ζάτουνα, «είναι το αποτέλεσµα µιας πενταετούς προσπάθειας του διοικητικού συµβουλίου του Μουσείου, µε τον Μίκη εν ζωή, στον σχεδιασµό του Ψηφιακού Μουσείου, και την πολύ καλή συνεργασία µε τον δήµο Γορτυνίας, ο οποίος υιοθέτησε και υπέβαλε την πρόταση για τη δηµιουργία του, στο πρόγραµµα Αντώνης Τρίτσης».
«ΘΕΛΟΥΜΕ ΜΟΥΣΕΙΟ;»
«Μήπως τελικά δεν θέλουµε να κάνουµε Μουσείο; Γιατί κάτι τέτοιο προκύπτει στην πράξη», σχολίασε ο πρόεδρος του Παγκρητίου Συλλόγου Φίλων Μίκη Θεοδωράκη, Γιώργος Αγοραστάκης, µε τον οποίο επικοινώνησαν τα “Χ.ν.”.
Ερωτηθείς ο κ. Αγοραστάκης, που γνωρίζει και συµµετείχε από την αρχή σε όλες τις πρωτοβουλίες του Συλλόγου για τη δηµιουργία του Μουσείου, σε ποια φάση βρίσκεται η προσπάθεια απάντησε: «Περιµένουµε τον ∆ήµο Χανίων…» και πρόσθεσε: «Υπάρχουν δύο µελέτες για το έργο. Η αρχιτεκτονική, από την οποία έχει υλοποιηθεί το τµήµα που αφορά µόνο ένα κτίσµα, ενώ για τα άλλα δεν έχει γίνει τίποτα όπως και για τον περιβάλλοντα χώρο. Υπάρχει επίσης και η µουσειολογική µελέτη που είχε αναθέσει, εγκρίνει και πληρώσει ο ίδιος ο Μίκης, και την οποία έχει παραλάβει ο ∆ήµος από το 2014».
Ως προς τη χρηµατοδότηση του έργου ο κ. Αγοραστάκης επεσήµανε ότι το 2021 είχε υποβληθεί στο πρόγραµµα Τρίτσης µια πρόταση για χρηµατοδότηση ενός τµήµατος της µουσειολογικής µελέτης αλλά απορρίφθηκε. «Είχε υποβληθεί µια πρόταση από τον ∆ήµο Χανίων προϋπολογισµού 350.000 ευρώ για τη χρηµατοδότηση της µουσειολογικής µελέτης που έχει συνολικό προϋπολογισµό -µε τιµές του 2014- 700.000 ευρώ. ∆εν µιλάµε για το σύνολο του έργου που θέλει περίπου 2 εκατοµµύρια ευρώ. Αυτή η πρόταση λοιπόν δεν εγκρίθηκε αλλά αντίθετα εγκρίθηκε της Ζάτουνας µια πρόταση χρηµατοδότησης για 700.000 ευρώ. Και µιλάµε για ένα Μουσείο στη Ζάτουνα που είναι το µισό µουσείο από ό,τι στον Γαλατά. Από εκεί και πέρα, ο ∆ήµος Χανίων υπέβαλλε ξανά πρόταση στο Τρίτσης και µου ειπώθηκε ότι έχει εγκριθεί, χωρίς να έχει υπάρξει πάντως κάποια επίσηµη ενηµέρωση ή ανακοίνωση. Το θέµα είναι ότι αυτά τα χρήµατα είναι ένα µικρό µέρος της µουσειολογικής µελέτης, ενώ δεν θα έχει γίνει το µέρος των οικοδοµικών εργασιών που χρειάζονται».
Συνεχίζοντας ο κ. Αγοραστάκης υπογράµµισε: «Το 2025 θα πρέπει να υπάρξουν δεσµευτικές αποφάσεις για τη χρηµατοδότηση του συνόλου του έργου, όπως είχε δεσµευτεί ο ∆ήµος Χανίων απέναντι στον Μίκη Θεοδωράκη και όπως ήθελε ο Μίκης Θεοδωράκη. Μιλάµε για το µόνο έργο το οποίο ο Μίκης Θεοδωράκης ζήτησε και έβαλε χρήµατα γι’ αυτό».