24.4 C
Chania
Δευτέρα, 25 Αυγούστου, 2025

Τεχνητή νοηµοσύνη και επαγγέλµατα του µέλλοντος

■ Συµβουλές – προτάσεις εν όψει συµπλήρωσης µηχανογραφκών δελτίων

Εν αναµονή του ανοίγµατος της πλατφόρµας για την ηλεκτρονική υποβολή του Μηχανογραφικού ∆ελτίου είναι οι υποψήφιοι, προκειµένου να προχωρήσουν στο επόµενο και τελευταίο βήµα πριν από την ανακοίνωση των αποτελεσµάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025.

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ απευθύνθηκε στο Εργαστήριο Συµβουλευτικής Επιστήµης και Επαγγελµατικής Σταδιοδροµίας του Παιδαγωγικού Τµήµατος ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστηµίου Αθηνών, προκειµένου να σταχυολογηθούν τα βασικά βήµατα για τη σωστή συµπλήρωση του Μηχανογραφικού ∆ελτίου από τους υποψήφιους.
Η διευθύντρια του Εργαστηρίου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Κατερίνα Αργυροπούλου και οι επιστηµονικές συνεργάτιδες του Εργαστηρίου, εξειδικευµένες σύµβουλοι σταδιοδροµίας Αναστασία Βρεττού, Ασπασία Καραβία, Πηνελόπη Μπέλκη, Ολυµπία Χαϊδεµενάκη, σχολιάζουν – µεταξύ άλλων – το θέµα των επαγγελµάτων του µέλλοντος, σε συνδυασµό µε την Τεχνητή Νοηµοσύνη.
Σύµφωνα µε την ετησία έκθεση του Παγκόσµιου Οικονοµικού Φόρoυµ, οι επαγγελµατικές τάσεις στην Τεχνητή Νοηµοσύνη (TN) και στην επεξεργασία πληροφοριών αναµένεται να δηµιουργήσουν 11 εκατοµµύρια θέσεις εργασίας, ενώ ταυτόχρονα θα εκτοπίσουν 9 εκατοµµύρια άλλες — περισσότερες από οποιαδήποτε άλλη τεχνολογική τάση (World Economic Forum, Future of Jobs Report 2025. www.weforum.org).
Έτσι, η κ. Αργυροπούλου και οι συνεργάτιδές της τόνισαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «σε ένα περιβάλλον όπου η τεχνολογία αναδιαµορφώνει διαρκώς τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και επηρεάζει τις ίδιες τις δοµές της γνώσης, η επιλογή σπουδών χρειάζεται να γίνει µε ανοιχτό ορίζοντα, γνώση των εξελίξεων και επίγνωση των δεξιοτήτων που θα είναι απαραίτητες στο µέλλον — όπως η ευελιξία, η επίλυση σύνθετων προβληµάτων, η ψηφιακή παιδεία και η ικανότητα συνεργασίας ανθρώπου και µηχανής».
Ωστόσο, επεσήµαναν ότι «είναι επίσης σηµαντικό να κατανοούµε ότι η ΤΝ αγγίζει -ή θα αγγίξει- σχεδόν όλους τους επαγγελµατικούς τοµείς και άρα, αυτό το οποίο θα πρέπει να σκεφτούν οι µελλοντικοί εργαζόµενοι είναι το πώς θα ενσωµατώσουν την ΤΝ και θα την εκµεταλλευτούν ως εργαλείο για την ενίσχυση της επιστήµης ή του αντικειµένου τους, που και πάλι είναι σηµαντικό να επιλέξουν µε βάση τα ενδιαφέροντα, τις ικανότητες και τις αξίες τους».

ΣΧΟΛΕΣ ΚΑΙ ΤΜΗΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ… ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ

Αν και, όπως επεσήµαναν οι ίδιες η ανταπόκριση µίας σχολής ή ενός τµήµατος στις µελλοντικές ανάγκες της αγοράς εργασίας και στον τοµέα της Τεχνητής Νοηµοσύνης «δεν αποτελεί ορόσηµο για την επιλογή µιας σχολής για τον υποψήφιο κι ούτε θα πρέπει να επηρεαστεί από αυτές», υπάρχουν σχολές και τµήµατα σε κάθε Επιστηµονικό Πεδίο, που κατά τις ίδιες, φαίνεται να ανταποκρίνονται καλύτερα σε σχέση µε την Τεχνητή Νοηµοσύνη, την τεχνολογία, τη βιωσιµότητα και τις κοινωνικές αλλαγές.
Ενδεικτικά, ακολουθούν κάποιες από αυτές, ανά Επιστηµονικό Πεδίο:
1ο Πεδίο
– Ψηφιακών µέσων και Κινηµατογράφου, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήµιο Αθηνών (Πολιτισµική βιοµηχανία, σχεδιασµός ηλεκτρονικών παιχνιδιών, ψηφιοποίηση µουσείων κ.α.)
– Ψηφιακά Μέσα και Επικοινωνία, Ιόνιο Πανεπιστήµιο (Ψηφιακό µάρκετινγκ, social media, animation, επικοινωνία, δηµιουργικές βιοµηχανίες)
– ∆ιεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, Πανεπιστήµιο Πειραιώς, Πάντειο Πανεπιστήµιο, Πανεπιστήµιο Μακεδονίας (Νοµικά, πολιτικά, οικονοµικά, γλωσσοµάθεια, διπλωµατία, δηµόσια διοίκηση, διεθνείς οργανισµοί)
– Τµήµα Αρχειονοµίας, Βιβλιοθηκονοµίας και Συστηµάτων Πληροφόρησης, Πανεπιστήµιο ∆υτικής Αττικής.
2ο Πεδίο
– Τµήµατα Πληροφορικής, ΕΚΠΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης, Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών, ΠΑ∆Α ΠΑΠΕΙ, Χαροκόπειο Πανεπιστήµιο (Προγραµµατισµός, ΤΝ, big data, κυβερνοασφάλεια, τεχνολογία, ανάλυση δεδοµένων, software engineering)
– Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής, ΑΠΘ, Πανεπιστήµιο Πατρών, Πανεπιστήµιο Ιωαννίνων, ΠΑ∆Α (Hardware, software, τεχνητή νοηµοσύνη, µηχανικοί υπολογιστών, AI developers)
– Μηχανικών Περιβάλλοντος, ∆ηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο Θράκης (Περιβαλλοντική τεχνολογία, βιωσιµότητα, πράσινη ανάπτυξη, ESG, περιβαλλοντική πολιτική)
– Μηχανικών Βιοµηχανικής Σχεδίασης και Παραγωγής, ΠΑ∆Α
3ο Πεδίο
– Μηχανικών Βιοϊατρικής, ΠΑ∆Α
– Βιοτεχνολογία, Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας (Βιολογία, τεχνολογία, ΤΝ στην υγεία, φαρµακευτική, βιοµηχανία υγείας, έρευνα)
– Επιστήµης Τροφίµων και ∆ιατροφής, Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας (Ασφάλεια τροφίµων, τεχνολογία τροφίµων, βιοµηχανία τροφίµων, διατροφολογία)
4ο Πεδίο
– Ψηφιακά Συστήµατα, ΠΑΠΕΙ (Πληροφορική, κυβερνοασφάλεια, επιχειρησιακή ανάλυση, IT consulting, data analysis)
– ∆ιοικητικής Επιστήµης και Τεχνολογίας, ΟΠΑ (προσβάσιµη πλέον και από το 2ο ΕΠ, διοίκηση, τεχνολογία, ανάλυση δεδοµένων, business analytics, project management)
– Ναυτιλιακά, ΠΑΠΕΙ, Πανεπιστήµιο Αιγαίου (∆ιοίκηση, logistics, διεθνές εµπόριo, ναυτιλιακές εταιρείες, logistics, διεθνείς µεταφορές).


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα